Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Icke vinstutdelande aktiebolag, Dir. 2002:30
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2002-02-21
Beslut vid regeringssammanträde den 21 februari 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att utreda frågor om
ett nytt slag av aktiebolag för icke vinstutdelande verksamhet.
Kännetecknande för ett sådant bolag skall vara att det har ett
annat syfte än att ge aktieägarna vinst och att det finns
särskilda begränsningar när det gäller bolagets rätt att dela ut
vinst till ägare och andra. Dessa begränsningar skall innebära
antingen ett fullständigt förbud mot vinstutdelning eller att
aktieägarna har rätt till endast en på visst sätt begränsad
avkastning på satsat kapital. Upparbetade överskott skall
användas för att utveckla den verksamhet som bolaget bedriver.
Det nya slaget av aktiebolag skall skapas genom särbestämmelser i
aktiebolagslagen (1975:1385). Det skall vara utformat så att det
utan svårighet - och utan att det uppstår några
konkurrensnackdelar för andra företagsformer - kan infogas i
skilda slag av företagsstrukturer.
Utredaren skall lämna de författningsförslag som behövs för att
skapa aktiebolag av beskrivet slag. Utredaren skall vidare utröna
behovet av andra slag av särbestämmelser som kan göra
företagsformen attraktiv och peka ut tänkbara incitament att
bedriva verksamhet i den nya företagsformen. Utredaren skall även
analysera vilka konsekvenser sådana särregler och incitament kan
ha för företag som bedriver verksamhet i annan form.
Bakgrund
Inledning
Verksamheter som sedan gammalt bedrivs i offentlig regi har under
senare år i allt större utsträckning kommit att bedrivas i form
av privata företag. Ibland har syftet varit att åstadkomma en ny
verksamhetsform där enskildas initiativ och engagemang kan tas
till vara på ett annat sätt än i offentlig verksamhet. I andra
fall har syftet med verksamheten varit att generera vinst till
delägarna.
En utveckling där användandet av andra verksamhetsformer skapar
möjlighet att ta till vara enskilda initiativ är i och för sig
önskvärd. Från allmänna utgångspunkter kan det emellertid vara
mindre tillfredsställande att vissa typer av verksamheter
överlämnas till kommersiella intressen. Som exempel kan nämnas
driften av sjukhus, äldreboende och skolor. Det kan på goda
grunder hävdas att överskottet av sådan verksamhet bör stanna
kvar i företaget och användas för att utveckla verksamheten i
stället för att delas ut till ägarna. Det kan också finnas en
risk för att de kvalitetskrav som bör ställas på verksamhet av
angivna slag inte upprätthålls om vinstintresset blir alltför
dominerande.
På grund av de problem som är förenade med vinstsyftande
verksamhet inom akutsjukvården infördes den 1 januari 2001 lagen
(2000:1440) om inskränkning i landstingets rätt att överlämna
driften av akutsjukhus till annan. Enligt denna lag får uppgiften
att ansvara för driften av ett akutsjukhus inte överlämnas till
den som avser att driva verksamheten med syfte att skapa vinst åt
ägare eller motsvarande intressent. Lagen är tidsbegränsad och
gäller till utgången av år 2002. En särskild utredare har fått i
uppdrag att överväga om lagen därefter bör ersättas med särskilda
regler för beslut om överlåtelse av driften av akutsjukhus eller
om lagen skall göras permanent (S 2000:08).
Även när det gäller skolväsendet har frågan om vinstsyftande
verksamhet blivit föremål för särskild uppmärksamhet. I
propositionen Fristående skolor (prop. 2001/02:35) noteras att
det under senare år har blivit allt vanligare att fristående
skolor bedrivs i form av vinstsyftande aktiebolag. Regeringen
uttalar (s. 31) att dessa bolags vinstintresse riskerar att komma
i konflikt med den pedagogiska utveckling som varit själva
utgångspunkten för att ge offentliga bidrag till de fristående
skolorna. Enligt regeringens uppfattning har varje krona i
utdelad vinst en bättre alternativ användning i verksamheten,
t.ex. som stöd till vissa elever och till kompetensutveckling.
Det kan noteras att aktiebolagsformen har blivit allt vanligare
för verksamhet av angivna slag, såväl för vinstsyftande som för
icke vinstsyftande verksamhet. En studie som den s.k.
Fristkommittén redovisade i betänkandet Fristående gymnasieskolor
- hot eller tillgång? (SOU 2001:12 s. 107) visar att omkring
hälften av de fristående gymnasieskolor som var verksamma år 2000
bedrev sin verksamhet i den formen. Aktiebolag är också vanligt
förekommande inom den privata sjukvården (se SOU 2001:52
s. 103 ff.). Det är inte heller ovanligt att andra
organisationsformer kombineras med aktiebolaget. En vanlig modell
är att verksamheten organiseras genom en stiftelse eller ideell
förening som topporganisation med en del av verksamheten förlagd
i ett helägt aktiebolag. Även andra varianter av sådana s.k.
vertikala organisationsstrukturer förekommer.
Reglerna kring de nuvarande företagsformerna kan synas ge vissa
möjligheter för verksamhet som har andra syften än att generera
vinst åt företagets delägare eller medlemmar. Det är emellertid
klart att vissa delar av regelverken i första hand är tänkta för
verksamhet med vinstsyfte eller i vart fall utformade så att ett
eventuellt överskott skall komma företagets ägare till del. I
vart fall förmår reglerna inte förhindra att företagets ägare
tillgodogör sig själva eller någon annan överskottet av
verksamheten.
Den sociala ekonomin
Frågan om förutsättningarna och formerna för icke vinstsyftande
verksamhet bör också ses i ljuset av den diskussion som förs
såväl i Sverige som internationellt om den s.k. sociala ekonomin.
Med social ekonomi avses sådana organiserade verksamheter som
primärt har samhälleliga ändamål, bygger på demokratiska
värderingar och är organisatoriskt fristående från den offentliga
sektorn. De har allmännytta eller medlemsnytta, inte
vinstintresse, som främsta drivkraft (se rapporten Social ekonomi
- en tredje sektor för välfärd demokrati och tillväxt? s. 37).
En mängd olika organisationsformer förekommer inom den sociala
ekonomin. I en studie från 1998 hänfördes följande former till
denna sektor: ekonomiska föreningar, bostadsrättsföreningar,
ideella föreningar, samfälligheter, stiftelser, fonder,
hypoteksföreningar, ömsesidiga försäkringsbolag, sparbanker,
understödsföreningar och erkända arbetslöshetskassor (se
rapportens bilagedel s. 42). Denna uppräkning ger emellertid inte
någon fullständig bild av hur verksamheter organiseras inom den
sociala ekonomin. Såsom det också konstaterades i studien
bedriver organisationer av de angivna slagen inte alltid sådan
verksamhet som kan räknas till den sociala ekonomin samtidigt som
det i andra typer av organisationer kan förekomma verksamhet som
bör hänföras till denna sektor.
Någon definitiv koppling mellan organisationsformen och
verksamhetens karaktär finns således inte. Samtidigt kan det
konstateras att t.ex. stiftelser samt ekonomiska och ideella
föreningar spelar en särskilt framträdande roll i dessa
sammanhang. När det gäller näringsdrivande verksamhet av större
omfattning har dessa organisationsformer dock ofta kombinerats
med aktiebolagsformen.
Något om icke vinstutdelande företag i utlandet
Icke vinstutdelande verksamhet i med Sverige jämförbara länder
bedrivs ofta i associationsformer som liknar dem som finns i
Sverige. Sålunda spelar stiftelser och stiftelseliknande
organisationer en framträdande roll på detta område även
internationellt. Även organisationer som motsvarar eller liknar
svenska ideella föreningar är vanliga.
När det gäller organisationer med medlemmar är den normala
ordningen i utlandet - liksom i Sverige - att medlemmarna själva
bestämmer om verksamheten skall ha andra syften än att ge
medlemmarna del i vinsten. De regler som finns om icke
vinstutdelande verksamhet bygger alltså normalt på att
medlemmarna frivilligt väljer att bedriva verksamheten utan
vinstsyfte. Såvitt känt finns det i länder som är jämförbara med
Sverige inte några exempel på associationsrättsliga regler som
förhindrar att en association som bedriver allmännyttig
verksamhet genererar vinst till sina medlemmar. En annan sak är
att avsaknaden av vinstsyfte kan vara en förutsättning för att
företaget eller den som tillskjuter kapital till detta skall
komma i åtnjutande av särskilt gynnsamma skatteregler eller andra
förmåner.
Promemorian
Genom beslut den 11 juli 2001 uppdrog Regeringskansliet åt
advokaten Stefan Lindskog att studera vilka möjligheter gällande
svensk lagstiftning ger att skapa företag i en form som i sig
garanterar att överskottet av verksamheten stannar kvar i
företaget och används för dess konsolidering och utveckling.
Enligt uppdraget skulle företaget uppfylla bl.a. följande villkor:
- Företagets verksamhet skall inte ha till syfte att generera
vinst till företagets delägare eller medlemmar. Delägare och
medlemmar skall ha rätt till skälig lön samt rätt till ränta på
tillskjutet kapital men skall i övrigt inte, direkt eller
indirekt, få del av överskottet av verksamheten.
- Inom företaget upparbetat överskott skall användas för att
konsolidera och utveckla den verksamhet som företaget bedriver.
- För företaget skall gälla sådana regler om kapitalkrav,
kapitaltillskott m.m. att företaget förmår att attrahera det
kapital som är nödvändigt för verksamheten.
- Företaget och företag som drivs i vinstsyfte skall kunna
konkurrera på lika villkor utan snedvridande effekter på något
område.
- För företaget skall gälla tydliga organisationsregler. Reglerna
om företagets organisation skall samtidigt vara så utformade att
företaget förmår möta de krav på förändringar som verksamheten
skapar.
- Delägarna/medlemmarna skall - inom ramen för vad som ovan har
sagts om att företaget inte skall generera vinst till dem - ha
goda möjligheter att påverka verksamhetens utformning och
förvaltning.
Den 27 september 2001 redovisades uppdraget i en promemoria. I
promemorian konstateras att de möjligheter som finns enligt
gällande lagstiftning inte är tillräckliga för att i det
allmännas intresse säkerställa sådana restriktioner i rätten till
vinstutdelning som angavs i uppdraget. Det behövs alltså nya
regler. Ett alternativ som behandlas i promemorian är att för
alla befintliga associationsformer införa lagregler som
säkerställer att verksamhet som bedrivs inte är vinstsyftande. I
promemorian görs emellertid bedömningen att en sådan lösning
skulle vara mycket långtgående. Vidare görs bedömningen att det
inte är nödvändigt att införa någon helt ny företagsform för att
säkerställa avsaknaden av vinstintresse. I stället föreslås en ny
aktiebolagsform ("aktiebolag utan vinstsyfte"), som lagtekniskt
skapas genom särbestämmelser i aktiebolagslagen. Dessa
särbestämmelser skulle innebära i huvudsak följande:
- Möjligheten att dela ut vinst under bolagets livstid och att
skifta ut tillgångar i samband med bolagets upplösning skall
begränsas genom bestämmelser i bolagsordningen.
- Bolagsordningen skall godkännas av ett särskilt kontrollorgan
och får inte ändras utan kontrollorganets godkännande.
- Bestämmelserna om utbetalningsbegränsningar får inte
åsidosättas ens om aktieägarna är ense om det.
- Efterlevnaden av vinstutdelningsbegränsningarna skall
kontrolleras av revisorerna och överträdelser skall utgöra
grund för tvångslikvidation.
Behovet av en utredning
Som framgått av det anförda har det under senare år blivit allt
vanligare att privata företag driver sådan verksamhet som
tidigare har bedrivits huvudsakligen i offentlig regi. En sådan
utveckling är i sig inte ovälkommen. Den kan leda till ökad
mångfald och bättre möjligheter att ta till vara enskilda
initiativ inom olika områden. Utvecklingen är emellertid också
förenad med vissa problem. Ett sådant problem är att
vinstintresset i ökad utsträckning kan komma att styra
verksamheter som rimligen bör styras av andra intressen, såsom
driften av sjukhus, äldreboende och skolor. Det finns en uppenbar
risk för framtida intressekonflikter mellan marknadens aktörer
och de människor som välfärdstjänsterna är till för. Strävan att
vinstmaximera kan komma att gå ut över de kvalitetsmål som bör
vara styrande för verksamheten. Kortsiktiga ekonomiska hänsyn kan
leda till att verksamheter som bör präglas av kontinuitet och
långsiktighet utsätts för plötsliga förändringar. Över huvud
taget finns det en risk att de offentliga medel som används för
att finansiera verksamheterna inte kommer välfärdstjänsternas
mottagare till del. Regeringen har i andra sammanhang tagit upp
de problem som vinstsyftande verksamhet kan leda till inom
sjukvården (se t.ex. prop. 2000/01:36 s. 14 ff.) och skolväsendet
(se t.ex. prop. 2001/02:35 s. 31). Liknande problem skulle kunna
aktualiseras inom andra områden. Regeringen anser mot denna
bakgrund att det finns behov av en företagsform som säkerställer
att verksamheten drivs i annat syfte än att bereda ägarna vinst
och att upparbetade överskott i stället används för att utveckla
verksamheten.
I den ovan berörda promemorian konstateras att de möjligheter som
finns enligt gällande lagstiftning inte är tillräckliga för att
tillgodose de krav som i det allmännas intresse bör gälla för
företag av det ifrågavarande slaget. Enligt den bedömning som
görs i promemorian är det emellertid inte heller nödvändigt att
skapa en helt ny företagsform för detta ändamål. I stället
föreslås i promemorian en ny typ av aktiebolag, som kännetecknas
av särskilda begränsningar i möjligheterna till vinstutdelning.
Regeringen delar uppfattningen att nuvarande lagstiftning behöver
kompletteras för att behovet av en företagsform av diskuterat
slag skall kunna tillgodoses. Regeringen delar också bedömningen
att det inte är nödvändigt att för detta ändamål skapa en helt ny
företagsform. Valet står då mellan att införa bestämmelser om
icke vinstutdelande verksamhet som gäller för alla olika
associationsformer eller att välja ut någon av dessa former.
Regeringens uppfattning är att det förra alternativet för
närvarande framstår som alltför långtgående och att man i stället
bör inrikta sig på den associationsform som i praktiken har visat
sig vara mest användbar för näringsdrivande verksamhet av större
omfattning, nämligen aktiebolagsformen. En fördel med denna form
är också att den enkelt kan kombineras med andra
associationsformer, t.ex. i sådana vertikala
organisationsstrukturer som har berörts tidigare. Regeringen
anser alltså att den lämpligaste lösningen är att tillskapa en ny
typ av aktiebolag för icke vinstutdelande verksamhet. Frågan om
hur en sådan aktiebolagsform närmare bör utformas behöver utredas
ytterligare. För detta ändamål bör en särskild utredare tillkallas.
Uppdraget
Utredaren skall lägga fram författningsförslag om ett nytt slag
av aktiebolag för icke vinstutdelande verksamhet. Kännetecknande
för det nya slaget av bolag skall vara att syftet med bolagets
verksamhet är ett annat än att ge aktieägarna vinst. Upparbetade
överskott skall användas för att utveckla den verksamhet som
bolaget bedriver.
Utgångspunkten för arbetet skall vara att åstadkomma en
bolagsform som är ägnad för verksamhet inom barnomsorg, skola,
sjukvård och äldrevård. Utredaren skall emellertid överväga om
bolagsformen kan komma till användning även på andra områden.
Det är tänkbart att det till den nya företagsformen framdeles bör
knytas regler om att vissa slag av verksamhet företrädesvis skall
bedrivas i denna form. Det ingår emellertid inte i utredarens
uppdrag att lämna förslag till sådana regler. Däremot skall
utredaren utröna behovet av andra slag av särbestämmelser som kan
göra företagsformen attraktiv. Utredaren skall härvid lägga fram
förslag till de civilrättsliga särregler som framstår som
lämpliga samt peka ut andra slag av tänkbara incitament att
bedriva verksamhet i den nya företagsformen. Utredaren skall även
analysera vilka konsekvenser sådana särregler och incitament kan
ha för företag som bedriver verk-samhet i annan form, främst
ideella föreningar, ekonomiska föreningar och stiftelser som har
allmännytta eller medlemsnytta som huvudsyfte.
Utredaren skall beakta erfarenheterna av icke vinstutdelande
verksamhet i föreningar, kooperativ, stiftelser och liknande
sammanslutningar inom vård, omsorg och utbildning.
Utredaren skall även beakta erfarenheterna av de företagsformer
som finns i utlandet för icke vinstutdelande verksamhet, som t.ex.
nordamerikanska "not-for-profit organizations" och de olika
organisationsmodeller som har utvecklats i andra EU-länder på
bl.a. sjukvårdsområdet. Härvid måste dock givetvis hänsyn tas
till skillnader i rättslig miljö mellan Sverige och andra länder.
Utredaren skall behandla de internationella frågeställningar som
aktualiseras vid utformningen av den nya bolagsformen. En fråga
som därvid skall belysas är hur en eventuell särbehandling av den
nya bolagsformen skulle förhålla sig till EG-rättens
diskrimineringsförbud. Finns det några hinder mot att föreskriva
att aktiebolag får bedriva vissa typer av verksamhet endast om de
är icke vinstutdelande? Gör det någon skillnad om särbehandlingen
i stället görs i samband med beslut om rätt till offentliga
bidrag för t.ex. drift av sjukhus eller skolor? Utredaren skall
vidare särskilt uppmärksamma betydelsen av EG:s bolagsrättsliga
direktiv och förordningen om stadga för europabolag (EGT L 294,
11.10.2001, s. 1).
Den nya bolagsformen skall grundas på särbestämmelser i
aktiebolagslagen. Dessa bestämmelser skall bl.a. innehålla ett
krav på att det i de ifrågavarande bolagens bolagsordning skall
finnas särskilda begränsningar när det gäller bolagets
möjligheter att dela ut vinst till aktieägarna. Dessa
begränsningar skall gälla såväl under bolagets verksamhet som vid
bolagets upplösning. Utredaren skall lämna förslag om hur kraven
på bolagsordningen närmare skall utformas och hur efterlevnaden
av vinstutdelningsbegränsningarna skall säkerställas.
Utredaren skall utforma två alternativa modeller för
vinstutdelningsbegränsningar. Enligt den ena skall det över huvud
taget inte vara tillåtet att dela ut vinst till aktieägare eller
andra. Enligt den andra skall bolaget kunna betala aktieägare lön
för utfört arbete och avkastning på satsat kapital; för
avkastningen skall dock gälla att den inte får överstiga vad som
är skäligt eller att den sätt skall vara begränsad på annat sätt.
När det gäller den senare modellen skall utredaren särskilt
överväga hur avkastningsnivån skall bestämmas. Utredaren skall i
denna del också pröva om det är lämpligt och möjligt att bestämma
nivån direkt i författningsbestämmelser eller om detta bör ske på
annat sätt. För det fall att det förra alternativet förordas
skall förslag lämnas till vad som utgör en lämplig nivå.
Utredaren skall analysera för- och nackdelarna med de två angivna
modellerna.
Vidare skall utredaren överväga om överskottet i verksamheten
skall kunna tillföras annan bolaget närstående verksamhet av
liknande slag eller användas för allmännyttiga ändamål.
Frågan om hur man kan förebygga kringgåenden av
vinstutdelningsbegränsningarna skall uppmärksammas särskilt.
Utredaren skall därvid behandla bl.a. riskerna för indirekta
vinstuttag genom alltför höga löneutbetalningar, köp till
överpriser, försäljning till underpriser, olika slag av
hyresarrangemang, skilda slag av koncerninterna transaktioner m.m.
I uppdraget ingår också att analysera hur reglerna bör utformas
för att skapa så goda finansieringsmöjligheter som möjligt för
bolaget. Utredaren skall sålunda ta ställning till om
aktiebolagslagens regler om kapitaltillskott, kapitalskydd m.m.
är tillfyllest eller om det med hänsyn till bolagets särskilda
karaktär fordras särskilda regler som kan underlätta för bolaget
att skaffa det kapital som krävs för verksamheten.
Utredaren skall även lämna förslag till de övriga
associationsrättsliga särbestämmelser som kan anses nödvändiga.
Härvid skall övervägas bl.a. i vilken mån särskilda regler behövs
när det gäller fusion, nedsättning av aktiekapitalet och
koncernlån.
I uppdraget ingår vidare att utröna om det finns behov av
särskilda regler om bolagsbildning. Utredaren skall också ta
ställning till vilka förutsättningar som skall gälla för
registrering av bolaget.
Utredaren skall vidare lämna förslag till regler om omvandling av
vanliga aktiebolag till det nya slaget av aktiebolag samt
analysera de problem som en sådan omvandling eventuellt kan ge
upphov till. Utredaren skall också undersöka behovet av särskilda
bestämmelser som kan underlätta infogandet av det nya slaget av
bolag i s.k. vertikala organisationsstrukturer, t.ex. med
föreningar eller stiftelser som moderföretag. Finner utredaren
att det finns ett sådant behov, skall utredaren lägga fram
förslag till sådana bestämmelser. Utredaren skall också lägga
fram de övriga förslag som kan behövas för att verksamhet som
bedrivs av någon av de befintliga företagsformerna med
utnyttjande av den nya bolagsformen inom ramen för en vertikal
företagsstruktur inte utsätts för konkurrensnackdelar.
Utredaren skall vidare överväga behovet av en extern kontroll av
att ett bolag som har registrerats som icke vinstutdelande
respekterar vinstutdelningsbegränsningarna. Inom ramen för denna
frågeställning skall utredaren överväga i vilken mån
kontrolluppgifterna kan fullgöras av redan befintliga myndigheter,
såsom t.ex. Patent- och registreringsverket eller länsstyrelsen,
eller om ett nytt kontrollorgan behöver skapas för detta ändamål.
Utredaren skall också överväga alternativen att olika organ
utövar kontrollfunktion för olika slag av verksamheter eller att
en sådan funktion utövas av särskilda revisorer.
Utredaren skall också ta ställning till behovet av sanktioner vid
överträdelser av vinstutdelningsbegränsningarna. Finner utredaren
att sanktioner behövs, skall utredaren lämna förslag till sådana.
Bland de alternativ som bör övervägas kan nämnas
tvångslikvidation, sanktionsavgifter, återkallelse av tillstånd
att bedriva viss verksamhet och förlust av offentliga bidrag för
verksamheten. Utredaren är oförhindrad att föreslå andra typer av
sanktioner än dessa.
Att beakta i övrigt för utredaren
Utredaren skall samråda med Utredningen om vårdens ägarformer -
vinst och demokrati (S 2000:08).
Utredaren skall beakta det arbete som pågår inom Regeringskansliet
med att ta fram ett förslag till en ny aktiebolagslag (se
Aktiebolagskommitténs förslag i SOU 2001:1). Även annat relevant
arbete inom Regeringskansliet skall bevakas. Utredaren skall, när
det gäller redovisning av förslagets konsekvenser för små företag,
samråda med Näringslivets nämnd för regelgranskning.
Utredaren skall beräkna de ekonomiska konsekvenserna av förslaget.
Om förslaget kan förväntas leda till kostnadsökningar för det
allmänna, skall utredaren föreslå hur dessa skall finansieras.
Uppdraget skall redovisas senast den 28 februari 2003.
(Justitiedepartementet)