Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av va-lagstiftningen m.m., Dir. 2002:46
Departement: Miljödepartementet
Beslut: 2002-03-14
Beslut vid regeringssammanträde den 14 mars 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att göra en översyn av den
lagstiftning som rör allmänna vatten- och avloppsanläggningar,
dvs. lagen (1970:244) om allmänna vatten- och avloppsanläggningar,
lagen (1976:839) om Statens va-nämnd, lagen (1991:852) om
betalningsföreläggande för fordringar i arbetstvister och
fordringar som skall prövas av statens va-nämnd samt
instruktionen (1970:350) för Statens va-nämnd. Utredaren skall
lämna förslag till de författningsändringar som behövs.
En utgångspunkt för översynen skall vara att det i första hand är
en uppgift fördet allmänna att tillhandahålla vattenförsörjning
och avlopp, när det finns ett behov av samlade va-lösningar.
Allmänna va-anläggningar bör därför främst ägas av kommuner eller
andra offentligrättsliga subjekt. Det skall också vara en
utgångspunkt för uppdraget att va-lagstiftningen inte bara skall
säkerställa att va-anläggningar kommer till stånd i den
omfattning som behövs för hälsoskyddet. Lagstiftningen skall även
bidra till en hållbar utveckling och en god resurshushållning.
Lagstiftningen bör utformas så att den möjliggör va-lösningar som
tillgodoser moderna krav på miljöhänsyn och resurshushållning.
Den bör också anpassas till den tekniska utvecklingen på
va-området och till genomförandet i svensk lagstiftning av
parlamentets och rådets direktiv 2000/60/EG om upprättande av en
ram för gemenskapens åtgärder på vattenpolitikens område, det så
kallade ramdirektivet för vatten.
Utvecklingen har gått mot att kommuner i allt större utsträckning
överlåtit sina allmänna va-anläggningar. Främst har anläggningarna
överlåtits till kommunala bolag, men det förekommer också att
anläggningar säljs till bolag utan kommunal anknytning. Det är
emellertid i första hand en uppgift för det allmänna att
tillhandahålla vattenförsörjning och avlopp när det finns ett
behov av samlade va-lösningar. Utredaren skall därför överväga
hur fortsatta utförsäljningar skall kunna undvikas.
I övrigt skall särskilt uppmärksammas om det behövs
författningsändringar rörande
· kommunens ansvar för att nödvändiga va-anläggningar kommer till
stånd,
· vad som skall anses vara nödvändiga kostnader för en allmän
va-anläggning,
· redovisningsskyldigheten för huvudmän för allmänna
va-anläggningar,
· förutsättningarna för sär- och säsongstaxa,
· avgiftsskyldighet för avledning av dagvatten,
· förutsättningarna för huvudmannen att meddela allmänna
bestämmelser och huvudmannens möjligheter att kontrollera
fastigheters inkoppling till den allmänna va-anläggningen samt
· prövningen av rättsliga tvister på va-området.
Utredaren skall också utvärdera lagen (1981:1354) om allmänna
värmesystem.
Bakgrund och behov av översyn
I lagen (1970:244) om allmänna vatten- och avloppsanläggningar
(va-lagen) regleras främst förhållandet mellan huvudmännen för
allmänna va-anläggningar och brukarna av sådana anläggningar. I
lagen finns bestämmelser om bl.a. kommunernas skyldighet att se
till att en allmän va-anläggning kommer till stånd, rätten att
bruka en allmän va-anläggning, avgifter och taxor samt om
skadeståndsskyldighet.
Va-lagen infördes 1970. Sedan dess har vissa ändringar av lagen
gjorts, men ingen av ändringarna har sakligt sett varit av
genomgripande karaktär. Det har emellertid i olika sammanhang
uppmärksammats att det finns ett behov av en översyn av va-lagen.
Plan- och byggutredningen (M 1992:03) fick därför 1995 enligt
tilläggsdirektiv (dir. 1995:90) i uppdrag att göra en sådan
översyn. I sitt slutbetänkande Översyn av PBL och va-lagen (SOU
1996:168) lämnade utredningen förslag till en ny lag om
vattenförsörjning och avlopp, som skulle ersätta va-lagen.
Förslaget ledde emellertid inte till någon förändring av
va-lagstiftningen.
Va-lagen utgår främst från hälsoskyddsaspekter. Utvecklingen på
det miljöpolitiska området innebär emellertid att det bör
övervägas hur va-lagstiftningen bättre skall kunna tillgodose
moderna krav på miljöhänsyn, resurshushållning och
kretsloppsanpassning. Också den tekniska utvecklingen på
va-området innebär att det finns ett behov av att närmare studera
hur lagstiftningen svarar mot denna utveckling.
När va-lagen infördes drevs de allmänna va-anläggningarna
vanligtvis i kommunal regi. Utvecklingen har gått mot att sådana
anläggningar i allt större utsträckning överlåts främst till
kommunägda bolag. Under senare år har det också förekommit att
allmänna va-anläggningar överlåtits till företag utan kommunal
anknytning och även till företag med utländska ägarintressen.
Denna utveckling har väckt frågan om det finns ett behov av
ändringar i va-lagstiftningen.
Europaparlamentet och rådet beslutade i december 2000 direktivet
2000/60/EG om upprättande av en ram för gemenskapens åtgärder på
vattenpolitikens område, det så kallade ramdirektivet för vatten.
Statens va-nämnd fick i september 2001 i uppdrag av regeringen
att granska om va-lagens bestämmelser om avgifter och taxor
uppfyller de krav som ställs i direktivet och att föreslå
nödvändiga författningsändringar. Miljöbalkskommittén (1999:03)
har i tilläggsdirektiv (dir. 2001:25) fått i uppdrag att lämna
förslag till genomförandet av många av direktivets materiella
bestämmelser. En särskild utredare har också tillkallats för att
lämna förslag till ett administrativt system för förvaltning av
avrinningsdistrikt (dir. 2001:78). Det kan finnas ett behov av
att anpassa va-lagstiftningen till de förändringar av svensk
lagstiftning och administration som genomförandet av
ramdirektivet kommer att innebära.
Det finns alltså flera skäl som talar för att det nu är
nödvändigt med en översyn av va-lagen och den övriga
va-lagstiftningen och att i detta sammanhang följa upp flera av
de förslag som PBL-utredningen lämnade.
Uppdraget
Utredaren skall göra en allmän översyn av va-lagstiftningen och
lämna förslag till de författningsändringar som behövs. Om det
med hänsyn till förslagen behövs ändringar även i andra
författningar skall förslag till sådana ändringar lämnas.
En utgångspunkt för översynen skall vara att det i första hand är
en uppgift för det allmänna att tillhandahålla vattenförsörjning
och avlopp, när det finns ett behov av samlade va-lösningar.
Allmänna va-anläggningar bör därför främst ägas av kommuner eller
andra offentligrättsliga subjekt. Detta hindrar i princip inte
att driften av anläggningarna läggs ut på entreprenad, om det är
förenligt med självkostnadsprincipen. Utredaren skall överväga
vilka krav som skall gälla när driften läggs ut på entreprenad.
Allmänna va-anläggningar som redan ägs av bolag eller andra
enskilda rättssubjekt skall dock kunna fortsätta att drivas i sin
nuvarande form. Det bör också i fortsättningen finnas möjligheter
att allmänförklara va-anläggningar som drivs av enskilda.
En annan utgångspunkt för översynen skall vara att
va-lagstiftningen, liksom för närvarande, skall säkerställa att
va-försörjningen ordnas så att hälsoskyddet tillgodoses.
Lagstiftningen bör emellertid också bidra till en hållbar
utveckling och en god resurshushållning. Om det är lämpligt bör
även risk- och sårbarhetsaspekter beaktas i lagstiftningen
Allmänna förutsättningar
Va-lagstiftningen bör också i fortsättningen främst reglera
förhållandet mellan huvudmännen för allmänna va-anläggningar och
brukarna. Lagstiftningen bör emellertid utformas så att driften
av va-anläggningar kan ordnas på ett sätt som möjliggör lösningar
som tillgodoser moderna krav på miljöhänsyn och resurshushållning.
Till exempel bör lagstiftningen inte motverka småskaliga
lösningar när sådana uppfyller långsiktiga krav på hälso- och
miljöskydd.
En annan utgångspunkt för översynen skall vara att lagstiftningen
bör anpassas till den tekniska utvecklingen på va-området. I den
utsträckning som det visar sig nödvändigt skall lagstiftningen
också anpassas till genomförandet i Sverige av ramdirektivet för
vatten. Det kan till exempel gälla frågan om den
myndighetsorganisation som skall ansvara för förvaltningen av
avrinningsdistrikt också skall ha uppgifter enligt
va-lagstiftningen.
Utredarens författningsförslag skall utformas så att en rimlig
avvägning mellan huvudmannens och brukarnas intressen åstadkoms.
Utredaren bör i sin översyn av lagstiftningen i relevanta delar
ta PBL-utredningens förslag (SOU 1996:168) under övervägande och
då även beakta de remissynpunkter som lämnats på förslagen.
Utredaren kan även lämna förslag i andra frågor som rör
va-lagstiftningen.
Allmänna anläggningar som drivs av andra än kommuner
Det förekommer i allt större utsträckning att allmänna
va-anläggningar som tidigare drivits i kommunal regi överlåts
till och drivs av bolag och andra enskilda rättssubjekt. Det är
emellertid i första hand en uppgift för det allmänna att
tillhandahålla vattenförsörjning och avlopp när det finns ett
behov av samlade va-lösningar. Utredaren skall därför överväga
hur fortsatta utförsäljningar skall kunna undvikas.
I detta sammanhang bör utredaren uppmärksamma va-lagens
bemyndiganden för huvudmannen att meddela allmänna bestämmelser
och besluta om taxor. Dessa bemyndiganden gäller även för
enskilda som är huvudmän för allmänna va-anläggningar.
PBL-utredningen ansåg att det är mycket tveksamt om detta är
förenlig med regeringsformen. Utredningen ansåg också att det
inte är acceptabelt att beslut om verksamhetsområde fattas av
enskilda rättssubjekt, med hänsyn till rättsverkningarna av ett
sådant beslut. Utredaren bör alltså särskilt överväga
förändringar av beslutsordningen för allmänna bestämmelser,
taxa och verksamhetsområde i fall då huvudmannen inte är en
kommun.
Det förekommer att allmänna va-anläggningar ägs av en kommun
medan driften av anläggningen sköts av en entreprenör. Det kan då
vara oklart om ägaren eller den som driver verksamheten skall
anses som anläggningens huvudman enligt va-lagen. Utredaren skall
överväga författningsändringar som tydliggör vem som bör anses
som anläggningens huvudman i sådana fall.
Kommunens ansvar för att en allmän va-anläggning kommer till stånd
Enligt va-lagen skall kommunen sörja för eller tillse att en
allmän va-anläggning kommer till stånd, om vattenförsörjning och
avlopp med hänsyn till hälsoskyddet behöver ordnas i ett större
sammanhang.
Även fortsättningsvis bör kommunens ansvar för att va-anläggningar
kommer till stånd gälla när sådana anläggningar behövs för
hälsoskyddet. Utredaren skall överväga om ansvaret bör utvidgas
så att det gäller också när en va-anläggning behövs för att
skydda miljön. Vidare skall utredaren analysera hur det kan
säkerställas att kommunens ansvar fullgörs genom en anläggning
som ägs av kommunen.Det bör också övervägas om ändamålet med
allmänna va-anläggningar kan behöva vidgas så att det även
omfattar till exempel vattenförsörjning för räddningstjänstens
behov.
PBL-utredningen föreslog att kommunens ansvar inte alltid skulle
fullgöras genom en allmän va-anläggning. Det skulle i stället
kunna fullgöras genom att kommunen såg till att fastighetsägarna
utförde och drev anläggningen. Även om kommunerna skall ha
ansvaret för va-försörjningen när den behöver ordnas i ett större
sammanhang, bör utredaren överväga om det i undantagsfall är
lämpligare att ansvaret läggs på fastighetsägarna. Det kan t.ex.
gälla i mindre bebyggelseområden som ligger avskilda från
verksamhetsområdet för kommunens anläggning. Utredaren bör därför
analysera för- och nackdelarna med PBL-utredningens förslag. Om
det är lämpligt bör förslaget vidareutvecklas såvitt avser
begränsade undantagssituationer.
I vissa fall kan situationen inom verksamhetsområdet för en
allmän va-anläggningen förändras så att det inte längre är
motiverat med en allmän va-anläggning i området eller delar av
det. Det kan till exempel gälla om befolkningen minskar.
Utredaren skall därför överväga om huvudmannen bör ha möjlighet
att inskränka verksamhetsområdet.
Avgifter
De avgifter som en huvudman för en allmän va-anläggning tar ut
får inte överskrida vad som behövs för att täcka de nödvändiga
kostnaderna för anläggningen. Denna självkostnadsprincip skall
fortsätta att gälla. Beträffande vissa kostnader kan det
emellertid råda tveksamhet om de är att betrakta som nödvändiga
i lagens mening. Det gäller till exempel kostnader för olika
miljöförbättrande åtgärder i samband med behandling av dagvatten
och annat avloppsvatten. Utredaren bör därför överväga i vilken
utsträckning begreppet nödvändiga kostnader behöver klarläggas
och preciseras.
En förutsättning för att det skall vara möjligt att bedöma om de
avgifter en huvudman tar ut överensstämmer med de regler som
gäller för avgiftsuttaget är att va-verksamheten redovisas skild
från annan verksamhet som huvudmannen bedriver. Det bör därför
övervägas om det bör införas särskilda regler för redovisning av
va-verksamhet.
Enligt va-lagen skall det samlade avgiftsuttaget fördelas mellan
fastigheterna efter skälig och rättvis grund. Lagen ger visst
utrymme för att engångsavgifter för viss eller vissa fastigheter
kan bestämmas med hänsyn till de särskilda kostnaderna för den
eller de aktuella fastigheterna, så kallad särtaxa. För
periodiska avgifter finns vissa möjligheter att besluta om en
särskild säsongstaxa. Det bör övervägas om det finns behov av
andra regler för användning av sär- och säsongstaxa eller om
möjligheterna att använda sådana taxor bör ändras.
Utredaren bör ägna särskild uppmärksamhet åt frågor rörande
dagvatten. Bland annat bör förutsättningarna för
avgiftsskyldighetens inträde uppmärksammas när det gäller
avledande av dagvatten från fastigheter som är bebyggda eller som
är avsedda att bebyggas. Utredaren skall också överväga om
möjligheterna att ta ut avgifter för avledande av dagvatten från
allmänna platser bör ändras. Också principerna för fördelningen
av avgiftsskyldigheten för avledande av vatten bör granskas.
Vid överväganden om ändrade regler för avgiftsuttaget skall de
bostadspolitiska aspekterna beaktas.
Inkoppling till och brukande av den allmänna anläggningen
Om en fastighets va-installation är bristfällig eller kopplas
till den allmänna anläggningen på ett felaktigt sätt, kan driften
av den allmänna anläggningen störas. Detsamma gäller till exempel
om skadliga ämnen tillförs avloppsnätet. Utredaren bör därför
överväga om förutsättningarna för huvudmannen att meddela
allmänna bestämmelser om inkoppling till och brukande av den
allmänna anläggningen är tillräckliga eller bör ändras. Även
frågan om huvudmannen skall ha någon rätt att kontrollera hur en
va-installation kopplas till den allmänna anläggningen bör
uppmärksammas.
Det bör även övervägas om huvudmannen skall ges utökade
möjligheter att ingripa mot fastighetsägare med installationer
som kan orsaka allvarliga driftsstörningar hos den allmänna
anläggningen. Det bör då också övervägas om huvudmannen skall ha
rätt att förbjuda en fastighetsägare att koppla in sådana
installationer till den allmänna anläggningen.
Rättsliga tvister
Inom va-lagstiftningen finns flera olika prövningssystem. Tvister
mellan brukare och huvudmän prövas av Statens va-nämnd. Nämndens
beslut överklagas till Svea hovrätt i dess sammansättning som
miljööverdomstol. Vissa beslut som enligt va-lagen fattas av
länsstyrelsen kan överklagas till allmän förvaltningsdomstol och
vissa till regeringen. Kommunala beslut om till exempel
fastställande av va-taxa kan överklagas enligt kommunallagens
regler om laglighetsprövning.
Utredaren skall undersöka behovet av de olika prövningsvägarna
och överväga förenklingar. Utgångspunkten bör vara
PBL-utredningens förslag att fler ärendetyper lämpligen skulle
kunna hanteras av Statens va-nämnd.
Fjärrvärme
Lagen (1981:1354) om allmänna värmesystem är en motsvarighet till
va-lagen när det gäller fjärrvärme. Lagen reglerar förhållandet
mellan huvudmännen för och brukarna av fjärrvärmeanläggningar och
naturgasnät som allmänförklarats enligt lagen.
Såvitt det är känt finns det för närvarande inte några
allmänförklarade fjärrvärmeanläggningar eller naturgasnät.
Utredaren skall därför utvärdera behovet av lagen. Om
utvärderingen ger vid handen att det finns ett fortsatt behov av
lagstiftning, skall förslag lämnas till nödvändiga
författningsändringar eller till fortsatta utredningsinsatser.
Eventuella förslag till författningsändringar bör om det är
lämpligt utgå från de förslag som lämnas beträffande va-lagen.
Miljöbedömning
Utredaren skall bedöma och redovisa vilka effekter förslagen kan
få för miljön. Därvid skall särskilt analyseras hur förslagen
påverkar möjligheterna att uppnå de miljökvalitetsmål som
riksdagen godkänt och som är relevanta beträffande va-verksamhet
(jfr prop. 1997/98:145, bet. 1998/99:MJU6, rskr. 1998/99:183 och
prop. 2000/01:130, bet. 2001/02:MJU3, rskr. 2001/02:36).
Konsekvenser
Enligt 14 och 15 §§ kommittéförordningen (1998:1474) skall
konsekvenserna i olika avseenden av utredningsförslag beräknas
och redovisas. Utredaren skall särskilt uppmärksamma de
ekonomiska konsekvenserna för staten, kommuner och enskilda samt
de samhällsekonomiska konsekvenserna. Även eventuella konsekvenser
för det kommunala självstyret och arbetsförutsättningarna för små
företag skall uppmärksammas särskilt.
Arbetets genomförande och tidsplan
Den särskilde utredaren skall samråda med Miljöbalkskommittén och
den särskilde utredare som skall lämna förslag till ett
administrativt system för förvaltning av avrinningsdistrikt samt
med andra myndigheter och organisationer som berörs. I den
omfattning utredaren finner lämpligt skall samråd också äga rum
direkt med kommuner.
Uppdraget skall redovisas till regeringen senast den 1 juni 2004.
(Miljödepartementet)