Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Stockholmsberedningen (N 2001:02), Dir. 2002:3
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2002-03-14
Beslut vid regeringssammanträde den 14 mars 2002.
Sammanfattning av uppdraget
Med tillägg till tidigare direktiv (dir. 2000:96) skall kommittén
utreda frågan om hur användning av trängselavgifter i trafiken
kan genomföras. Uppdraget skall redovisas senast den 1 juni 2003.
En delredovisning skall lämnas den 31 december 2002.
Tiden för kommitténs uppdrag att ge förslag till hur behovet av
flygplatskapacitet i Stockholmsregionen kan tillgodoses vid
befintliga flygplatser förlängs till den 31 december 2002.
Kommitténs nuvarande uppdrag
Regeringen beslutade den 14 december 2000 direktiv till en
kommitté att i nära samarbete med lokala och regionala
företrädare lämna förslag till regeringen om förbättringar av
transportsituationen i Stockholmsregionen (dir. 2000:96).
Kommittén skall också verka för förbättrade transportmöjligheter
mellan Stockholm och övriga Mälardalen, övriga landet och
internationellt. Arbetet skall syfta till att utveckla
transportsystemet på ett för regionen och hela landet
miljömässigt, socialt och samhällsekonomiskt hållbart sätt.
I kommittédirektiv 2000:96 fick kommittén i uppdrag att bl.a.
föreslå insatser för att uppnå ökad samordning mellan de olika
trafikslagen, ökad effektivitet i det befintliga
transportsystemet, en tillräcklig vägkapacitet mellan norra och
södra Stockholm och minska de negativa effekterna av biltrafiken.
Kommittén skall undersöka och föreslå lämplig finansiering för
sina förslag. Den skall även följa upp processen kring och
genomförandet av de föreslagna åtgärderna samt vid behov lämna
eventuella nya förslag.
I kommitténs uppgifter ingår även att föreslå hur behovet av
flygplatskapacitet kan tillgodoses (dir. 2000:96 och 2001:17).
Bakgrund till tilläggsuppdraget
Ett sätt att hantera både miljö- och trängselproblem handlar om
att påverka efterfrågan på transporter. Det kan ske exempelvis
genom någon form av trängselavgifter. Avgiftsintäkter kan
användas till att finansiera kapacitetsförstärkningar inom
exempelvis kollektivtrafiken i den aktuella regionen.
En utredning om miljöstyrande vägavgifter (SOU 1998:169) har
analyserat de konstitutionella förutsättningarna för miljöstyrande
vägavgifter och lämnat förslag till generell lagstiftning för
sådana, liksom förslag till särskilda regler för miljöstyrande
vägavgifter i en särskild tätort. Utredningen föreslog en
lagstiftning som skulle bestå dels av en lag med generella
bestämmelser om miljöstyrande vägavgifter, dels av lagar med
lokala bestämmelser för respektive kommun. Förslagen innebär även
att kommunerna får rätt att när miljöstyrande vägavgifter är
motiverade utifrån miljöproblem anmäla detta till regeringen och
därigenom initiera en lagstiftningsprocess.
Utredningsförslaget har remissbehandlats. Vid remissbehandlingen
lyftes en rad juridiska problem fram. En avgift för att använda
ett befintligt vägnät är att betrakta som en skatt. Flera
remissinstanser menade att kommunernas föreslagna initiativrätt
skulle bli en beskattningsrätt som inte är möjlig enligt
regeringsformen. Eftersom miljöstyrande vägavgifter eller
trängselavgifter i tätort är en skatt måste beslut i frågan med
dagens lagstiftning fattas av riksdagen. Det gäller även beslut
om eventuella justeringar av avgiftsnivåerna eller omfattningen
av det avgiftsbelagda området. Samtidigt är de problem som
avgifterna skall bidra till att lösa i huvudsak lokala eller
regionala. Mot denna bakgrund aviserade regeringen i
budgetpropositionen för 2002 ett tilläggsuppdrag till
Stockholmsberedningen med innebörden att utreda frågan om
användning av trängselavgifter i trafiken. Om kommuner eller
regioner efter beslut av en betydande majoritet gör framställan
om att införa trängselavgifter som ett led i en bredare strategi
för att komma till rätta med trafikens trängsel och miljöproblem
kommer regeringen att bereda frågan.
Regeringen har denna dag uppdragit åt Banverket, Vägverket och
länen att upprätta långsiktiga planer för nationell och regional
transportinfrastruktur för perioden 2004-2015. Banverket,
Vägverket samt de län som har objekt i den regionala
tranportinfrastrukturen som prioriterats av Stockholmsberedningen
skall samordna sitt arbete med beredningens arbete.
I detta tilläggsuppdrag förlängs vidare tiden för att ge förslag
till hur behovet av flygplatskapacitet i Stockholmsregionen kan
tillgodoses vid befintliga flygplatser. Förlängningen sker mot
bakgrund av en rad förändringar i omvärlden. Bland annat behöver
gjorda trafikprognoser granskas och utvärderas.
Tilläggsuppdraget
Kommittén skall med tillägg till tidigare direktiv (dir. 2000:96)
utreda frågan om hur användning av trängselavgifter i trafiken
kan genomföras. I uppdraget ingår att belysa vilka förutsättningar
som skall vara uppfyllda för att det skall vara möjligt att införa
ett avgiftssystem. En förutsättning för att sådana avgifter skall
komma i fråga måste enligt regeringens mening vara att aktuella
kommuner eller regioner själva vill införa sådana avgifter.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 juni 2003. En
delredovisning skall lämnas den 31 december 2002.
Tiden för kommitténs uppdrag (dir. 2000:96 och 2001:17) att ge
förslag till hur behovet av flygplatskapacitet i
Stockholmsregionen kan tillgodoses vid befintliga flygplatser
förlängs till den 31 december 2002.
(Näringsdepartementet)