Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av möjligheterna att fastställa och fördela utdelningsbara överskott i den inkomstgrundade ålderspensionens fördelningssystem, Dir. 2002:5
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2002-01-17
Beslut vid regeringssammanträde den 17 januari 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att utreda möjligheterna
att fastställa förekomsten av utdelningsbara överskott i
fördelningssystemet samt föreslå en metod för att i lag reglera
fördelningen av dessa. Utdelningsbara överskott skall fördelas
på de försäkrade inom systemet.
Bakgrund
Snittindexering och automatisk balansering
För inkomstpensionen i det reformerade pensionssystemet gäller
att värdet av intjänade pensionsförmåner årligen skall räknas
om med hänsyn till inkomstutvecklingen i samhället. Denna omräkning
av pensionsskulden i systemet sker i takt med utvecklingen av
genomsnittsinkomsten. Det mått som mäter utvecklingen av
genomsnittsinkomsten är inkomstindex. Pensionsskulden förräntas
därmed efter vad som även har kallats ett snittindex. Snittindexet
innebär att likhet i inkomstutvecklingen mellan pensionärer och
förvärvsaktiva prioriteras framför finansiell stabilitet. En annan
egenskap hos det reformerade pensionssystemet är de fasta
delningstalen. De fasta delningstalen innebär att beviljade
pensioner inte räknas om i förhållande till förändringar i
medellivslängden för personer som fyllt 65 år eller mer. De fasta
delningstalen medför, i likhet med snittindexet, en risk för
underskott och en möjlighet till överskott.
För att undvika den risk för finansiell instabilitet som
snittindexeringen innebär har riksdagen beslutat om automatisk
balansering av ålderspensionssystemet (prop. 2000/01:70, bet.
2000/01:Sfu13, rskr. 2000/01:210). Balanseringen syftar till att
med automatik förhindra att fördelningssystemets skulder
överstiger systemets tillgångar. Balanseringen utgörs av en
metod att årligen beräkna systemets tillgångar och skulder.
Systemets ekonomiska ställning beräknas helt med utgångspunkt
från objektiva och verifierbara transaktioner. Utifrån denna
beräkning fastställs sedan relationen mellan fördelningssystemets
tillgångar och skulder i form av ett balanstal. Om systemets
samlade tillgångar understiger skuldbördan, dvs. balanstalet
understiger ett, skapas ett balansindex och avsteg görs då från
omräkningen av pensionsbehållningar och pensioner med inkomstindex.
Balanseringen medför att indexeringen av pensionsskulden utformas
så att systemets skuld aldrig annat än obetydligt kan överstiga
systemets tillgångar. Härigenom garanteras systemets finansiella
stabilitet.
Uppkomsten av överskott inom fördelningssystemet
Det finns ekonomiska och demografiska förlopp där
ålderspensionssystemets ekonomiska styrka växer systematiskt. Ett
exempel är om den förvärvsarbetande befolkningen växer. Om detta
ger upphov till att avgiftsunderlaget växer snabbare än
genomsnittsinkomsten, kommer tillväxten av avgiftsinkomsterna att
överstiga indexeringen av pensionsskulden. En annan möjlighet till
överskott i fördelningssystemet är om buffertfondens avkastning
väsentligt överstiger tillväxttakten i avgiftsunderlaget och
snittindex. I båda dessa förlopp tenderar balanstalet att växa.
I första hand skall en växande ekonomisk styrka i fördelningssystemet
behållas inom systemet för att där utgöra en buffert för att
förhindra negativa avsteg från snittindexeringen i framtiden.
Det finns således utan regler för överskottshantering en naturlig
och viktig användning av överskott som förutsätter att överskott
behålls inom systemet. Givet en starkt positiv utveckling kan
systemet dock bedömas så robust att risken för att balanseringen
inom en överskådlig framtid skall aktiveras kan anses vara
försumbar. I denna situation är överskottet så stort att en del
av detta är utdelningsbart utan att systemets ekonomiska styrka
äventyras. Det finns då skäl att använda det utdelningsbara
överskottet på annat sätt än att skapa ytterligare trygghet
vad gäller systemets förmåga att upprätthålla inkomstindexeringen.
Utdelningsbara överskott skall fördelas på de försäkrade inom
fördelningssystemet. Detta är en del i överenskommelsen mellan
de fem partier som står bakom pensionsreformen. I ett autonomt
ålderspensionssystem med fast avgift, där alla underskottsrisker
fördelas inom försäkringskollektivet, är det naturligt att också
eventuella överskott fördelas inom samma kollektiv. Av denna
anledning skall de utdelningsbara överskotten inte användas till
att sänka avgiftsnivån.
Skillnaden mellan att fastställa underskott och förekomsten av
utdelningsbara överskott
Nuvarande regler om automatisk balansering innebär inte enbart att
indexeringen kan minskas i förhållande till inkomstindex. En
årligt högre indexering än vad som skulle bli fallet med
inkomstindex kan däremot endast ske efter en period med minskning
av indexeringen, dvs. efter det att ett balansindex har
fastställts. Emellertid kan aldrig den sammanlagda omräkningen
under en period då balansindex fastställts överstiga den som
skulle ha skett med inkomstindex.
I och med att indexeringen inte kan ökas utan att först ha minskats
finns en asymmetri i bestämmelserna kring indexeringen i
fördelningssystemet. Det gällande regelverket tillåter överskott
att ackumuleras utan en övre gräns, medan underskott endast
tillåts ackumuleras till dess skulderna är i nivå med
tillgångarna. Anledningen till detta är att systemet, som tidigare
nämnts, skall ges större möjligheter att över tiden klara att
indexera pensionsskulden med snittinkomsternas utveckling. För att
åstadkomma detta behöver systemet spara överskott vid
utvecklingsförlopp som stärker systemet.
En ytterligare orsak till förekomsten av den ovan beskrivna
asymmetrin är att underskottsrisken i vissa avseenden är
väsensskild från överskottsmöjligheten. En principiell skillnad
finns mellan att avgöra när indexeringen måste minskas
och att bedöma när utdelning av överskott kan eller bör ske.
Det går att objektivt fastställa när och hur mycket systemet
måste minska sin indexering för att aldrig riskera att
buffertfonden varaktigt töms. Detta oavsett vilka effekter den
framtida utvecklingen får för systemet. Beslut om utdelning av
överskott är betydligt svårare, eftersom detta som nämnts kommer
att påverka systemets framtida förmåga att upprätthålla
snittindexeringen. En sådan bedömning innehåller antaganden om
vad framtiden kommer att innebära för systemets finansiella
utveckling.
Tillvägagångssätt för att bedöma om utdelningsbara överskott
föreligger
Bedömningen av när utdelningsbara överskott föreligger kan komma
att innebära att någon typ av kalkyler över framtida förlopp görs.
Det finns emellertid alternativa sätt att förhålla sig till
utdelningsbara överskott, som inte innebär att beräkningsregler
med antaganden om framtiden används. Bestämmelser om utdelning
skulle kunna knytas till en viss nivå på balanstalet, där de
överskott som finns ovan denna nivå är att betrakta som
utdelningsbara. En sådan lösning behöver emellertid inte innebära
att en fast korridor inom balanstalets nivå skapas i vilken inga
avsteg från indexeringen sker. Den nivå på balanstalet då
utdelningsbara överskott kan sägas föreligga kan vara föränderlig,
beroende på hur den metod som utses för att fastställa
utdelningsbara överskott är utformad. Exempelvis kan
storleksförhållandet mellan avgiftstillgången och buffertfonden
vara av betydelse för bedömningen av om överskott skall anses
utdelningsbart.
Uppdraget
En särskild utredare ges i uppdrag att undersöka möjligheterna
att i lag reglera utdelningsbara överskott i den inkomstgrundade
ålderspensionens fördelningssystem. Fördelningssystemets
ekonomiska ställning kan i framtiden visa sig så stark att det
är möjligt att utdela delar av dessa överskott till de
försäkrade inom systemet. Delar av överskotten är utdelningsbara
om utdelning av dessa inte anses medföra mer än en försumbar risk
för att balanseringsmekanismen aktiveras inom en överskådlig
framtid. Utredarens uppgift är att undersöka hur en sådan
ekonomisk ställning bör fastställas då utdelningsbara överskott
kan sägas föreligga, samt föreslå med vilken metod en reglering
av utdelningsbara överskott skulle komma att ske.
Syftet med utredningen är att om möjligt utforma ett förslag
som ger fördelningssystemet förmåga att rättvist fördela även
överskott till de försäkrade med automatik.
Utgångspunkten är att finna en objektiv, automatiskt verkande
metod för att fastställa förekomsten av utdelningsbara överskott
och att fördela dessa till de försäkrade. Om utredaren inte kan
finna att en sådan föreligger skall alternativa lösningar
redovisas. Utredaren skall i sådana fall ha ett huvudalternativ.
Utöver det som har berörts ovan kan utredaren föreslå andra
ändringar, om utredningens förslag föranleder sådana.
Utredarens förslag skall följa fastlagda principer för
pensionsöverenskommelsen.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall visa vilka konsekvenser förslaget kan få för t.ex.
pensionssystemet, individer och mellan generationer. Vidare skall
utredaren även redovisa förslagets budget- och
samhällsekonomiska konsekvenser. Uppdraget skall redovisas
senast den 2 juni 2003.
(Socialdepartementet)