Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utvärdering av Rådet för insyn i Försvarsmakten, Dir. 2002:79
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 2002-06-27
Beslut vid regeringssammanträde den 27 juni 2002.
Uppdraget
En särskild utredare skall utvärdera om Rådet för insyn i
Försvarsmakten varit ett ändamålsenligt redskap för att uppnå
insyn, medborgerligt inflytande och demokratisk kontroll i
Försvarsmakten. I utredarens uppdrag ingår att mot denna bakgrund
och inom ramen för nuvarande ledningsform kunna föreslå
utvecklingsmöjligheter i rådets arbete.
Utredaren skall redovisa resultatet av sitt arbete senast den
1 december 2002.
Bakgrund
Allmänt om förvaltningsmyndigheternas ledningsformer
Riksdagen beslutade våren 1994 riktlinjer för
förvaltningsmyndigheternas ledningsformer. Beslutet innebar i
korthet att ledningsformen för de centrala
förvaltningsmyndigheterna i första hand bör vara enrådighetsverk,
där myndighetschefen ensam är ansvarig inför regeringen. Som
alternativ till enrådighetsverk kan regeringen främst överväga
ledningsformen styrelse. Vid myndigheter som är enrådighetsverk
bör det som regel finnas ett särskilt råd medinsyn som främsta
uppgift. I propositionen Förvaltningsmyndigheternas ledning (prop.
1993/94:185), som låg till grund för riksdagsbeslutet, anförde
regeringen att det vara av särskild vikt med demokratisk insyn
och kontroll vid en övergång till den föreslagna ordningen med
enrådighetsverk.
Regeringen återkom i propositionen Statlig förvaltning i
medborgarnas tjänst (prop. 1997/98:136) till frågan om
myndigheternas ledningsformer. I propositionen anförs att
ledningsformen enrådighetsverk bör övervägas där det finns behov
av en mer direkt och tydlig styrning av myndigheten och där
politiska beslut måste genomföras utan fördröjning.
Enrådighetsverk bör i regel ha ett rådgivande organ med av
regeringen tillsatta ledamöter. Ett sådant organ kan i princip
fylla samma syfte som dagens styrelser i fråga om insyn och
medborgerligt inflytande.
Rådet för insyn i Försvarsmakten
Enligt 14 § i förordningen (2000:555) med instruktion för
Försvarsmakten skall det finnas ett råd för insyn i myndigheten.
Rådet skall nära följa verksamheten vid myndigheten utom när det
gäller den operativa verksamheten,
försvarsunderrättelseverksamheten och säkerhetstjänsten. Av
bestämmelsen framgår vidare att rådet skall bestå av högst nio
ledamöter som förordnas av regeringen. Föredragande i rådet är
överbefälhavaren.
Rådet tillkom 1994 i samband med att myndigheten Försvarsmakten
bildades. Rådet blev därmed en efterföljare till den tidigare
Militärledningens rådgivande nämnd. Nämnden var knuten till den
dåvarande myndigheten Överbefälhavaren och dess uppgift var i
huvudsak rådgivande i avvägnings- och planeringsfrågor samt i
frågor som rörde personal, utbildning och organisation.
Rådet har verkat i sin roll i närmare tio år. Mot denna bakgrund
finns det anledning att utvärdera rådets arbete under denna
period samt analysera, och om behov föreligger, lämna förslag
till hur rådets arbete kan utvecklas.
(Försvarsdepartementet)