Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Innovativ verksamhet inom kommuner och landsting, Dir. 2002:66
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2002-07-04
Beslut vid regeringssammanträde den 4 juli 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att
- kartlägga omfattningen av och ändamålet med de insatser
kommuner och landsting gör för att med hjälp av forskning och
utveckling (FoU) och andra innovativa verksamheter förnya och
förbättra den egna verksamheten,
- föreslå hur kommuner och landsting systematiskt kan utveckla
utnyttjandet av FoU och annan kunskap för att förnya och
förbättra sin verksamhet,
- överväga hur FoU inom kommuner och landsting kan utvecklas i
samverkan med statliga organ, samt
- överväga hur kommuners och landstings roller i utvecklingen av
lokala och regionala innovationssystem kan stärkas.
Bakgrund och problemställningar
Inledning
Regeringens mål med forskningspolitiken är att Sverige skall vara
en ledande forskningsnation, där forskning bedrivs med hög
vetenskaplig kvalitet. Forskningen lägger grunden för
kunskapsutvecklingen i samhället och bidrar med nya rön inom
olika samhällsområden.
Kommuner och landsting har under 1990-talet genomgått stora
förändringar i form av t.ex. ökad decentralisering,
konkurrensutsättning av verksamheter, internationalisering och
besparingar till följd av den ekonomiska nedgången. Kommunerna
har dessutom åtagit sig nya arbetsuppgifter t.ex. i anslutning
till den utbyggnad av IT-infrastruktur som sker enligt
intentionerna i propositionen Ett informationssamhälle för alla
(prop. 1999/2000:86). Samtidigt har näringslivet i flera regioner
gått igenom strukturförändringar. Dessa förändringar har krävt en
anpassning i kommunerna, särskilt vad gäller hälso- och sjukvård,
socialtjänsten, utbildning, infrastruktur och annan service.
Behovet av ny och förbättrad kunskap och kompetens på lokal och
regional nivå har varit ett av skälen för staten att inrätta nya
högskolor på flera orter. Flera kommuner och landsting satsar
också betydande belopp på att stödja verksamheter i högskolan
samtidigt som satsningar görs på FoU i de egna organisationerna.
Dessa FoU-satsningar bidrar bl.a. till att formulera viktiga
problemställningar inom vilka samarbeten kan utvecklas, inte
sällan inom ramen för regionala tillväxtavtal, de lokala
utvecklingsavtalen i storstadsregionerna och med stöd från bl.a.
EU:s strukturfonder. I allt högre grad har medvetenheten om
vikten av hög kvalitet såväl inom egen FoU-verksamhet som i den
verksamhet som beställs från andra FoU-aktörer kommit att prägla
utvecklingen inom området. Svenska Kommunförbundet och
Landstingsförbundet överlämnade inför den forskningspolitiska
propositionen Forskning och förnyelse (prop. 2000/01:3) en
gemensam forskningsstrategi till regeringen. Enligt förbunden
finns det behov av bättre stöd till kommuner och landsting för
att samspelet mellan forskning och dess tillämpningar skall
fungera effektivt. De menar också att FoU inom kommuner och
landsting är mer omfattande än vad den offentliga statistiken
visar. Det finns nu en ökad insikt i kommuner och landsting om
forskningens värde i utvecklingsarbetet inom den egna
verksamheten och i utvecklandet av lokala och regionala
innovationssystem. Det är viktigt att denna utveckling
uppmärksammas och synliggörs som en del i nationell FoU och i det
nationella innovationssystemet.
Som ett led i arbetet med att utveckla uppföljningen av kommuner
och landsting startades i juni 1999 ett projekt att ta fram ett
förslag till en kommunal databas med uppgifter om kommunernas
verksamhet, dess kostnader och effekter. Hösten 2001
presenterades betänkandet www.kommundatabas.nu (SOU 2001:75), som
handlade om hur man med nyckeltal bättre kan analysera och
jämföra kommunal verksamhet. För närvarande finns en prototyp
till databasen tillgänglig på internet och arbetet med att
tillskapa en permanent databas fortsätter.
Utredningar och aktörer inom området
Det har gjorts flera studier på området tidigare.
Landstingsförbundet har exempelvis vid några tillfällen studerat
landstingens satsningar på särskilda FoU-enheter. I rapporten Det
dolda universitetet som publicerats år 2000 av Dalarnas
forskningsråd redovisas bl.a. en inventering av den FoU som
utförs utanför högskolan på regional och lokal nivå och som i
huvudsak finansieras med offentliga medel. I början av 1990-talet
genomfördes en utredning om forskning om offentlig sektor, Ny
kunskap - förnyelse (SOU 1991:36), som låg till grund för
förslagen i propositionen Forskning om den offentliga sektorn
(prop. 1991/92:16). Riksdagen beslutade i enlighet med
propositionens förslag (bet. 1991/92: FiU4, rskr 1991/92:14) att
anvisa medel för ett disciplinforskningsprogram med syfte att
koncentrera resurserna och stärka universitetsforskningen om den
offentliga sektorn. Detta program, Forskningsprogrammet om
offentlig sektor (FOS), handhas nu av Vetenskapsrådet.
En internationell expertgrupp har tillkallats för att till år
2003 utvärdera FOS-programmet ur ett vetenskapligt,
forskningspolitiskt och sektoriellt perspektiv. En rapport om
arbetsläget för utvärderingen har lämnats under år 2001
(U2001/3997/F).
Forskning om offentlig sektor rymmer även frågor om demokrati. I
propositionen Demokrati för det nya seklet (prop. 2001/02:80)
påpekades att forskningen om demokratifrågor behöver breddas
utöver ett statsvetenskapligt perspektiv och omfatta alla delar
av samhället. Där föreslås att medel avsätts för ett
forskningsprogram inriktat på demokratifrågor.
Regeringen har tidigare gett Socialstyrelsen i uppdrag att
utforma ett program för nationellt stöd till kunskapsutveckling
inom socialtjänsten. Socialdepartementet har därefter gett ett
uppdrag (S2000/7640/ST) till Socialstyrelsen att inventera hur
det programmet fungerar.
Den roll som Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap
(FAS), Forskningsrådet för miljö, areella näringar och
samhällsbyggande (FORMAS) samt Verket för innovationssystem
(VINNOVA) har fått i den nya myndighetsorganisationen för
forskningsfinansiering är viktig för främjandet av FoU inom
områden som är av stor betydelse för kommuner och landsting.
Forskningen inom FAS ansvarsområde har många beröringspunkter med
verksamheter i kommuner och landsting, t.ex. välfärd, handikapp,
omsorg, ungdomsfrågor, äldrevård, internationell migration och
etniska relationer, socialvård samt folkhälsa. FORMAS driver
program inom stadsbyggnad som har flera beröringspunkter med
verksamheter inom kommunal stadsplanering. VINNOVA driver program
för att utveckla innovativiteten inom kommuner, landsting och
regioner.
Regeringen har även i propositionen En politik för tillväxt och
livskraft i hela landet (prop. 2001/02:4, bet. 2001/02:NU2, rskr.
2001/02:118) bl.a. gjort bedömningen att ett nationellt program
för utveckling av innovationssystem och kluster bör genomföras.
Regeringen har i februari 2002 gett ett sådant uppdrag
(N2002/85/RUT) till Delegationen för utländska investeringar i
Sverige (ISA), VINNOVA och Verket för näringslivsutveckling
(NUTEK). VINNOVA har även utlyst ett program för att främja
innovationssystem i regionerna.
Uppdraget
Allmänt
Utredaren skall analysera utvecklingen av FoU och andra
innovativa verksamheter inom kommuner och landsting.
Uppgifter
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att
- kartlägga omfattningen av och ändamålet med de insatser
kommuner och landsting gör för att med hjälp av FoU och andra
innovativa verksamheter förnya och förbättra den egna
verksamheten,
- föreslå hur kommuner och landsting systematiskt kan utveckla
utnyttjandet av FoU och annan kunskap för att förnya och
förbättra sin verksamhet,
- överväga hur FoU inom kommuner och landsting kan utvecklas i
samverkan med statliga organ, samt
- överväga hur kommuners och landstings roller i utvecklingen av
lokala och regionala innovationssystem kan stärkas.
Utredaren skall också undersöka om det finns behov av särskilda
bestämmelser av rättslig natur med anledning av utredningens
förslag och överväganden. Om utredningen finner att ett sådant
behov finns, skall den också föreslå en reglering.
I den offentliga sektorn finns flera exempel på hur FoU har vuxit
fram på initiativ inom kommuner och landsting. En kartläggning
bör visa hur den offentliga sektorn använder FoU för att utveckla
verksamheterna så att såväl kvalitet som kompetens stärks och
därvid även underlätta och främja utbytet med relevant
internationell verksamhet. Utredningen skall även analysera
faktorer som kan ha betydelse för uppbyggnaden av sådan FoU samt
dess koppling till kommunernas och landstingens roller i
utvecklingen av lokala och regionala innovationssystem. Vidare
bör utredaren ge förslag på hur resultaten från dessa
verksamheter på ett bättre sätt kan integreras i verksamheten
samt hur denna process kan stimuleras.
Utredningen skall beakta vad som anförts i betänkandet
Välfärdsbokslut för 1990-talet (SOU 2001:79), framför allt
diskussionerna om kunskapsluckor och framtida forskningsbehov.
Utredningen skall även ta hänsyn till det nationella programmet
för utveckling av innovationssystem och kluster, den fortsatta
utvecklingen av de regionala tillväxtavtalen, de lokala
utvecklingsavtalen i storstadsregionerna, de framtida regionala
tillväxtprogrammen samt de försöksverksamheter som pågår i
offentlig regi. Utredningen skall även beakta arbetet som bedrivs
av den utredare som har i uppdrag att lämna förslag till
inriktning, effektivisering och organisering av statens insatser
för företagsutveckling på regional nivå (N2002:01, dir 2001:103).
Utredningen skall dessutom beakta och samråda med Delegationen
för regional samverkan om högre utbildning (U2002/4780/UH).
Vetenskapsrådets utvärdering av FOS-programmet är ytterligare ett
element i utredningens underlag.
Tidsplan och uppdragets genomförande
Utredaren skall samråda med de statliga myndigheter och
utredningar som berörs av utredningens överväganden och förslag
samt med företrädare för landsting och kommuner och övriga
berörda organisationer.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 juli 2003. Utredaren får
avlämna delbetänkanden.
(Utbildningsdepartementet)