Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av personuppgiftslagen, Dir. 2002:31
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2002-02-21
Beslut vid regeringssammanträde den 21 februari 2002.
Sammanfattning av uppdraget
Redan vid utarbetandet av personuppgiftslagen beaktades
möjligheten att ha en lagstiftning som inriktar sig på att
förhindra missbruk av personuppgifter. Regeringen har också efter
antagandet av personuppgiftslagen vidtagit åtgärder idenna
riktning. Det är viktigt att detta arbete fortsätter.
En särskild utredare tillkallas därför med uppgift att se över
personuppgiftslagen i syfte att, inom ramen för EG-direktivet om
personuppgifter, åstadkomma ett regelverk som mera tar sikte på
missbruk av personuppgifter. I den utsträckning det med hänsyn
till EG-direktivet är möjligt med lättnader i hanteringsreglerna
skall utredaren föreslå de bestämmelser som är nödvändiga för att
förhindra missbruk av personuppgifter och andra obefogade intrång
i den personliga integriteten. Utredaren skall också överväga
behovet av en ändring i 7 kap. 16 § sekretesslagen, som hänvisar
till personuppgiftslagen, samt ett förtydligande av hur
myndigheters beslut enligt personuppgiftslagen kan överklagas.
Bakgrund
Den 24 oktober 1995 antogs Europaparlamentets och rådets direktiv
95/46/EG om skydd för enskilda personer med avseende på behandling
av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter
(EG-direktivet om personuppgifter). EG-direktivets syfte är att
skapa en gemensam, hög nivå på integritetsskyddet för att
därigenom möjliggöra ett fritt flöde av personuppgifter mellan
medlemsstaterna. Medlemsstaterna får inom den ram som ges i
EG-direktivet närmare precisera villkoren för när personuppgifter
får behandlas. Dessa preciseringar får dock inte hindra det fria
flödet av personuppgifter inom Europeiska unionen. EG-direktivet
innehåller generellt verkande bestämmelser som reglerar all
hantering av personuppgifter och är därmed utformat efter en s.k.
hanteringsmodell. Förutom automatiserad behandling omfattas också
sådan manuell behandling som sker i register som är sökbara
utifrån särskilda kriterier. EG-direktivet skulle ha varit
genomfört i medlemsstaterna senast den 24 oktober 1998. I dag är
det endast Frankrike och Luxemburg som ännu inte har genomfört
EG-direktivet i någon del.
Genomförandet i Sverige
Efter beslut av regeringen den 15 juni 1995 tillkallades en
parlamentariskt sammansatt kommitté med uppgift att bl.a. göra en
total revision av datalagen (1973:289) och att analysera på
vilket sätt EG-direktivet om personuppgifter skulle genomföras i
svensk lagstiftning (Datalagskommittén). Den 2 april 1997 avgav
kommittén betänkandet Integritet · Offentlighet · Informationsteknik
(SOU 1997:39). I likhet med bl.a. Datalagskommittén ansåg
regeringen att det inte var möjligt att uppfylla skyldigheten att
genomföra EG-direktivet på annat sätt än genom att införa en
lagstiftning enligt EG-direktivets hanteringsmodell. Riksdagen
delade den bedömningen. EG-direktivet om personuppgifter
genomfördes i Sverige genom bl.a. personuppgiftslagen (SFS
1998:204, prop. 1997/98:44, bet. 1997/98:KU18, rskr. 1997/98:180).
Behovet av en förnyad analys
Personuppgiftslagen trädde i kraft den 24 oktober 1998. Enligt
lagens övergångsbestämmelser tillämpas dock datalagen beträffande
viss behandling av personuppgifter under en övergångsperiod. För
helt eller delvis automatiserad behandling av personuppgifter
började personuppgiftslagen således att gälla fullt ut först den
1 oktober 2001. Mot bakgrund av Sveriges skyldigheter som medlem
i Europeiska unionen valde regeringen, som nämnts ovan, att i
huvudsak låta lagen följa EG-direktivets text och struktur med
följd att lagstiftningen i princip reglerar all hantering av
personuppgifter. Regeringen konstaterade emellertid att en sådan
hanteringsmodell framstod som omodern. Mycket av den användning
av personuppgifter som den ökade datoriseringen har medfört måste
betraktas som harmlös. Allt fler medborgare har också tillgång
till dator, e-post och annan kommunikation i världsomspännande
nätverk, såsom Internet. Regeringen ansåg därför att det finns
starka skäl att verka för att det blir möjligt att gå ifrån en
lagstiftning efter en hanteringsmodell till en mer
missbruksinriktad lagstiftning, dvs. en reglering som mer
koncentrerar sig på att motverka missbruk av personuppgifter.
Regeringen avsåg härvid att på lämpligt sätt utnyttja Sveriges
inflytande i Europeiska unionen för att påverka i denna riktning.
(Prop. 1997/98:44 s. 36 f.).
I samband med att konstitutionsutskottet behandlade motioner från
den allmänna motionstiden 1998 som rörde frågor om bl.a.
personuppgiftslagen underströk även utskottet behovet av en
revidering av EG-direktivet samt anförde att en översyn av
personuppgiftslagen borde komma till stånd med syfte att, så
långt det är möjligt inom EG-direktivets ram, åstadkomma en
förändring av lagstiftningen i riktning mot ett regelverk som tar
sikte på missbruk av personuppgifter. Konstitutionsutskottet
hemställde att riksdagen som sin mening skulle ge regeringen till
känna vad utskottet anfört i denna del (1998/99:KU15, jämför även
1999/2000:KU7 och 2000/01:KU19). Riksdagen beslutade i mars 1999
i enlighet med utskottets hemställan (rskr. 1998/99:147).
Under övergångsperioden fram till den 1 oktober 2001 - då
personuppgiftslagen alltså trädde i full kraft för helt eller
delvis automatiserad behandling av personuppgifter - har
regeringen vidtagit flera åtgärder i syfte att åstadkomma en mer
missbruksinriktad regleringsmodell. Regeringen gav således redan
i samband med att personuppgiftslagen trädde i kraft 1998
Datainspektionen i uppdrag att bl.a. utreda det närmare behovet
av att göra undantag från förbudet i 33 § personuppgiftslagen när
det gäller vissa överföringar av personuppgifter till tredje land,
t.ex. vid behandling av personuppgifter i sådana internationella
kommunikationsnätverk som Internet. Datainspektionen redovisade
den 1 mars 1999 sitt uppdrag till regeringen i rapporten
Personuppgifter på Internet. I oktober 1999 lade regeringen fram
förslag till ändringar i personuppgiftslagens överföringsregler
och straffbestämmelser (prop. 1999/2000:11). Dessa antogs av
riksdagen (1999/2000:KU7 och rskr. 1999/2000:51) och trädde i
kraft den 1 januari 2000 (SFS 1999:1210). Vidare har regeringen
per den 1 januari 2001 ändrat personuppgiftsförordningen
(1998:1191) för att underlätta för kommuner och landsting att
publicera personuppgifter på Internet. Per den 1 oktober 2001 har
regeringen också gjort ändringar i förordningar för att
underlätta dels myndigheters behandling av känsliga
personuppgifter i löpande text, dels arkivmyndigheternas
hantering av bestämmelserna i personuppgiftslagen om
registerutdrag. Ett antal s.k. registerförfattningar med
modifieringar av bestämmelserna i personuppgiftslagen har också
utarbetats. Lagstiftningsarbetet har sammantaget medfört att
skyddet för personuppgifter i högre grad än tidigare inriktas på
de förfaranden som medför allvarliga integritetsrisker och att
lagstiftningen närmar sig en sådan missbruksinriktad
regleringsmodell som riksdagen och regeringen uttalat sig för.
Under hösten 2000 presenterade Justitiedepartementet ett utkast
med förslag till ändring i EG-direktivet. Den föreslagna
ändringen syftar till en förenklad reglering av skyddet för
personuppgifter och är inriktad på att förhindra missbruk av
sådana uppgifter. Samtidigt bjöd departementet in representanter
för riksdagspartierna att ingå i en samrådsgrupp om EG-direktivet.
För att få in synpunkter på eventuella tillämpningsproblem som
EG-direktivet orsakat utarbetade Justitiedepartementet vidare en
enkät för en offentlig utvärdering av EG-direktivet och utkastet
till missbruksmodell. Enkäten remitterades i februari 2001 till
myndigheter, organisationer och företag och kunde också besvaras
av var och en via Internet. Enkätsvaren har sammanställts i
promemorian EG-direktivet om personuppgifter - En offentlig
utvärdering, Ds 2001:27. Av sammanställningen framgår bl.a. att
Justitiedepartementets utkast till missbruksmodell fick ett
överväldigande positivt gensvar. Den offentliga utvärderingen
visade också att det finns en betydande osäkerhet om hur
bestämmelserna skall tillämpas. Regeringen har därför gett
Datainspektionen i uppdrag att under år 2002 publicera konkret
vägledning på väsentliga punkter.
Åtgärder har också vidtagits på internationell nivå. Således tog
bl.a. Sverige initiativ till en seminarieserie med företrädare
för EG-kommissionen och medlemsstaterna för att bl.a. diskutera
tillämpningsproblem. EG-kommissionen skall enligt EG-direktivet
senast i oktober 2001 komma med en rapport om genomförandet av
EG-direktivet, eventuellt försedd med lämpliga ändringsförslag.
Eftersom någon sådan rapport inte avgetts inom angiven tid tog
Sverige vid ett ministerrådsmöte i november 2001 med
EG-kommissionen upp frågan om rapporten och eventuella ändringar
i EG-direktivet. Sverige framförde därvid sin syn på behovet att
ändra EG-direktivet till en mera missbruksinriktad
regleringsmodell. EG-kommissionen angav att rapporten skulle
försenas med ett år med hänsyn till att alla medlemsstater ännu
inte genomfört EG-direktivet. Sverige har också tagit upp behovet
av ändringar mot en mer missbruksinriktad modell inom ramen för
Europarådets arbete.
Regeringen har vidare följt den utveckling som skett genom
rättspraxis. Bland annat har Högsta domstolen i det s.k.
Ramsbro-målet (NJA 2001 s. 409) tagit ställning till frågor om
publicering av personuppgifter på Internet. Eksjö tingsrätt har
i en dom i det s.k. Bodil-målet tagit ställning till liknande
frågor. Den domen har överklagats till Göta hovrätt, som har
meddelat prövningstillstånd och beslutat att inhämta ett s.k.
förhandsavgörande från EG-domstolen. Två österrikiska domstolar
har också begärt förhandsavgörande hos EG-domstolen om tolkningen
av EG-direktivet. Regeringen har yttrat sig till EG-domstolen i
dessa mål.
Regeringen har således utnyttjat tiden fram till
personuppgiftslagens fulla ikraftträdande såvitt avser helt eller
delvis automatiserad behandling för att införa och anpassa
registerlagstiftning till EG-direktivet om personuppgifter samt
för att vidta vissa missbruksinriktade åtgärder. Genom att
genomföra den offentliga utvärderingen och följa rättstillämpningen
har regeringen också tillägnat sig ytterligare erfarenheter av de
särskilda problem som den nuvarande lagstiftningsmodellen medför.
Tiden är därför mogen att nu göra en analys av möjligheterna att
ändra personuppgiftslagen i syfte att - så långt som möjligt inom
EG-direktivets ram - åstadkomma en mer missbruksinriktad
lagstiftning.
Vid personuppgiftslagens tillkomst ändrades 7 kap. 16 §
sekretesslagen (1980:100). I samband härmed uttalades att
ändringarna endast utgjorde följdändringar i syfte att samordna
bestämmelsen med bestämmelserna i personuppgiftslagen.
Bestämmelsen i 7 kap. 16 § sekretesslagen har emellertid i själva
verket fått ett vidare tillämpningsområde. Tidigare kunde
sekretess komma i fråga enbart vid utlämnande av personuppgifter
från en myndighets datoriserade personregister för behandling i
sådant register. Efter ändringen kan sekretess gälla för alla
personuppgifter, om det kan antas att ett utlämnande skulle
medföra att uppgiften behandlas i strid med personuppgiftslagen.
(Jfr SOU 2001:3 s. 213 ff.). Bestämmelsen har medfört viss
osäkerhet vid rättstillämpningen. Ännu finns bara två vägledande
avgöranden från Regeringsrätten (RÅ 2001 ref. 35 och RÅ 2001 ref.
68). I ytterligare ett fall har Regeringsrätten meddelat
prövningstillstånd. Med anledning härav finns det skäl att i
detta sammanhang överväga behovet av en ändring i 7 kap. 16 §
sekretesslagen i syfte att förtydliga bestämmelsens innebörd. En
sådan översyn är nödvändig bl.a. för att regeringen skall kunna
överväga hur en skyldighet för myndigheter att lämna ut allmänna
handlingar i elektronisk form bör utformas (prop. 2001/02:70
s. 34).
Uppdraget
Redan vid genomförandet av EG-direktivet om personuppgifter och
utarbetandet av personuppgiftslagen beaktades möjligheten att ha
en lagstiftning inriktad på att förhindra missbruk av
personuppgifter i stället för att reglera all hantering av sådana
uppgifter. Regeringen har också efter antagandet av
personuppgiftslagen vidtagit åtgärder i denna riktning. Eftersom
EG-kommissionen inte kommer att lämna något förslag till ändring
av EG-direktivet inom kort är det viktigt att redan nu göra en
förnyad analys av möjligheterna att åstadkomma en än mer
missbruksinriktad lagstiftning.
Utredaren skall närmare analysera förutsättningarna - inom ramen
för EG-direktivet om personuppgifter - för en reglering som tar
sikte på missbruk av personuppgifter snarare än varje slags
hantering av sådana uppgifter. Syftet är i första hand att
underlätta vardaglig hantering av personuppgifter och
opinionsbildning samt kommunikation samtidigt som enskilda ges
ett effektivt skydd mot missbruk av uppgifterna och andra
obefogade intrång i den personliga integriteten. Regleringen
skall liksom hittills vara teknikoberoende. I den utsträckning
det med hänsyn till EG-direktivet är möjligt med lättnader i
hanteringsreglerna skall utredaren föreslå de bestämmelser som är
nödvändiga för att förhindra missbruk av personuppgifter och
andra obefogade intrång i den personliga integriteten.
Ett viktigt underlag för att identifiera områden där det kan
behövas lättnader i hanteringsreglerna är resultatet av den
offentliga utvärdering av EG-direktivet som Justitiedepartementet
låtit genomföra. Utredaren skall därför i sitt arbete beakta
resultatet av den utvärderingen. Härutöver skall utredaren beakta
erfarenheterna från genomförandet av EG-direktivet i andra länder
och utvecklingen i rättstillämpningen.
Utvidgade undantagsmöjligheter
Utredaren skall analysera om det finns förutsättningar för att
införa ytterligare undantag från hanteringsreglerna i
personuppgiftslagen.
Utredaren skall härvid särskilt se över möjligheten till undantag
för sådan behandling av personuppgifter inom den privata sfären
som - till sin natur - faller utanför gemenskapsrätten och därmed
inte omfattas av EG-direktivet.
Utredaren skall också överväga om de undantagsmöjligheter för
bl.a. säkerhet och brottsundersökning m.m. som finns enligt
artikel 13 i EG-direktivet bör tas in direkt i personuppgiftslagen.
Enligt 10 § f personuppgiftslagen, som motsvarar artikel 7 f i
EG-direktivet, kan en behandling av personuppgifter vara tillåten
efter en intresseavvägning. Det är enligt EG-direktivet tillåtet
för medlemsstaterna att närmare precisera hur den
intresseavvägningen utfaller i olika fall. I uppdraget ligger att
utredaren skall överväga möjligheterna att direkt i
personuppgiftslagen ange konkreta fall där behandling är tillåten
med stöd av bestämmelsen i EG-direktivet om en intresseavvägning.
Utredaren skall därvid särskilt analysera om det är möjligt och
lämpligt med en generell bestämmelse av innebörd att
personuppgifter får behandlas om det är nödvändigt för
information och debatt eller opinionsbildning, om det inte finns
risk för otillbörligt intrång i den personliga integriteten eller
om det finns ett allmänintresse som överväger
integritetsintrånget.
Enligt artikel 8.4 i EG-direktivet får s.k. känsliga
personuppgifter behandlas med hänsyn till ett "viktigt allmänt
intresse", och under motsvarande förutsättningar får enligt
artikel 26.1 d i EG-direktivet personuppgifter föras över till
tredje land, t.ex. genom att läggas ut på Internet. Utredaren
skall analysera om dessa möjligheter bör utnyttjas i större
utsträckning genom uttryckliga bestämmelser i personuppgiftslagen.
Utredaren skall därvid på motsvarande sätt som sagts i fråga om
intresseavvägningen särskilt analysera möjligheterna till
undantag med hänsyn till intresset för information, debatt och
opinionsbildning.
Uppgifter om lagöverträdelser
Enligt artikel 8.5 i EG-direktivet är det möjligt för
medlemsstaterna att tillåta att andra än myndigheter behandlar
personuppgifter om lagöverträdelser m.m. Utredaren skall
analysera om den möjligheten bör utnyttjas genom uttryckliga
bestämmelser direkt i personuppgiftslagen. Utredaren skall
särskilt överväga om den registrerades samtycke bör göra
behandling av personuppgifter om lagöverträdelser m.m. tillåten.
Därvid skall utredaren beakta behovet av skydd för den
registrerade i de fall där den enskilde kan befinna sig i ett
underläge såsom bl.a. vid upptagande av kredit och sökande av
anställning.
Straffbestämmelser
I uppdraget ligger att utredaren skall analysera vilka regler som
bör gälla vid brott mot personuppgiftslagen för straffansvar i
subjektivt hänseende - dvs. om oaktsamhet av normalgraden som i
dag räcker för straffansvar bör ersättas med ett krav på grov
oaktsamhet eller uppsåt - samt om någon förseelse mot
personuppgiftslagen helt bör avkriminaliseras, såsom t.ex. vissa
överföringar av personuppgifter till tredje land.
Överklagande
Utredaren skall överväga hur det i personuppgiftslagen bör
införas ett förtydligande av hur beslut av myndighet enligt lagen
kan överklagas, såsom bl.a. beslut om rättelse och avslag på
ansökan om information.
Sekretess
Utredaren skall vidare överväga behovet av en ändring i
bestämmelsen i 7 kap. 16 § sekretesslagen i syfte att förtydliga
bestämmelsens innebörd.
Övriga frågor
Härutöver skall utredaren ha stor frihet att ta upp de
ytterligare frågor som kan behöva övervägas inom ramen för
utredningsuppdraget. Utredaren skall vidare analysera eventuella
ekonomiska konsekvenser med anledning av förslagen.
Samråd
Utredaren skall på lämpligt sätt informera riksdagspartierna om
sitt arbete och även inhämta partiernas synpunkter. I frågor som
har anknytning till sekretess skall utredaren samråda med
Offentlighets- och sekretesskommittén (dir. 1998:32). Utredaren
skall vidare samråda med den kommitté som får i uppdrag att
göra en bred kartläggning avseende skyddet för den personliga
integriteten i det moderna samhället. Utredaren skall också hålla
sig underrättad om Datainspektionens arbete med att utforma
konkret vägledning för tillämpningen av vissa bestämmelser i
personuppgiftslagen.
Redovisning av uppdraget
Utredningsuppdraget skall redovisas senast den 31 mars 2003.
(Justitiedepartementet)