Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En gränsdragningskommission för renskötselområdet, Dir. 2002:7
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 2002-01-24
Beslut vid regeringssammanträde den 24 januari 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En gränsdragningskommission tillsätts med uppgift att utreda
omfattningen av den mark där renskötselrätt föreligger. I
uppdraget ingår att fastställa vilken omfattning som samerna,
så som det anges i International Labour Organizations
(ILO) konvention nr 169 om ursprungsfolk och stamfolk i
självstyrande länder, traditionellt innehar mark respektive
nyttjar mark tillsammans med andra. Kommissionen skall i sitt
arbete främst gå igenom det material som finns hos olika
myndigheter.
Bakgrund
ILO:s konvention nr 169 om ursprungsfolk och stamfolk i
självstyrande länder
ILO:s konvention nr 169 om ursprungsfolk och stamfolk i
självstyrande länder innehåller ett antal bestämmelser till
skydd för ursprungsfolken. Utredningen om ILO:s konvention nr
169 hade till uppgift att ta ställning till om Sverige kan
ratificera konventionen och vilka åtgärder som i så fall krävs
för att Sverige skall kunna efterleva bestämmelserna i
konventionen. I betänkandet "Samerna - ett ursprungsfolk i
Sverige. Frågan om Sveriges anslutning till ILO:s konvention
nr 169" (SOU 1999:25) tog utredningen upp frågan om samernas
rätt till land och vatten.
Utredningen konstaterade att artikel 14 punkt 1 i konventionen
behandlar skydd för två huvudtyper av rättigheter till mark.
Dessa huvudtyper är äganderätt och besittningsrätt till den
mark som man traditionellt bebor respektive mark som
inte uteslutande bebos av dem, men till vilken man traditionellt
haft tillträde för sin utkomst och traditionella verksamhet.
De berörda folkens äganderätt och besittningsrätt till den mark
som de traditionellt bebor skall erkännas. Därutöver skall
åtgärder vidtas i lämpliga fall för att skydda de berörda
folkens rätt att nyttja den mark som inte uteslutande bebos av
dem, men till vilken de traditionellt haft tillgång för sin
utkomst och traditionella verksamhet.
Enligt konventionens artikel 14 punkt 2 skall regeringen vidta
nödvändiga åtgärder för att identifiera den mark som de berörda
folken traditionellt bebor och garantera effektivt skydd av
deras äganderätt och besittningsrätt.
Att ursprungsfolket traditionellt bebor ett markområde innebär
enligt utredningen att folket skall ha manifesterat sin kontroll
över marken, exempelvis genom att bruka den. Bruket av marken
skall ha varit ensamt eller i varje fall ett i förhållande till
andra dominerande bruk av marken. Innehavet eller bruket av marken
måste ha fortsatt in i våra dagar.
Att ursprungsfolket traditionellt nyttjar mark tillsammans med
andra innebär enligt utredningen att folket under lång tid skall
ha brukat marken. För att ett traditionellt nyttjande skall anses
föreligga krävs inte ett lika intensivt eller av andra ostört bruk
som för innehav av mark.
Utredningen gör den bedömningen att det i Sverige finns både mark
som samerna traditionellt innehar och mark som samerna
traditionellt nyttjar tillsammans med andra.
Lagstiftning
Den som är av samisk härkomst får enligt 1 § rennäringslagen
(1971:437) använda mark och vatten till underhåll för sig och
sina renar. Denna rätt, renskötselrätten, tillkommer den samiska
befolkningen och grundas på urminnes hävd. Renskötselrätten får
dock utövas endast av den som är medlem i sameby.
Renskötsel bedrivs i den norra tredjedelen av Sverige, från Idre
i söder till Treriksröset i norr. Renskötselområdet delas enligt
3 § rennäringslagen in i områden där renskötsel får bedrivas hela
året, året-runt-marker, och vinterbetesmarker.
Året-runt-markerna utgörs av Norrbottens och Västerbottens läns
lappmarker ovanför odlingsgränsen. De jämtländska renbetesfjällen
och de områden inom Jämtlands och Dalarnas län som vid utgången av
juni 1992 tillhörde staten och som var särskilt upplåtna till
renbete är också året-runt-marker.
Året-runt-markerna utgörs vidare av de områden i Norrbottens
och Västerbottens läns lappmarker nedanför odlingsgränsen som
antingen tillhör staten, tillhörde staten vid utgången av juni
1992 eller utgör renbetesland och där skogsrenskötsel av ålder
bedrivits under våren, sommaren eller hösten. Renbetesland är
mark som vid avvittringen förklarats utgöra renbetesland eller
av ålder använts som sådant land.
Med vinterbetesmarkerna avses de delar av lappmarkerna nedanför
odlingsgränsen som inte är året-runt-marker liksom de områden
utanför lappmarkerna och renbetesfjällen där renskötsel av ålder
bedrivs vissa tider av året. Inom vinterbetesmarkerna får renskötsel
bedrivas under tiden den 1 oktober- den 30 april.
Lappmarksgränsen drogs upp under 1700-talet och odlingsgränsen
under 1800-talet i Västerbottens och Norrbottens län. Lappmarkerna
är belägna ovanför lappmarksgränsen. Renbetesfjällen i Jämtlands
län består av ett antal statligt ägda registerfastigheter.
Hänvisningen i 3 § rennäringslagen till begreppen lappmarkerna,
lappmarksgränsen, odlingsgränsen och renbetesfjällen innebär att
alla året-runt-marker är geografiskt bestämda. När det gäller
vinterbetesmarkerna är endast de som är belägna ovanför
lappmarksgränsen geografiskt bestämda. Huvuddelen av
vinterbetesmarken är således inte geografiskt avgränsad.
Avgränsningen bestäms i stället av var renskötsel av ålder
bedrivs vissa tider av året.
Den bristande kännedomen om renskötselområdets yttergränser
medför ett flertal nackdelar för renägare, markägare och staten.
Det är svårt för renägarna att planera sin verksamhet när de inte
vet vilka områden som disponeras för näringen. Även för
markägarnas planering är det av värde att veta om renskötsel
får bedrivas på fastigheten.
Domstolsprocesser
Ovissheten om renskötselområdets geografiska omfattning har
medfört att sju domstolsprocesser som berör tolv samebyar
inletts mellan fastighetsägare och samebyar om förekomsten av
sedvanerätt till renbete. Den mest omfattande processen, det
så kallade renbetesmålet (Svegs tingsrätts mål T88/90), berör fem
samebyar och närmare 600 fastighetsägare i Härjedalen. Svegs
tingsrätt meddelade i dom den 21 februari 1996 att någon av avtal
oberoende rätt till renbete till förmån för samebyarna inte
belastade de aktuella fastigheterna. Samebyarna har överklagat
domen. Hovrätten har hållit huvudförhandling i målet under oktober
2001 och kommer att meddela dom den 15 februari 2002.
De rättegångar som rör rätten till vinterbete är ofta förknippade
med stora rättegångskostnader. Parternas rättegångskostnader i
tingsrätten i renbetesmålet uppgick till cirka 10 miljoner kronor.
Utredningen om ILO:s konvention nr 169
Enligt betänkandet Samerna - ett ursprungsfolk i Sverige är det
inte klarlagt vilka områden som samerna traditionellt innehar.
Inte heller är det klarlagt vilka områden som samerna traditionellt
nyttjar tillsammans med andra. Kravet i konventionens artikel
14 punkt 2 på identifiering av sådan mark är därför inte uppfyllt.
Mark inom renskötselområdets året-runt-marker som in i våra dagar
varit i statlig ägo kan enligt utredningen i vart fall anses vara
mark som samerna traditionellt innehar. Mark inom
renskötselområdets vinterbetesmarker kan i vart fall anses som
mark som samerna traditionellt nyttjar tillsammans med andra.
Det senare kan också gälla mark inom året-runt-markerna som länge
varit i privat ägo.
Den viktigaste åtgärden för att stärka renskötseln i områden som
samerna traditionellt nyttjar tillsammans med andra är enligt
utredningen att klargöra inom vilka områden samerna har
renskötselrätt och tillförsäkra samerna tillgång till tillräckligt
stora områden för att de skall kunna fortsätta att bedriva
renskötsel.
För att kunna fastställa vilken mark som samerna traditionellt
innehar eller nyttjar krävs enligt utredningen att frågan utreds
ytterligare. Pågående domstolsprocesser om vinterbetesmarkernas
omfattning kan visserligen leda fram till att de yttre gränserna
för renskötselområdet i vissa delar klarläggs. Det kan dock
förväntas ta lång tid innan dom meddelats i alla mål och
avgörandena kommer inte att omfatta alla områden som används
för vinterbetning.
En prövning av vilken mark som samerna har rättigheter till enligt
konventionen bör enligt utredningen bygga på en grundlig och
sakkunnig prövning av samernas traditionella innehav och nyttjande
av marken. En sådan utredning skulle resultera i att de yttre
gränserna för renskötselområdet blir betydligt klarare, vilket i
sin tur kan leda till att antalet tvister mellan samebyar och
markägare minskar. De ekonomiska förutsättningarna att bedriva
rennäring klargörs genom att de betesområden som står till
förfogande blir kända.
För att uppfylla konventionens krav i fråga om den mark som
samerna har rättigheter till bör enligt utredningen en
gränsdragningskommission tillsättas med uppgift att identifiera
mark som samerna traditionellt innehar respektive traditionellt
nyttjar. Kommissionen bör bestå av en grupp experter med
väldokumenterade kunskaper inom områdena juridik (fastighetsrätt),
lantmäteri och rättshistoria, vilka kan göra sin bedömning mot
bakgrund av tillgängligt material hos bl.a. länsstyrelsernas
rennäringsenheter, Statens jordbruksverk,lantmäterimyndigheterna
och inskrivningsmyndigheterna.
Internationella aspekter
Vid ett flertal tillfällen har Sverige kritiserats i
internationella sammanhang för de pågående processerna om
samernas rätt till vinterbete. Kritiken har bl.a. gällt samernas
möjligheter att idka rennäring och deras möjligheter rent
ekonomiskt att gå i svaromål. Senast frågan var uppe till
bedömning var i ett förhör inför FN:s rasdiskrimineringskommitté
den 10-11 augusti 2000. Kommittén uttryckte sin oro över
förmodade begränsningar i traditionell nyttjanderätt av betesmark
för rennäring som ett resultat av de pågående processerna.
Kommittén rekommenderade Sverige att lösa frågan med beaktande
av rennäringen som en central del av samernas kulturutövning.
Tidigare utredningar m.m.
Ända sedan den första renbeteslagens tillkomst, 1886 års lag
angående de svenska lapparnas rätt till renbete i Sverige, och
de därpå följande 1898 och 1928 års renbeteslagar har samernas
rätt att vintertid låta sina renar beta omfattat de områden som
de har besökt enligt gammal sedvana. I förarbetena till lagarna
har försök gjorts att bedöma inom vilka områden vinterbete sker.
Redan i förarbetena till 1886 års lag diskuterade man att dra upp
en yttre gränslinje för renskötselområdet vilken inte skulle få
överskridas. Detta bedömdes dock inte vara praktiskt genomförbart.
I prop. 1928:43 med förslag till lag om de svenska lapparnas rätt
till renbete i Sverige m.m. anfördes att på mark utanför
lappmarkerna och renbetesfjällen är renskötsel i princip bara
tillåten vintertid och bara inom sådana områden där sedvanerätt
föreligger. Renbetning förekom i hela Norrbottens län utom dess
östligaste del samt i hela Västerbottens och Västernorrlands län.
Så gott som samtliga socknar i Jämtlands län hade besökts för
renbetning. Detsamma torde gälla Gävleborgs län, åtminstone den
del som utgör landskapet Hälsingland. I Kopparbergs län ansågs
förutom Idre socken även vissa andra mindre områden omedelbart
mot gränsen till Jämtland ha besökts för renbetning. Det lät sig
enligt propositionen praktiskt taget inte göras att bestämma en
yttersta gräns utom på vissa håll. I tvistiga fall förutsattes
frågan om sedvanerättens tillämplighet bli prövad av domstol
på grundval av sådan bevisning som enligt allmän lag krävs för
styrkande av urminnes hävd.
Bestämmelserna om rätten till vinterbete överfördes i princip
oförändrade till den nu gällande rennäringslagen från år 1971.
Samerättsutredningen uttalade i huvudbetänkandet Samerätt och
sameting (SOU 1989:41) att sedvanemarkerna omfattar stora områden.
På det stora hela är det klart vilka dessa områden är. Det finns
dock områden där rätten satts i fråga eller gränserna är
omstridda. Det påpekas att en statlig utredning inte med
rättsverkan kan fastslå sedvanemarkernas omfattning. Det kan
endast göras av allmän domstol. Samerättsutredningen lade inte
fram något förslag till ändrad lagstiftning i fråga om
vinterbetesmarkerna.
På uppdrag av Kungl. Maj:t lade f.d. landskamreraren Elof Huss
år 1959 fram Utredning rörande renbetestrakter för lapparna i
Jämtlands och Kopparbergs län. Syftet med uppdraget var att
åstadkomma en kvalificerad och mera fullständig utredning om
samernas sedvanerätt i de båda länen för att i den mån det var
möjligt skaffa samerna trygghet i fråga om sedvanemarkernas
användning. Utredningen bygger på arkivmaterial och intervjuer
med samer och annan ortsbefolkning.
I det s.k. renbetesmålet har parterna presenterat ett mycket
omfattande material som rör rätten till vinterbete på närmare
600 fastigheter i samtliga socknar i Härjedalens kommun.
Förhållanden i Norge och Finland
Norge
De norska samernas rätt att bedriva rennäring regleras i 1978
års reindriftslag. I de sex nordligaste fylkena finns geografiska
gränser fastställda för renskötseln. Gränserna bestämdes under
slutet av 1800-talet som ett led i regleringen av rennäringens
skadeståndsskyldighet mot jordbruket. Den nuvarande bestämmelsen
innehåller en presumtion om att renskötselrätt finns innanför
gränsen. Den norska högsta domstolen har emellertid konstaterat att
det innanför gränsen finns områden där sedvanerätt eller långvarigt
utnyttjande av marken för renbetning inte kunnat påvisas. I lagen
finns en möjlighet för staten att expropriera mark eller rätt till
renskötsel inom det fastställda renskötselområdet om det behövs
för renskötseln. Den norska staten har vidare uttalat att man
avser att hjälpa rennäringen med förhandlingar om arrendeavtal
samt att bidra ekonomiskt till kostnader för betesavtal och
processer.
Finland
Den finska renskötselrätten regleras i 1990 års rennäringslag. I
lagen har renskötselområdet bestämts geografiskt och omfattar nästan
hela Lapplands län och norra delen av Uleåborgs län.
Uppdraget
Inom rennäringens vinterbetesmarker får renskötsel enligt 3 §
första stycket 2 rennäringslagen (1971:437) bedrivas under tiden
den 1 oktober-den 30 april inom de områden där renskötsel av ålder
bedrivs vissa tider av året. I motsats till de områden där
renskötsel får bedrivas hela året är vinterbetesmarkerna inte
geografiskt bestämda. Omfattningen av vinterbetesmarkerna är inom
vissa delar av renskötselområdet omstridda. Ovissheten om den
geografiska utsträckningen har medfört att ett flertal
domstolsprocesser pågår mellan fastighetsägare och samebyar om
förekomsten av sedvanerätt till vinterbete för ren. Dessa
processer kostar mycket pengar och skapar motsättningar mellan
de olika grupperna av markutnyttjare.
En svensk anslutning till ILO:s konvention nr 169 om
ursprungsfolk och stamfolk i självstyrande länder förutsätter
att omfattningen av den mark som får användas för renskötsel
klarläggs och att den mark som samerna traditionellt innehar
respektive nyttjar tillsammans med andra identifieras.
Med beaktande av att rennäringen är en central del av samernas
kulturutövning har FN:s rasdiskrimineringskommitté uttalat sin
oro över förmodade begränsningar i den traditionella nyttjanderätten
till betesmark för renskötseln.
I Finland är renskötselområdet geografiskt bestämt i lag medan
den norska lagstiftningen innehåller en presumtion om
renskötselrätt innanför vissa geografiska gränser.
Kommissionens arbete skall syfta till att klarlägga inom vilka
områden sådana vinterbetesmarker finns som avses i 3 § första
stycket 2 rennäringslagen (1971:437). Undersökningen skall
vidare syfta till att fastställa de områden som, med hänsyn
till vad som anges i ILO:s konvention 169, skall betraktas
som mark som samerna traditionellt innehar respektive
traditionellt nyttjar tillsammans med andra.
Gränsdragningskommissionen skall göra sin bedömning på grundval
av tillgängligt material hos myndigheter och domstolar. När det
gäller den yttre gränsen för renskötselområdet skall
undersökningen bidra till att klarlägga gränsen så att
behovet av domstolsprocesser om rätt till vinterbetning för ren
bortfaller eller i varje fall minimeras.
Erfarenheter bör inhämtas från Norge om det norska arbetet med
gränsdragning av renskötselområdet och problem i samband med det.
Uppdraget skall utföras efter samråd och dialog med berörda
myndigheter och intresseorganisationer.
Redovisning av uppdraget
Gränsdragningskommissionen skall redovisa sitt arbete till
regeringen senast den 31 december 2004.
(Jordbruksdepartementet)