Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om vissa frågor när det gäller Institutet för tillväxtpolitiska studiers utlandsverksamhet, Dir. 2002:74
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2002-06-13
Beslut vid regeringssammanträde den 13 juni 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att lämna förslag på
hur Institutet för tillväxtpolitiska studier skall kunna öppna
nya kontor och bankkonton i utlandet samt ta på sig samtliga
förpliktelser och befogenheter som följer av att vara
arbetsgivare för lokalanställd personal i utlandet. Utredaren
skall kartlägga de förutsättningar som råder i dag, analysera
vilka förändringar som är nödvändiga och ge förslag på lämpliga
lösningar.
Institutet för tillväxtpolitiska studier
Den 1 januari 2001 bildades Institutet för tillväxtpolitiska
studier (ITPS). ITPS främsta uppgift är att utveckla och
tillhandahålla kunskapsunderlag för tillväxtpolitiken bl.a. genom
att analysera den ekonomiska utvecklingen som underlag för
närings- och innovationspolitiken och den regionala
utvecklingspolitiken, samt granska och förmedla kunskap om den
internationella utvecklingen.
ITPS skall bl.a. förse det politiska beslutssystemet med
omvärldsanalyser av villkoren för tillväxtpolitiken så att
beslutsfattare får aktuell kunskap. Analyserna avser såväl den
svenska som den internationella utvecklingen. Omvärldsanalys
innebär en systematisk och kontinuerlig process som består av
insamling, analys och spridning av omvärldsinformation som är av
betydelse för tillväxtpolitikens strategiska utformning och
därmed Sveriges konkurrenskraft. Det handlar om att följa och
lära av politikutvecklingen i andra länder, men också om att
observera och tolka trender och tendenser i den globala ekonomin
för att i ett tidigt skede analysera vilka krav
omvärldsförändringarna ställer på tillväxtpolitiken.
ITPS utlandsbaserade omvärldsbevakning
Genom närvaro i utlandet kan ITPS bygga upp förtroende och skapa
nätverk för att nå insikter om de överväganden som resulterar i
beslut av privata och offentliga aktörer. Endast på plats är det
möjligt att få tillräcklig kunskap om ett visst land för att
kunna tolka och förstå händelserna i t.ex. innovationssystem och
industriella system och sätta dem i relation till svenska
förhållanden.
Den utredning som föregick bildandet av ITPS betonade vikten av
att vid omvärldsanalys kunna använda strukturer i utlandet samt
att kunna samla in kunskap på plats i olika delar av världen.
Myndighetens utlandsbaserade omvärldsbevakning uppmärksammades
vidare i den översyn av utlandsstrukturen (dimensionering,
organisation och finansiering) som ITPS har genomfört enligt
uppdrag i regleringsbrevet för år 2001.
Enligt förordningen (2000:1133) med instruktion för Institutet
för tillväxtpolitiska studier skall ITPS bedriva en
utlandsbaserad omvärldsbevakning. Den omvärldsbevakning som
tidigare bedrevs vid stiftelsen Sveriges Tekniska Attachéer
(STATT) har integrerats i verksamheten och ITPS har bl.a. tagit
över STATT:s kontor, bankkonton och personal. För närvarande har
ITPS tre kontor i utlandet placerade vid Utrikesdepartementets
(UD) utlandsmyndigheter i Washington, Los Angeles och Tokyo. På
dessa kontor arbetar både utlandsstationerad och lokalt anställd
personal.
När det gäller utlandsstationerad personal beslutade regeringen
för år 2001 om deras anställningar och de tillhörde UD:s
utlandsstruktur. Den 1 januari 2002 infördes regler i
inkomstskattelagen (1999:1229) som innebär att andra statligt
anställda än anställda vid utrikesförvaltningen eller i
biståndsverksamhet, som är stationerade utomlands, inte behöver
ta upp vissa kostnadsersättningar och förmåner till beskattning.
Vid samma tidpunkt trädde ett kollektivavtal om utlandskontrakt
och riktlinjer för anställningsvillkor vid tjänstgöring
utomlands, det s.k. URA-avtalet, i kraft. Ändringarna har införts
för att anpassa reglerna till det faktum att även myndigheter
utanför utrikesförvaltningen och biståndsverksamheten i allt
större utsträckning har anställda stationerade i utlandet.
Den 14 maj 2001 träffades ett avtal mellan UD och ITPS som
reglerar det administrativa samarbetet mellan myndigheterna när
det gäller av ITPS utsänd personal placerad vid svenska
utlandsmyndigheter. Avtalet anger att chefen för
utlandsmyndigheten har det övergripande ansvaret för den totala
verksamheten vid utlandsmyndigheten, att ITPS är arbetsgivare för
sin utsända personal såväl administrativt som operativt och att
ITPS skall betala för den administrativa service
utlandsmyndigheten utför samt för kanslihyra.
Samarbetsavtalet anger vidare att UD och ITPS har ett delat
ansvar för lokalanställd personal, som anställts för att arbeta
för ITPS. Utlandsmyndigheten har arbetsgivaransvaret medan ITPS
har det ekonomiska ansvaret för t.ex. löner.
Behovet av en utredning
En förutsättning för att ITPS skall kunna genomföra en effektiv
utlandsbaserad omvärldsbevakning är att ITPS ges möjlighet att
öppna nya kontor och bankkonton i utlandet samt att ITPS kan ta
på sig samtliga förpliktelser och befogenheter som följer av att
vara arbetsgivare för utlandsstationerad och lokalt anställd
personal. Eftersom ITPS är en svensk myndighet saknas i dag
möjlighet att öppna nya kontor och bankkonton i utlandet.
Ändringen i inkomstskattelagen och URA-avtalet har medfört att
ITPS sedan den 1 januari 2002 fullt ut kan ta på sig de
förpliktelser och befogenheter som följer av arbetsgivarrollen
för den utlandsstationerade personalen. ITPS saknar dock
fortfarande den möjligheten för i utlandet lokalt anställd
personal. Det är angeläget att ITPS ges dessa möjligheter varför
frågan hur det skall kunna ske behöver utredas.
Samarbetsavtalet mellan UD och ITPS behöver i sammanhanget ses
över.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att lämna förslag på
hur ITPS skall kunna öppna nya kontor och bankkonton i utlandet
samt ta på sig samtliga förpliktelser och befogenheter som följer
av att vara arbetsgivare för lokalanställd personal i utlandet.
Utredaren skall kartlägga de förutsättningar som i dag råder samt
kartlägga hur andra svenska myndigheter har löst motsvarande
problem. Utredaren skall vidare analysera vad som krävs för att
ITPS skall kunna öppna nya kontor och bankkonton i utlandet samt
ta på sig samtliga förpliktelser och befogenheter som följer av
att vara arbetsgivare för lokalanställd personal i utlandet.
Utredaren skall ge förslag på lämpliga lösningar. Fördelar och
nackdelar samt eventuella ekonomiska konsekvenser skall redovisas.
Vid ekonomiska konsekvenser skall utredaren även lämna förslag
till finansiering. Slutligen skall utredaren utarbeta och
redovisa förslag till nödvändiga ändringar i ITPS instruktion och
andra författningar.
Utredaren skall därutöver ange huruvida den föreslagna lösningen
kan användas av andra myndigheter som också har liknande behov.
Utredaren skall samråda med Arbetsgivarverket samt i den
utsträckning som krävs med övriga berörda myndigheter och
organisationer.
Utredaren skall hålla berörda arbetstagarorganisationer
informerade om arbetet och ge dem tillfälle att framföra
synpunkter.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 1 november 2002.
(Näringsdepartementet)