Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Nationellt system för omhändertagande av radioaktivt avfall från icke kärnteknisk verksamhet, Dir. 2002:67
Departement: Miljödepartementet
Beslut: 2002-05-23
Beslut vid regeringssammanträde den 23 maj 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall utreda och föreslå ett system för
omhändertagande och slutförvaring av radioaktivt avfall från icke
kärnteknisk verksamhet.
Utredaren skall vidare lämna förslag till hur finansiering och
ansvar bör fördelas på berörda parter samt till de
författningsändringar som behövs.
Bakgrund
Omhändertagandet av radioaktivt avfall från kärnteknisk
verksamhet är väl reglerat i svensk lagstiftning genom lagen
(1984:3) om kärnteknisk verksamhet, strålskyddslagen (1988:220)
och lagen (1992:1537) om finansiering av framtida utgifter för
använt kärnbränsle m.m. För radioaktivt avfall från icke
kärnteknisk verksamhet är omhändertagandet inte lika väl reglerat.
I den mån strålskyddslagen inte reglerar omhändertagandet
tillämpas avfallsförordningen (2001:1063) och förordningen
(1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd. Denna
reglering tillgodoser dock inte alltid de särskilda krav som
ställs på omhändertagandet av denna typ av avfall. Framför allt
finns ingen garanti för att sådant avfall kan tas om hand och vid
behov slutförvaras på ett säkert och ekonomiskt rimligt sätt.
Sådant avfall kan komma från sjukvården, från industrin och från
forskningsverksamhet.
Sverige är anslutet till konventionen om säkerhet vid
omhändertagande av använt kärnbränsle och om säkerheten vid
hantering av radioaktivt avfall. Enligt konventionen skall de
fördragsslutande parterna i sin nationella lagstiftning vidta
lämpliga åtgärder för omhändertagandet av landets radioaktiva
avfall på ett säkert sätt och så att inte otillbörliga bördor
läggs på kommande generationer.
Enligt EU:s allmänna strålskyddsdirektiv, 96/29/Euratom, skall
medlemsstaterna identifiera icke tillståndsbundna verksamheter
som kan ge upphov till exponering för naturlig strålning av
arbetstagare och personer ur allmänheten i en sådan omfattning
att det inte kan förbises från strålskyddssynpunkt. Verksamheter
som genererar avfall som innehåller naturligt förekommande
radioaktiva ämnen nämns särskilt i direktivet. Medlemsstaterna
skall se till att avfallet tas om hand på ett från
strålskyddssynpunkt tillfredsställande sätt.
Bl.a. har följande problem identifierats:
- Gällande lagstiftning ger inte stöd för att generellt kräva att
tillståndshavare för verksamhet med joniserande strålning skall
avsätta särskilda medel för framtida omhändertagande av det
radioaktiva avfall som verksamheten ger upphov till. Om t.ex.
en tillståndshavare som bedriver en omfattande verksamhet med
joniserande strålning och hanterar stora mängder radioaktiva
ämnen går i konkurs, kan följderna bli problematiska såväl
ekonomiskt som juridiskt för omhändertagande av det radioaktiva
avfallet.
- I Sverige finns endast en organisation som har kompetens och
kapacitet att hantera radioaktivt avfall från icke kärnteknisk
verksamhet (Studsvik AB).
- I de fall där icke tillståndspliktig verksamhet ger upphov till
radioaktivt avfall, för vilkets hantering kan krävas tillstånd,
finns inte alltid en utpekad ägare som kan svara för att
avfallet blir omhändertaget och för de kostnader som detta
medför.
- För upphittade strålkällor, där någon ägare inte kunnat
identifieras, är det oklart vem som bär ansvaret för att
bekosta omhändertagandet.
- Relativt stora mängder avfall som innehåller naturligt
radioaktiva ämnen (t.ex. filtersand från vattenverk) deponeras
förmodligen i dag helt utan kontroll eftersom de som bedriver
verksamheten inte känner till att avfallet kan innehålla
naturlig radioaktivitet i form av bl.a. uran och radium.
Behovet av en utredning
För att kunna fastställa vilka krav som skall ställas på det
slutliga omhändertagandet av radioaktivt avfall från icke
kärnteknisk verksamhet behövs ett underlag om såväl problemets
omfattning med avseende på bl.a. mängden avfall som tillgängliga
metoder och kostnader för omhändertagande. Olika alternativ för
finansiering och regelverk bör undersökas.
För att få fram det underlag som behövs och förslag till åtgärder
bör en särskild utredare tillkallas.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att utreda och komma med
förslag till en organisatoriskt, miljömässigt, ekonomiskt och
juridiskt väl fungerande lösning för omhändertagande och
slutförvaring av radioaktivt avfall från icke kärnteknisk
verksamhet.
Utredaren skall inventera det behov av omhändertagande av
radioaktivt avfall från icke kärntekniska verksamheter som finns
och som beräknas uppkomma inom en överskådlig framtid. Utredaren
skall också undersöka i vilken utsträckning befintliga förvar kan
utnyttjas eller eventuellt utvidgas eller om nya förvar behöver
byggas. I detta sammanhang bör även möjligheter till
samordningsvinster genom samlokalisering med andra slutförvar av
farligt avfall undersökas. Utredaren skall vidare kartlägga
ansvarsförhållandena för uppkommet och framtida uppkommande
avfall. I detta sammanhang bör även producentansvaret belysas.
Utifrån ett samlat underlag skall utredaren föreslå ett system
för omhändertagande och slutförvaring av allt radioaktivt avfall
som har betydelse från strålskyddssynpunkt från icke kärnteknisk
verksamhet. Utredaren skall även beakta säkerhets aspekterna vid
hanteringen av radioaktivt avfall. Utredaren skall analysera de
kostnader som uppkommer för omhändertagandet och föreslå hur
finansiering och ansvar bör fördelas på berörda parter. I detta
sammanhang skall också konsekvenserna för verksamhetsutövarna
analyseras. Dessutom skall utredaren inventera och analysera
behovet av ny, eller ändringar i befintlig lagstiftning på
området och lämna förslag till de författningsändringar som
analysen föranleder. Utredaren skall göra en särskild
konsekvensanalys av förslagens effekter på små företags villkor,
konkurrensförmåga eller villkor i övrigt.
Utredaren skall även belysa hur frågan om omhändertagande av
radioaktivt avfall hanteras eller avses bli hanterad i andra
länder, särskilt inom Europeiska unionen, och hur detta
eventuellt kan påverka utformningen av ett svenskt system.
Arbetet bör där det är lämpligt samordnas med arbetet med att
sammanställa den nationella rapport som Sverige i egenskap av
part till konventionen om säkerhet vid omhändertagande av använt
kärnbränsle och om säkerheten vid hantering av radioaktivt avfall,
är skyldig att lämna i samband med den första
granskningskonferensen för konventionen.
Utredaren skall samråda med berörda myndigheter och företag.
Statens strålskyddsinstitut skall särskilt bistå utredaren i den
utsträckning som krävs för utredningens genomförande.
Miljöbedömning
Utredaren skall bedöma och redovisa vilka effekter förslagen kan
få för miljön. Därvid skall särskilt analyseras hur förslagen
påverkar möjligheterna att uppnå de miljökvalitetsmål riksdagen
godkänt och som är relevanta beträffande omhändertagande av
radioaktivt avfall från icke kärnteknisk verksamhet (jfr prop.
1997/98:145, bet 1998/99:MJU6, rskr. 1998/99:183 och prop.
2000/01:130, bet 2001/02:MJU3, rskr. 2001/02:36).
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag till regeringen senast den
1 december 2003.
(Miljödepartementet)