Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Visstidsplaceringar, Dir. 2002:36
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2002-03-14
Beslut vid regeringssammanträde den 14 mars 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att vidareutveckla
formerna för visstidsplaceringar vid Resurscenter syn i Örebro
för elever med synskada och ytterligare funktionshinder och
Resurscenter tal och språk i Sigtuna för gravt tal- och
språkstörda elever. Utredaren skall dels kartlägga och analysera
hur envisstidsplacering bäst kan utformas och utvecklas för att
motsvara de behov och önskemål den enskilda eleven, dennes
vårdnadshavare samt elevens hemkommun har, dels redovisa behovet
av rättslig reglering samt lämna förslag till erforderliga
författningsbestämmelser.
Bakgrund
I propositionen Elever med funktionshinder - ansvar för
utbildning och stöd (prop. 1998/99:105) skriver regeringen att
principen om att barn och ungdomar med funktionshinder så långt
möjligt skall erbjudas en anpassad utbildning i sin hemkommun och
därmed, i likhet med övriga barn och ungdomar, ha rätt att kunna
bo hemma med sina föräldrar kan sägas vara en hörnsten i svensk
handikappolitik. I propositionen gjorde regeringen den
bedömningen att det finns skäl att behålla en skoldel för s.k.
visstidsplaceringar vid respektive dåvarande Ekeskolans och
Hällsboskolans resurscenter, vilka i dag motsvaras av
Resurscenter syn Örebro respektive Resurscenter tal och språk och
som ingår i Specialpedagogiska institutet. Skälet till detta är
att en elev som ett led i sin utbildning i hemkommunens skola kan
behöva insatser från resurscentrets sida som sträcker sig utöver
vad som kan anses omfattas av de sedvanliga utrednings- och
träningsbesöken. Det kan vara fråga om elever som av olika skäl
behöver ett intensifierat specialpedagogiskt expertstöd från
resurscentrets sida. En placering vid resurscentret avses ingå
som ett led i det åtgärdsprogram som hemkommunens skola upprättat
för eleven och bygger på att resurscentret, kommunen, eleven och
dennes vårdnadshavare är överens om syftet med vistelsen.
Vistelsens längd skall styras av de behov eleven har.
Gällande bestämmelser
Enligt 10 kap. 3 a § skollagen (1985:1100) får barn som är
synskadade eller gravt språkstörda fullgöra sin skolplikt i
särskilda resurscenter. Utbildningen skall med nödvändiga
avvikelser motsvara utbildningen i grundskolan respektive
särskolan.
Hemkommunen skall enligt samma bestämmelse betala ersättning till
staten för vissa kostnader för den som fullgör sin skolplikt vid
ett särskilt resurscenter. För budgetåret 2002 skall ersättning
betalas med 1 020 kr per elev och dag (SKOLFS 2000:156, ändrad
2001:29). Avgiften motsvarar kostnaden för en placering vid
specialskolan.
Uppdraget
Staten har även fortsättningsvis ett stort ansvar för ovannämnda
elevgrupper. Utredaren skall därför lämna förslag till hur
visstidsplaceringarna bör utformas och utvecklas för att motsvara
de behov som den enskilda eleven har. Därvid skall beaktas
elevens behov av utveckling och kunskap, samt dennes egna
önskemål. Därutöver skall också vårdnadshavarens och hemkommunens
synpunkter vägas in i beslutet. Utredaren skall utgå från att en
visstidsplacering även bör kunna innebära, om elevens behov och
förutsättningar så kräver, att elevens hela skolgång förläggs
till resurscentret. En sådan placering skall dock kontinuerligt
utvärderas och följas upp för att kunna bedöma var eleven bäst
kan få sina behov tillgodosedda. Målet bör vara att elever med
synskada och ytterligare funktionshinder samt språkstörda elever
skall, på samma sätt som övriga barn och ungdomar, ha möjlighet
att bo hemma med sina föräldrar eller i deras närhet och gå i
skola i närheten av hemmet. Det är därför angeläget att få
fördjupad information om hemkommunernas förutsättningar och
förmåga att bereda skolgång av hög kvalitet för ovannämnda
elevgrupper. Regeringen avser därför att inom kort ge ett
särskilt uppdrag till Specialpedagogiska institutet att kartlägga
och analysera kommunernas ekonomiska och kompetensmässiga
förutsättningar att kunna ta sitt ansvar för ovannämnda
elevgruppers skolgång.
Utredaren skall dessutom analysera huruvida initiativ till en
visstidsplacering skall kunna tas av såväl elevens vårdnadshavare,
kommunen som resurscentret samt lämna förslag till garantier som
bör skapas för att de elever som behöver sådana insatser som en
placering vid resurscentret möjliggör, också får en plats vid
resurscentret. Därutöver skall utredaren se över möjligheterna
att överklaga ett
fattat beslut.
Bland övriga frågor som kan behöva behandlas kan nämnas de
närmare förutsättningarna för visstidsplacering, beslutsordning,
placeringens längd och innehåll samt frågor om ansvarsfördelning
mellan hemkommunen och resurscentret när det gäller t.ex.
betygssättning och skolhälsovård. Det är viktigt att i
sammanhanget betona hemkommunens ansvar för alla sina elever och
att en placering på visstid vid resurscentret alltid skall
föregås av ett samarbete med de professionella vid resurscentret,
eleven, dennes vårdnadshavare samt hemkommunen. Fokus skall dock
alltid riktas på den enskilda eleven och inriktningen skall vara
att till fullo tillgodose elevens behov. Lösningarna måste vara
flexibla och åtgärderna skall därför kunna variera mellan olika
elever och kommuner.
I uppdraget ingår att analysera och lämna förslag till hur
ansvaret mellan stat och kommun bör fördelas när det gäller t.ex.
elevernas resor, boende och träningsbesök. Utredaren skall
dessutom bedöma och redovisa vilka ekonomiska konsekvenser
förslagen innebär för staten och kommunerna.
Utredaren skall samråda med Barnombudsmannen, Specialpedagogiska
institutet samt med Svenska kommunförbundet och andra berörda
organisationer.
Utredaren skall lämna förslag till erforderliga
författningsändringar.
Utredaren skall slutredovisa uppdraget senast den 31 oktober
2002.
(Utbildningsdepartementet)