Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Styrning och inriktning av Samhall AB, Dir. 2002:34
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2002-03-07
Beslut vid regeringssammanträde den 7 mars 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att se över styrning
och inriktning av Samhall AB.
Syftet med Samhalls verksamhet är att producera efterfrågade
varor och tjänster och genom detta skapa meningsfulla och
utvecklande arbeten med god arbetsmiljö åt personer med
arbetshandikapp där behoven finns. Verksamheten skall anpassas
till de förutsättningar personer med arbetshandikapp har och
bedrivas enligt affärsmässiga principer samt på marknadens villkor,
varvid skall iakttas att övrigt näringsliv inte utsätts för osund
konkurrens.
Utredningens uppdrag är att pröva om statens styrning av Samhall
är ändamålsenlig för detta syfte och att vid behov lämna förslag
till åtgärder som förbättrar styrningen så att högre grad av
ändamålsenlighet och effektivitet uppnås.
Utredaren skall:
- analysera resultatet av Samhalls verksamhet i förhållande till
regeringens mål och krav på verksamheten,
- pröva Samhalls arbetsmarknadspolitiska uppdrag och vid behov
lämna förslag till ändringar,
- pröva ändamålsenligheten med nuvarande finansieringsmodell och
vid behov lämna förslag till alternativ modell,
- se över nuvarande rekryteringsprocess för anställning i Samhall,
- föreslå alternativa insatser som kan kompensera en eventuell
minskning av arbetstillfällen vid Samhall, samt
- utvärdera Samhalls nuvarande associationsform och analysera om
utgångspunkterna i proposition 1991/92:91 om ombildning av
Samhall till aktiebolag fortfarande är giltiga.
Tidigare utredningar
Ett omfattande utredningsarbete under 1970-talet föregick
etablerandet av Stiftelseorganisationen Samhällsföretag 1980.
Förslaget till den nya organisationen finns i betänkandena
Skyddat arbete (SOU 1972:54) och Organisation för skyddat arbete
(SOU 1975:82). Förslagen i betänkandena kom att ligga till grund
för riksdagens beslut (prop. 1977/78:30, bet. 1977/78:AU16, rskr.
1977/78:74) om den nya organisationen.
I november 1990 tillkallade regeringen en särskild utredare med
uppdrag att genomföra en översyn av Samhall. Betänkandet Samhall
i går, i dag och i morgon (SOU 1991:67) överlämnades till
regeringen i augusti 1991 och på grundval av förslagen i detta
betänkande beslutade riksdagen om Samhalls ombildning till
aktiebolag per den 1 juli 1992 (prop. 1991/92:9).
Regeringen tillkallade i juni 1996 en utredare för att se över de
sysselsättningsskapande åtgärderna för arbetshandikappade -
anställning med lönebidrag, offentligt skyddat arbete och arbete
inom Samhallkoncernen. Utredningen antog namnet LOSAM-utredning
(SOU 1997:64). Utredningen remissbehandlades och regeringen tog
ställning till förslag och synpunkter som förts fram av
utredningen i budgetpropositionen för 1999 (prop. 1998/99:1).
Bakgrund
Syftet med Samhalls verksamhet är att producera efterfrågade
varor och tjänster och genom detta skapa meningsfulla och
utvecklande arbeten med god arbetsmiljö åt personer med
arbetshandikapp där behoven finns.
Regeringen ställer årligen vissa krav på Samhalls verksamhet:
- Samhall skall ge arbete åt arbetshandikappade anställda under
ett visst minsta antal arbetstimmar.
- Minst 40 procent av arbetshandikappade som rekryteras till
Samhall AB skall tillhöra de prioriterade grupperna, dvs.
intellektuellt arbetshandikappade, psykiskt sjuka och
flerhandikappade, enligt de definitioner som Samhall AB och AMS
har enats om.
- Minst fem procent brutto av anställda med arbetshandikapp skall
lämna Samhall AB för ett arbete på den reguljära
arbetsmarknaden. Anställda i Samhall har rätt att återgå till
Samhall inom ett år efter att ha gått över till en annan
anställning. Med bruttoövergångar avses övergångar oavsett om
de leder till en återgång till Samhall eller inte.
Övergångskravet är formulerat i termer av bruttoövergångar.
Samhall AB skall verka för att andelen kvinnor som lämnar
bolaget skall öka för att på sikt uppgå till den genomsnittliga
andelen anställda kvinnor i bolaget.
Vidare skall Samhall i möjligaste mån undvika att säga upp
arbetshandikappade anställda på grund av arbetsbrist. Minskningar
av antalet arbetshandikappade anställda bör i första hand ske
genom naturlig avgång.
Samhall bör, om möjligt, ta regionalpolitisk hänsyn i samband med
eventuella omstruktureringar och undvika att lägga ner
verksamheter på orter med svag arbetsmarknad.
Rekryteringen och den lokala fördelningen av de anställda görs i
samråd med Arbetsmarknadsverket.
Regeringen aviserade i budgetpropositionen för 2002 (prop.
2001/2002:1) en samlad översyn av hur de arbetshandikappades
ställning skall stärkas på framtidens arbetsmarknad. Övriga
statliga insatser inom området utreds inom ramen för utredningen
Arbetsmarknadspolitiska program för personer med nedsatt
arbetsförmåga (dir.2002:22).
Under ett antal år har Samhalls eget kapital minskat p.g.a.
negativa ekonomiska resultat. Samtidigt har möjligheterna att
erbjuda sysselsättning till arbetshandikappade minskat.
Verksamheten har blivit alltmer känslig för fluktuationer i
efterfrågan för bolagets produkter och tjänster. Vidare har den
ökande internationella konkurrensen och de industriella
strukturförändringarna i Sverige under 1990-talet drabbat Samhall
hårt. Bolaget har haft svårt att omvandla sin allt mindre
efterfrågade legotillverkning till utökad verksamhet inom
tjänstesektorn. Regeringen har de två senaste åren sänkt
sysselsättningskravet för Samhall utan att minska
merkostnadsersättningen. År 2002 är kravet 28,5 miljoner timmar
att jämföra med 31,9 miljoner timmar som var det ursprungliga
kravet i samband med bolagiseringen. Sänkningen är en tillfällig
åtgärd avsedd att minska Samhalls överkapacitet och att skapa
utrymme för Samhall att genom strukturella åtgärder uppnå balans
i sin ekonomi. Genom dessa sänkningar är Samhalls omfattning nere
i de lägsta volymerna sedan verksamheten bolagiserades.
Samhall överlämnade till regeringen mot bakgrund av denna
problematik ett förslag till modell för beräkning av den statliga
merkostnadsersättningen i juni 2001 (N2001/6253/A).
Uppdraget
Mål och krav
Regeringen har i uppföljningen av Samhalls verksamhet
uppmärksammat att metoderna för att styra verksamheten behöver
ändras. Detta behov har även påtalats av Riksrevisionsverket.
I enlighet med propositionen 1991/92:91 om ombildning av Samhall
till aktiebolag mm., beslutade riksdagen att ändra utformningen
av sysselsättningskravet. Detta bestod vid den tiden av en ram
för det högsta antalet arbetade timmar som fick ligga till grund
för statsbidraget. I stället övergick staten till ett krav
baserat på en viss minsta volym arbetstimmar. Denna minsta volym
fastställdes till 31,9 miljoner arbetstimmar, som är den volym
som har gällt fram till och med 2000. När kravet infördes var
31,9 miljoner arbetstimmar en volym som Samhall utan svårighet
kunde uppnå, med hänsyn till de marknadsförutsättningar och till
den storlek på den statliga ersättningen som gällde vid den tiden.
Sysselsättningsvolymerna i Samhall ökade successivt mellan 1993
och 1995 från 32,0 till 34,7 miljoner arbetstimmar. Modellen var
tänkt att underlätta för Samhall att öka antalet anställda under
goda konjunkturer, när affärerna gick bra och bolaget kunde
betala en större del av arbetskraftskostnaderna.
Samhall har de senaste åren dock haft återkommande problem med
att uppnå den nödvändiga beläggningen. Samhall skall enligt
avtalet med staten i möjligaste mån undvika att säga upp
arbetshandikappade anställda. Att Samhall har som policy att inte
säga upp arbetshandikappade i samband med strukturförändringar
har gjort att det finns en viss svårighet att sysselsätta ett
givet antal personer när försäljningen minskat. Som nämndes ovan
beslutade regeringen att sänka sysselsättningskravet för 2001 och
2002 som en tillfällig åtgärd för att minska Samhalls
överkapacitet och ekonomiska underskott. Sysselsättningskravet
för 2002 är 28,5 miljoner timmar, dvs. 3,4 miljoner färre
arbetstimmar eller cirka 2 800 färre anställda än det antal som
motsvarar en sysselsättningsnivå av 31,9 miljoner arbetstimmar.
I december 2001 hade Samhall 25 328 anställda med arbetshandikapp.
Olika bedömningar av den optimala omfattningen för Samhall finns
i LOSAM-utredningen och i Riksrevisionsverkets rapport RRV 2000:14
Stödet till arbetshandikappade - modeller för en reformering av
statens insatser. Mot denna bakgrund skall utredaren redovisa
förslag till metoder för att styra omfattningen av Samhalls
verksamhet.
I prop. 1991/92:91 om ombildning av Samhall till aktiebolag mm.,
fastställdes kravet för rekryteringen från de prioriterade
grupperna till 40 procent. De prioriterade grupperna definierades
som intellektuellt arbetshandikappade, psykiskt sjuka och
flerhandikappade. Närmare definitioner har Samhall och
Arbetsmarknadsstyrelsen enats om i samverkansavtal.
Samhall har varje år uppfyllt kravet för rekryteringen från de
prioriterade grupperna. Riksrevisionsverket har dock i rapporten
RRV 1999:18 Samhall - en effektiv åtgärd? beskrivit hur kraftiga
offentliga besparingar och en successiv minskning av
merkostnadsersättningen har tvingat Samhall att prioritera
verksamhetens kostnadseffektivitet. Enligt RRV har
kostnadseffektiviteten blivit ett outtalat mål som utgör ett
incitament för att Samhall skall eftersträva att förhandla till
sig arbetssökande som har så bra arbetsförmåga som möjligt.
Utredaren skall bedöma i hur stor utsträckning målet uppfyllts
och även vara obehindrad att lämna förslag på hur det kan
omformuleras.
I LOSAM-utredningen fann man starka skäl att betona Samhalls
rehabiliterande och utvecklande syfte och att skärpa kravet för
övergångarna. Regeringen har successivt genom åren ökat kravet på
övergångar från 3 procent 1992 till dagens 5 procent.
Riksrevisionsverket har i rapport RRV 1999:18 Samhall - en
effektiv åtgärd? hävdat att Samhalls prioritering av
kostnadseffektiviteten utgör ett outtalat mål som står i konflikt
med kravet att arbetet skall vara rehabiliterande. Utredaren
skall mot denna bakgrund lämna förslag till hur genomströmningen
i Samhall kan öka.
Andelen anställda arbetshandikappade kvinnor i Samhall har legat
kring 46 procent de senaste åren. Ändå har andelen kvinnor som
övergått till arbete endast legat kring 35 procent. Staten har i
avtalet med Samhall ställt krav på att bolaget skall verka för
att andelen kvinnor som lämnar bolaget skall öka för att på sikt
uppgå till den genomsnittliga andelen anställda kvinnor i bolaget.
Utredaren skall analysera och synliggöra anledningarna till att
övergångarna till arbete inte blir fler för de kvinnliga
arbetshandikappade anställda och lämna förslag till hur dessa
övergångar kan öka.
Av Samhalls bolagsordning framgår bl.a. att bolaget skall skapa
meningsfulla arbeten åt personer med arbetshandikapp där behoven
finns. Utredaren skall visa hur Samhall genomför denna uppgift
samt vilka konsekvenser det får för bolagets förutsättningar att
bedriva en effektiv verksamhet.
Utredaren skall i sin analys beakta de konkurrenssnedvridande
effekter som Samhalls verksamhet kan ge upphov till samt ta
hänsyn till relevanta delar av EU:s gemensamma regelverk.
Regeringen har efter utskottsinitiativ (bet. 1996/97: AU1), i
sina årliga krav på Samhalls verksamhet, uttalat att Samhall bör,
om möjligt, ta regionalpolitisk hänsyn i samband med
omstruktureringar och undvika att lägga ner verksamheter på orter
med svag arbetsmarknad.
Under de senaste åren har Samhall avvecklat en del verksamheter
och därigenom minskat sin geografiska täckning. Utredaren skall
bedöma om den regionala hänsynen behöver tydliggöras och om så är
fallet föreslå hur ett sådant uppdrag skulle kunna formuleras.
Även kostnaden för ett sådant uppdrag bör beräknas.
Utredaren skall dessutom föreslå hur verksamheten skall följas
upp och utvärderas.
Samhalls uppdrag
Utredaren skall bedöma möjligheten och lämpligheten att
särskilja flera arbetsmarknadspolitiska uppdrag för Samhall med
hänsyn till exempelvis olika målgrupper inom verksamheten. Även
ansvarsfördelningen mellan Arbetsmarknadsverket och Samhall
skall prövas och eventuella förslag lämnas på hur Samhalls
nuvarande uppdrag kan omformuleras eller brytas ner på olika
deluppdrag.
Finansieringsmodell
Med den finansieringsmodell som gällde från budgetåret 1984/85
fram till Samhalls bolagisering, fastställdes
merkostnadsersättningen som en viss procentandel av lönesumman
(inklusive lönebikostnader) för de anställda med arbetshandikapp
(SOU 1991:67 Samhall i går i dag i morgon). Vid Samhalls
bildande 1980 motsvarade statens ersättning till Samhall 143
procent av lönerna för de arbetshandikappade. Motsvarande siffra
var 90 procent år 2000. I propositionen 1991/92:91 om ombildning
av Samhall till aktiebolag, beslutade riksdagen att övergå till
en finansieringsmodell baserad på ett fast krontalsbelopp som
årligen skulle omräknas med hänsyn till pris- och
löneutvecklingen.
Samhall presenterade i januari 1998 en studie av Samhalls
merkostnader, som ett underlag för att kunna fastställa den
statliga ersättningen. Den uppskattning som gjordes av
merkostnadernas storlek granskades senare av konsultfirman
Öhrlings Coopers & Lybrand, som visade att antagandena i Samhalls
analys var kopplade till en stor osäkerhet och att beräkningarna
var mycket känsliga för dessa antaganden.
Sedan 1999 ges en fast, nominell ersättning. Detta innebär att
bolaget måste kompensera prisutvecklingen för samtliga
verksamhetskostnader med effektivitetsförbättringar och ökad
intjäningsförmåga. Utredaren skall pröva finansieringsmodellens
ändamålsenlighet och vid behov lämna förslag till en ny modell.
Bland annat skall utredaren pröva om det är möjligt med en
merkostnadsersättning som delvis är uppdrags- eller individbaserad
och som tar hänsyn till antalet arbetstimmar. Modellen skall även
vara förenlig med statens mål och krav för Samhall. Möjliga
målkonflikter skall synliggöras. Förslag skall lämnas om hur dessa
målkonflikter skall hanteras.
Regler för anställning
Tillsvidareanställning är den normala anställningsformen för
arbetshandikappade Samhallanställda. Med utgångspunkt i detta och
mot bakgrund av sina förslag i övrigt skall utredaren överväga om
det finns skäl att ändra tillämpningen av gällande regler för
anställning.
Alternativa insatser
Konjunktursvängningar och andra förändringar i
marknadsförutsättningarna påverkar uppenbarligen verksamheten
inom Samhall. Utredaren skall föreslå
alternativa insatser inom eller utanför Samhall för de
arbetshandikappade som inte kan erbjudas sysselsättning inom
bolaget.
Dessutom har Samhall de senaste åren avvecklat vissa olönsamma
verksamheter och därigenom minskat sin lokala täckning. En del av
sådan avvecklad verksamhet har övertagits av kommuner och andra
aktörer med olika finansieringsformer, omfattning, konstruktion
och resultat. Utredaren skall pröva behovet av alternativa
insatser till Samhall när Samhall inte erbjuder sysselsättning.
Om sådana insatser behövs skall utredaren även föreslå hur de kan
styras och finansieras. I sammanhanget skall gränsdragningen mot
andra konjunkturberoende arbetsmarknadspolitiska åtgärder belysas.
Rekryteringsprocessen
Samhall är till för att skapa meningsfullt och utvecklande arbete
åt arbetshandikappade som inte kan få ett arbete på den reguljära
arbetsmarknaden. Det är av stor vikt att säkerställa rekryteringen
från denna målgrupp och att kvalitetssäkra processen. Ett
samarbetsavtal mellan Samhall och AMS har nyligen träffats
avseende rekryteringsprocessen in i Samhall. Utredaren skall se
över rekryteringsprocessen för anställning i Samhall och, vid
behov, lämna förslag på förändringar. Utredaren skall i denna
fråga samråda med Arbetsmarknadsstyrelsen.
Associationsform
Förutsättningarna för att Samhall skall genomföra sitt uppdrag
har delvis ändrats sedan Samhall ombildades till aktiebolag.
Detta gäller framförallt Samhalls intäktskällor, nämligen den
statliga merkostnadsersättningen och bolagets marknadsanpassning.
Utredaren skall följa upp om slutsatserna i SOU 1991:67 Samhall
i går idag och i morgon samt proposition 1991/92:91 om ombildning
av Samhall till aktiebolag fortfarande är giltiga. Utredaren
skall vidare beskriva hur förslagen i utredningen påverkar
förutsättningarna att bedriva verksamheten i aktiebolagsform.
Samråd
Utredaren skall samråda med utredningen Arbetsmarknadspolitiska
program för personer med nedsatt arbetsförmåga (dir.2002:22).
Redovisning av uppdraget
Den särskilda utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den
15 mars 2003.