Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av kommunernas administration av lokala trafikföreskrifter m.m., Dir. 2002:71
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2002-05-30
Beslut vid regeringssammanträde den 30 maj 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att överväga hur
kommunernas administration av lokala trafikföreskrifter kan göras
enklare, modernare och effektivare. Utredaren skall föreslå de
författningsförändringar som övervägandena ger upphov till.
Gällande bestämmelser
Lokala trafikföreskrifter
Enligt 10 kap. 1 § trafikförordningen (1998:1276) får särskilda
trafikregler meddelas genom lokala trafikföreskrifter. De
särskilda trafikreglerna får avse vissa närmare angivna
bestämmelser och får gälla för en viss väg eller vägsträcka eller
för samtliga vägar inom ett visst område. Bestämmelserna får
också gälla ett område eller en färdled i terräng. De lokala
trafikföreskrifterna kan komplettera de generella bestämmelserna
i trafikförordningen eller göra undantag från dem. Lokala
trafikföreskrifter kan även meddelas med stöd av militära
vägtrafikkungörelsen (1974:97), vägtrafikförordningen (1995:137)
för räddningskåren under utbildning och höjd beredskap samt
förordningen (1979:1082) om lokala trafikföreskrifter i vissa
fall.
Av 10 kap. 3 § trafikförordningen följer att det huvudsakligen är
kommunen och länsstyrelsen som får meddela sådana lokala
trafikföreskrifter som avses i förordningen. Om ett beslut av
kommunen eller länsstyrelsen inte kan avvaktas utan särskild
olägenhet får dock enligt samma bestämmelse polismyndigheten
meddela en lokal trafikföreskrift.
Kungörande av författningar
Författningar innehåller generella bestämmelser. Detta innebär
att bestämmelserna riktar sig till en i allmänna termer bestämd
krets av personer, t.ex. samtliga medborgare i riket. För att
dessa personer skall kunna rätta sig efter bestämmelserna i en
författning måste de ha möjlighet att få kännedom om
författningen. Detta sker genom att författningen kungörs.
Kungörandet av en författning är alltså en förutsättning för att
den skall kunna efterlevas. Vidare har allmänheten intresse av
att veta vad de normgivande organen beslutar.Slutligen ligger det
ett rättssäkerhetsintresse i kungörandet i så måtto att en
föreskrift enligt principen om rättsreglernas förutsägbarhet inte
skall träda i kraft innan den har blivit offentlig.
Kungörandet av föreskrifter har således både en praktisk
informativ sida och en juridisk sida. I förarbetena till lagen
(1976:633) om kungörande av lagar och andra författningar (nedan
kungörandelagen) har detta kommit till uttryck på så sätt att
kungörandet definieras som åtgärder för spridning av kännedom om
författningar och inte bara att författningen blir offentlig (se
prop. 1975/76:112 s. 31).
Enligt 8 kap. 19 § andra stycket regeringsformen skall lagar och
förordningar kungöras så snart det kan ske. Beträffande andra
föreskrifter saknas bestämmelser om kungörande i regeringsformen.
I kungörandelagen finns ytterligare bestämmelser om kungörande av
lagar och förordningar samt av författningar som utfärdats av
statliga myndigheter. Dessa bestämmelser innebär huvudsakligen
att en författning skall kungöras i en författningssamling.
Däremot reglerar kungörandelagen inte hur kommunala författningar
skall kungöras. I stället hänvisar lagen till vad som är särskilt
föreskrivet. I kommunallagen (1991:900) finns bestämmelser om
offentliggörandet av kommunala beslut. Enligt 5 kap. 62 § och
6 kap. 30 § i den lagen skall beslut som fattats av
kommunfullmäktige respektive en kommunal nämnd anses
offentliggjorda när de tagits in i ett protokoll som har
anslagits på den kommunala anslagstavlan. Det är bl.a. från den
tidpunkten som tidsfristen för överklagande börjar löpa.
Tillkännagivande av lokala trafikföreskrifter m.m.
Lokala trafikföreskrifter - och vissa andra föreskrifter som
meddelas med stöd av trafikförordningen och väglagen (1971:948) -
tillkännages enligt det särskilda förfarande som anges i 10 kap.
11 och 13 §§ trafikförordningen. Detta innebär i huvudsak
följande. Samtliga lokala trafikföreskrifter som har meddelats
med stöd av trafikförordningen skall kungöras genom att tas in i
en för ändamålet avsedd liggare. I liggaren skall också
föreskrifter tas in om hastighetsbegränsning som meddelas med
stöd av 3 kap. 17 § andra och fjärde styckena trafikförordningen
samt sådana föreskrifter om trafik på enskild väg som enligt 41 §
väglagen kan meddelas i samband med bl.a. tillstånd till
anslutning av enskild väg till allmän väg. Liggaren förs av
kommunen gemensamt för samtliga de myndigheter som har till
uppgift att meddela föreskrifter. Sådana lokala
trafikföreskrifter som har beslutats av kommunen och som inte
skall eller behöver märkas ut med vägmärken skall förutom att tas
in i liggaren kungöras i författningssamlingen för det län inom
vilket föreskriften gäller. Andra lokala trafikföreskrifter som
kommunen beslutar skall kungöras i sådan författningssamling
endast om det av särskilda skäl bedöms lämpligt.
Lokala trafikföreskrifter som gäller på väg skall märkas ut
enligt bestämmelserna i vägmärkesförordningen (1978:1001).
Detsamma gäller lokala trafikföreskrifter som gäller i terräng om
det finns särskilda skäl för det. Lokala trafikföreskrifter om
att ett visst område skall vara tättbebyggt område behöver dock
inte märkas ut. Vidare har Vägverket i sina föreskrifter (VVFS
1999:164) om lokala trafikföreskrifter, m.m. föreskrivit om
undantag i vissa fall från skyldigheten att märka ut lokala
trafikföreskrifter med vägmärken. Sådana lokala
trafikföreskrifter som inte skall eller behöver märkas ut med
vägmärke skall införas i ortstidning.
Ansvar för överträdelse av en lokal trafikföreskrift får enligt
14 kap. 14 § andra stycket trafikförordningen dömas ut endast om
föreskriften utmärkts enligt bestämmelserna i 10 kap. 13 § och i
övrigt tillkännagivits i enlighet med bestämmelserna i 10 kap.
11 § trafikförordningen.
Närmare om hur liggaren skall föras
Bestämmelser om vilka föreskrifter som skall tas in i liggaren
och om hur den skall föras finns i 10 kap. 11 och 12 §§
trafikförordningen. Dessa innebär i huvudsak följande. Liggaren
förs av kommunen gemensamt för samtliga myndigheter som har till
uppgift att meddela föreskrifterna. Föreskrifterna anges i
liggaren med utgångspunkt i vägbeteckning, gatunamn eller annan
benämning. Vägverket har emellertid i sina föreskrifter om lokala
trafikföreskrifter (VVFS 1999:164) föreskrivit att föreskrifterna
inte behöver anges med utgångspunkt i vägbeteckning, gatunamn
eller annan benämning om det till liggaren finns ett register som
möjliggör sökning på vägbeteckning, gatunamn eller annan
motsvarande benämning. Ett sådant register får enligt
föreskriften vara databaserat. Tillfälliga föreskrifter får
enligt bestämmelserna i trafikförordningen anges i tidsföljd.
Vägverket, länsstyrelsen och polismyndigheten skall skyndsamt
underrätta kommunen om sådana föreskrifter som myndigheterna har
beslutat och som skall tas in i liggaren. När föreskriften har
förts in i liggaren är kommunen skyldig att skyndsamt skicka ett
utdrag ur liggaren med föreskriften i fråga till länsstyrelsen,
polismyndigheten, väghållningsmyndigheten samt i vissa fall
Vägverket. Även markägare och ägare av enskilda vägar som berörs
skall underrättas på motsvarande sätt.
En lokal trafikföreskrift som inte skall eller behöver utmärkas
med vägmärke skall tas in i ortstidning.
Något om kommunala författningssamlingar
Sedan lång tid tillbaka har man vid flera tillfällen diskuterat
ett system för kungörande av kommunala föreskrifter i av
kommunerna utgivna författningssamlingar. Dessa diskussioner har
inte begränsat sig till lokala trafikföreskrifter, utan gällt
samtliga av kommunen meddelade föreskrifter. Införandet av krav
på kommunerna att kungöra sina föreskrifter i kommunala
författningssamlingar har utretts vid ett flertal tillfällen.
Senast skedde det i en interdepartemental arbetsgrupp sedan
riksdagen givit regeringen till känna att regeringen borde låta
frågan om publicering av kommunernas författningar bli föremål
för närmare överväganden (bet. 1992/93:KU1, rskr. 1992/93:5).
Arbetsgruppen presenterade sina överväganden i
departementspromemorian Kommunala författningssamlingar
(Ds 1995:7). Arbetsgruppen föreslog i promemorian att kommunernas
skyldighet att publicera sina föreskrifter i kommunala
författningssamlingar skulle författningsregleras på i huvudsak
motsvarande sätt som i dag är fallet med statliga myndigheter.
Promemorian remissbehandlades. Den 31 mars 1999 beslutade
regeringen att lägga promemorian till handlingarna utan att vidta
några åtgärder. I regeringens skrivelse 1998/99:75 (s. 17)
anförde regeringen som skäl för att inte föreslå en sådan
lagstiftning som föreslagits i promemorian bl.a. att innan en
tvingande lagstiftning införs bör samtliga möjligheter att på
frivillighetens väg komma till rätta med de kvarstående problemen
prövas. Detta hade enligt regeringens bedömning ännu inte skett.
Vidare ansåg regeringen att det pågående arbetet inom
Regeringskansliet med ett nytt rättsinformationssystem skulle
komma att ge kommunerna en möjlighet att göra sina författningar
elektroniskt tillgängliga för allmänheten. En sådan ordning
skulle enligt regeringen förenkla kommunernas föreskriftsarbete
och kunna komma att öka deras benägenhet att publicera
författningssamlingar. Dessutom anförde regeringen att det inte
gick att bortse från de kostnadskonsekvenser som en
tvångslagstiftning skulle få för kommunerna.
Behovet av en utredning
Lokala trafikföreskrifter är ett viktigt medel för kommunerna och
länsstyrelserna att anpassa regleringen av trafiken efter lokala
förhållanden. Det är därför viktigt att förfarandet för
beslutandet och tillkännagivandet av sådana föreskrifter utformas
så enkelt som möjligt utan att för den skull rättssäkerheten för
allmänheten sätts åsido.
Det liggarsystem som har använts sedan en lång tid tillbaka
framstår i dagens datoriserade samhälle som ålderdomligt och
ineffektivt. Det har dessutom konstaterats att det inte sällan
finns brister i hur kommunerna för liggarna. Ibland saknas
fullständiga uppgifter i liggarna, medan de i andra fall
innehåller felaktiga uppgifter. Vidare har det förekommit att
trafikregeln inte har märkts ut i enlighet med den lokala
trafikföreskriften. I flera fall har brister i liggarna eller i
utmärkningen lett till att personer som på ett uppenbart sätt
brutit mot den trafikregel som har meddelats genom ett vägmärke
har undgått ansvar med tillämpning av 14 kap. 14 § andra stycket
trafikförordningen eller motsvarande bestämmelse i
vägtrafikkungörelsen (1972:603). Vid flera tillfällen har
dessutom upptäckten av att det funnits brister i liggaren eller i
utmärkningen av en lokal trafikföreskrift lett till att ett stort
antal utdömda böter eller utfärdade felparkeringsavgifter har
fått återbetalas.
Mot den beskrivna bakgrunden framstår det som angeläget att finna
ett enklare, modernare och effektivare system för kommunernas
administration av lokala trafikföreskrifter och andra
föreskrifter som berörs. Samtidigt är det dock viktigt att
införandet av ett nytt system varken förorsakar kommunerna ökade
kostnader eller innebär att några rättssäkerhetsintressen sätts
åsido.
Ett enklare och effektivare system för kommunernas administration
av lokala trafikföreskrifter torde kunna leda till att färre
trafikmål och felparkeringsanmärkningar överklagas av formella
skäl. Härigenom kommer vissa resursbesparingar sannolikt att
kunna göras hos polisväsendet, åklagarväsendet och
domstolsväsendet. Vidare torde ett modernare system på sikt kunna
leda till besparingar hos kommunerna.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att överväga hur kommunernas
administration av lokala trafikföreskrifter kan göras enklare,
modernare och effektivare.
Kommunernas administration av lokala trafikföreskrifter och andra
föreskrifter för trafiken bör vara så enkel som möjligt. Detta
får dock inte leda till att rättssäkerheten sätts åsido.
Allmänheten måste ha goda möjligheter att kunna få reda på vilka
trafikregler som gäller. Vidare är det angeläget att det system
som skapas inte medför ökade kostnader för kommunerna på längre
sikt.
Utredaren skall överväga hur systemet för kommunernas
administration av lokala trafikföreskrifter bör utformas i
framtiden. Utredaren bör därvid analysera följande system.
- Systemet med liggare bibehålls men moderniseras så att liggaren
kan föras med tillämpning av modern datateknik.
- Lokala trafikföreskrifter kungörs i en kommunal
trafikförfattningssamling på liknande sätt som länsstyrelserna
i dag kungör sina lokala trafikföreskrifter. Härvid bör beaktas
vad som sagts om kommunala författningssamlingar.
- Lokala trafikföreskrifter kungörs i länsstyrelsens
författningssamling.
- Kommunens beslut om en lokal trafikföreskrift dokumenteras i
ett register eller på något annat sätt. Författningen kungörs
därefter endast genom att ett vägmärke sätts upp.
Det står utredaren fritt att även analysera andra tänkbara system.
Analysen skall leda till att utredaren föreslår det utifrån de
ovan angivna utgångspunkterna mest lämpliga systemet för
kommunernas administration av lokala trafikföreskrifter.
Utredaren skall också föreslå de författningsförändringar som
övervägandena ger upphov till.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt arbete senast den 1 december 2003.
(Näringsdepartementet)