Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av Totalförsvarets forskningsinstitut, Dir. 2002:42
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 2002-06-13
Beslut vid regeringssammanträde den 13 juni 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall genomföra en översyn av
Totalförsvarets forskningsinstitut i syfte att utvärdera
myndighetens resursutnyttjande och organisation. Utredaren skall
också utvärdera myndighetens samverkan med civila aktörer och
internationella forskningsorgan, hur myndighetens
forskningsresultat används utanför totalförsvaret samt hur
myndigheten drar nytta av den forskning som bedrivs utanför
totalförsvaret. Utredaren skall också bedöma hur myndighetens
uppdragsgivare använder den forskning som Totalförsvarets
forskningsinstitut givits i uppdrag att utföra. Därutöver skall
utredaren också utvärdera nuvarande styrning av myndigheten samt
bedöma lämpligheten av en eventuellt ökad grad av
avgiftsfinansiering.
Bakgrund
Verksamheten vid Totalförsvarets forskningsinstitut
Riksdagen fattade i april 2000 beslut om att Försvarets
forskningsanstalt och Flygtekniska försöksanstalten skulle läggas
ned och att en ny myndighet, Totalförsvarets forskningsinstitut,
skulle fortsätta den samlade verksamheten från 1 januari 2001.
Verksamheten vid Totalförsvarets forskningsinstitut styrs av
regering och riksdag i förordningen (2000:1074) med instruktion
för Totalförsvarets forskningsinstitut, i det årliga
regleringsbrevet för myndigheten samt genom särskilda uppdrag.
Totalförsvarets forskningsinstitut har enligt sin förordning till
uppgift att bedriva forskning, metod- och teknikutveckling samt
utredningsarbete för totalförsvaret och till stöd för nedrustning
och internationell säkerhet. Verksamheten skall bedrivas med
beaktande av krav på relevans, integritet, vetenskaplig kvalitet
och effektivitet. Enligt regleringsbrevet för år 2002 för
Totalförsvarets forskningsinstitut skall myndighetens kompetens
också kunna nyttiggöras utanför totalförsvaret samt som stöd till
svensk industri och vid export av krigsmateriel.
Förslag som rör forskning och teknikutveckling inom totalförsvaret
Regeringen överlämnade i november 1999 propositionen Det nya
försvaret (prop. 1999/2000:30) till riksdagen. I propositionen
lade regeringen fram förslag om bl.a. inriktningen av
Försvarsmaktens anskaffning av materiel samt forskning och
teknikutveckling. Regeringen föreslog att Försvarsmaktens
anskaffning av materiel och anslagsfinansierade anläggningar samt
inriktning av forskning och teknikutveckling skall ha sådan
flexibilitet att den kan utgöra en integrerad del av
Försvarsmaktens förmåga att kunna anpassas mot nya hot och risker
som kan uppstå i framtiden. Vidare föreslog regeringen att
forskning och teknikutveckling samt utveckling och anskaffning av
försvarsmateriel skall inriktas så att de tillgodoser
Försvarsmaktens förnyelse.
Regeringen uppdrog den 9 mars 2002 åt en särskild utredare att
analysera och lämna förslag till hur nationell och internationell
forskning skall kunna nyttiggöras som användbar kunskap och för
praktiska tillämpningar för behov inom totalförsvaret. Regeringen
uppdrog också den 9 mars 2000 en särskild utredare att kartlägga
nuläge och förändringsfaktorer för materielförsörjningen samt
föreslå utvecklings- och effektiviseringsåtgärder. Utredarna
överlämnade sina slutbetänkanden till regeringen den 28 och den
22 februari 2001.
I slutbetänkandet Forskning och utveckling för totalförsvaret
(SOU 2001:22) föreslogs bl.a. förbättrade processer och
arbetssätt för styrning, inriktning och nyttiggörande av
forskning och utveckling samt satsning på tekniskt inriktad
forskning och utveckling i tidiga skeden av materielprocessen. I
Materielförsörjningsutredningens slutbetänkande Försvarsmateriel
på nya villkor (SOU 2001:21) föreslogs bl.a. att
materielförsörjningsprocessen ändras så att större vikt läggs vid
dess tidiga faser samt att roller och samverkansformer utvecklas.
Vidare föreslogs åtgärder bl.a. för att stärka förmågan till
internationellt samarbete och för att samverka med industrin i
ett långsiktigt industripolitiskt perspektiv.
I propositionen Fortsatt förnyelse av totalförsvaret (2001/02:10)
som regeringen överlämnade till riksdagen den 26 september 2001
redovisade regeringen sin syn på hur det militära försvarets
forskning och materielförsörjning bör utvecklas under
försvarsbeslutsperioden. Till grund för regeringens
ställningstaganden låg främst de förslag som redovisades av
Materielförsörjningsutredningen och Utredningen "Översyn av
forskning och utveckling inom totalförsvaret" samt i
Försvarsberedningens rapport Ny struktur för ökad säkerhet -
nätverksförsvar och krishantering (Ds 2001:44). I propositionen
framhölls att det finns behov av en övergripande strategi för det
militära försvarets forskning och materielförsörjning. Strategin
skulle genomföras successivt bl.a. i samband med budgetprocessen.
Regeringen meddelade sin avsikt att återkomma till riksdagen när
en samlad strategi föreligger. Inom Försvarsdepartementet finns
en projektgrupp som för närvarande arbetar med framtagandet av
strategin. I gruppens arbete beaktas de delar av betänkanden
lämnade av Materielförsörjningsutredningen och Utredningen
"Översyn av forskning och utveckling inom totalförsvaret" som
inte redan beaktats av regeringen. Även andra rapporter, skrifter
och underlag används i arbetet.
Behovet av en översyn
Med hänsyn till den pågående omstruktureringen av totalförsvaret
där forskning och teknikutveckling spelar en allt viktigare roll,
anser regeringen att det finns skäl att se över Totalförsvarets
forskningsinstitut. Ytterligare ett skäl som talar för en översyn
är att det är drygt tio år sedan föregångarna till
Totalförsvarets forskningsinstitut - dåvarande Försvarets
forskningsanstalt respektive Flygtekniska försöksanstalten -
blev föremål för någon genomgripande extern granskning.
Uppdraget
Mot bakgrund av regeringens ansvar att följa upp Totalförsvarets
forskningsinstituts effektivitet bör en utredare tillkallas med
uppgift att utvärdera myndighetens resursutnyttjande och
organisation. Av särskilt intresse är en utvärdering av nuvarande
styrning av Totalförsvarets forskningsinstitut. I detta ingår att
utvärdera hur regeringens styrning av Totalförsvarets
forskningsinstitut fungerar i förhållande till den inriktning som
regering och riksdag beslutat i och med genomförandet av
totalförsvarsreformen (se prop. 2001/02:10, 1999/2000:30 samt
1998/99:74). Det ingår också att bedöma hur Försvarsmaktens och
Försvarets materielverks uppdragsstyrning av Totalförsvarets
forskningsinstitut fungerar. Även bedömningar av hur
omvärldsförändringar kan komma att påverka den framtida
utformningen av uppdragsstyrningen skall belysas. Utredaren skall
lämna förslag till hur styrningen kan utvecklas och förändras.
Utredaren skall också bedöma lämpligheten av en ökad grad av
avgiftsfinansiering vid Totalförsvarets forskningsinstitut samt
lämna förslag till hur formerna för eventuell ökad
avgiftsfinansiering kan se ut.
Utredaren skall utvärdera myndighetens nuvarande organisation
samt myndighetens resursutnyttjande. Utredaren skall beakta
Totalförsvarets forskningsinstituts interna utvecklingsarbete.
Utredaren skall lämna förslag till eventuella förändringar
avseende organisation samt resursutnyttjande.
Utredaren skall utvärdera Totalförsvarets forskningsinstituts
nuvarande samverkan med civila aktörer (myndigheter, universitet
och högskolor) och med internationella forskningsorgan. Utredaren
skall även bedöma hur resultaten av Totalförsvarets
forskningsinstitut arbete nyttiggörs utanför totalförsvaret samt
vilka åtgärder myndigheten vidtar för att sprida sina
forskningsresultat. Utredaren skall också bedöma hur resultaten
av forskning som bedrivs utanför totalförsvaret nyttiggörs och
används inom myndigheten. Med hänsyn till totalförsvarsreformen
skall utredaren lämna eventuella förslag till hur
samverkansformerna med civila aktörer och internationella
forskningsorgan kan förbättras samt föreslå eventuella
förbättringsåtgärder avseende användandet av myndighetens
forskning utanför totalförsvaret samt hur myndigheten drar nytta
av forskning som bedrivs utanför totalförsvaret. Utredaren skall
också bedöma hur myndighetens uppdragsgivare använder den
forskning som Totalförsvarets forskningsinstitut givits i uppdrag
att utföra samt lämna förslag till ev. förbättringsåtgärder.
Utredningens utgångspunkt skall vara att Totalförsvarets
forskningsinstitut även fortsättningsvis skall vara en myndighet
under regeringen med i huvudsak nuvarande uppgifter. Det står
dock utredaren fritt att föreslå förändringar i
uppgiftsfördelningen mellan Totalförsvarets forskningsinstitut
och Försvarsmakten, Försvarets materielverk eller annan myndighet.
Allmänna krav för uppdraget
Utredaren skall beakta vad som anförts om forskning och
utveckling i prop. 2001/02:10, 1999/2000:30 samt 1998/99:74.
Utredaren skall också beakta målen för integrationspolitiken i
vilka ingår lika rättigheter och möjligheter för alla oavsett
etnisk tillhörighet. Vidare skall utredaren beakta statens ansvar
att vara ett föredöme vad gäller etnisk mångfald. De generella
direktiv som finns i kommittéförordningen (1998:1474) skall gälla
för utredaren.
Arbetets bedrivande
Utredningsarbetet skall bedrivas i samverkan med berörda
myndigheter, universitet och högskolor samt, vid behov, berörd
industri. Utredaren skall hålla berörda centrala
arbetstagarorganisationer informerade om sitt arbete och ge dem
tillfälle att framföra synpunkter.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall skriftligen redovisa sitt arbete senast den
1 november 2003. Utredaren skall löpande hålla Regeringskansliet
(Försvarsdepartementet) informerat om arbetes genomförande.
(Försvarsdepartementet)