Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av reglerna för koncessionsavgift på televisionens område, Dir. 2002:44
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 2002-03-14
Beslut vid regeringssammanträde den 14 mars 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en översyn av lagen (1992:72) om
koncessionsavgift på televisionens och radions område och föreslå
de författningsändringar som föranleds av övervägandena.
Utredaren skall
- beskriva förändringarna inom TV-området och analysera vilka
konsekvenserutvecklingen haft för konkurrenssituationen på
TV-reklammarknaden,
- analysera hur konkurrenssituationen på TV-reklammarknaden kan
komma att påverkas av skiftet från analog till digital
sändningsteknik,
- överväga behovet av att ändra reglerna för koncessionsavgift på
TV-området, dels beträffande avgiftsskyldigheten, dels
beträffande avgiftens storlek samt hur avgiften skall beräknas.
Bakgrund
Reklam-TV-sändningar via satellit med särskild inriktning mot den
svenska publiken inleddes under senare delen av 1980-talet.
TV-sändningar med reklam i marknätet startade efter det att
Nordisk Television AB (senare namnändrat till TV4 AB) den 11
november 1991 meddelats sändningstillstånd av regeringen.
Lagen (1992:72) om koncessionsavgift på televisionens och radions
område (koncessionsavgiftslagen) trädde i kraft den 1 mars 1992.
Enligt 1 § första stycket skall koncessionsavgift betalas av ett
programföretag som har tillstånd enligt 2 kap. 2 § första stycket
radio- och TV-lagen (1996:844) att sända TV-program med analog
sändningsteknik i hela landet under förutsättning att företaget
har rätt att sända reklam i sådan sändning och är ensamt om denna
rätt.
Syftet med koncessionsavgiften är att motverka effekterna av den
bristfälliga konkurrens som är följden av att det företag som har
ensamrätt att sända reklam-TV i rikstäckande marksändningar i
viss mån verkar på en skyddad marknad (prop. 1991/92:78 s.10-12,
bet. 1991/92:KU21, rskr. 1991/92:114). Avgiften består enligt
2-4 §§ koncessionsavgiftslagen av dels en fast del, dels en
rörlig del som baseras på reklamintäkterna. Den fasta avgiften
och beloppsgränserna för den rörliga avgiften justeras årligen
med hänsyn till utvecklingen av konsumentprisindex. För år 2000
uppgick koncessionsavgiften till sammanlagt 548 522 366 kronor.
I propositionen som låg till grund för koncessionsavgiftens
införande (prop. 1991/92:78) anfördes att det är naturligt att
koncessionsavgiften upphör om Sveriges Television AB (SVT) skulle
få tillstånd att sända betalda annonser. Detsamma gäller om något
annat företag får tillstånd att sända reklam i rikstäckande
televisionssändningar. Enligt propositionen är det emellertid i
det senare fallet inte självklart att skyldigheten att betala
avgift helt skall bortfalla. I sådant fall, liksom i fall av
andra förändringar i fråga om aktörer eller teknik på marknaden,
kan det finnas skäl att mer förutsättningslöst ompröva avgiftens
konstruktion och storlek.
I november 2000 beslutade riksdagen att marksänd digital-TV
skulle få byggas ut i hela landet (prop. 2000/01:01 utg.omr. 17,
bet. 2000/01:KrU1, rskr. 2000/01:59). Regeringen har därefter
gett tillstånd för rikstäckande digitala sändningar av 18
programtjänster.
Före den 1 juli 2001 var skyldigheten att betala koncessionsavgift
knuten till att programföretaget var ensamt om rätten att bedriva
rikstäckande TV-sändningar med reklam, oavsett sändningsteknik.
Genom riksdagens beslut (prop. 2000/01:132, bet. 2000/01:KU26,
rskr. 2000/01:277) ändrades detta. Fr.o.m. den 1 juli 2001 gäller
avgiftsskyldigheten under förutsättning att programföretaget är
ensamt om att ha tillstånd att bedriva rikstäckande TV-sändningar
med reklam med analog sändningsteknik. Skälet för preciseringen
var att det numera finns flera programföretag som har rätt att
bedriva rikstäckande TV-sändningar med reklam i det digitala
marknätet. Dock har antalet hushåll som har skaffat sig
mottagarutrustning än så länge inte haft någon avgörande inverkan
på den konkurrensfördel som det medför att vara ensam om att
sända rikstäckande reklam-TV i marknätet med analog teknik.
I samband med beslutet gav riksdagen till känna för regeringen
att en grundlig översyn av reglerna för koncessionsavgift bör
göras beträffande dels avgiftsskyldigheten, dels avgiftens
storlek (bet. 2000/01:KU26). Riksdagen fann en sådan översyn
motiverad mot bakgrund av att TV-marknaden har förändrats
betydligt sedan TV 4 AB fick reklammonopol i det analoga
marknätet.
Riksdagen tillkännagav samtidigt att regeringen skyndsamt borde
utreda den särskilda frågan om koncessionsavgift vid analog
sändningsteknik. Regeringen beslutar i dag om en proposition
(prop. 2001/02:170) med förslag till ändring av 4 §
koncessionsavgiftslagen. Förslaget innebär att koncessionsavgiften
begränsas genom att reklamintäkter från unikt digitala
programtjänster i marknätet inte ingår i underlaget för avgiftens
beräkning. Lagändringen föreslås träda i kraft den 1 juli 2002.
Regeringen har nyligen i propositionen Ändrade regler om annonser
i TV-sändningar (prop. 2001/2002:82) lämnat förslag till
ändringar av reglerna i radio- och TV-lagen vilka medför att det
blir tillåtet att avbryta TV-program för att sända annonser.
Förslaget, som föreslås träda i kraft den 1 april 2002, syftar
till att minska de störningar som reklamavbrott i kommersiell TV
innebär för publiken.
Förändringarna inom TV-området
De senaste 15 åren har omfattande förändringar skett på TV-området.
År 1985 fanns två rikstäckande TV-kanaler. I dag finns dessutom
ca 15 kommersiella TV-kanaler som särskilt vänder sig till den
svenska publiken. Därutöver finns möjlighet att ta emot ett stort
antal TV-kanaler via satellit från hela världen.
Det ökade utbudet innebär dock inte automatiskt att en efterfrågan
på dessa tjänster uppkommer i samma omfattning. Trots 10-15 år med
satellit- och kabel-TV har ca en tredjedel av det svenska folket
fortfarande endast tillgång till tre svenska marksända TV-kanaler.
Det totala TV-tittandet i Sverige fördelas till ca 90 procent på
de fem största TV-kanalerna, dvs. SVT1, SVT2, TV3, TV4 och Kanal
5. SVT och TV4 står tillsammans för ca 70 procent av det svenska
folkets TV-tittande.
TV4 är - genom sändningstillståndet i det analoga marknätet och
genom att kabel-TV-företagen är skyldiga att vidaresända
programtjänsten i sina nät (s.k. must carry) - den enda
reklamfinansierade TV-kanal som hela befolkningen har tillgång
till. Konkurrerande reklam-TV-kanaler som sänds via satellit, och
tas emot via kabel eller parabol, har som mest ca 65 procents
befolkningstäckning.
Av de totala reklaminvesteringarna på 17,2 miljarder kronor under
år 2000 placerades 23 procent, dvs. ca 3,9 miljarder kronor, i
TV-reklam. TV4 AB redovisade för samma år att bolagets
annonsintäkter uppgick till 2,2 miljarder kronor.
Samtliga sändningsformer för TV - marknät, satellit och kabel -
står inför ett skifte från analog till digital sändningsteknik.
Efter riksdagsbeslutet om att marksänd digital-TV får byggas ut i
hela landet har regeringen gett 18 programtjänster rikstäckande
digitala sändningstillstånd. Regeringen uppdrog i mars 2001 åt
Post- och telestyrelsen att koordinera frekvenser för ytterligare
två rikstäckande sändarnät för marksänd digital-TV. När ett femte
och sjätte nät tas i bruk kommer de digitala marksändningarna att
kunna rymma ett 30-tal olika programtjänster. Genom utbyggnaden
har i dagsläget 90 procent av befolkningen möjlighet att ta emot
digital marksänd TV. Antalet hushåll som har faktiska
förutsättningar att utnyttja denna möjlighet, genom att nödvändig
mottagarutrustning anskaffats, ökar stadigt men uppgår ännu
endast till ca 100 000.
Den statliga digital-TV-kommittén överlämnade i november 2001
sitt slutbetänkande Digital TV - modernisering av marknätet (SOU
2001:90). Om det digitala marknätet byggs ut på det sätt som
Digital-TV-kommittén räknar med kommer digitala marksändningar
att bli tillgängliga för alla hushåll. Digital-TV-kommittén har
vidare föreslagit att de analoga marksändningarna skall avvecklas
år 2007. Betänkandet remissbehandlas för närvarande.
Digitaliseringen av marknätet kan få till effekt att flera
reklamfinansierade TV-kanaler får samma räckvidd som TV4. I takt
med att tillgången till och användningen av de digitala
marksändningarna ökar kan TV4 AB:s särställning som rikstäckande
reklam-TV-kanal komma att förändras.
Uppdraget
Den särskilde utredaren skall beskriva de förändringar som skett
på TV-området sedan början av 1990-talet och analysera vilka
konsekvenser utvecklingen haft för konkurrenssituationen på
TV-reklammarknaden och för TV4 AB:s ställning gentemot
konkurrerande reklam-TV-kanaler. I analysen kan utredaren även ta
hänsyn till hur de villkor som enligt sändningstillståndet gäller
för TV4 har ändrats under perioden.
Utredaren skall vidare göra en analys av hur konkurrenssituationen
på TV-reklammarknaden kan komma att påverkas av skiftet från
analog till digital sändningsteknik. En viktig utgångspunkt för
detta arbete är de bedömningar som Digital-TV-kommittén redovisar
i sitt slutbetänkande. Utredaren kan även analysera följderna för
koncessionsavgiften av en kortare eller längre avvecklingsperiod
för de analoga marksändningarna. Konsekvenserna av det tidigare
nämnda förslaget till ändrade annonsregler skall ingå i analysen.
Den särskilde utredaren skall, utifrån sin analys av
förändringarna inom TV-området och utvecklingens konsekvenser för
konkurrenssituationen på TV-reklammarknaden, se över reglerna för
koncessionsavgift på televisionens område. Om utredaren kommer
fram till att en avgiftsskyldighet fortsatt är motiverad skall
utredaren föreslå hur stor avgiften skall vara och hur den skall
beräknas för att fylla avsedd konkurrensreglerande funktion.
Utredaren skall även föreslå de författningsändringar som
föranleds av övervägandena.
Utredaren skall vidare redovisa de ekonomiska konsekvenserna av
framlagda förslag.
Utredningsarbetet
Utredaren skall utföra uppdraget i samverkan med berörda företag
och myndigheter.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 februari 2003.
(Kulturdepartementet)