Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Granskningsgrupp för byggande av tunnlar genom Hallandsås, Dir. 2002:54
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2002-05-02
Beslut vid regeringssammanträde den 2 maj 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté tillsätts för att följa byggandet av
järnvägstunnlarna genom Hallandsås. Kommittén skall granska
Banverkets metoder, beslutsunderlag och beslut som rör teknik,
ekonomi och miljö.
Bakgrund
Tidigare beslut
Regeringen beslutade den 27 juni 1991 att bygga ut dubbelspår
mellan Hemmeslöv och Förslöv, inklusive tunnlar genom Hallandsås.
Den 5 mars 1992 beslutade regeringen att ge
expropriationstillstånd för järnvägen.
Tunnelbygget påbörjades 1992, men avbröts i oktober 1997 efter
det att det medel som använts för att täta det sprickiga och
vattenförande berget hade orsakat skador på människor, djur och
natur. Tunnelbygget hade då också visat sig bli avsevärt dyrare
än beräknat på grund av de svåra geologiska och geohydrologiska
förutsättningarna i åsen.
Med anledning av vad som inträffat tillkallade regeringen den 20
oktober 1997 en kommission. Tunnelkommissionens uppdrag var bl.a.
att utvärdera orsaken till de skador på och olägenheter för
miljön som uppkommit och att analysera myndigheternas roll (dir.
1997:124). Kommissionen skulle också lämna förslag till åtgärder
för att undvika liknande händelser i framtiden.
Tunnelkommissionen lämnade sin slutrapport i november 1998 (SOU
1998:137).
Regeringen uppdrog den 11 juni 1998, i samband med att
stomnätsplanen fastställdes, åt Banverket att redovisa ett
beslutsunderlag för regeringens ställningstagande om
Hallandsåsprojektet. Redovisningen lämnades den 8 december 1998.
Regeringen uppdrog den 20 maj 1999 åt Banverket att redovisa om
det går att färdigställa tunnlarna genom Hallandsås på ett
miljömässigt korrekt sätt och i så fall med vilken teknik.
Banverket överlämnade sin rapport till regeringen den 14 november
2000.
Regeringen ändrade genom beslut den 20 juni 2001 stomnätsplanen
för perioden 1998-2007 så att den omfattar investeringsåtgärder
som berör tunnelprojektet vid Hallandsås och åtgärder på andra
sträckor med anledning av projektet.
Regeringen anförde i propositionen Infrastruktur för ett
långsiktigt hållbart transportsystem (prop. 2001/02:20, bet.
2001/02:TU2, rskr. 2001/02:126) att väl fungerande
järnvägstransporter är en viktig förutsättning för att tillgodose
näringslivets behov av långväga transporter, för en effektiv och
konkurrenskraftig kollektivtrafik och för ett långsiktigt
hållbart transportsystem. Det är även en förutsättning för att
öka godstransporterna på järnväg. Betydande summor har
investerats i Västkustbanan i syfte att skapa en
konkurrenskraftig järnväg. För att redan gjorda investeringar
skall få full effekt krävs att hela Västkustbanan har en god
standard.
Vidare anförde regeringen att det enligt Banverket är tekniskt
möjligt att bygga färdigt tunnlarna på ett miljömässigt
acceptabelt sätt. Två alternativa byggmetoder har redovisats.
Genom att begära in anbud från flera svenska och europeiska
entreprenörer har Banverket fått indikationer på att föreslagna
byggmetoder och beräknade byggkostnader är riktiga och rimliga.
Regeringen förordade att Banverket borde få möjlighet att
fortsätta planeringen av projektet, bl.a. för att kunna söka de
tillstånd som behövs. Regeringen föreslog därför i propositionen
att kostnaden för att färdigställa järnvägstunnlarna genom
Hallandsås skall finansieras inom den föreslagna
planeringsramen för järnvägsinvesteringar.
Berggrunds- och grundvattenförhållanden i Hallandsås
Hallandsås är en urbergshorst med varierande bergkvalitet.
Berggrunden utgörs i huvudsak av gnejs, men det förekommer
relativt stora inslag av andra, mer eller mindre vittrade,
bergarter. I åsen finns också ett stort antal rörelse- och
sprickzoner med betydligt fler sprickor än i omgivande berg.
Vattenföringen varierar kraftigt i dessa zoner. Omkring 12
procent av den återstående tunnelsträckan utgörs av de vittrade
zonerna. Den norra randzonen, som har passerats, är delvis mycket
vattenförande. Den södra randzonen, som delvis har passerats, är
till stora delar torr eller mycket lite vattenförande.
Möllebäckszonen har stor sprickfrekvens och stor till mycket stor
vattenföring. Omkring 57 procent av den återstående sträckan
består av friskt berg med hög sprickfrekvens. Vattenföringen är
där mycket stor. Tätningen mot inträngande grundvatten har i
denna typ av berg varit den mest komplicerade delen av
tunneldrivningen. Omkring 31 procent av den återstående sträckan
består av friskt berg med måttlig till låg sprickfrekvens.
Vattenföringen kan där vara stor i öppna sprickor med god
ledningsförmåga.
Tunneldrivningsmetoder och tätning av berget
Enligt Banverket är det klarlagt att de ännu inte byggda
tunnlarna måste förses med en vattentät betonginklädnad.
Erfarenheterna från byggandet av tunnlarna visar att den
traditionella metoden att täta berget genom cementinjektering
varken är tekniskt eller ekonomiskt möjlig. Kemiska
injekteringsmedel har givit bättre resultat, men det är oklart om
de är beständiga och lämpliga från miljösynpunkt.
Banverket har studerat två metoder för att driva tunnel.
Tunneldrivning genom borrning och sprängning är en metod som
förutsätter att vattenläckaget minskas genom injektering av
cement innan sprängning och utlastning av berg sker.
Injekteringen görs för att minska läckaget av grundvatten och för
att möjliggöra gjutning av en vattentät betonginklädnad.
Inklädnaden görs vartefter tunneldrivningen framskrider och för
att begränsa läckaget av grundvatten är det nödvändigt att
minimera avståndet mellan inklädnaden och tunnelfronten.
Månadsmedelvärdet för läckage av grundvatten under byggtiden för
hela tunnelsträckan beräknas bli upp till 100 liter per sekund
vid tunneldrivning på åtta fronter. Drivningshastigheten är ca
åtta meter per vecka och front (fyra meter per vecka i avsnitt
med dåliga förhållanden). Om tunneldrivning sker på samtliga åtta
fronter tar det cirka åtta år att färdigställa tunnlarna.
Tunneldrivning med sköldad tunnelborrningsmaskin (TBM) och
inklädnad med prefabricerade betongelement är en teknik som är
vanlig vid tunnelbyggen i dåligt och vattenförande berg. Det är
en beprövad metod men den är tekniskt komplicerad och man kan
förvänta att maskinen utsätts för stort slitage och
driftstörningar. Maskinen som borrar ut hela tunnelarean måste
kunna tåla ett vattentryck upp till 150 meter vattenpelare.
Längden på den sträcka där vatten läcker in i tunneln är
begränsad till 25-30 meter per borrningsfront. Tunnelinklädnaden
utförs med förtillverkade vattentäta betongelement med skarvar
som tätas med gummipackningar. Inklädnanden monteras inne i
skölden nära tunnelfronten. Månadsmedelvärdet för läckage av
grundvatten under byggtiden för hela tunnelsträckan beräknas bli
upp till 35 liter per sekund vid tunneldrivning med en sköldad
TBM. Att tillverka och montera en sköldad TBM tar ca 1,5-2 år.
Drivningshastigheten är upp till 50 meter per front och vecka. Om
tunneldrivningen sker med en sköldad TBM (dvs. på en front) tar
det även med denna metod åtta år att färdigställa tunnlarna.
Miljökonsekvenser
Banverket bedömer i sin miljökonsekvensbeskrivning att de mest
väsentliga miljöaspekterna är konsekvenser för vattenförsörjning,
natur, jordbruk och skogsbruk till följd av
grundvattenförändringar respektive konsekvenser under byggskedet
till följd av t.ex. kemikalieanvändning, masshantering och
transporter. Grundvattenförändringar i såväl drift- som byggskede
är den övergripande miljöfrågan.
Den miljögranskningsgrupp som tillsattes av Banverket 1997 anför
i sin slutrapport att kunskapsläget i de flesta avseenden är gott,
men att det fortfarande finns kunskapsluckor. Det rör framförallt
berggrundens och jordlagrens vattenförande egenskaper, den
kritiska tiden för permanenta ekologiska skador till följd av
grundvattensänkning samt andra aspekter av byggprocessen. Gruppen
anser att tunnlarna bör färdigställas om det kan ske på ett
miljömässigt acceptabelt sätt. Omfattande planering och allsidig
bedömning av genomförbarhet och risker måste föregå val av
insatser och metoder.
Tillståndsfrågor
Banverket har i juni 2001 ansökt hos miljödomstolen om tillstånd
enligt miljöbalken avseende tillfällig vattenverksamhet i form av
bortledande av grundvatten.
Järnvägstunnlar är bygglovspliktiga enligt plan- och bygglagen.
Banverket lämnade i februari 2002 en bygglovsansökan till
kommunen. Ansökningen omfattar huvudtunnlar, räddningstunnlar och
ett utrymme för montering av en tunnelborrningsmaskin.
Ytterligare bygglov kommer att sökas för andra permanenta och
tillfälliga anläggningar.
Finansieringsfrågor
Regeringen har i propositionen Infrastruktur för ett långsiktigt
hållbart transportsystem (prop. 2001/02:20, bet. 2001/02:TU2,
rskr. 2001/02:126) föreslagit att planeringsramen för att
utveckla och modernisera järnvägen skall vara 100 miljarder
kronor för perioden 2004-2015. Regeringen föreslår att kostnaden
för att färdigställa järnvägstunnlarna genom Hallandsås skall
finansieras inom ramen för järnvägsinvesteringar. Projektet har
hittills kostat cirka 2 miljarder kronor. Banverket har beräknat
kostnaden för att färdigställa tunnlarna till mellan 4 och 4,5
miljarder kronor (prisnivå juli 2000). Riksdagen har bifallit
regeringens proposition i denna del.
Behovet av en kommitté
Mot bakgrund av projektets omfattning, tekniska komplexitet och
risker anförde regeringen i den ovan nämnda
infrastrukturpropositionen att den hade för avsikt att utse en
oberoende granskningsgrupp som skall följa projektet vad gäller
teknik, ekonomi och miljökonsekvenser.
Riksdagen beslutade om propositionen den 14 december 2001.
Trafikutskottet framhöll i sitt betänkande vikten av att hela
Västkustbanan får en förbättrad standard. Utskottet utgick från
att de återstående nödvändiga prövningarna kommer att innebära
att miljöaspekterna noga beaktas. Banverket borde därför få
möjlighet att fortsätta planeringen av projektet. Utskottet var
positivt till regeringens avsikt att utse en oberoende granskare.
Mot bakgrund av byggprojektets art och omfattning i kombination
med tidigare händelser framstår det enligt regeringens bedömning
som angeläget att en oberoende granskningsgrupp följer projektet.
En sådan granskningsgrupp skall inte på något sätt ta över
Banverkets ansvar utan i stället i första hand tjäna som en
rådgivare till bl.a. Banverkets ledning och styrelse. Med ett
sådant granskningsorgan tillgängligt kan linjeorganisationens
förslag till beslut kvalitetssäkras inför större strategiska
beslut. Granskningsgruppen skall inte ersätta den
miljögranskningsgrupp som Banverket redan har inrättat utan i
första hand komplettera denna med granskning inom områden som
ligger utanför miljögranskningsgruppens kompetens. Exempel på
sådan granskning är incitamentsstrukturer och ersättningsformer
och dess betydelse för projektets långsiktiga kvalitet.
Granskningsgruppen skall inte heller överta
tillsynsmyndigheternas ansvar.
Regeringen anser att det är viktigt att granskningsgruppen är
ekonomiskt och administrativt fristående från såväl Banverket som
tillsynsmyndigheter. Detta oberoende kan ske genom att en
granskningsgrupp tillsätts i form av en kommitté.
Uppdraget
Under byggskedet skall kommittén följa genomförandet av projektet.
Kommittén skall löpande granska Banverkets metoder,
beslutsunderlag och beslut som rör teknik, ekonomi, hälsa och
miljö i projektet att färdigställa tunnlarna genom Hallandsås.
Syftet med kommitténs arbete är att bidra till att säkerställa
att tunnlarna genom Hallandsås genomförs på ett miljömässigt och
kvalitetsmässigt säkert sätt i enlighet med de villkor som gäller
för projektet och inom beslutade ekonomiska och tidsmässiga ramar.
I ett projekt finns ett antal olika risker att hantera. Det kan
röra sig om tidsrisk, ekonomisk risk, miljörisk och kvalitetsrisk.
Risker uppstår i ett antal olika skeden av ett projekt, t.ex. vid
planering, projektering, byggande och drift. Kommittén skall
granska hur de olika riskerna hanteras och analysera hur
kontrakten har utformats med avseende på ersättningsformer och
incitamentsstrukturer i projektet. Kommittén skall bedöma hur
dessa incitament kan komma att påverka parternas agerande i de
olika skedena av projektet och om det finns delar i dessa
strukturer som inte verkar i riktning mot ett ekonomiskt,
miljömässigt och kvalitetsmässigt säkert projekt som kan
genomföras inom utsatt tid.
Grundläggande för ett projekts slutliga kvalitet är vilka
kontrollsystem som finns under genomförandet. Kommittén skall
granska hur kvalitetskontrollsystemen utformas och vid behov
lämna förslag till förbättringar. Kommittén skall även analysera
hur garantitider och andra väsentliga åtaganden som gäller efter
projektets färdigställande hanteras i avtalen.
Tidsplan och redovisning
Kommittén skall rapportera sina slutsatser till Banverket och
till berörda tillsynsmyndigheter. Kommittén skall senast den
1 mars varje år i en rapport till regeringen redogöra för sitt
arbete och för sina iakttagelser. Kommittén skall slutligt
redovisa sitt arbete senast den 1 mars 2006.
(Näringsdepartementet)