Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om ökad koncentration av handläggningen av arbetsskadeärenden m.m. samt skapandet av en kunskapsbank, Dir. 2002:45
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2002-03-14
Beslut vid regeringssammanträde den 14 mars 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall lämna förslag till utformningen av en
i landet koncentrerad handläggning av ärenden enligt lagen
(1976:380) om arbetsskadeförsäkring och lagen (1977:265) om
statligt personskadeskydd hos försäkringskassorna. Utredaren
skall föreslå hur många arbetsskadeenheter som skall bildas,
dimensionering av enheterna och varje enhets geografiska
ansvarsområde och lokalisering. Vidare skall utredaren lämna
förslag om hur arbetet kan organiseras och en ordning som kan
tillförsäkra ett nödvändigt faktaunderlag för beredningen av
arbetsskadeärenden.
Utredaren skall analysera vilken kompetens som krävs för en
effektiv och rättssäker handläggning av arbetsskadeförsäkringen
och föreslå kompetenskrav förarbetet i den nya organisationen
inom försäkringskasseadministrationen. I fråga om den
försäkringsmedicinska kompetensen skall utredaren därutöver lämna
förslag på åtgärder som leder till höjd kvalitet på underlagen
för den försäkringsmedicinska bedömningen av de mer komplicerade
arbetsskadorna. Utredaren skall analysera behovet av att
försäkringskassor som inte handlägger arbetsskadeärenden
medverkar i hanteringen av sådana ärenden, och föreslå den
fördelning av ansvaret som framstår som relevant. De olika
konsekvenser som en koncentrerad handläggning kan medföra för de
försäkrade skall analyseras och redovisas. Utredaren skall
föreslå en beslutsfunktion som är anpassad till den nya
organisatoriska uppbyggnaden för arbetsskadehandläggning.
Utredaren skall föreslå en särskild forumregel för de allmänna
förvaltningsdomstolarna i arbetsskademål.
Utredaren skall föreslå hur arbetsskadeärenden som inkommit till
försäkringskassan innan den nya organisationen införts ska
hanteras.
Utredaren skall föreslå hur en kunskapsbank för frågor om samband
mellan arbetsmiljö och sjukdom kan byggas upp och organiseras.
Utredaren skall vidare föreslå hur ett organ som sammanställer
och sprider kunskap om metoderna inom den arbetslivsinriktade
rehabiliteringen bör utformas och närmare beskriva den verksamhet
detta organ bör bedriva. En samorganisering av dessa verksamheter
bör övervägas. Utredaren skall vidare belysa hur de nya
verksamheterna skall kunna inordnas under något befintligt organ.
Bakgrund
Problem med tillämpning och handläggning
Under de år som arbetsskadeförsäkringen har funnits har ett antal
grundläggande problem i handläggningen och tillämpningen av
försäkringen påtalats vid såväl granskningar som utredningar.
Detta sammanhänger bland annat med de komplexa och svåra
bedömningar som ofta måste göras i ett arbetsskadeärende.
Kunskapsbrister inom administrationen och behovet av gemensamma
utgångspunkter vid bedömningen av arbetsskador framstår som
centrala faktorer i sammanhanget. Det material som RFV har
tillgång till pekar på stora regionala skillnader vid kassornas
bedömningarna av arbetsskador. Detta tyder på icke acceptabla
olikheter i tillämpningen.
Det generella arbetsskadebegreppet enligt lagen (1976:380) om
arbetsskadeförsäkring ställer särskilt stora krav på utredningen
i arbetsskadeärenden. Utredningen grundas främst på den
försäkrades egna uppgifter men även på uppgifter och underlag som
försäkringskassan får från arbetsgivare, företagshälsovård, den
behandlande läkaren, de fackliga organisationernas skyddsombud
och Arbetsmiljöinspektionen. En viktig del av utredningen utgörs
av det försäkringsmedicinska underlaget. Därmed avses också det
underlag som lämnas av försäkringskassans försäkringsläkare. Det
har visat sig att dessa underlag är av skiftande kvalitet. Delvis
sammanhänger det med att det saknas en samlad bild över det
medicinska kunskapsläget.
Koncentrerad handläggning
Det är viktigt att skapa förutsättningar för mer likartade
bedömningar i arbetsskadeärenden. Erfarenhetsmässigt är fördelen
med att koncentrera handläggningen av ärenden med hög komplexitet,
som alla är unika, till färre specialister att kunskapsnivån och
kompetensen hos specialisterna ökar och därmed kvaliteten på
utredningarna. En sådan ordning ökar förutsättningarna för
likformighet i tillämpningen och rättssäkerhet för de försäkrade
och bör få till följd att de regionala skillnaderna i beslut i
arbetsskadeärenden minskar. Genomslag för en enhetlig tillämpning
av nya regler bör kunna ske väsentligt snabbare om man inte
sprider ärendehandläggningen på ett stort antal försäkringskassor.
Även den försäkringsmedicinska utredningen vinner på att
arbetsskadehandläggningen koncentreras. Kunskaperna hålls då mer
samlade och ny kunskap får snabbt genomslag vid den
försäkringsmedicinska bedömningen. Det behövs därför en mer
sammanhållen hantering av ärenden enligt arbetsskadeförsäkringen.
Det enklaste, sett ur perspektivet kunskapsöverföring, vore att
inrätta en arbetsskadeenhet för hela riket. Tillämpningen och
handläggningen kan dock berikas av att det finns flera enheter
med ansvar för samma sakområde och att dessa utbyter erfarenheter.
Nya krav på försäkringskassorna
Tillämpningen av arbetsskadeförsäkringen ställer krav på
bedömning av komplexa problem. Detta kommer även att vara fallet
efter en reformering av försäkringen. Nya regler har föreslagits
träda ikraft den 1 juli 2002 respektive den 1 januari 2003 (prop.
2001/02:81). Dessa regeländringar kommer i sig att ställa höga
krav på administrationen. Samtidigt står försäkringskassorna
inför den utmaning som hanteringen av den kraftiga ökningen av
långtidssjukskrivna innebär. Regeringens mål att vända den
negativa utvecklingen av sjukskrivningarna kommer att ställa
stora krav på försäkringskassorna. Arbetet med arbetslivsinriktad
rehabilitering måste av naturliga skäl ske nära den försäkrade.
Arbetet med att minska ohälsan är en utmaning av sådan dignitet
att det kan finnas skäl att underlätta för försäkringskassorna
att fokusera på uppgiften. En översyn av organisationen för
arbetsskadehandläggningen är även av detta skäl motiverad.
Riksförsäkringsverkets förslag om ändrad organisation
Riksförsäkringsverket (RFV) har i sin analys av
arbetsskadeförsäkringen berört frågan om behov av organisatoriska
förändringar (Arbetsskadeförsäkringen - ändamål och funktion. RFV
Anser 2001:3). Arbetsskadeförsäkringen handläggs för närvarande
vid varje försäkringskassa och regleras i lagen (1976:380) om
arbetsskadeförsäkring. Den totala administrationskostnaden för
försäkringen uppgick år 2001 till 334 miljoner kronor. Antalet
årsarbetare uppgick samma år till cirka 600. RFV föreslår i
första hand att en arbetsskadeenhet bildas för hela landet. Denna
arbetsskadeenhet bör enligt RFV organisatoriskt tillhöra en
försäkringskassa och ansvara för arbetsskadehandläggningen hos
alla kassor. RFV bedömer att med dagens ärendevolymer kan
effektiviseringsvinsterna, vid en koncentration av handläggningen,
medföra att antalet årsarbetare kan minska till omkring 300. RFV
anser att antalet arbetsskadeenheter vid behov kan utökas till
högst tre.
Behov av kunskapssammanställningar
I regleringsbrevet för RFV budgetåret 2001 gavs verket i uppdrag
att utreda förutsättningarna för att utvidga verksamheten vid
Försäkringsmedicinskt centrum (FMC) till att även omfatta
arbetsskadeutredningar. I uppdraget ingick dessutom att utreda
förutsättningarna för en samlad kunskapsbank avseende sambandet
mellan arbetsskador och arbetsliv samt placeringen av denna.
Uppbyggnaden av banken förutsattes ske i samverkan med lämplig
hälso- och sjukvårdshuvudman. RFV redovisade den 29 mars 2001 att
man inte såg några hinder mot att FMC:s verksamheten utökades
till att även omfatta arbetsskadeutredningar men att beträffande
kunskapsbank så krävde det en betydligt större utredning, enligt
RFV:s uppfattning, än vad som tidsmässigt varit möjligt.
Det är viktigt för likformigheten i rättstillämpningen att
medicinsk enighet uppnås så långt det är möjligt. Inom den
medicinska vetenskapen finns olika uppfattningar om skadlighet
och orsakssamband. Ett visst mått av oenighet kommer förmodligen
alltid att finnas. Det är dock inte acceptabelt att utfallet i
försäkringsärendena blir påfallande olika beroende på vilken
läkare som lämnat underlag för bedömning av ärendet. Det krävs
därför någon form av gemensam grund för det medicinska
ställningstagandet. Som hjälpmedel vid bedömningar av
arbetsskadeärenden behövs sammanställningar av kunskapsläget
beträffande sambandet mellan arbetsmiljö och sjukdom. Sådana
sammanställningar bör tas fram och sammanföras i en kunskapsbank.
I dag saknas ofta kunskap om effekterna av de metoder som används
inom den arbetslivsinriktade rehabiliteringen. Regeringen anser
det därför angeläget med ytterligare forskning inom detta område.
Viktigt är också att resultatet av den forskning som bedrivs är
tillgängligt och känt för dem som behöver utnyttja det,
exempelvis arbetsgivare och de tjänstemän inom försäkringskassan
som arbetar med samordning av arbetslivsinriktad rehabilitering.
I en rapport till regeringen framför Forskningsrådet för
arbetsliv och socialvetenskap (FAS) att mycket tyder på att så
emellertid inte är fallet.
En orsak till detta är att det i dag saknas lättillgängliga
kunskapssammanställningar över resultatet av forskningen inom den
arbetslivsinriktade rehabiliteringen. Att ta fram sådana
sammanställningar är dock ofta mycket arbetskrävande och ställer
stora kompetenskrav på den som gör dem.
Inom det medicinska området utvärderas olika metoder systematiskt
bland annat inom ramen för Statens beredning för utvärdering av
medicinsk metodik (SBU). SBU:s uppgift är att kritiskt granska de
metoder som används inom sjukvården och göra en objektiv
utvärdering av deras kostnader, risker och nytta. Utvärderingarna
bygger på systematiska översikter av den vetenskapliga
litteraturen.
Knutet till Socialstyrelsen finns Centrum för utvärdering av
socialt arbete (CUS). Syftet med verksamheten vid CUS är att på
vetenskaplig grund sammanställa kunskaper och erfarenheter om det
sociala arbetets värde för klienterna och i ett bredare
samhällsperspektiv. CUS skall bidra till utvecklingen av ett
professionellt kunskaps- och idéutbyte i socialt arbete genom att
skapa och förmedla underlag för en mer kunskapsbaserad utveckling
av den sociala praktiken. CUS arbetsfält omfattar i första hand
den verksamhet som bedrivs inom socialtjänstens individ- och
familjeomsorg.
Det är enligt regeringens mening av stor vikt att kunskaperna om
effekterna av den arbetslivsinriktade rehabiliteringen förbättras.
Som framgår nedan ger därför regeringen den särskilde utredaren i
uppdrag att även behandla frågan om ett organ som på motsvarande
sätt som SBU och CUS sammanställer och sprider kunskap om
metoderna inom den arbetslivsinriktade rehabiliteringen.
Uppdraget
Första delen av uppdraget
Koncentrerad arbetsskadehandläggning
En särskild utredare utses för att lämna förslag till
utformningen av en mer koncentrerad handläggning av
arbetsskadeärenden hos försäkringskassorna. Med
arbetsskadeärenden avses även ärenden enligt lagen (1977:265) om
statligt personskadeskydd. Enligt regeringen skall en ny
organisatorisk uppbyggnad för arbetsskadehandläggning kunna gälla
senast från och med den 1 juli 2003.
Utredaren skall föreslå hur handläggningen av arbetsskadeärenden
hos försäkringskassorna skall kunna koncentreras till en eller
maximalt fem arbetsskadeenheter. Samtliga tänkbara
antalsalternativ skall prövas och redovisas samt för- och
nackdelar med de olika alternativen analyseras. Utredaren skall
föreslå ett huvudalternativ. Arbetsskadeärenden skall handläggas
gemensamt för alla försäkringskassor vid den eller dessa
arbetsskadeenheter. Vidare skall utredaren redovisa alla de
förberedande åtgärder som krävs för att koncentrationen skall
kunna genomföras på bästa möjliga sätt. Utgångspunkten skall vara
att kvaliteten på handläggningen och beslutsunderlagen skall
höjas, samtidigt som genomströmningstiden skall minska och hållas
på en rimlig nivå. Utredaren skall analysera vilken kompetens som
krävs för en effektiv och rättssäker handläggning av
arbetsskadeförsäkringen och föreslå kompetenskrav för arbetet i
den nya organisationen. I sina förslag skall utredaren beakta
såväl behovet av intern kompetens som tillgången till extern
kompetens. Utredaren bör bland annat överväga hur
Arbetsmiljöverkets kompetens kan tas tillvara i
arbetsskadeärenden.
Utredaren skall föreslå hur många arbetsskadeenheter som skall
bildas, dimensionering av enheten eller enheterna och varje
enhets geografiska ansvarsområde. Det skall endast finnas en
eller maximalt fem arbetsskadeenheter så att spridning och
uppdatering av kunskaper inte försvåras. Vidare skall utredaren
lämna förslag om hur arbetet kan organiseras. Utredaren skall
föreslå en ordning för beredningen av arbetsskadeärenden som kan
tillförsäkra ett nödvändigt faktaunderlag. Det är viktigt att
omständigheterna på arbetsplatsen på ett tidigt stadium utreds
för en person som drabbas av sjukdom eller skada. Detta har
betydelse både för bedömningen av en eventuell arbetsskada och
den enskildes möjlighet till rehabilitering. En organisatorisk
lösning som underlättar fortlöpande kvalitetsarbete i samverkan
bör eftersträvas. Om mer än en enhet föreslås skall den
organisation som föreslås vara sådan att den möjliggör
jämförelser av de olika enheternas prestationer.
Utredaren skall lämna förslag om arbetsskadeenhetens eller
arbetsskadeenheternas geografiska lokalisering. Därvid skall
beaktas möjligheten till god personalförsörjning och eventuella
behov av närhet till forskningsinstitutioner som kan bistå med
relevant kunskap inom arbetsskadeområdet.
Regeringen bedömer att införandet av en mer koncentrerad
handläggning kommer att minska behovet av resurser avsevärt i
jämförelse med nuvarande verksamheter. Regeringen bedömer att
koncentrerad handläggning bör ge effektivitetsvinster på grund av
de arbetstidsbesparingar som uppstår när utredningar görs av
specialiserade och erfarna arbetsskadehandläggare, samtidigt som
likformigheten och rättssäkerheten ökar för de försäkrade.
Utredaren skall särskilt beakta möjligheterna till
effektivitetsvinster och kostnadsbesparingar vid utformandet av
förslaget. Utredaren skall bedöma och redovisa vilka
effektivitetsvinster och kostnadsbesparingar som är möjliga att
realisera vid bildandet av den nya organisationen för
arbetsskadehandläggning. Det skall i detta sammanhang beaktas att
kvaliteten, rättssäkerheten och ärendegenomströmningen skall öka
i den nya organisationen. De olika konsekvenser som en
koncentrerad handläggning kan medföra för de försäkrade skall
analyseras och redovisas.
Försäkringsmedicinsk bedömning m.m.
Utredaren skall analysera vilken kompetens som krävs för en
effektiv och rättssäker handläggning av arbetsskadeförsäkringen
och föreslå kompetenskrav för arbetet vid den eller de nya
arbetsskadeenheterna. I fråga om den försäkringsmedicinska
kompetensen skall utredaren därutöver lämna förslag på åtgärder
som leder till höjd kvalitet på underlagen för den
försäkringsmedicinska bedömningen av de mer komplicerade
arbetsskadorna.
Det skall särskilt övervägas om underlagen för den
försäkringsmedicinska bedömningen skall tas fram av ett arbetslag
bestående av flera försäkringsläkare med olika
specialistkunskaper. Utredaren skall i det sammanhanget också
föreslå hur det kan skapas auktoritativa ställningstaganden hos
den eller de nya arbetsskadeenheterna som ger tillämpningen av
arbetsskadeförsäkringen ökad legitimitet. Främst bör utredaren
överväga behovet av att hänskjuta den försäkringsmedicinska
bedömningen till en central instans, för de fall ett arbetslag av
flera försäkringsläkare inte når samstämmighet.
Utredaren skall överväga vilka kunskapskrav arbetsskadeenheten
eller enheterna kan och bör ställa på läkare och andra
yrkesgrupper som utfärdar intyg eller avger utlåtanden i
arbetsskadeärenden, när intyget eller yttrandet syftar till att
klargöra samband mellan skada och arbete.
Medverkan från övriga försäkringskassor och lokala aktörer
De försäkringskassor som inte ska handlägga arbetsskadeärenden
bör även i framtiden ha ett visst ansvar för att information och
allmän service ges till den enskilde försäkrade. Den försäkrade
kan ha behov av lättillgänglig vägledning och hjälp vid
utformningen av anspråk på ersättning. Utredaren skall analysera
det framtida behovet av medverkan från dessa försäkringskassor i
arbetsskadeärenden och föreslå den fördelning av ansvaret mellan
kassorna och den eller de nya arbetsskadeenheterna som framstår
som relevant. I det sammanhanget skall, utöver den försäkrades
behov av information och vägledning i arbetsskadeärenden,
utredaren särskilt beakta den nya organisationens behov av
underlag från andra ersättningsärenden än arbetsskadeärenden.
Vidare skall behovet av samordning mellan olika ärendeslag
beaktas. Utredaren bör också belysa frågan om arbetsskada och
rehabilitering i samma ärende och vilka konsekvenser en
koncentration av arbetsskadeärenden kan få för den
arbetslivsinriktade rehabiliteringen. Utredaren skall belysa
vilken kompetens inom arbetsskadeområdet som i framtiden bör
finnas på de försäkringskassor som inte ska ha ansvar för
handläggning av arbetsskadeärenden. Utredaren skall även
redovisa de eventuella konsekvenser en koncentration av
arbetsskadehandläggningen kan få för frågor som rör behandlingen
av personuppgifter och överväga eventuella behov av förändringar
av den s.k. registerlagstiftningen. Detta bör ske samordnat med
den pågående översynen av socialförsäkringsregisterlagen inom
Socialdepartementet.
Utredaren skall överväga möjligheten för arbetsskadeenheten eller
enheterna att utnyttja företagshälsovårdens kompetens vid
arbetsplatsutredningar i arbetsskadeärenden. I det sammanhanget
skall det särskilt beaktas att företagshälsovården för närvarande
inte omfattar alla arbetsplatser. Utredaren skall även bedöma de
kostnader för socialförsäkringen som ett nyttjande av
företagshälsovårdens kompetens kan medföra.
Beslutsordningen i arbetsskadeärenden
Utredaren skall föreslå en beslutsordning i arbetsskadeärenden
som ger förutsättningar för ett effektivt och rättssäkert
beslutsfattande i sådana ärenden. Beslutsfunktionen i
arbetsskadeärenden skall anpassas till den nya organisationen för
arbetsskadehandläggning. Utredaren skall analysera förslagets
konsekvenser för de nuvarande socialförsäkringsnämnderna. Vid
överväganden om sammansättningen av den nya beslutsfunktionen
skall utredaren beakta behovet av sakkunskap, förmåga att värdera
bevisning och kunskaper om arbetsmarknaden och arbetsmiljöfrågor.
Forumregel
Enligt den allmänna forumregel som gäller för de allmänna
förvaltningsdomstolarna (14 § andra stycket lagen [1971:289] om
allmänna förvaltningsdomstolar) skall ett beslut överklagas till
den länsrätt inom vars domkrets ärendet först prövats, om inte
annat föreskrivits i lag eller förordning. För närvarande
handläggs arbetsskademål av samtliga länsrätter. Om
handläggningen av arbetsskadeärendena hos försäkringskassorna
koncentreras till ett fåtal arbetsskadeenheter skulle en
tillämpning av den allmänna forumregeln medföra att endast ett
fåtal länsrätter skulle bli behöriga att handlägga dessa mål.
Arbetsskademål bör dock även fortsättningsvis handläggas av en
länsrätt som geografiskt ligger nära den enskilde som målet rör.
Utredaren skall därför lämna förslag på en särskild forumregel
för de allmänna förvaltningsdomstolarna som medför att
spridningen av arbetsskademålen bibehålls. Den ordning som i
första hand bör övervägas är att låta försäkringskassans beslut i
arbetsskadeärenden överklagas till den länsrätt inom vars
domkrets den enskilde är folkbokförd vid tiden för överklagandet.
Ärenden som inkommit till nuvarande organisation
Utredaren skall föreslå hur arbetsskadeärenden som inkommit till
försäkringskassan innan den nya organisationen införts skall
hanteras.
Andra delen av uppdraget
Kunskapsbank
Utredaren skall lämna förslag till hur en kunskapsbank för frågor
om samband mellan arbetsmiljö och sjukdom kan byggas upp och
organiseras. Kunskapsbanken skall omfatta aktuella
sammanställningar av vad forskare och experter är såväl ense som
oense om i fråga om arbetsrelaterade skador av svårbedömd
karaktär. I detta sammanhang skall utredaren beakta att
kunskapssammanställningar inom området bör vara lättillgängliga
för såväl försäkringsadministrationen som andra intressenter på
området.
Utredaren skall vidare föreslå hur ett organ bör utformas som -
så långt som möjligt på vetenskaplig grund - sammanställer och
sprider kunskap om metoderna inom den arbetslivsinriktade
rehabiliteringen. Utredaren skall dessutom närmare beskriva den
verksamhet detta organ bör bedriva. Erfarenheterna från hur SBU
och CUS bedriver sina verksamheter skall vara utgångspunkt för
utredarens förslag i denna del.
Det finns klara beröringspunkter mellan vad ett sådant organ
skall arbeta med och det arbete som skall bedrivas inom ramen för
kunskapsbanken inom arbetsskadeområdet. Utredaren skall därför
överväga möjligheterna att samorganisera dessa båda verksamheter.
Utredaren skall vidare belysa hur de nya verksamheterna skall
kunna inordnas under något befintligt organ. Regeringens
inriktning är att organisationen för kunskapsbanken inom
arbetsskadeområdet skall kunna gälla från den 1 juli 2003.
Utredaren skall föreslå tidpunkt för inrättandet av ett organ som
sammanställer och sprider kunskap om rehabiliteringsmetoder.
Utredningsarbetet
Utredaren skall i sitt arbete samråda med Riksförsäkringsverket
(RFV) bland annat för att ta till vara erfarenheter från RFV:s
arbete med koncentration av handläggningen av andra förmåner.
Vidare är det angeläget att ta till vara den erfarenhet som finns
inom nuvarande organisation för arbetsskadehandläggning.
Utredaren skall därför samråda med Försäkringskasseförbundet,
Försäkringsanställdas Förbund och SACO-S. Utredaren skall
därutöver samråda med övriga centrala arbetsmarknadsparter.
Utredaren skall även samråda med Statskontoret avseende
företagshälsovårdens förutsättningar att bidra med underlag i
arbetsskadeärenden.
Utredningen om utformningen och inriktningen av en analysgrupp
för frågor rörande hälsa och ohälsa i arbetslivet har bland annat
i uppdrag att föreslå hur en analysgrupp skall kunna bidra till
att relevanta forskningsresultat tas till vara på ett
konstruktivt sätt och sprids till berörda aktörer (direktiv
2002:4). Utredaren av frågan om koncentrerad handläggning och
kunskapsbank inom arbetsskadeområdet skall samråda med
utredningen om nämnda analysgrupp. Utredaren skall därutöver
samråda med övriga berörda myndigheter och organisationer i den
mån det behövs.
Redovisning av uppdraget
Första delen av uppdraget
Utredaren skall lämna förslag till koncentrerad
arbetsskadehandläggning innefattande en ordning för
försäkringsmedicinsk bedömning och en anpassad beslutsfunktion
senast den 15 oktober 2002. Vid denna tidpunkt skall även
förslagets ekonomiska konsekvenser redovisas, såväl kostnaderna
för genomförande av koncentration som kostnader för den löpande
verksamheten. Förslagets personalkonsekvenser skall belysas.
Behovet av och förslag till författningsändringar skall redovisas.
Andra delen av uppdraget
Utredaren skall senast den 15 januari 2003 redovisa förslag till
inrättande av en kunskapsbank för frågor om samband mellan
arbetsmiljö och sjukdom samt ett organ för utvärdering av
metoderna inom den arbetslivsinriktade rehabiliteringen. Vid
denna tidpunkt skall även kostnaderna för inrättandet av sådana
organ och för den löpande verksamheten redovisas liksom
kostnaderna för en eventuell samorganisering av de båda
verksamheterna. Behovet av och förslag till författningsändringar
skall redovisas.
(Socialdepartementet)