Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om säkerhet och strålskydd vid svenska kärnkraftverk, Dir. 2002:33
Departement: Miljödepartementet
Beslut: 2002-02-21
Beslut vid regeringssammanträde den 21 februari 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att analysera
förutsättningarna för kärnsäkerheten och strålskyddet vid de
svenska kärnkraftverken mot bakgrund av utvecklingen i omvärlden.
Utredaren skall studera situationen för kärnkraftsföretagen och
tillsynsmyndigheterna samt belysa omvärldsförändringar som direkt
eller indirektpåverkar säkerhets- och strålskyddsarbetet vid
kärnkraftverken, främst när det gäller resurser och kompetens för
att upprätthålla säkerhets- och strålskyddsarbetet i Sverige, men
även i fråga om organisationen av tillsynen. Analysen bör omfatta
såväl den nationella som den internationella utvecklingen i fråga
om t.ex. teknisk utveckling, kompetensförsörjning, åldrande
reaktorer, erfarenheter från drift och avstängning av
kärnkraftverk, elmarknadens utveckling samt nya samarbetsformer
mellan företag och andra organisationer. Analysen bör även
omfatta risken för terroristhandlingar av tidigare inte förutsett
slag.
Utredaren bör lämna förslag till åtgärder, i förekommande fall
med förslag till författningsändringar, som kan föranledas av
utredarens överväganden.
Bakgrund
De svenska kärnkraftsreaktorerna konstruerades under 1960- och
1970-talen och har genom åren genomgått ett antal
säkerhetsförbättringar, bl.a. som en följd av utsläppsbegränsande
åtgärder och det program för återkommande säkerhetsgranskning som
har genomförts på förslag av 1979 års reaktorsäkerhetsutredning.
Under 1960- och 1970-talen präglades arbetet inom
kärnkraftsföretagen och tillsynsmyndigheterna av konstruktion och
licensering av nya reaktorer. Under 1980- och 1990-talen präglades
arbetet på kraftföretag och tillsynsmyndigheter av systematisk
och fortlöpande omprövning av tidigare gjorda säkerhets- och
strålskyddsanalyser. Kommande decennier kommer arbetet, både för
kärnkraftsföretagen och för tillsynsmyndigheterna, att fortsatt
inriktas på åtgärder för att anläggningarna skall motsvara
moderna strålskydds- och reaktorsäkerhetskrav. Principerna för
strålskyddet har också förändrats. Under första hälften av
1900-talet fokuserades strålskyddet främst på individen och på
direkta skador. Denna filosofi innebar i praktiken att utspädning
och spridning av radioaktiva ämnen var acceptabla skyddsmetoder.
Under 1960- och 1970-talen förändrades principerna för strålskydd.
Strålskyddsarbetet fokuseras nu mer på att motverka sena skador,
främst cancer och ärftliga skador. Skyddet blir mer källinriktat
och verksamheten bedöms så att alla stråldoser skall hållas så
låga som det rimligen är möjligt.
Erfarenheterna från kärnkraftsdriften under 1980- och 1990-talen
visar att det inte går att utesluta att det vid någon av de
svenska reaktorerna kan finnas säkerhetsbrister som ännu inte har
upptäckts. Samtidigt visar erfarenheten att ett systematiskt
säkerhetsarbete med fortlöpande omprövning av tidigare gjorda
säkerhetsanalyser kan identifiera sådana brister och möjliggöra
åtgärder för att minska risken för allvarliga haverier.
Emellertid måste nu även risken för terroristhandlingar av
tidigare inte förutsett slag uppmärksammas.
Drift och tillsyn av de svenska kärnkraftsreaktorerna påverkas
kraftigt av att omvärlden har förändrats. Det gäller exempelvis
beslutet att påbörja avställningen av kärnkraftreaktorer (jfr
prop. 1996/97:84) vilket kan komma att få effekter bl.a. på
tillgången på kompetens. Säkerheten inom kärnenergiområdet
bestäms inte bara av utformningen av tekniska system utan också
av andra faktorer såsom organisation, administration och
ekonomiska faktorer. En god kompetensförsörjning på kärnteknik-
och strålskyddsområdena har därför stor betydelse. Detta
uppmärksammades särskilt av arbetsgruppen för kompetens- och
sysselsättningsfrågor i betänkandet Kärnkraftsavveckling -
kompetens och sysselsättning (SOU 1990:40). Arbetsgruppens
slutsatser ledde fram till att ett flertal åtgärder har vidtagits
för att trygga kompetensförsörjningen på området. Under senare år
har dock universitet och högskolor satsat allt mindre på
kärnsäkerhets- och strålskyddsrelaterad undervisning och
forskning.
Ett annat exempel på omvärldsförändringen är den ökade
konkurrensen på den europeiska elmarknaden som, i kombination med
produktionsskatten på kärnkraft, lett till en ökad kostnadspress
i företagen. Detta kan leda till att kärnkraftsföretagen drar ner
på investeringstakten och effektiviserar sina organisationer på
ett sätt som skulle kunna medföra ändrade förutsättningar för
myndigheternas tillsynsarbete.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att analysera
förutsättningarna för kärnsäkerheten och strålskyddet vid de
svenska kärnkraftverken mot bakgrund av utvecklingen i omvärlden.
Utredaren skall studera situationen för kärnkraftsföretagen och
tillsynsmyndigheterna samt belysa omvärldsförändringar som direkt
eller indirekt påverkar säkerhets- och strålskyddsarbetet vid
kärnkraftverken. Analysen bör omfatta utvecklingen nationellt och
internationellt, med avseende på t.ex. teknisk utveckling,
kompetensförsörjning, åldrande reaktorer och erfarenheter från
drift och avstängning av kärnkraftverk samt terroristhandlingar.
Utredaren skall vidare studera hur förändringarna i omvärlden
påverkar kärnkraftföretagen och tillsynsmyndigheterna, främst när
det gäller resurser och kompetens för att utveckla strålskydds-
och säkerhetsarbetet i Sverige. Utredaren bör särskilt studera
effekter på kärnsäkerhet och strålskydd som kan följa av
utvecklingen av en europeisk elmarknad och den påbörjade
avvecklingen av kärnkraften.
Den långsiktiga kompetensförsörjningen är ett exempel på en faktor
som kan komma att påverkas av både förändringarna på elmarknaden
och den påbörjade avställningen av kärnkraftsreaktorer (jfr prop.
1996/97:84). Utredaren bör lämna förslag till hur den långsiktiga
kompetensförsörjningen på sikt kan tryggas för både strålskydd
och kärnsäkerhet. Utredaren bör även diskutera tänkbara effekter
av att kompetensförsörjningen nationellt skulle kunna hotas.
När förutsättningarna för företagens drift ändras påverkas också
förutsättningarna för och behovet av tillsyn. Det ställer nya
krav på framför allt Statens kärnkraftinspektion (SKI) och
Statens strålskyddsinstitut (SSI), liksom på samordning och
samverkan mellan myndigheterna. Utredaren bör överväga i vad mån
detta kan leda till exempelvis behov av ökad samordning eller
ändrade samarbetsformer mellan tillsynsmyndigheterna, eller till
organisatoriska förändringar.
Utredaren bör lämna förslag till åtgärder, i förekommande fall
med förslag till författningsändringar, som kan föranledas av
utredarens överväganden. Utredaren skall vidare analysera de
samhällsekonomiska konsekvenserna av sådana förslag samt redovisa
såväl statsfinansiella effekter som effekter för
kärnkraftsföretagen. Vid förslag med statsfinansiella effekter
skall utredaren dessutom lämna förslag till finansiering. I den
mån utredaren föreslår åtgärder av betydelse för miljön skall en
miljöbedömning göras.
Utredaren skall bedriva sitt arbete i nära samverkan med SKI och
SSI. Utredaren bör även samråda med kraftindustrin, universitets-
och forskarsfären samt andra berörda myndigheter och
organisationer, inklusive internationella organ.
I den mån det bedöms erforderligt skall utredaren även samråda
med den särskilde utredaren som utreder den statliga tillsynen
(dir. 2000:62) samt den särskilde utredaren med uppdrag att bl.a.
analysera offentliga organs förmåga att förhindra, bekämpa och
hantera terroristattentat och liknande extraordinära händelser i
Sverige (dir. 2001:120).
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt arbete i ett betänkande till
regeringen senast den 1 oktober 2003.