Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Myndigheter på skolområdet, Dir. 2002:76
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2002-06-13
Beslut vid regeringssammanträde den 13 juni 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall förbereda för Statens skolverks
förändrade roll och bildandet av en skolutvecklingsmyndighet. Den
nya myndigheten skall kunna inrättas senast den 1 mars 2003.
Bakgrund
Regeringen har i skrivelsen Utbildning för kunskap och jämlikhet
- regeringens utvecklingsplan för kvalitetsarbetet i förskola,
skola och vuxenutbildning (skr.2001/02:188) bedömt att Statens
skolverks granskande uppgifter bör göras tydligare och separeras
från den utvecklingsstödjande verksamheten. I skrivelsen framhöll
regeringen vidare bl.a. följande. Kontrollen av skolornas
måluppfyllelse måste förstärkas för att främja en likvärdig
utbildning över hela landet. För att åstadkomma en effektiv
gransknings- och tillsynsmyndighet måste de utvecklingsfrämjande
insatser som staten anser nödvändiga åtskiljas från den
granskande och kvalitetsbedömande myndighetsrollen. Mot denna
bakgrund bör Skolverkets uppgifter renodlas och koncentreras till
kvalitetskontroll genom uppföljning, utvärdering och granskning
samt tillsyn. En ny myndighet bör bildas som får till uppgift att
initiera skolutveckling och stödja viss kompetensutveckling.
Myndigheternas uppgifter
Statens skolverk
Skolverkets huvuduppgifter bör vara att granska utbildningens
kvalitet och resultat i kommuner och skolor samt att utöva
tillsyn över verksamheten. Verket skall därutöver genom
uppföljning och utvärdering kunna ge en god bild och bedömning av
verksamheten i förskola, skola och vuxenutbildning på såväl
nationell som lokal nivå. För att garantera kvaliteten i
utförandet av verkets uppdrag liksom en bred samhällsförankring
bör Skolverket ha en styrelse med begränsat ansvar enligt
verksförordningen (1995:1322).
Statens styrning av svensk skola sker både genom författningar
som innehåller bl.a. läroplaner och genom granskning av resultat
och måluppfyllelse. Nu får Skolverket tillsyn och
kvalitetsgranskning som sina huvuduppgifter genom att det skapas
en förstärkt inspektionsverksamhet inom Skolverket.
Utbildningsinspektionen bör omfatta såväl verksamheternas
förutsättningar och resultat som kvalitetsarbete.
Inspektionsverksamheten, som omfattar både tillsyn och
kvalitetsgranskning, skall kunna riktas både mot kommuner och
enskilda skolor. Granskningarna skall omfatta skolans hela
uppdrag inklusive kvalitetsarbete. Det skall även som i dag kunna
förekomma tematiska granskningar. Verksamheten med
utbildningsinspektion skall baseras dels på instruktioner i
regleringsbrev, dels på de prioriteringar som Skolverket gör.
Det är regeringens ambition att verksamheten med
utbildningsinspektion i form av granskning och tillsyn skall
fördubblas i omfattning jämfört med dagens nivå, så att varje
skolhuvudman och i princip alla skolor kan inspekteras
regelbundet. Skolverket skall i kontinuerligt återkommande
rapporter till regeringen beskriva, analysera och bedöma
tillståndet i förskola, skola och vuxenutbildning.
Kvalitetsgranskning och tillsyn skall vara de viktigaste
uppgifterna för Skolverket. Tillsynen skiljer sig från
kvalitetsgranskningen bl.a. genom att dess fokus är att
garantera rättssäkerheten för den enskilde, dvs. för barnet i
förskolan, för eleven samt för den vuxenstuderande. Tillsyn är
mer en fråga om "rätt eller fel", dvs. ett svar på frågan om
verksamheten uppfyller uppställda krav, än ett svar på om
verksamheten i en allmän bedömning är "bra eller dålig".
Kvalitetsgranskningens uppdrag är och kommer i denna mening att
vara vidare än tillsynens, och därmed ge förutsättningar för
bedömningar som tillsynen inte kan göra. Det är samtidigt viktigt
att tillsynen sker i samspel med kvalitetsgranskningen i syfte
att öka rättssäkerheten.
Skolverket skall också fortsättningsvis ha till uppgift att
utveckla kursplaner och betygskriterier för förskola, skola och
vuxenutbildning, samt svara för prövning av ärenden om fristående
skolor. Skolverket skall även fortsatt ha det samlade
sektorsansvaret för handikappfrågor med anknytning till sitt
verksamhetsområde. Vidare skall Skolverket svara för hantering av
transfereringsanslag, t.ex. för maxtaxa och personalförstärkning
samt uppföljning och utvärdering av dessa. I samband med detta
bör utredaren föreslå hur Skolverket kan inrätta en intern
revision i syfte att stärka den interna kontrollen av
medelsanvändningen.
En ny skolutvecklingsmyndighet
En ny myndighet (nedan kallad skolutvecklingsmyndigheten) skall
bildas för att särskilt initiera skolutveckling och stödja viss
kompetensutveckling. Den nya myndigheten bör bl.a. överta vissa
uppgifter som Skolverket har svarat för.
Huvudsakliga uppgifter för den nya myndigheten bör vara att
· initiera och främja utvecklingen av skolväsendet och
barnomsorgen och därvid utarbeta kommentarmaterial som stöd
till det lokala utvecklingsarbetet,
· stödja kompetensutveckling av förskolans, skolans och
vuxenutbildningens personal inom nationellt prioriterade
områden och svara för den statliga rektorsutbildningen,
· inom sitt verksamhetsområde informera och sprida kunskap om
förskolan, skolan och vuxenutbildningen såväl inom som utanför
landet,
· inom sitt verksamhetsområde aktivt och medvetet främja flickors,
kvinnors, pojkars och mäns lika rätt och möjligheter samt
· informera om och sprida forskningsresultat.
Inom ramen för ovanstående uppgifter skall den nya myndigheten ha
i uppdrag att initiera utveckling för att främja nationellt
fastställda mål genom att stödja och stimulera kommuner och
skolor i deras arbete med den lokala skol- och
verksamhetsutvecklingen. Stödet skall avse förskoleverksamhet,
skolbarnsomsorg, förskoleklass, grundskola, sameskola,
specialskola, obligatorisk särskola, gymnasieskola,
gymnasiesärskola och komvux, särvux och sfi. Vidare skall
myndigheten initiera utveckling och stödja kompetensutveckling
inom strategiska områden.
De stödjande insatser som Skolverket enligt regleringsbrev har i
uppgift att göra bör i framtiden göras av
skolutvecklingsmyndigheten. Andra uppgifter för den nya
myndigheten är t.ex. att verka för ökad internationalisering av
skolväsendet, att stimulera användningen av IT i skolan och att
utveckla skoldatanäten. Myndigheten bör dessutom svara för
informationskampanjer och verka för att elever och föräldrar får
information om skolan. Vissa statliga utvecklingssatsningar sker
i dag utanför Skolverket, t.ex. Delegationen för IT i skolan
(ITiS) samt projekten Attraktiv skola och Tillsammans mot
mobbning. Nya liknande satsningar bör kunna ske inom ramen för
skolutvecklingsmyndigheten. Utöver en fast medarbetarstab bör det
finnas utrymme för att anlita projektanställda och uppdragstagare.
Samråd och samverkan med exempelvis Skolverket och andra
myndigheter på utbildningsområdet blir naturliga inslag i
myndighetens arbete. Myndigheten skall även etablera och utveckla
samverkan med exempelvis Svenska kommunförbundet, lärar- och
elevorganisationer samt arbetslivet. Den bör dessutom kunna
utveckla samarbetet med universitet, högskolor - särskilt
lärarutbildningen - samt regionala utvecklingscentrum och
nationella resurscentrum. Skolverket har i dag resurser för
forsknings- och utvecklingsarbete. Samtidigt byggs den
utbildningsvetenskapliga forskningen ut med stöd av
Vetenskapsrådet. Den nya myndighetens uppdrag bör framför allt
vara att med utgångspunkt i forskningsresultat främja och stödja
utveckling i förskola, skola och vuxenutbildning. Myndigheten bör
också ha som uppgift att sprida resultat av forskning som
genomförs vid universitet och högskolor. De utvecklingsinsatser
som bör stödjas kan ske utifrån myndighetens egna, övergripande
ställningstaganden, men också inom de områden som, enligt
regeringens bedömning, är angelägna. Det är viktigt att de
utvecklingsinsatser som stöds granskas och följs upp. Vidare bör
utvecklingsmyndigheten kunna långsiktigt stödja vissa FoU-miljöer
för att bygga upp lämplig kompetens, t.ex. i anslutning till
resurscentrum eller regionala utvecklingscentrum.
Uppdraget
Utredaren skall vidta de åtgärder som krävs för att bilda en ny
skolutvecklingsmyndighet. I avvaktan på riksdagens beslut med
anledning av budgetpropositionen för 2003 skall endast planerings-
och förberedelseuppgifter utföras. Den nya myndigheten förutsätts
kunna inrättas senast den 1 mars 2003.
Såvitt gäller Skolverket skall utredaren lämna förslag till hur
verkets uppgifter kan renodlas samt tillsynen och
kvalitetsgranskningen stärkas.
Utredaren skall i sitt uppdrag utgå från regeringens skrivelse
Utbildning för kunskap och jämlikhet - regeringens
utvecklingsplan för kvalitetsarbetet i förskola, skola och
vuxenutbildning (skr. 2001/02:188).
Uppgifter, verksamhetsmål, instruktion.
Utredaren skall lämna förslag till fördelning av uppgifter mellan
Skolverket och skolutvecklingsmyndigheten. Förslaget skall rymmas
inom de beräknade medelsramar som Skolverket disponerar för 2003.
Vidare skall utredaren lämna förslag till instruktioner för de
två myndigheterna samt förslag till namn på
skolutvecklingsmyndigheten. Därutöver skall utredaren lämna
förslag till övriga nödvändiga författningsändringar. Utredaren
skall ta fram förslag till en preliminär verksamhetsplan för
skolutvecklingsmyndigheten för år 2003.
Administrativa åtgärder för skolutvecklingsmyndigheten
Utredaren skall dra upp riktlinjer för skolutvecklingsmyndighetens
organisation och beakta att myndigheten skall präglas av
flexibilitet och utnyttja informations- och kommunikationsteknik
i syfte att verksamheten skall bli effektiv. Utredaren bör
överväga möjligheter till samordningsvinster mellan
skolutvecklingsmyndigheten och Skolverket genom att dra nytta av
gemensamma funktioner, t.ex. ekonomiadministration. Utredaren
skall vidta de åtgärder som behövs för att
skolutvecklingsmyndigheten skall kunna starta senast den 1 mars
2003.
Den nya myndigheten skall bemannas med beaktande av reglerna om
övergång av verksamhet i 6 b § lagen (1982:80) om
anställningsskydd. Utredaren skall fatta beslut om bemanningen
enligt de föreskrifter som regeringen senare kommer att meddela
liksom att även i övrigt utöva arbetsgivarens befogenheter. I den
mån nyrekryteringar aktualiseras, skall utredaren anställa
personal enligt de föreskrifter som regeringen senare kommer att
meddela.
Utredaren skall förbereda myndighetens anslutning till det
statliga redovisningssystemet samt lägga upp redovisningsplaner
och sluta nödvändiga avtal för myndighetens verksamhet.
Utredaren skall utarbeta former för samråd och samverkan mellan
skolutvecklingsmyndigheten och andra myndigheter samt
organisationer. Därvid skall utredaren pröva om det i den nya
myndigheten bör ingå ett särskilt organ, ett utvecklingsråd, med
uppgift att stödja myndigheten i sitt arbete med
utvecklingsfrågor. Utredaren bör i så fall föreslå sammansättning
och närmare uppgifter för rådet. Vidare bör utredaren överväga
hur former för samråd och samverkan med Skolverket och andra
myndigheter på utbildningsområdet kan utformas. Utredaren skall
även lämna förslag på former för samråd med arbetsmarknadens
parter, andra intresseorganisationer samt elev- och
studerandeorganisationer.
Uppdragets genomförande och tidsplan
Utredaren skall hålla berörda centrala arbetstagarorganisationer
informerade om arbetet och bereda dem tillfälle att framföra
synpunkter. Även berörda myndigheter och intresseorganisationer
skall hållas informerade och ges möjlighet till att framföra sina
synpunkter.
Personalen vid de myndigheter som berörs av
verksamhetsförändringar skall kontinuerligt hållas informerad.
Utredaren skall senast den 1 oktober 2002 lämna förslag till
· övergripande mål och förslag till verksamhetsmål för Statens
skolverk respektive skolutvecklingsmyndigheten,
· instruktioner för Skolverket respektive den nya myndigheten. Om
ett utvecklingsråd föreslås för den nya myndigheten skall dess
sammansättning, mandatperioder samt omfattningen av
ledamöternas uppdrag ingå i förslaget,
· preliminär verksamhetsplan för skolutvecklingsmyndigheten för
2003,
· behovet av författningsändringar i övrigt,
· former för samverkan med andra myndigheter, organisationer m.fl.,
· förslag till sammansättning av Skolverkets styrelse och
mandatperiod samt
· den nya myndighetens namn.
En slutrapport skall lämnas senast den 1 maj 2003.
(Utbildningsdepartementet)