Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Arbetstagarinflytande i europabolag, Dir. 2002:75
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2002-06-06
Beslut vid regeringssammanträde den 6 juni 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att lämna förslag
till hur rådets direktiv 2001/86/EG av den 8 oktober 2001 om
komplettering av stadgan för europabolag vad gäller
arbetstagarinflytande skall genomföras i svensk rätt. Utredaren
skall redovisa sitt uppdrag senast den 15 maj 2003.
Bakgrund
Förordningen om europabolag
EU:s ministerråd antog i oktober 2001 en förordning om
europabolag (rådets förordning (EG) nr 2157/2001 av den 8 oktober
2001 om stadga för europabolag, nedan kallad SE-förordningen).
Genom förordningen skapas en ny aktiebolagsform,europabolag
(Societas Europaea, SE).
Ett europabolag skall vara en bolagsform för samarbete och
samverkan i aktiebolagsform i olika medlemsstater. Tanken har
varit att skapa en aktiebolagsform som i första hand skall falla
under EG-regler och inte under en viss nationell lagstiftning.
Ett europabolag skall kunna bildas och verka var som helst inom
EU och även flytta sitt säte inom EU. EES-länderna väntas i juni
2002 fatta beslut om att ta in en hänvisning till förordningen i
EES-avtalet. Det skulle innebära att förordningen kommer att vara
tillämplig även i de EES-länder som inte är medlemmar i EU, dvs.
Norge, Island och Liechtenstein.
Ett europabolag är enligt förordningen en juridisk person och har
ett aktiekapital. I förordningen föreskrivs hur europabolag
bildas, hur de skall vara organiserade m.m. På flera punkter
överlåter förordningen den närmare regleringen till
medlemsstaterna. Förordningen träder i kraft den 8 oktober 2004.
Inom Justitiedepartementet pågår ett arbete med att ta fram en
departementspromemoria med förslag till en särskild lag om
europabolag. Tanken är att denna lag skall innehålla bestämmelser
som kompletterar SE-förordningen i frågor där denna delegerar
normgivningen till medlemsstaterna eller där det annars har
bedömts lämpligt att införa svenska regler vid sidan av
förordningens regler.
Direktivet om arbetstagarinflytande i europabolag
Samma dag som SE-förordningen antogs, antog ministerrådet också
ett direktiv om arbetstagarnas inflytande i europabolagen (rådets
direktiv 2001/86/EG av den 8 oktober 2001 om komplettering av
stadgan för europabolag vad gäller arbetstagarinflytande, nedan
kallat direktivet).
Merparten av reglerna i direktivet handlar om hur det skall gå
till att förhandla fram ett avtal om en ordning för
arbetstagarnas inflytande i det framtida europabolaget, dvs.
innan bolaget bildas. I en bilaga till direktivet finns också en
ram för hur arbetstagarinflytandet skall utövas i ett europabolag
om parterna inte kommer överens om annat. Direktivets
utgångspunkt är att bildandet av ett europabolag inte skall
medföra att arbetstagarinflytandet försvinner eller minskar i de
bolag som deltar i bildandet.
Förordningen och direktivet står i ett nära samband med varandra.
Enligt ingressen till förordningen utgör direktivet ett
oskiljbart komplement till förordningen och måste tillämpas
tillsammans med denna. Det är också en förutsättning för att ett
europabolag skall få registreras att det är bestämt hur
arbetstagarinflytandet i bolaget skall regleras (artikel 12 i
förordningen).
Även beträffande direktivet väntas EES-länderna fatta beslut om
att ta in en hänvisning till förordningen i EES-avtalet i juni
2002, vilket skulle innebära att det kommer att vara tillämpligt
även i Norge, Island och Liechtenstein.
Direktivets innehåll
Huvuddragen i direktivet
Direktivet är uppdelat i tre avdelningar. Den första innehåller
allmänna bestämmelser om syftet med direktivet och vissa
definitioner. I den andra avdelningen finns bestämmelser om hur
regler för arbetstagarinflytandet skall förhandlas fram mellan
arbetstagarna i och företrädarna för det blivande europabolaget.
Den tredje avdelningen innehåller kompletterande bestämmelser,
bl.a. om sekretess och skydd för arbetstagarnas representanter.
Till direktivet finns en bilaga med så kallade
referensbestämmelser. Dessa reglerar arbetstagarinflytandet i
europabolag för de fall arbetstagare och arbetsgivare inte slutit
avtal om detta.
Definitioner m.m.
Med arbetstagarinflytande avses enligt direktivet samtliga former
för arbetstagarna att utöva ett inflytande på de beslut som
fattas inom bolaget, inklusive information och samråd samt
medverkan (artikel 2).
Information till arbetstagarna skall enligt direktivet lämnas vid
en tidpunkt, på ett sätt och med ett innehåll som ger
arbetstagarrepresentanterna möjlighet att göra en noggrann
bedömning av eventuella konsekvenser och, när så är lämpligt,
förbereda samråd med arbetsgivaren. Med samråd avses en dialog
mellan arbetstagarrepresentanterna och arbetsgivaren där
arbetstagarrepresentanterna har möjlighet att lämna synpunkter
som kan beaktas i europabolagets beslutsprocess. Medverkan syftar
på arbetstagarnas inflytande i bolaget i form av rätten att välja
eller utnämna några av ledamöterna i bolagets tillsyns- eller
förvaltningsorgan eller rätten att föreslå eller avvisa
utnämningen av några eller alla ledamöter i bolagets tillsyns-
eller förvaltningsorgan.
Förhandlingsförfarandet
När ett europabolag skall bildas skall arbetstagarna redan på ett
tidigt stadium få information om detta. De bolag som skall ingå i
det framtida europabolaget skall därför, så snart en plan för
bildandet av bolaget utarbetas, vidta nödvändiga åtgärder för att
förhandlingar om en ordning för arbetstagarinflytande skall kunna
inledas med arbetstagarrepresentanterna (artikel 3.1).
Direktivet föreskriver att ett särskilt förhandlingsorgan skall
inrättas (artikel 3.2). Det skall bestå av representanter för
arbetstagarna i de deltagande bolagen och i dotterbolag och
berörda driftsenheter. Det särskilda förhandlingsorganet skall
företräda arbetstagarna vid de fortsatta förhandlingarna med
företrädarna för det blivande europabolaget.
Ledamöterna i det särskilda förhandlingsorganet skall utses genom
val eller utnämningar i proportion till antalet arbetstagare som
är anställda i de deltagande bolagen, dotterbolagen och berörda
driftsenheterna i varje medlemsstat. Vilken metod som skall
användas vid valet eller utnämningen överlåts dock på
medlemsstaterna att bestämma.
Direktivet innehåller vidare regler för hur beslut skall fattas i
det särskilda förhandlingsorganet och hur förhandlingarna mellan
förhandlingsorganet och företrädarna för det blivande
europabolaget skall gå till. Förhandlingarna om
arbetstagarinflytandet skall inledas så snart det särskilda
förhandlingsorganet har inrättats och får fortgå under sex
månader därefter. Parterna får därefter gemensamt besluta att
förlänga förhandlingarna ytterligare sex månader (artikel 5).
Förhandlingarna skall syfta till att ett avtal om
arbetstagarinflytandet skall kunna träffas mellan det särskilda
förhandlingsorganet och företrädarna för det framtida
europabolaget (artikel 4). I ett sådant avtal skall det bl.a.
regleras hur en ordning för information till och samråd med
arbetstagarna skall genomföras. Detta kan ske antingen genom ett
särskilt inrättat representationsorgan, som skall vara
förhandlingspart till europabolagets behöriga organ, eller genom
att något eller några andra informations- och samrådsförfaranden
inrättas. Avtalet kan också innehålla en ordning för medverkan.
Som huvudregel gäller att det är lagstiftningen i den stat där
europabolaget skall ha sitt säte som skall tillämpas på
förhandlingsförfarandet (artikel 6).
Medlemsstaterna skall i sin lagstiftning fastställa
referensbestämmelser som skall uppfylla de bestämmelser som finns
i bilagan till direktivet (artikel 7). Dessa innehåller regler om
sammansättningen av arbetstagarnas representationsorgan, om
information och samråd samt om medverkan. Om parterna inte lyckas
träffa något avtal inom utsatt tid eller om de kommer överens om
det, skall i stället, under vissa närmare angivna förutsättningar,
referensbestämmelserna tillämpas.
Det särskilda förhandlingsorganet har även en möjlighet att inte
inleda eller att avbryta förhandlingarna om ett avtal och i
stället besluta att de nationella regler om information till och
samråd med arbetstagarna som gäller i den medlemsstat där
europabolaget har anställda skall tillämpas (artikel 3.6).
Övriga bestämmelser
Medlemsstaterna skall fastställa särskilda bestämmelser om
tystnadsplikt och sekretess (artikel 8). Direktivet ger vidare
alla arbetstagarrepresentanter i ett europabolag rätt till samma
skydd och garantier som arbetstagarrepresentanter har enligt
nationell lagstiftning eller praxis i det land där de är
anställda (artikel 10). Medlemsstaterna skall vidta lämpliga
åtgärder för att förhindra att europabolag missbrukas i avsikt
att frånta arbetstagarna deras rättigheter till
arbetstagarinflytande (artikel 11). Medlemsstaterna skall även
föreskriva lämpliga åtgärder som skall vidtas om direktivet inte
följs, bl.a. genom att säkerställa att det finns administrativa
eller rättsliga förfaranden för att se till att de skyldigheter
som följer av direktivet uppfylls (artikel 12). Direktivet
innehåller slutligen regler om hur det förhåller sig till
nationella bestämmelser om arbetstagarinflytande (artikel 13).
Medlemsstaterna skall senast den 8 oktober 2004 införa de lagar
och författningar som är nödvändiga för att leva upp till
direktivets bestämmelser. Direktivet tillåter även att nödvändiga
bestämmelser i stället införs genom avtal mellan ledning och
arbetstagare (artikel 14).
Andra regler om arbetstagarinflytande
MBL
De viktigaste reglerna om arbetstagarinflytande i svensk rätt
finns i lagen (1976:580) om medbestämmanderätt i arbetslivet
(MBL). MBL innehåller bl.a. bestämmelser om föreningsrätt,
förhandlingsrätt, rätt till information och om kollektivavtal.
Styrelserepresentationslagen
Lagen (1987:1245) om styrelserepresentation för de
privatanställda ger anställda i privata företag, med fler än 25
anställda, rätt till representation i företagets styrelse. Lagen
syftar till att ge de anställda insyn och inflytande på
företagets verksamhet. Lagen är tillämplig på aktiebolag, banker,
hypoteksinstitut, försäkringsbolag och ekonomiska föreningar. En
motsvarighet till de privatanställdas styrelserepresentation på
det statliga området finns i personalföreträdarförordningen
(1987:1101).
Europeiska företagsråd
1994 antogs det inom EG ett direktiv om s.k. europeiska
företagsråd (rådets direktiv 94/45/EG av den 22 september 1994 om
inrättande av ett europeiskt företagsråd eller ett förfarande i
gemenskapsföretag och grupper av gemenskapsföretag för
information till och samråd med arbetstagare). Direktivet har
varit förebild för direktivet om arbetstagarinflytande i
europabolag. Direktivet om europeiska företagsråd syftar till att
skapa ett medinflytande för arbetstagarna i företag som bedriver
verksamhet i flera medlemsstater. Detta skall ske genom att det
inrättas europeiska företagsråd som består av
arbetstagarrepresentanter eller genom att det införs något annat
förfarande för information till och samråd med arbetstagarna.
Direktivet har genomförts i svensk rätt genom lagen (1996:359) om
europeiska företagsråd.
Direktivet om information och samråd
I mars 2002 antogs ett EG-direktiv om information till och samråd
med arbetstagare (europaparlamentets och rådets direktiv
2002/14/EG av den 11 mars 2002 om inrättande av en allmän ram för
information till och samråd med arbetstagare i Europeiska
gemenskapen). Direktivet uppställer krav på regler om information
till och samråd med arbetstagare i företag med minst 50 anställda
eller driftsenheter med minst 20 anställda. Direktivet anger
bland annat vilka frågor arbetsgivaren måste informera och
samråda om och när detta skall göras. Om medlemsstaterna önskar
kan de dock välja att tillåta arbetsmarknadens parter ända ned på
företagsnivå att sluta avtal med avvikande regler, förutsatt att
dessa överensstämmer med direktivets grundläggande principer.
Direktivet skall vara genomfört i svensk rätt senast den 23 mars
2005.
Behovet av en utredning
Genom SE-förordningen skapas en ny form av bolag som skall kunna
verka på gemenskapsnivå. Direktivet om arbetstagarinflytande i
europabolag ställer krav på ett system för arbetstagarinflytande
i dessa bolag. Direktivet innehåller detaljerade bestämmelser om
bl.a. hur inrättandet av ett särskilt förhandlingsorgan och hur
förhandlingarna om arbetstagarnas inflytande skall gå till. De
nationella regler om arbetstagarinflytande som finns i svensk
rätt i dag är inte tillräckliga för att uppfylla direktivets
krav.
Vissa av de bestämmelser som skall genomföras med stöd av
direktivet rör endast deltagande bolag, dotterbolag och
driftsenheter som ligger i Sverige. Det gäller t.ex. hur
ledamöterna i det särskilda förhandlingsorganet skall väljas
eller utses inom svenskt territorium. Direktivet förutsätter
emellertid att det även införs vissa bestämmelser som skall gälla
alla europabolag som är registrerade i Sverige, t.ex. när det
gäller hur det särskilda förhandlingsorganet skall vara
sammansatt. De senare bestämmelserna kommer därigenom att få
betydelse för alla inblandade bolag, inklusive dotterbolag och
driftsenheter som ligger i andra medlemsstater. För att systemet
för arbetstagarinflytande i europabolag skall fungera på
gemenskapsnivå är det därför viktigt att direktivet genomförs på
ett likartat sätt i alla medlemsstater. Detta förutsätter bl.a.
att de olika begrepp som används i direktivet tolkas på ett
liknande sätt i alla medlemsstater. Det är också av vikt att
direktivet genomförs samtidigt i alla medlemsstater. Detta skall
ske när direktivet träder i kraft den 8 oktober 2004. Det är mot
denna bakgrund angeläget att vid utformningen av de svenska
reglerna samarbeta med de andra medlemsstaterna och, om
direktivet kommer att gälla även för EES-staterna, med de stater
som är medlemmar i EES men inte i EU.
Kommissionen har inrättat en arbetsgrupp för samordning av
medlemsländernas genomförande av direktivet. Arbetsgruppen består
av nationella experter från alla berörda länder. Gruppens syfte
är att kartlägga uppkommande problem vid genomförandet av
direktivet i de olika länderna och att diskutera möjliga
lösningar på dessa problem. Arbetsgruppen har endast en
rådgivande funktion. Det är viktigt att utredaren aktivt följer
arbetsgruppens arbete.
Uppdraget
Utredaren skall föreslå hur direktivet om arbetstagarinflytande i
europabolag skall genomföras i svensk rätt. Utredaren skall lämna
de förslag till författningsregleringar som utredningen kan ge
anledning till. Utredaren skall också överväga om, och i så fall
i vilken utsträckning, det är möjligt och lämpligt att genomföra
direktivets bestämmelser genom kollektivavtal.
Utredaren skall följa det arbete som pågår inom Regeringskansliet
med att ta fram förslag till lagstiftning som skall komplettera
förordningen om europabolag. Utredaren skall vidare följa och
delta i arbetet i den expertgrupp som kommissionen har
sammankallat för samordning av medlemsländernas genomförande av
direktivet samt i lämplig omfattning samråda med utredningar i
andra medlemsstater. Arbetet skall bedrivas i nära samarbete med
arbetsmarknadens parter. Utredaren skall redovisa kostnaderna för
sina förslag. Utredaren skall vidare, när det gäller
redovisningen av förslagets konsekvenser för små företag, samråda
med Näringslivets nämnd för regelgranskning.
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 15 maj 2003.
(Näringsdepartementet)