Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av regler och praxis vid verkställighet av avvisnings- och utvisningsbeslut, Dir. 2002:43
Departement: Utrikesdepartementet
Beslut: 2002-04-04
Beslut vid regeringssammanträde den 4 april 2002
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att utreda regleringen av
verkställighet av beslut om avvisning och utvisning enligt
utlänningslagen och angränsande lagstiftning, särskilt när det
gäller de ärenden där utlänningens identitet är oklar. Utredaren
skall mot bakgrund av nuvarande praxis och rutiner vid
verkställighet, överväga om de regler som gäller idag är
ändamålsenligt utformade. Frågor som därvid kan aktualiseras är
bl.a. användning av tvångsmedeloch formerna för samarbete med
utländska myndigheter. Om det är påkallat skall utredaren lägga
fram förslag till författningsändringar eller andra åtgärder.
Bakgrund
Verkställighet av avvisnings- och utvisningsbeslut är inte sällan
förenad med betydande praktiska problem. Dessa problem är ofta
hänförliga till mottagarlandet, men kan också bestå i bristande
samarbetsvilja hos den som beslutet gäller.
En utlänning som reser in i eller vistas i Sverige skall ha ett
pass, bl.a. för att kunna styrka sin identitet. Många av de
asylsökande som kommer till Sverige saknar emellertid pass eller
annan godtagbar identitetshandling. En del uppger inte sitt rätta
medborgarskap och medverkar inte heller i övrigt på ett
godtagbart sätt vid myndigheternas arbete med att fastställa det
riktiga medborgarskapet. Oriktigt medborgarskap uppges ofta i
syfte att öka möjligheterna till uppehållstillstånd eller för att
undkomma en nationell eller internationell efterlysning för
lagföring av brott eller straffverkställighet.
På samma sätt kan en utlänning som av svensk domstol har utvisats
på grund av brott motarbeta, och därmed undvika, verkställighet
av utvisningsbeslutet i vissa situationer. Motsvarande kan i
vissa fall också aktualiseras för utlänningar som inte uppger
från vilken del av ett visst land de kommer.
Det är inte acceptabelt att en utlänning skall kunna erhålla
uppehållstillstånd genom att förtiga sin rätta identitet eller
sitt medborgarskap. Därför finns en möjlighet att också återkalla
uppehållstillståndet, om utlänningen medvetet har lämnat oriktiga
uppgifter eller förtigit omständigheter som har varit av
betydelse för att få tillståndet.
Den övergripande inriktningen är att migrationspolitiken skall
vara human, rättssäker och trovärdig. De som efter en noggrann
och rättssäker prövning inte beviljas uppehållstillstånd måste
förväntas acceptera ett sådant beslut. När så inte sker hotas i
förlängningen trovärdigheten i politiken och uppslutningen kring
asylrätten. Som regeringen framhöll i prop. 1997/98: 179 (s. 17 f)
är det av stor vikt för legitimiteten och trovärdigheten i
politiken, att humaniteten också åtföljs av respekt för lagen.
De problem som inte sällan är förknippade med verkställigheten av
avvisnings- och utvisningsbeslut väcker frågor kring hur
regelsystemet är utformat och hur detta tillämpas.
Gällande bestämmelser
Verkställande myndighet
Enligt 8 kap. 11 § utlänningslagen (1989:529) skall beslut om
avvisning eller utvisning verkställas av Migrationsverket, med
vissa undantag. Polismyndighets beslut om avvisning och domstols
dom eller beslut om utvisning enligt 4 kap. 7 § utlänningslagen
skall verkställas av polismyndighet. Detsamma gäller beslut om
avvisning eller utvisning i ärenden där frågor om rikets säkerhet
eller allmän säkerhet prövats, om regeringen eller
Utlänningsnämnden bestämmer det.
Migrationsverket får också lämna över ett avvisnings- eller
utvisningsärende till polismyndigheten för verkställighet om den
som skall avvisas eller utvisas håller sig undan och inte kan
anträffas utan polismyndighetens medverkan eller om det kan antas
att tvång kommer att behövas för att genomföra verkställigheten.
Vid det praktiska genomförandet av utvisningen m m där
polismyndighet är verkställande organ förekommer det att
Kriminalvårdens Transporttjänst medverkar.
Om en verkställande polismyndighet finner att verkställigheten
inte kan genomföras eller att ytterligare besked behövs, skall
myndigheten enligt 8 kap. 13 § utlänningslagen underrätta
Migrationsverket om detta. Migrationsverket får i ett sådant fall
besluta i fråga om verkställigheten eller vidta de åtgärder i
övrigt som behövs. Om verkställigheten avser en dom eller ett
beslut om utvisning på grund av brott, skall Migrationsverket
skyndsamt överlämna ärendet till regeringen för prövning om
verkställigheten inte kan genomföras.
I 7 kap. 2 § utlänningsförordningen (1989:547) anges att om ett
beslut om avvisning eller utvisning inte innehåller anvisningar i
fråga om verkställigheten eller om det är uppenbart att
anvisningarna inte går att följa, skall den verkställande
myndigheten bestämma hur verkställigheten kan genomföras. Om den
verkställande myndigheten är en polismyndighet, kan besked enligt
8 kap. 13 § utlänningslagen begäras.
Rikspolisstyrelsen svarar för verkställigheten vid utvisningar
enligt lagen (1991:572) om särskild utlänningskontroll.
Regeringen får dock förordna att en annan myndighet skall
ombesörja verkställigheten. Om verkställigheten inte kan
genomföras eller om ytterligare besked behövs skall regeringen
underrättas.
Tvångsmedel
I 6 kap. 2 § utlänningslagen anges att en utlänning får tas i
förvar i vissa fall, bl.a. om utlänningens identitet är oklar
eller om det är sannolikt att han eller hon kommer att avvisas
eller utvisas eller fråga uppkommer om verkställighet av ett
sådant beslut. Om det är tillräckligt kan utlänningen i stället
ställas under uppsikt med stöd av 6 kap. 3 § utlänningslagen.
Beslut om förvar eller uppsikt fattas av den myndighet som
handlägger ärendet. Migrationsverket svarar för att ett beslut om
förvar verkställs och en polismyndighet får lämna biträde för att
genomföra beslutet.
Även lagen om särskild utlänningskontroll innehåller bestämmelser
om förvar och uppsikt. En utlänning får enligt 8 § i nämnda lag
tas i förvar, bl.a. om det finns ett beslut om utvisning eller om
det är sannolikt att ett sådant beslut kommer att meddelas eller
utlänningens identitet är oklar. Är det tillräckligt, kan
utlänningen i stället ställas under uppsikt. Beslut om förvar och
uppsikt fattas av regeringen eller Rikspolisstyrelsen.
Regeringen får vidare besluta att utlänningen på vissa tider
skall anmäla sig hos en polismyndighet (anmälningsplikt) om ett
beslut om utvisning enligt lagen om särskild utlänningskontroll
tills vidare inte skall verkställas. Ett sådant beslut gäller i
högst tre år. Stockholms tingsrätt kan därefter på ansökan av
Rikspolisstyrelsen besluta om förlängd anmälningsplikt.
Utlänningen kan vidare underkastas bl.a. husrannsakan,
kroppsvisitation eller kroppsbesiktning och det kan beslutas om
att ta fingeravtryck av utlänningen och att fotografera denne.
Dessutom kan tillstånd till hemlig teleavlyssning eller hemlig
teleövervakning ges samt rätt att närmare undersöka, öppna och
granska brev och andra försändelser som har tillställts
utlänningen eller som har avsänts från denne. Samtliga sådana
beslut fattas, enligt vissa närmare angivna regler i den nämnda
lagen, antingen av regeringen, Stockholms tingsrätt,
Rikspolisstyrelsen eller en polismyndighet.
Vart verkställighet skall ske
Frågan till vilket land verkställighet av ett beslut om avvisning
eller utvisning kan ske regleras i 8 kap. 5 § utlänningslagen.
Där anges att en utlänning som avvisas eller utvisas skall, om
det inte finns verkställighetshinder, sändas till sitt hemland
eller till det land från vilket han eller hon kom till Sverige.
Kan verkställigheten inte genomföras på det sätt som anges i
första stycket, eller finns det andra särskilda skäl, får
utlänningen i stället sändas till något annat land.
Motsvarande regler gäller enligt 5 § lagen om särskild
utlänningskontroll, om en utlänning skall utvisas med stöd av den
lagen.
I ett praxisavgörande har Utlänningsnämnden slagit fast att
myndigheterna måste klargöra till vilket eller vilka länder
verkställighet kan ske. I annat fall föreligger
verkställighetshinder. Det finns, enligt nämnden, inte någon
möjlighet att fatta ett avvisningsbeslut utan att det i beslutet
också anges till vilket land eller alternativa länder en
eventuell verkställighet skall ske (Utlänningslagen - Vägledande
beslut UN 195-95).
Migrationsverket och Utlänningsnämnden anger regelmässigt i sina
beslut om avvisning eller utvisning att verkställighet skall ske
till hemlandet eller annat land, om utlänningen kan visa att han
eller hon kommer att tas emot där. I vissa fall nämns uttryckligen
till vilket land verkställigheten skall ske. Detta kan t.ex.
förekomma i de fall verkställigheten skall ske till ett annat
land än utlänningens hemland. Dessutom anges regelmässigt
utlänningens medborgarskap.
När det gäller en domstols dom eller beslut om utvisning på grund
av brott lämnar domstolen i sitt domslut vanligtvis inga
anvisningar om till vilket land verkställigheten skall ske.
Verkställighet av ett sådant beslut sker ibland lång tid efter
att utvisningsbeslutet har meddelats, oftast till följd av att
ett fängelsestraff eller annan påföljd först skall verkställas
innan själva utvisningsbeslutet kan verkställas.
Behov av utredning
Med anledning av uppgifter i media om att avvisningar till Ghana
inte gått rätt till har en intern genomgång av utlänningslagens
bestämmelser och praxis vid verkställighet av avvisningar
genomförts. Denna preliminära genomgång av utlänningsmyndigheternas
och konsulatets handläggning har inte givit anledning till någon
kritik såvitt gäller lagligheten i myndigheternas handlande. De
åklagare som prövat polisens agerande vid ett antal fall av
verkställighet av avvisning till Ghana har lagt ner
förundersökningarna.
Genomgången visade också att det kan finnas en otydlighet i både
lagstiftning och praxis när det gäller frågan om till vilket land
en person ska avvisas. Förarbetena till utlänningslagens 8 kap 5§
är sparsamma och ger ringa vägledning för myndigheterna.
Det finns därför skäl att låta en utredare närmaste se över de
aktuella bestämmelserna, liksom hur de kommit att tillämpas av
berörda myndigheter genom rutiner och praxis i dessa ärenden.
Avvisnings- och utvisningsbeslut har till syfte att utlänningen
skall lämna Sverige. Verkställigheten av ett beslut är inte
sällan förenad med praktiska svårigheter. Samtidigt har
inblandade myndigheter relativt stora möjligheter att använda
tvångsmedel i samband med verkställigheten. För den som avvisas
eller utvisas innebär verkställigheten ett utomordentligt
ingripande beslut. Mot denna bakgrund är det naturligtvis
särskilt angeläget att verkställigheten sker i värdiga och
rättssäkra former. Granskningen bör omfatta också nuvarande
tvångsmedelsreglering och svenska myndigheters ageranden och
samarbete med utländska myndigheter vid verkställigheten.
Utredningsuppdraget
Utredaren skall se över bestämmelserna om verkställighet av
avvisnings- och utvisningsbeslut i utlänningslagen och
angränsande lagstiftning, inklusive regleringen kring
användningen av tvångsmedel, för att utreda om de regler som
gäller idag är ändamålsenligt utformade. Utredaren skall
analysera om förfarandet möter de krav på såväl effektivitet som
rättssäkerhet som måste ställas.
Utredaren skall belysa den praxis som finns och de rutiner som
gäller vid berörda myndigheters ageranden vid verkställigheten av
beslut om avvisning och utvisning, inklusive deras samarbete med
utländska myndigheter. Översynen skall omfatta förfarandet i hela
dess vidd. Särskild uppmärksamhet skall ägnas frågan om
myndigheternas agerande när utlänningens identitet är oklar. Om
utredaren kommer fram till att författningsändringar eller andra
åtgärder behövs skall förslag till sådana läggas fram.
Vid översynen skall beaktas betydelsen av att beslut om avvisning
eller utvisning alltid verkställs till utlänningens hemland eller
ett annat land som är villigt eller skyldigt att ta emot
utlänningen. Vidare måste beaktas att avvisnings- och
utvisningsbeslut alltid kan verkställas och att verkställigheten
alltså inte skall kunna hindras till följd av utlänningens eget
aktiva eller passiva agerande.
Av stor betydelse för frågan om vart är dels hur
verkställighetsanvisningarna utformas, dels vilken praxis och
rutiner i övrigt som tillämpas hos de myndigheter som utreder
utlänningens identitet och medborgarskap. Detta bör därför
utredas. Genomgången skall belysa myndigheternas arbete med dessa
frågor både innan verkställigheten har skett och därefter. Det kan
t.ex. gälla rutiner för uppföljning av genomförd verkställighet i
de fall detta är påkallat. Främst berörs Migrationsverket,
Utlänningsnämnden, Sveriges ambassader och konsulat,
Rikspolisstyrelsen, polismyndigheterna samt Kriminalvårdens
Transporttjänst.
Utredaren skall även klarlägga hur arbetet med verkställigheter
redovisas inom Migrationsverket. Det gäller bl. a. vilken
statistisk som förs. Om det är påkallat, skall utredaren i samråd
med de berörda myndigheterna lägga fram förslag till förbättringar
inom detta område.
Utredaren skall redovisa föreslagens finansiella och
samhällsekonomiska konsekvenser och tillämpliga EU-normer.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast den 20 december 2002.
(Utrikesdepartementet)