Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Riksrevisionsutredningen (Fi 2001:10), Dir. 2002:52
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2002-04-04
Beslut vid regeringssammanträde den 4 april 2002.
Sammanfattning
Riksrevisionsutredningen (Fi 2001:10) läggs ned.
Bakgrund
Talmanskonferensen beslöt den 2 december 1998 att tillkalla
en parlamentarisk kommitté med uppgift att se över och utvärdera
vissa frågor om riksdagens arbetsformer. Utredningen antog
namnet Riksdagskommittén. Arbetet i utredningen delades upp på
fyra områden: riksdagens ledningsorganisation, budgetprocessen,
EU-frågor samt riksdagens arbete med uppföljning, utvärdering och
revision. I utredningsarbetet på revisionsområdet har frågan om
den statliga revisionen behandlats för sig.
Riksdagskommittén överlämnade den 13 juni 2000 ett förslag till
förändrad revision under riksdagen. Förslaget innebar att en
ny sammanhållen revisionsmyndighet - Riksrevisionen - med samlat
ansvar för både redovisnings- och effektivitetsrevision skulle
bildas under riksdagen den 1 januari 2003. Den nya myndigheten
föreslogs rapportera till både riksdagen och regeringen.
Riksrevisionens verksamhet skulle enligt förslaget ledas av en
riksrevisor som utses av riksdagen. Myndigheten föreslogs ha en
parlamentariskt sammansatt styrelse som väljs av riksdagen.
Riksdagskommittén föreslog vidare att riksdagen skulle begära att
regeringen tillsätter en utredning med uppgift att utarbeta de
förslag till grundlagsändringar och övriga lagförslag som krävs
för att den föreslagna förändringen skall kunna genomföras. Vidare
föreslogs att regeringen skulle låta utreda de organisatoriska
frågorna kring bildandet av den nya myndigheten.
Riksdagskommitténs förslag överlämnades till riksdagsstyrelsen,
som lade fram förslag i frågan för riksdagen den 4 juli 2000 i
enlighet med Riksdagskommitténsförslag (förs. 1999/2000:RS1).
Riksdagsstyrelsens förslag behandlades av konstitutionsutskottet.
Utskottet tillstyrkte riksdagsstyrelsens förslag i huvudsak, men
föreslog att riksdagen skulle göra vissa ändringar i de av
Riksdagskommittén förordade riktlinjerna för en förändrad statlig
revision (bet. 2000/01:KU8). Utskottet föreslog i några
avseenden andra lösningar än vad Riksdagskommittén förordat.
Bland annat ansåg utskottet att styrelsen för Riksrevisionen skall
ha en sådan sammansättning att samtliga riksdagspartier kan
representeras med ordinarie ledamöter. Vidare ansåg utskottet
att Riksrevisionen skall ledas av tre ämbetsmän valda av riksdagen
efter förslag av konstitutionsutskottet, var och en med särskild
beslutanderätt i fråga om revisionsärenden.
Utskottet ansåg dessutom att det är angeläget att även regeringens
behov av särskild gransknings- och utredningskapacitet beaktas i
den fortsatta utredningen av de organisatoriska frågorna kring
bildandet av Riksrevisionen. Utskottet föreslog även att ett
vetenskapligt råd med uppgift att bidra med råd om metoder och
metodutveckling skall knytas till Riksrevisionen.
Konstitutionsutskottet hemställde bl.a. att riksdagen:
- begär att regeringen efter utredning lägger fram förslag
till riksdagen om de grundlagsändringar och den övriga lagstiftning
som krävs för att den föreslagna reformen av den statliga
revisionens organisation och ledning skall kunna genomföras under
det första halvåret 2003,
- begär att regeringen tillsätter en organisationskommitté
med uppgift att vidta de förberedande åtgärder som krävs för att
en ny statlig revisionsmyndighet skall kunna bildas under första
halvåret 2003.
Riksdagen beslutade den 15 december 2000 i enlighet med vad
konstitutionsutskottet föreslagit (rskr. 2000/01:116-119).
Regeringen beslutade den 11 januari 2001 om direktiv för den av
riksdagen begärda utredningen om författningsregler för den
statliga revisionen (dir. 2001:3). Utredningens betänkande
överlämnades i början av december 2001 (SOU 2001:97). En
proposition angående författningsregler för den statliga
revisionen kommer att överlämnas till riksdagen våren 2002.
Inom Regeringskansliet har i särskild ordning utarbetats en
promemoria om vilka ändringar i regeringsformen som är nödvändiga
för att genomförandet av riksdagens beslut om en ny
revisionsmyndighet under riksdagen skall kunna inledas under
första halvåret 2003 (Ds 2001:11). Promemorian har
remissbehandlats och regeringen har i december 2001 lämnat en
proposition till riksdagen i denna fråga (prop. 2001/02:73).
Riksrevisionsutredningens uppdrag
Med stöd av regeringens bemyndigande den 3 maj 2001 (dir. 2001:31)
tillkallade chefen för Finansdepartementet en särskild utredare
med uppgift att utreda de organisatoriska frågorna kring bildandet
av den nya revisionsmyndigheten under riksdagen.
Utredarens uppdrag omfattade att dels lämna förslag till riktlinjer
för den nya myndighetens organisation, dels vidta nödvändiga
förberedelser inför bildandet.
Utredaren skulle enligt direktiven i en delrapport till
riksdagsstyrelsen och regeringen senast den 31 januari 2002
lämna förslag till tidpunkt för inrättandet av den nya
revisionsmyndigheten och delge resultatet av sin prövning
vad avser lokalisering av kontoren. Delrapporten skulle även
innehålla förslag vad avser den nya revisionsmyndighetens
lednings- och arbetsformer, kompetens, organisation och bemanning,
budgetunderlag för perioden 2003-2005 samt kostnadsberäkningar.
Vid denna tidpunkt skulle även förslag vad avser ett
vetenskapligt råd presenteras.
Därefter skulle utredaren arbeta vidare med de förberedande
åtgärder som krävs för att den nya revisionsmyndigheten under
riksdagen skall kunna verka från och med föreslagen tidpunkt.
Avrapportering i denna del, med verksamhetsplan och regleringsbrev,
skulle lämnas till riksdagsstyrelsen respektive regeringen senast
den 30 november 2002.
Utredningen, som antog namnet Riksrevisionsutredningen,
överlämnade betänkandet Riksrevisionen - organisation och
resurser (SOU 2002:17) till riksdagsstyrelsen och chefen för
Finansdepartementet den 4 mars 2002.
Riksrevisionsutredningens uppdrag skall upphöra
I remissyttrande från Riksdagens ombudsmän över betänkandet Regler
för Riksrevisionen (SOU 2001:97) ifrågasattes omfattningen av
regeringens uppdrag till Riksrevisionsutredningen. I
remissyttrandet angavs att en kopia av yttrandet skulle lämnas
till konstitutionsutskottet. Riksdagsstyrelsen har därefter
beslutat att kontakt skall tas med regeringen angående överförande
till riksdagen av ansvaret för det fortsatta utredningsarbetet.
Riksdagsstyrelsens beslut får anses innebära att riksdagen önskar
leda det fortsatta utredningsarbetet angående bildandet av
Riksrevisionen. I detta avseende innebär riksdagsstyrelsens beslut
en komplettering till riksdagens beslut den 15 december 2000.
I och med riksdagsstyrelsens beslut har förutsättningarna för
Riksrevisionsutredningen (Fi 2001:10) väsentligen förändrats.
Det medför enligt regeringens bedömning att utredningens uppdrag
är slutfört i och med avlämnandet av betänkandet (SOU 2002:17)
den 4 mars 2002. Utredningen läggs därför ned.
Underlags- och faktapromemorior samt annat underlagsmaterial som
inkommit till alternativt tagits fram inom Riksrevisionsutredningen
skall överlämnas till Regeringskansliet (Finansdepartementet).
(Finansdepartementet)