Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Gymnasiekommittén 2000 (U 2000:06), Dir. 2002:8
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2002-01-31
Beslut vid regeringssammanträde den 31 januari 2002.
Sammanfattning av uppdraget
Gymnasiekommittén 2000 (U 2000:06) får genom dessa
tilläggsdirektiv ytterligare uppgifter.
Kommittén skall utreda behovet av utökad möjlighet för kommuner
att samverka om delar av utbildningar i gymnasieskolan.
Kommittén skall föreslå de författningsändringar som behövs med
anledning av kommitténs förslag. I detta arbete skall samverkan
ske med 1999 års skollagskommitté (U 1999:01).
Kommittén skall redovisa en strategi för ett genomförande av sina
förslag.
Slutligen ändras också tidpunkten för kommitténs slutliga
redovisning till den 16 december 2002.
Bakgrund
Gymnasiekommittén 2000
Gymnasiekommittén 2000 tillkallades enligt regeringsbeslut den
4 maj 2000 med uppdrag att bl.a. utreda och lämna förslag till en
framtida utformning av gymnasieskolans studievägsutbud (dir.
2000:35).
Kommittén fick genom regeringsbeslut den 1 februari 2001 i
tilläggsdirektiv (dir. 2001:8) att föreslå bl.a. hur samverkan
mellan skola och arbetsliv kan utvecklas samt hur ett ökat inslag
av lärande i arbetslivet i gymnasieskolan bör utformas.
Kommittén skall redovisa sitt uppdrag senast den 30 april 2002.
1999 års skollagskommitté
1999 års skollagskommitté tillkallades enligt regeringsbeslut den
25 februari 1999 med uppgift att göra en översyn av
skollagstiftningen. Kommittén skall bl.a. föreslå hur skollagen
(1985:1100) kan moderniseras genom att förenklas och förtydligas
samt bättre anpassas till ett målstyrt skolväsende och till den
ansvarsfördelning som råder mellan stat och kommun (dir.1999:15).
Kommittén har fått förlängning till den 31 december 2001 med att
redovisa sitt uppdrag.
Samordning av de två kommittéerna
1999 års skollagskommitté och Gymnasiekommittén 2000 arbetar båda
med frågor som rör gymnasieskolan, men de har utifrån sina
direktiv olika utgångspunkter.
1999 års skollagskommitté arbetar i första hand med
skolformsövergripande frågor, t.ex. hur en ökad rättssäkerhet för
elever kan åstadkommas, analys och definition av termer som
används i skollagen och förenkling och förtydligande av
lagstiftningen. 1999 års skollagskommittés förslag till ny
skollag kommer att innehålla förslag som rör samtliga verksamhets-
och skolformer.
Uppdraget för Gymnasiekommittén 2000 omfattar enbart
gymnasieskolan. De förslag som Gymnasiekommittén 2000 lägger fram
kommer sannolikt att kräva omfattande ändringar av nuvarande
bestämmelser om gymnasieskolan i skollagen. Det gäller såväl
gymnasieskolans inre struktur som terminologi och begrepp
kopplade till denna, men kan enligt direktiven även beröra
mottagande och intagning av sökande m.m.
För att få kommittéernas två kommande betänkanden, att harmoniera
med varandra finns det skäl att samordna kommittéernas arbete.
Kommittén skall därför samverka med 1999 års skollagskommitté så
att de förslag till författningsändringar som kommittén lämnar
stämmer överens med strukturen på det förslag till ny skollag som
1999 års skollagskommitté lämnar.
Samverkan mellan kommuner
I propositionen Växa med kunskaper (prop.1990/91:85) beskriver
regeringen hur samverkan mellan små och medelstora kommuner kan
ge den bredd och kvalitet i utbudet av utbildningsvägar som
kommunerna är skyldiga att erbjuda sina elever. I regeringens
utvecklingsplan Samverkan, ansvar och utveckling (Skr.1998/99:121)
lyfter regeringen åter fram behovet av samverkan mellan kommuner.
Samverkansavtal ses som en väg att nå ett bredare utbud än vad en
kommun kan erbjuda på egen hand. Nuvarande bestämmelser om
samverkansavtal mellan kommuner reglerar elevens rätt att genomgå
en hel gymnasieutbildning i annan kommun.
I den framtida gymnasieskolan uppbyggd med ny struktur, kan det
finnas behov av att elever får delar av sin gymnasieutbildning
förlagd till annan kommun.
Strategi för genomförandet
Skolverket redovisar i rapporten Reformeringen av gymnasieskolan
nr 187 de svårigheter som uppmärksammats med att genomföra den av
riksdagen år 1991 beslutade reformens intentioner i skolans vardag.
Gymnasiereformen syftade, då som nu, till att höja kvaliteten i
undervisningen. Syftet var också att tydliggöra det lokala
ansvaret och konstruera gymnasieskolan så att den skulle kunna
omformas och förändras i den takt det var nödvändigt med hänsyn
till omvärldsförändringar. Rapporten visar att skolorna lagt ner
mycket tid och kraft på genomförandet av reformen, men att de
organisatoriska inslagen kom att stå i centrum för arbetet. Att
strukturera innehållet i kurser och inordna dessa i en studiegång
var tidskrävande. Detsamma gällde arrangerandet av det
individuella valet och lokala tillägget. Intentionerna med
reformen kom i skymundan och de organisatoriska förändringarna
blev ett mål i sig. Syftet med decentraliseringen blev inte
tydliggjort och i stället för att utveckla arbetssätt och metoder
översattes invanda mönster till de nya kurserna. Fokusering på
kursen gjorde att reformen kom att definieras utifrån
verksamhetens minsta del och helhetsbilden gick, enligt
Skolverkets rapport, till stora delar förlorad liksom syftet med
reformen.
Skolverkets kvalitetsgranskningsnämnds rapport, Nationella
kvalitetsgranskningar 2000, ger en liknande bild av det nya
betygssystemets tillämpning. Inspektörernas granskning visar att
det finns betydande brister vad gäller rättvis och likvärdig
bedömning. Nämnden pekar på orsaker som att såväl stat som
kommun kraftigt tycks ha underskattat komplexiteten i det mål-
och kunskapsrelaterade betygssystemet och den tid och kraft som
var nödvändig för att genomföra det. Det tycks ha saknats reella
förutsättningar för lärarna att sätta sig in i och förstå
systemet från grunden. För att förbättra situationen har
regeringen gett Skolverket i uppdrag att planera för en
kompetensutveckling om bedömning och betygsättning av lärare i
grundskolan, gymnasieskolan och den gymnasiala vuxenutbildningen.
Båda rapporterna pekar på behovet av en genomtänkt plan och
strategi för introduktion och genomförande av nationella reformer
av detta slag. Inte minst måste syftet med reformen lyftas fram
och tydliggöras för att genomförandet lokalt ska få önskad effekt.
Ett utökat uppdrag
Mot den tecknade bakgrunden behöver Gymnasiekommitténs uppdrag
utvidgas. Utöver de uppgifter som anges i tidigare direktiv (dir.
2000:35 och dir. 2001:8), skall kommittén även utreda följande.
Kommittén skall utreda behovet av utökad möjlighet för kommuner
att samverka om delar av utbildningar i gymnasieskolan.
Kommittén skall utreda vilka författningar som påverkas av
kommitténs förslag om den framtida gymnasieskolan. Kommittén
skall vidare lämna förslag till författningsändringar som är
nödvändiga med anledning av kommitténs övriga förslag. I detta
arbete skall samverkan ske med 1999 års skollagskommitté
(U 1999:01).
Kommittén skall redovisa en strategi för genomförandet av sina
förslag. Strategin skall bygga på de erfarenheter som gjorts av
1990-talets tidigare reformgenomföranden inom gymnasieskolan.
Arbetet skall redovisas i sin helhet senast den 16 december 2002.
(Utbildningsdepartementet)