Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till utredningen (N 2001:14) om IT-stomnät till vissa kommuner, Dir. 2002:72
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2002-05-30
Beslut vid regeringssammanträde den 30 maj 2002.
Sammanfattning av uppdraget
Regeringen har i beslut den 29 november 2001 uppdragit åt en
särskild utredare att medverka till att förutsättningar skapas så
att alla kommuners huvudorter får en anslutningspunkt till det
nationella stomnät med hög överföringskapacitetsom regeringen den
17 augusti 2000 uppdrog åt Affärsverket svenska kraftnät att
bygga ut. Utredaren får nu följande tilläggsuppdrag
- att beskriva omfattningen och karaktären av den infrastruktur
som staten förfogar över i anslutning till den verksamhet som
bedrivs av i första hand Affärsverket svenska kraftnät,
Banverket och Vägverket, samt de helägda bolagen, och som
eventuellt kan användas för att underlätta utbyggnad av nät med
hög överföringskapacitet,
- att beskriva de särskilda krav som Affärsverket svenska
kraftnäts, Banverkets och Vägverkets verksamheter ställer och
som är aktuella i detta sammanhang,
- att identifiera och analysera de intressekonflikter som kan
finnas mellan IT-infrastrukturens utbyggnad och utnyttjande och
de uppgifter som Affärsverket svenska kraftnät, Banverket och
Vägverket har samt att beskriva, analysera och bedöma de
villkor som idag gäller för användandet av denna infrastruktur
för IT-nätändamål,
- att föreslå en avvägd policy för upplåtande av utrymme för
allmän IT-infrastruktur i den infrastruktur som staten förfogar
över i syfte att skapa tydliga spelregler och riktlinjer för
såväl infrastrukturförvaltarna som IT-intressena och
- att vid behov föreslå nödvändiga författningsförändringar med
anledning av den föreslagna policyn.
Bakgrund
Uppdraget till stomnätsutredningen
Regeringen uppdrog den 17 augusti 2000 åt Affärsverket svenska
kraftnät att bygga ut ett stomnät med hög överföringskapacitet
mellan alla kommuner. Målet var att ansluta alla kommunhuvudorter
senast i december 2002 till ett sådant landsomfattande nät,
vilket är en viktig del av regeringens IT-politik. I april 2002
bedömde stomnätsutredningen att antalet kommuner som inte skulle
nås med svart-fiber-anslutning vid utgången av 2002 var cirka 85.
Regeringen beslutade den 29 november 2001 om direktiv för
utredningen om IT-stomnät till vissa kommuner (dir. 2001:99).
Utredningens uppgift är att medverka till att förutsättningar
skapas så att alla kommuners huvudorter får en anslutningspunkt
till ett stomnät med hög överföringskapacitet inom ramen för det
uvarande regelverket. Utredaren skall medverka till att, i de
fall det är nödvändigt och möjligt, överenskommelser träffas om
alternativ till det som avsågs i uppdraget till Affärsverket
svenska kraftnät. Exempel på sådana alternativ kan vara svart
fiber hos någon annan nätägare, våglängder, kapacitet eller
trådlöst. Målet skall vara möjligheter till anslutning till det
öppna, nationella optostomnätet. Utredaren skall redovisa
resultatet av sitt arbete senast den 31 maj 2002.
Regeringen uppdrog vidare den 6 december 2001 åt Affärsverket
svenska kraftnät att kartlägga i vilka kommuner de kommersiella
förutsättningarna för närvarande bedöms tillräckliga för att
ansluta kommunhuvudorter till det nationella optostomnät på
marknadsmässiga villkor, ett material som skall ställas till
utredarens förfogande. Affärsverket svenska kraftnät skall även
så långt som möjligt, lämna förslag till utredaren på alternativa
anslutningsmöjligheter till nät med hög överföringskapacitet.
Övrig utbyggnad
Det har de senaste åren pågått en betydande utbyggnad av IT-
infrastruktur med hög överföringskapacitet av olika slag. Detta
gäller såväl stomnät som andra nivåer. Utbyggnaden har varit
koncentrerad till de tätbefolkade delarna av Sverige.
Uppgifterna om nätutbyggnaden är ganska osäkra, men det
förefaller som om även det kommun- och kommunbolagsägda nätet
ökat kraftigt de senaste åren.
Av Post- och Telestyrelsens kartläggning av IT-infrastrukturen i
Sverige (augusti 2001) framgår att Banverket har cirka 13 000 km
optisk fiberkabel, en ökning med 30 procent de två senaste åren,
och att Affärsverket svenska kraftnät har cirka 3 600 km
fiberkabel, en ökning med 100 procent de två senaste åren. I
Vägverkets fall används vägarna i stor utsträckning för IT-nät,
men dessa ägs och disponeras helt och hållet av externa nätägare
och uppgifter saknas om omfattningen.
Tillgången till statlig infrastruktur lämplig för nät för
elektronisk kommunikation
Vissa statliga myndigheter och affärsverk, framförallt inom
kommunikationssektorn, har tillgång till en landsomfattande och
sammanhängande infrastruktur. Detta gäller främst Vägverket,
Banverket men även Affärsverket svenska kraftnät. Denna
infrastruktur i form av vägar, banvallar, master, stolpar etc. är
i första hand avsedd för en specifik verksamhet, men har också
alltmer börjat användas för anläggning av nät för elektronisk
kommunikation, inte bara för det egna behovet utan också för en
bredare marknad. Till den statliga infrastrukturen kan också
räknas den som statliga bolag, t.ex. Vattenfall AB och Teracom AB
förfogar över och nyttjar.
Förutsättningarna för utnyttjande av denna infrastruktur för
utbyggnad av nät varierar dock kraftigt mellan olika slag av
infrastruktur och olika lösningar har valts. Vägverket upplåter
utrymme inom vägområdet för längsgående teleledningsanläggningar
mot ersättning. Ersättningen är av engångskaraktär och varierar
med avståndet till beläggningskant. I Affärsverket svenska
kraftnäts fall har istället lösningen varit att Affärsverket
svenska kraftnät bygger ett nät med syftet att det sedan upplåts
i form av s.k. svart fiber, dvs. utan signalutrustning. Banverket
har ett eget nät som tillgodoser järnvägens behov av teletjänster.
I den mån det finns överkapacitet säljer de även tjänster på
nätet i form av våglängdsmultiplexering och kapacitet.
Skäl för tilläggsuppdraget
Behovet av att kunna få tillgång till befintlig statlig
infrastruktur för IT-ändamål har ökat, bl.a. i samband med
svårigheterna att finansiera IT-infrastrukturutbyggnad i de
områden som de kommersiella aktörerna anser olönsamma för
utbyggnad.
Särskilt i de glesare befolkade delarna av Sverige saknas det
idag marknadsmässiga förutsättningar att bygga ut IT-nät.
Kommuner och delar av kommuner som ligger på ett stort avstånd
från redan utbyggda förbindelser och som har liten befolkning
erbjuder en begränsad marknad samtidigt som
investeringskostnaderna särskilt för ortssammanbindande
förbindelser blir höga. I kommuner med vidsträckt lands- och
glesbygd är kostnaderna även höga för att nå enskilda abonnenter
som bor utspritt. Flertalet kommuner i Sverige har glest
befolkade kommundelar. I dessa delar av Sverige finns särskilt
stor anledning att utnyttja den tillgängliga statliga
infrastrukturen så effektivt som möjligt. Med tydliga spelregler
underlättas nätutbyggnaden.
Det saknas en samlad bild av hur den statliga infrastrukturen,
bl.a. Banverkets, Affärsverket svenska kraftnäts och Vägverkets
infrastruktur, har använts och kan användas för utbyggnaden av
nät för elektronisk kommunikation. Det saknas också en överblick
över förutsättningar och villkor för upplåtande av banvallar,
vägar, tunnlar, master, stolpar m.m. som staten förfogar över.
Även användande av annan statlig infrastruktur, t.ex de helägda
bolagens, kan vara av intresse i detta sammanhang.
Det finns nu skäl att se över om tillgängligheten till den
infrastruktur som i första hand Banverket, Vägverket och
Affärsverket svenska kraftnät förfogar över är tillfredställande.
Med hänsyn tagen till de uppgifter som Affärsverket svenska
kraftnät, Banverket och Vägverket har bör det utredas om
tillgängligheten till infrastrukturen för IT-ändamål kan
förbättras.
Uppdraget
Utredaren skall beskriva omfattningen och karaktären av den
infrastruktur som staten förfogar över i anslutning till den
verksamhet som bedrivs av i första hand Affärsverket svenska
kraftnät, Banverket och Vägverket, och som eventuellt kan
användas för att underlätta utbyggnad av nät med hög
överföringskapacitet. Med tydliga spelregler kan nätutbyggnaden
underlättas och en känd policy underlättar för aktörerna på
marknaden. Utredaren skall därför föreslå en avvägd policy för
upplåtande av utrymme för allmän IT-infrastruktur i den
infrastruktur som staten förfogar över i syfte att skapa tydliga
spelregler och riktlinjer för såväl infrastrukturförvaltarna som
IT-intressena. Utredaren skall härvid ta hänsyn till
konkurrensintresset och beakta eventuella beröringspunkter med
EG:s konkurrens- och statsstödsregler. De ekonomiska
konsekvenserna som förslagen medför skall särskilt analyseras.
Utredaren skall vid utarbetandet av policyn föreslå den mest
samhällsekonomiska lösningen.
Utredaren skall visa hur och i vilken omfattning infrastrukturen
utnyttjats och skulle kunna utnyttjas för anläggande av
IT-infrastruktur. Beskrivningen skall visa den geografiska
fördelningen. Det står utredaren fritt att utvidga kartläggningen
även till annan statlig infrastruktur som kan vara av intresse i
detta sammanhang.
Utredaren skall beskriva de särskilda krav som Affärsverket
svenska kraftnäts, Banverkets och Vägverkets verksamheter ställer
och som är aktuella i detta sammanhang.
Utredaren skall identifiera och analysera de intressekonflikter
som kan finnas mellan IT-infrastrukturens utbyggnad och
utnyttjande och de uppdrag som Affärsverket svenska kraftnät,
Banverket och Vägverket har.
Utredaren skall också beskriva och analysera de villkor som idag
gäller för användandet av denna infrastruktur för IT-nätändamål,
t.ex. med avseende på valet av förädlingsnivå, prisvillkor och
andra tillträdesvillkor.
Vidare skall utredaren vid behov föreslå författningsändringar
med anledning av förslaget.
Utredaren har att redovisa resultatet av sitt första uppdrag i
ett delbetänkande den 31 maj 2002. Resultatet av det tillkommande
uppdraget skall redovisas i ett slutbetänkande senast den 31 mars
2003.
(Näringsdepartementet)