Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Vissa företagsskattefrågor, Dir. 2002:28
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2002-02-28
Beslut vid regeringssammanträde den 28 februari 2002
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att se över vissa
företagsskattefrågor vid omstruktureringar m.m. Uppdraget hänger
i fråga om omstruktureringar samman med den lagstiftning som
genomfördes år 1998, prop. 1998/99:15, bet. 1998/99:SkU2, SFS
1998:1600-1603. Uppdraget omfattar även sådana
omstruktureringsfrågor som föranleds av den förestående reformen
med slopad kapitalvinstbeskattning av näringsbetingade andelar
som aviserats i budgetpropositionen för 2002.
Uppdraget omfattar också en översyn av de regler som gäller för
beskattning av byggnadsrörelse, handel med fastigheter och
tomtrörelse.
Slutligen ingår det i uppdraget att se över den ordning som
etablerats i praxis och som innebär att företags förvaltning av
värdepapper under vissa förutsättningar beskattas som
värdepappersrörelse.
Utredaren skall redovisa uppdraget före utgången av juli 2004.
Bakgrund
Genom lagstiftning år 1998 genomfördes en omfattande skattemässig
reglering av i huvudsak omstruktureringar genom överlåtelse av
tillgångar och företag inom en företagsgruppering (SFS
1998:1600-1603). Bestämmelserna finns numera i 23, 25, 37, 38 och
49 kap. inkomstskattelagen (1999:1229), IL. Lagstiftningen bygger
på förslag av 1992 års företagsskatteutredning i betänkandet
Omstruktureringar och beskattning (SOU 1998:1).
1992 års företagsskatteutredning ville avskaffa
kapitalvinstbeskattningen av näringsbetingade andelar
Utöver de förslag som låg till grund för lagstiftningen år 1998
kom 1992 års företagsskatteutredning fram till att många problem
som har med omstruktureringar att göra skulle lösas om
beskattningen av kapitalvinster (realisationsvinster) på
näringsbetingade aktier och andra andelar avskaffades. Från
ekonomisk synpunkt är kapitalvinstbeskattningen av
näringsbetingade andelar omotiverad eftersom den leder till
beskattning i två eller flera led inom bolagssektorn. Denna
medför därför, när den inte kan undvikas genom skatteplanering,
en skattemässig kostnad för omstruktureringar inom näringslivet.
Ett fullständigt avskaffande av kapitalvinstbeskattningen av
näringsbetingade andelar skulle emellertid innebära att
skattessystemet förlorade ett skydd mot s.k.
ränteavdragsarbitrage, ett förfarande som innebär
skatteundandragande. I frånvaro av denna kapitalbeskattning eller
någon annan motverkande åtgärd skulle nämligen svenska företag
kunna ta lån och satsa kapitalet i ett företag i ett land med låg
eller obefintlig bolagsskatt. Blir satsningen framgångsrik skulle
vinsten kunna realiseras utan skatt medan räntorna på lånet dras
av mot skattepliktig inkomst i Sverige. Utredningen bedömde att
kapitalvinstbeskattningen skulle kunna halveras utan att öppna
för sådana förfaranden. Regeringen instämde i utredningens
bedömning men ansåg det inte möjligt att då finansiera
skattebortfallet av en sådan reform (prop.1998/99:15 s. 116).
Även 1998 års företagsskatteutredningar behandlade frågan
Regeringen tillkallade den 10 september 1998 en särskild utredare
som skulle se över vissa företagsskattefrågor (dir. 1998:55) och
vissa internationella företagsskattefrågor (dir. 1998:74).
Det förstnämnda uppdraget avsåg företagsskattefrågor om i
huvudsak omstruktureringar av företag. I uppdraget ingick även
att göra en översyn av de regler som gäller för beskattning av
byggnadsrörelse, handel med fastigheter och tomtrörelse.
Det andra uppdraget gällde bl.a. en översyn av reglerna om
svenska företags möjligheter att skattefritt ta emot utdelning på
andelar i utländska juridiska personer. Översynen kom att
behandla delvis samma frågor som 1992 års företagsskatteutredning
eftersom problemet med ränteavdragsarbitrage kan uppkomma även i
fråga om utdelningar från utländska företag. Detta motverkas
genom det s.k. jämförlighetsvillkoret i reglerna om skattefrihet
för utdelningar från utländska företag (24 kap. 20-22 §§ IL).
Översynen gav dock vid handen att jämförelsevillkoret i de
allmänt hållna reglerna om skattefrihet för utdelning från
utländska företag drivet till sin spets kan vara mycket
komplicerat att tillämpa. Utredaren ansåg det därför inte
lämpligt att bygga vidare på jämförlighetsvillkoret med
preciserade regler. Utredaren kom fram till att en modifiering
och utbyggnad av reglerna i 6 kap. IL om beskattning av delägare
i andra utländska juridiska personer än utländska bolag, de s.k.
CFC-reglerna (CFC är en internationellt vedertagen beteckning och
står för controlled foreign company) skulle vara ett bättre
alternativ. Detta alternativ skulle dessutom innebära ett skydd
mot ränteavdragsarbitrage såväl genom utdelning som genom
avyttring.
I skenet av detta kom utredaren - med instämmande av
expertgrupperna och tjänstemän på Finansdepartementet - fram till
att det lämpligaste och dessutom i direktivets anda var att i
utredningarna närmare undersöka förutsättningarna för att
avskaffa kapitalvinstbeskattningen på näringsbetingade andelar i
kombination med en ny CFC-beskattning. I en skrivelse till chefen
för Finansdepartementet anmälde utredaren den inriktning
utredningarna tagit och hemställde även om förlängd tid för att
redovisa resultatet. Utredningarna lämnade i februari 2001 det
gemensamma betänkandet Utdelningar och kapitalvinster på
företagsägda andelar (SOU 2001:11). Huvudförslaget är att
kapitalvinster på samma sätt som gäller för utdelning mellan
svenska bolag, och som är huvudregel när det gäller utdelning
från utländska bolag på näringsbetingade andelar, skall vara
skattefria. I konsekvens med det föreslås att avdragsrätten för
kapitalförluster på näringsbetingade andelar avskaffas. För att
motverka ränteavdragsarbitrage och för att även i övrigt motverka
att den svenska bolagsskattebasen urholkas föreslås nya och
utvidgade CFC-regler.
Betänkandet har remissbehandlats och förslagen att undanta både
utdelning och kapitalvinster på näringsbetingade andelar från
beskattning har i huvudsak mottagits positivt av remissinstanserna
medan kritik framförts på andra punkter, främst mot CFC-reglerna.
Regeringens aviserade reform
I budgetpropositionen för 2002 har regeringen uttalat att det är
angeläget att avskaffa kapitalvinstbeskattningen av
näringsbetingade andelar. Regeringen framhöll dock att
beslutsunderlaget behövde förbättras innan ställning skulle kunna
tas till förslagets alla detaljer och att ett förslag till
riksdagen även med ett intensivt beredningsarbete tidigast kunde
lämnas under våren 2002. Arbetet bedrivs nu med inriktning på att
en lagrådsremiss skall lämnas i juni och en proposition i oktober
2002 och att de nya reglerna skall kunna träda i kraft den 1
januari 2003.
I regeringens skrivelse Meddelande om kommande förslag om
ändringar i rätten till avdrag i inkomstslaget näringsverksamhet
för kapitalförluster på delägarrätter och på andelar i svenska
handelsbolag (skr. 2001/02:77) aviserade regeringen en retroaktiv
begränsning i avdragsrätten för kapitalförluster på bl.a.
näringsbetingade andelar. Syftet med skrivelsen är att förhindra
att nuvarande obegränsade avdragsrätt utnyttjas i en omfattning
som skulle kunna hota genomförandet av reformen.
Behovet av en ny utredning
Uppdraget för Utredningen om vissa internationella
företagsskattefrågor (Fi 1998:11) har slutförts i och med
betänkandet (SOU 2001:11). Avskaffandet av beskattningen av
kapitalvinster på näringsbetingade andelar undanröjer vissa
frågor som Utredningen om vissa företagsskattefrågor (Fi 1998:10)
haft i uppdrag att lösa. Detta gäller t.ex. i betydande
utsträckning den svåra frågan om värdeöverföringar. Dock kvarstår
ett stort antal tekniska frågor om omstruktureringar m.m. liksom
översynen av reglerna för beskattning av byggnadsrörelse, handel
med fastigheter och tomtrörelse. Vidare föranleder reformen med
slopad kapitalvinstbeskattning ett visst tillkommande
utredningsbehov. Det gäller t.ex. problemet vid samriskföretag
(s.k. joint ventures) att rätten till underskottsavdrag förloras
vid konkurs och likvidation (betänkandet s. 143 f.). Med hänsyn
till detta och till att den särskilde utredaren lämnat sitt
uppdrag bör en ny utredare tillkallas och uppdraget lämnas i form
av nya utredningsdirektiv.
Vissa omstruktureringsfrågor behöver övervägas ytterligare
Lagstiftningen från år 1998 innebär i huvudsak att
omstruktureringar kan genomföras utan omedelbara
skattekonsekvenser. Reglerna är uppbyggda så att det inte är
fråga om definitiva skattelättnader utan om uppskov med
beskattningen. Regleringen omfattar bl.a. skattekonsekvenser vid
underprisöverlåtelser, fusion och fission, verksamhetsöverlåtelser
samt andelsbyten.
I propositionen (prop.1998/99:15) har regeringen uttalat att
vissa frågor bör övervägas ytterligare innan ett förslag kan
lämnas. Dessa frågor bör ingå i uppdraget i den utsträckning de
inte får sin lösning genom att kapitalvinstbeskattningen av
näringsbetingade andelar avskaffas. Det finns vidare några andra
frågor som tillhör området omstrukturering och beskattning som
också bör ingå i uppdraget.
Byggnadsrörelse, handel med fastigheter och tomtrörelse
De särskilda reglerna för beskattning av byggnadsrörelse infördes
år 1981. De reglerar bl.a. frågan om i vilka fall en fastighet
som förvärvas av en byggmästare blir lagertillgång.
Bestämmelserna om tomtrörelse tillkom redan 1967. I reglerna
skiljer man på enkel och kvalificerad tomtrörelse. Vad som är
enkel tomtrörelse avgörs genom schablonregler som bygger på
antalet sålda tomter. Motivet för de särskilda reglerna om
byggnadsrörelse är att säkerställa att vinsten i rörelsen
beskattas i inkomstslaget näringsverksamhet (tidigare rörelse).
Tomtrörelsereglerna syftar till att klargöra i vilka fall
försäljningar av tomter skall beskattas i inkomstslaget
näringsverksamhet. Svårigheterna att i enskilda fall bedöma om en
försäljning är att anse som rörelse ansågs hämma markutbudet.
Bestämmelserna om byggnadsrörelse, handel med fastigheter och
tomtrörelse finns numera i 27 kap. IL. Regelverket har gett
upphov till tillämpningsfrågor och behovet av bestämmelserna som
tillkom i en annan skattemässig miljö har ifrågasatts.
Oklarheter som rör värdepappershandel
Handel med värdepapper i egentlig mening bedrivs av bankinstitut
och värdepappersinstitut. Enligt rättspraxis kan aktiebolag som i
stor omfattning köper och säljer värdepapper på börs för egen
räkning anses bedriva värdepappersrörelse. Det är dock oklart om
detta är fallet även för andra juridiska personer än aktiebolag.
Konsekvensen för företaget av att det anses bedriva
värdepappersrörelse är att företagets värdepapper skattemässigt
betraktas som lager. Detta innebär bl.a. att en nedskrivning vid
värdenedgång får genomslag skattemässigt.
Uppdraget
Andelsbyten
Enligt gällande regler kan uppskov med beskattningen göras när
andelar säljs till ett företag mot ersättning av andelar i det
köpande företaget. Uppskov kan medges enligt två regelsystem
(48 a kap. och 49 kap. IL).
Båda systemen har det gemensamt att en ekonomisk förening inte kan
vara köpare i ett andelsbyte. 1992 års företagsskatteutredning
konstaterade att principiellt sett bör även en ekonomisk förening
kunna vara köpare (SOU 1998:1 s. 193). Eftersom detta kräver
särskilda överväganden rekommenderade utredningen att frågan
utreds i annan ordning.
Det är önskvärt att ekonomiska föreningar omfattas av regler för
omstrukturering och beskattning i samma omfattning som aktiebolag.
Utredaren skall överväga och lämna förslag om bestämmelser som
medger att en ekonomisk förening kan delta i ett andelsbyte i
egenskap av köpare.
Värdeöverföringar
Problematiken med värdeöverföringar gäller svårigheten att
förhindra att ett värde som fanns vid förvärvet av ett företag
förs bort från detta utan att omkostnadsbeloppet sänks.
Motsvarande gäller i fråga om tillskjutet värde som höjt
omkostnadsbeloppet. Genom att kapitalvinstbeskattningen av
näringsbetingade andelar avskaffas elimineras denna problematik
i det närmaste helt. I fråga om s.k. oäkta koncerner, dvs. två
eller fler företag som ägs av samma fysiska person eller personer
kvarstår dock problematiken. Frågan om värdeöverföringar skall
därför övervägas av den särskilde utredaren.
Lundinreglerna
Även de s.k. Lundinreglerna berör problematiken med
värdeöverföringar. Bestämmelserna finns i 17 kap. 8-12§§ och 24
kap. 18 § IL. Bestämmelserna, som infördes 1966 på förslag av
Skatteflyktskommittén i betänkandet SOU 1963:52, riktar sig mot
företag som förvärvar andelar i ett annat företag och som genom
förvärvet inte får en tillgång av verkligt och särskilt värde.
Konsekvensen är, i fråga om andelar som utgör lagertillgångar,
att möjligheterna att skriva ned värdet på andelarna om dessa
gått ned i värde till följd av utdelning begränsas. I fråga om
andelar som utgör kapitaltillgångar inskränks i stället
möjligheten att ta emot utdelning skattefritt från det förvärvade
företaget.
Syftet med reglerna är att förhindra att säljarna av företaget
skall kunna tillgodogöra sig vinst utan att träffas av det andra
ledet i dubbelbeskattningen.
Behovet av bestämmelserna kan, sedan kapitalvinstbeskattningen
genom 1990 års skattereform gjorts mer konsekvent, ifrågasättas.
Bestämmelserna utgör dessutom ett avsteg från den grundläggande
principen att en vinst skall beskattas endast en gång inom
bolagssektorn.
Utredaren skall överväga behovet av Lundinreglerna.
Underprisöverlåtelse till förvärvare som inte beskattas i Sverige
I inkomstskattelagen finns två olika regler som kan tillämpas vid
en viss underprisöverlåtelse. Enligt den s.k. uttagsregeln skall
en tillgång som tagits ut ur en näringsverksamhet beskattas som
om tillgången i stället hade avyttrats för en ersättning
motsvarande marknadsvärdet (22 kap. 7 §).
I 14 kap. 19 § finns den s.k. felprisregeln. Bestämmelsen kan bli
tillämplig om en näringsidkares inkomst blivit lägre till följd
av att villkor avtalats som avviker från vad som skulle ha
avtalats mellan sinsemellan oberoende näringsidkare. Som
förutsättning gäller bl.a. att den som tillförts inkomst inte
skall beskattas för denna i Sverige. Konsekvensen av att
felprisregeln tillämpas är att näringsidkarens inkomst skall
beräknas till det belopp som den skulle ha uppgått till om sådana
villkor inte förekommit.
Någon reglering av förhållandet mellan felprisregeln och
uttagsregeln finns inte. Frågan är därför hur en överlåtelse till
underpris från ett svenskt företag till en förvärvare som inte
beskattas i Sverige skall behandlas. Frågan är om felprisregeln
eller uttagsregeln skall tillämpas? Och om det saknas
förutsättningar för att tillämpa den regel som har företräde,
skall då en prövning ske mot även den andra regeln?
Mot bakgrund av detta skall utredaren analysera relationen mellan
de aktuella reglerna och vid behov föreslås förändringar.
Anskaffningsvärde för förvärvaren när överlåtaren uttagsbeskattas
I den lagrådsremiss som föregick regeringens proposition
Omstruktureringar och beskattning (prop. 1998/99:15) föreslogs
att om ett överlåtande företag skall uttagsbeskattas vid en
underprisöverlåtelse, skall det uttagsbeskattade värdet utgöra
anskaffningsvärde för tillgången hos det köpande företaget.
Förslagen hade sin utgångspunkt i 1992 års
företagsskatteutrednings betänkande. Vid remissbehandlingen av
betänkandet avstyrkte Riksskatteverket förslaget eftersom det
enligt verkets uppfattning kunde innebära en principiell ändring
av gällande rätt. Riksskatteverket ansåg vidare att den lösning
som föreslogs av utredningen skulle kunna medföra risk för
skatteundandragande i vissa situationer. Som ett exempel tog
verket upp situationen att ett företag på obestånd överlåter
tillgångar till underpris till ett annat företag under sådana
former att uttagsbeskattning skall ske. Det säljande företaget
uttagsbeskattas för underpriset men kommer inte att kunna betala
skatten.
Regeringen konstaterade i lagrådsremissen att rättsläget är
oklart när det gäller frågan vilket anskaffningsvärde det köpande
företaget får om det säljande företaget uttagsbeskattas. Med
motiveringen att materiella och systematiska skäl talar för
utredningens förslag togs motsvarande förslag upp i
lagrådsremissen.
Lagrådet ansåg att i avsaknad av en heltäckande analys av den
föreslagna regelns effekter kunde det vara klokt att tills vidare
avvakta med lagstiftning i saken.
Regeringen kom under beredningen av propositionen fram till att
frågan med hänsyn till de synpunkter som framförts bör utredas
vidare (prop. 1998/99:15, avsnitt 5.7).
Med utgångspunkt i de överväganden och förslag som
företagsskatteutredningen redovisade och med hänsyn till de
farhågor för skatteundandragande som Riksskatteverket påtalat
skall utredaren överväga om en reglering bör införas och i så
fall lämna förslag till denna.
Tillskott av kapitalbeskattad egendom till utländsk juridisk
person
I propositionen Omstruktureringar och beskattning diskuterades
frågan om tillskott till ett företag av kapitalbeskattade
tillgångar (prop. 1998/99:15, avsnitt 5.10). Hur ett sådant
tillskott skulle behandlas var oklart. Regeringen föreslog en
reglering av denna situation. Regleringen som nu finns i 53
kap. IL innebär att vid tillskott av kapitalbeskattade tillgångar
till aktiebolag m.fl. skall tillgången anses ha avyttrats mot en
ersättning som motsvarar omkostnadsbeloppet. I aktiebolaget
utgörs anskaffningsvärdet för tillgången av detta
omkostnadsbelopp. Omkostnadsbeloppet för överlåtarens andelar
ökar med samma belopp. Frågan hade inte behandlats av 1992 års
företagsskatteutredning.
Regeringen konstaterade att gällande rätt var oklar även i fråga
om tillskott av tillgångar som lämnas till ett företag som inte
är skattskyldigt här i landet. Det finns en risk för att
skatteunderlag undandras svensk beskattning om t.ex. en ägare
till ett fåmansföretag inför en förestående utflyttning utan
beskattning kan sälja sina aktier i bolaget för
omkostnadsbeloppet till ett utländskt företag som han äger.
Regeringens slutsats var att det inte utan närmare utredning kan
vara aktuellt att lagfästa en sådan möjlighet. För att frågan
inte skulle lämnas oreglerad föreslogs i propositionen att
uttagsbeskattning skall ske vid tillskott till ett utländskt
företag. Omkostnadsbeloppet för andelarna i det utländska
företaget ökas i motsvarande mån. Reglernas förenlighet med
EG-fördraget prövas nu i EG-domstolen (mål nr C-536/00).
Utredaren skall analysera frågan om en reglering av tillskott av
sakegendom till en utländsk juridisk person bör utformas
annorlunda och lämna förslag till behövliga förändringar.
Det skatterättsliga avyttringsbegreppet
Begreppet avyttring definieras i 44 kap. 3 § IL Med avyttring av
tillgångar avses försäljning, byte och liknande överlåtelse av
tillgångar. Om med detta avses att försäljning alltid skall ha
skett till marknadsvärdet är i viss mån oklart. Ett skäl till det
är bl.a. bestämmelsen i 44 kap. 24 § IL som föreskriver att
kapitalförluster som beror på att tillgångar avyttrats för ett
pris under marknadsvärdet bara skall anses som kapitalförluster
om det framgår av omständigheterna att säljaren inte har för
avsikt att öka köparens förmögenhet.
Enligt det förslag till reglering av andelsbyten som lämnades i
lagrådsremissen om omstruktureringar och beskattning var det en
förutsättning för uppskov med beskattningen att ersättningen vid
avyttringen lämnades i form av andelar i det köpande företaget.
Detta villkor skulle innebära att de mottagna andelarna utgör
full ersättning, dvs. de mottagna andelarna är lika mycket värda
som den avyttrade andelen. Avyttrar t.ex. ett moderföretag 100
andelar som är värda 100 till ett dotterföretag mot ersättning av
25 andelar som är värda 25, föreligger en sammansatt transaktion.
Endast 25 andelar har avyttrats genom ett andelsbyte.
Lagrådet anslöt sig i sitt yttrande till uppfattningen att
andelsbytesreglerna vid blandade förvärv endast bör omfatta
överlåtelsens onerösa moment. Mot bakgrund av bl.a. hur termen
avyttring används på andra håll inom skattelagstiftningen är
denna tolkning enligt Lagrådets uppfattning ingalunda självklar.
I propositionen föreslogs att det uttryckligen skulle anges att
ersättningen för de avyttrade andelarna skulle utgå i
marknadsmässig ersättning i form av andelar i det köpande
företaget (48 a kap. 2 § och 49 kap. 2 IL). Det är emellertid
motiverat att frågan om innebörden av termen avyttring även
behandlas generellt. Utredaren skall närmare belysa innebörden av
avyttringsbegreppet i olika bestämmelser och lämna förslag till
de lagtekniska ändringar som kan behövas.
Options- och konvertibellån
Ett optionslån är ett lån som tagits upp av ett aktiebolag och
där skuldebreven är förenade med rätt till nyteckning eller köp
av aktie. Villkoren kan utformas så att bolaget vid emissionen
erhåller en likvid som motsvarar det nominella värdet av lånet
trots att räntan understiger marknadsräntan för ett lån av det
aktuella slaget. Skillnaden mellan emissionspriset och
marknadsvärdet av lånedelen, den s.k. kapitalrabatten, motsvaras
av värdet på optionsrätten. Enligt 24 kap. 4 § IL har bolaget
inte rätt till avdrag för kapitalrabatten.
I sitt betänkande föreslog 1992 års företagsskatteutredning att
bestämmelsen om att avdrag inte får göras för kapitalrabatt på
optionslån skulle tas bort. Motiveringen var följande.
Kapitalrabatten är en utgift för upptagande av lån. Den
omständigheten att en långivare samtidigt som han lämnar lånet
gör ett tillskott till bolaget mot att han erhåller optionsrätten
skulle enligt utredningen inte göra någon skillnad. Skälen för
avdragsförbudet ansågs inte längre aktuella.
Riksskatteverket avstyrkte i sitt remissyttrande förslaget och
anförde bl.a. att det inte torde finnas motsvarande avdragsrätt
för kapitalrabatt på konvertibellån. Regeringen uttalade i
propositionen (avsnitt 16.2) att frågan bör beredas ytterligare.
Något förslag till ändring lades således inte fram.
Utredaren skall se över den skattemässiga behandlingen av
kapitalrabatt på options- och konvertibellån.
Kapitalförluster vid konkurs och likvidation
I 1998 års företagsskatteutredningars gemensamma betänkande (SOU
2001:11) tar utredaren bl.a. upp frågan om kapitalförluster vid
konkurs och likvidation. Om ett företag med underskott upplöses
genom konkurs eller likvidation går rätten till avdrag för
underskott förlorad. Vid ägarförändringar inträffar detsamma
(beloppsspärren) eller inträder en begränsning i avdragsrätten
(koncernbidragsspärren). När ett företag förvärvar
näringsbetingade aktier i ett annat företag uppkommer som
utredaren konstaterar en asymmetrisk kalkylsituation om
koncernbidragsrätt inte föreligger (s.144 f.). Om det förvärvade
företaget går med vinst beskattas vinsten hos detta. Om det
förvärvade företaget däremot går med förlust ger denna inte
upphov till avdragsrätt eller endast till en begränsad
avdragsrätt. Olikbehandlingen av vinster och förluster skulle
påverka kalkylen för samriskföretag (s.k. joint ventures)
negativt. Utredaren har undersökt om det skulle kunna vara en
framkomlig väg att det förvärvande företaget fick avdragsrätt för
kapitalförlust om möjligheten till underskottsavdrag förloras
till följd av att det förvärvade företaget likvideras eller går i
konkurs. För att undvika icke avsedda effekter skulle en sådan
regel behöva förses med begränsningar som det förefaller svårt
att utforma ändamålsenliga lösningar för. Utredaren förordar i
stället att möjligheten att ge koncernbidrag i joint venture-fall
utreds. En möjlig utgångspunkt skulle, enligt utredaren, vara att
koncernbidrag skall godtas endast om samtliga deltagare i ett
gemensamt ägt företag lämnar koncernbidrag med ett belopp som
motsvarar storleken av det egna aktieinnehavet.
Regeringen ansluter sig till utredarens bedömning. I
utredningsuppdraget skall det ingå att se över möjligheterna att
utvidga koncernbidragsrätten i enlighet med det anförda.
Övriga omstruktureringsfrågor
Utöver de frågor som här har tagits upp har utredaren möjlighet
att utreda och lämna förslag om även andra beskattningsfrågor som
har samband med omstruktureringar.
Byggnadsrörelse, handel med fastigheter och tomtrörelse
Enligt regler som tillkom genom lagstiftning år 1981 och som nu
finns i 27 kap. IL gäller att en fastighet som förvärvas genom
köp och andra onerösa fång av den som bedriver byggnadsrörelse
eller handel med fastigheter "smittas" av rörelsen och får
karaktär av lagertillgång i denna. Undantag görs bl.a. för
förvärv som uppenbarligen saknar samband med rörelsen. Makes
förvärv jämställs med rörelseidkarens. Även aktier och andelar
i fastighetsförvaltande företag kan räknas som lagertillgångar.
I 27 kap. IL finns även regler om tomtrörelse. Lagstiftningen
tillkom år 1967.
Man skiljer mellan kvalificerad och enkel tomtrörelse.
Kvalificerad tomtrörelse anses föreligga när någon säljer
byggnadstomter från en fastighet som uppenbarligen har förvärvats
för att ingå i yrkesmässig markförsäljning. För fall där det inte
redan från början står klart att det är fråga om en yrkesmässig
verksamhet finns det schablonregler som anger när enkel
tomtrörelse uppkommer. Enligt schablonen är det i princip antalet
avyttrade tomter under en viss tidsperiod som har betydelse.
Bestämmelserna om byggnadsrörelse, handel med fastigheter och
tomtrörelse har framför allt i fråga om aktiebolag m.fl. fått
mindre betydelse efter de ändringar i inkomstbeskattningen som
har skett sedan de tillkom. Det har också blivit svårt att få dem
att passa ihop med det inkomstskattesystem som har vuxit fram
under senare tid. Reglerna ger även upphov till tolkningsproblem.
Skattelagskommittén (SOU 1997:2 Del II, s. 251 f.) nämner som
exempel den centrala frågan vad det innebär att en enkel
tomtrörelse är påbörjad. Innebär det att de tomter som ingår i
rörelsen blir lagertillgångar när den femtonde tomten säljs eller
räknas de olika tomterna som lager först vid avyttring av
respektive tomt?
Byggentreprenörerna (numera Sveriges Byggindustrier) och Sveriges
Fastighetsägareförbund har i en gemensam framställan begärt att
reglerna för beskattning av byggnadsrörelse, handel med
fastigheter och tomtrörelse skall ses över. Regeringen delar
denna uppfattning.
Utredaren skall överväga om de särskilda reglerna helt eller
delvis kan upphävas och beskattning i stället kan ske enligt
allmänna regler.
Värdepappersrörelse
Handel med värdepapper i egentlig mening bedrivs av bankinstitut
och värdepappersinstitut. Sedan lång tid tillbaka anses i praxis
även ett aktiebolags köp och försäljningar av värdepapper på börs
för egen räkning som sker i större omfattning i relation till
innehavet kunna innebära att företaget bedriver
värdepappersrörelse. Om detta gäller andra juridiska personer är
mer oklart. Mer klart är att detta inte är fallet för fysiska
personer åtminstone inte utan vidare.
Bedöms verksamheten som värdepappersrörelse får företaget rätt
att vid värdenedgång skriva ned värdepapperen med skattemässig
verkan. I gengäld föreligger inte skattefrihet för utdelning på
aktier som utgör lager och detta oavsett storleken på innehavet
i det utdelande företaget. För ägarna innebär kategoriseringen
värdepappersrörelse att de s.k. lättnadsreglerna vid
förmögenhetsvärderingen blir tillämpliga. Gränsdragningen mellan
värdepappersförvaltning och handel med värdepapper torde
väsentligen bestämmas efter kvantitativa kriterier.
I fråga om företag för vilka det gäller särskilda skatteregler,
t.ex. investmentföretag som definitionsmässigt uteslutande eller
så gott som uteslutande förvaltar värdepapper, kan utfallet av
bedömningen av huruvida en aktiv förvaltning utgör handel med
värdepapper eller ej få mycket långtgående skattemässiga
konsekvenser. Bedöms verksamheten som en mer än obetydlig handel
skulle konsekvensen kunna bli att företaget inte beskattas enligt
de särskilda regler som gäller för investmentföretag i 39 kap.
14 § IL. Även för allmännyttiga ideella föreningar och stiftelser
skulle bedömningen av huruvida en aktiv kapitalförvaltning utgör
handel med värdepapper eller ej kunna få stor skattemässig
betydelse. Bedöms verksamheten utgöra handel är resultatet av
verksamheten skattepliktigt. Bedöms verksamheten som
kapitalförvaltning föreligger däremot skattefrihet.
I utredningsuppdraget ingår att analysera och ta ställning till
om det numera finns några bärande skäl att en aktiv förvaltning
av värdepapper inom företagssektorn under vissa betingelser skall
beskattas som värdepappersrörelse.
Tidpunkt för redovisning
Utredningsuppdraget skall vara avslutat senast vid utgången av
juli 2004.
(Finansdepartementet)