Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Konkurrensen, kvaliteten och kostnaderna i byggsektorn, Dir. 2002:24
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2002-02-21
Beslut vid regeringssammanträde den 21 februari 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En kommission tillsätts för att föreslå åtgärder som syftar till
att främja konkurrensen och motverka konkurrensbegränsande
beteende, användande av svart arbetskraft och kartellbildning
inom bygg- och anläggningssektorn. Kommissionen skall vidare
föreslå åtgärder som syftar till att hålla nere byggkostnaderna
ochhöja kvaliteten inom bygg- och anläggningssektorn.
Åtgärderna skall syfta till att bryta strukturer som motverkar en
effektiv konkurrens och pristransparens, motverka användningen av
svart arbetskraft, stärka byggherrekompetensen samt tydliggöra
ansvaret för större entreprenadarbeten. Kommissionen skall arbeta
utifrån ett tydligt konsumentperspektiv vari bl.a. ingår behovet
av att säkra god kvalitet och hälsa och samtidigt nå sänkta bygg-
och boendekostnader. Vidare skall kommissionen föreslå hur
arbetet mellan berörda verk och myndigheter kan samordnas.
Resultatet av kommissionens arbete skall redovisas senast den 15
oktober 2002.
Bakgrund
Strukturomvandling
Allmänt gäller att byggsektorn kännetecknas av svagt
omvandlingstryck. Sektorn uppvisar också en lägre
produktivitetsutveckling jämfört med övrig inhemsk industri. I en
viss bemärkelse har byggsektorn genomgått en strukturförändring,
nämligen relationen mellan beställare- och utförandesidan. Vi har
gått från en situation där ett flertal kunniga beställare, i egen
regi eller med hjälp av lokalt verksamma byggmästare och
hantverkare, byggde för egen långsiktig förvaltning eller till
lokalt verksamma förvaltare, till en situation där ett fåtal
stora rikstäckande byggbolag, med ägda underleverantörer och
leverantörer, producerar byggnadsverk som överlåts till någon
annan att förvalta, i dag ofta till bostadsrättsföreningar.
Strukturomvandlingen har inneburit att byggherrekompetensen
väsentligt försvagats.
För att vända den utveckling som pågått under en förhållandevis
lång tid och som haft ett antal negativa effekter, krävs
målmedvetenhet och ett antal kraftfulla systemförändringar.
Garanti- och ansvarsförhållanden
För främst flerbostadshus krävs sedan början av 90-talet enligt
lag en tioårig byggfelsförsäkring. För andra byggnader som
uppförs lämnar den som utför arbetena oftast högst två års
garanti för arbetena om inte parterna i avtal kommit överens om
annat. Enligt vissa avtal kan entreprenören tvingas rätta till
fel som uppträder även efter garantitidens utgång, om felen har
sin grund i vårdslöshet från entreprenörens sida. Ett annat sätt
att fördela ansvaret är att låta byggherren ta en större del av
risken. Genom s.k. finansiering i partnerskap får anbudsgivaren
ta ett större ansvar för kvaliteten vid upphandling av
byggprojekt.
Kompetens hos upphandlare
Det hävdas från vissa håll att många av de fel och brister som
förknippas med byggnader i dag har sitt ursprung i bristande
kompetens hos beställaren. En beställare måste kunna klart och
entydigt uttrycka sina förväntningar på det projekt han beställer
för att leverantörerna skall veta vad som skall levereras.
Byggherrarnas i vissa fall minskade förmåga att precisera sina
krav och förväntningar innebär att leverantörerna har fått ett
alltför stort inflytande över prissättningen och valet av
material och tekniska lösningar. Som upphandlare är det viktigt
att kunna försäkra sig om tillräckligt hög kvalitet i utförandet.
Stora statliga beställare borde, genom att de delvis utför arbete
i egen regi, ha erfarenheter av hur kostnaderna kan beräknas och
därigenom ha möjlighet att upptäcka och motverka anbudskarteller.
Det är viktigt med en fortsatt målmedveten satsning på utbildning
och utveckling av de offentliga beställarna och byggherrarna så
att dessa kan fungera som goda förebilder på upphandlingsområdet.
Det bör också klarläggas varför den kunskap och beprövad
erfarenhet som finns inte i större utsträckning används i dagens
byggande.
Konkurrens
Inom byggsektorn finns en rad konkurrenshämmande inslag, såsom
dominerande företag, fåtalskonkurrens, handelshinder och
bristande importkonkurrens, in- och utträdesbarriärer, vertikal
integration och regulatoriska begränsningar. För att
öka konkurrensen inom byggmaterialhandeln krävs en ökad
pristransparens. Byggherren, eller de konsulter som han anlitar,
kan i realiteten sällan kontrollera om ett materialpris är rätt i
förhållande till önskad kvalitet, eftersom han endast har
tillgång till bruttopriser från tillverkare eller grossister.
Byggherren kan därmed sällan själv göra en rättvis jämförelse
mellan olika alternativ. En rättvisande livscykelkostnad för en
byggnad eller en funktion i en byggnad blir därmed i dagsläget i
praktiken omöjlig att beräkna.
Skatteundandragande
Skatteförvaltningen har sedan 1996 kontrollerat vissa större
byggentreprenader. De iakttagelser som har gjorts visar att
användandet av svart arbetskraft är stor. Myndigheternas kontroll-
och informationsinsatser eller den egensanering som pågår inom
branschen är inte tillräckliga åtgärder för att komma till rätta
med problemen.
Pågående arbete och aktuella frågor
Flera frågor relaterade till bygg- och anläggningssektorn
diskuteras dels inom Regeringskansliet dels inom berörda verk och
myndigheter. Nedan lämnas en kort redovisning av sådana frågor.
Byggkostnadsforum
Byggkostnadsdelegationen tillsattes 1996 (dir. 1996:38) för att
i samarbete med byggsektorns aktörer aktivt arbeta för
långsiktigt sänkta produktions- och förvaltningskostnader för
bostäder och därmed lägre boendekostnader. I sitt betänkande Från
byggsekt till byggsektor (SOU 2000:44) konstaterade delegationen
bl.a. att det gäller att finna lösningar som kan bryta upp gamla
strukturer, kulturer och traditioner i byggsektorn för att öka
konkurrenskraften i byggsektorn.
Delegationen lämnade i betänkandet ett antal förslag som
baserades på att byggsektorn skall ses som en industrisektor som
skall verka på en kundstyrd marknad. Delegationen konstaterade
att staten har ansvaret för att konstruera regler som medger en
utveckling av marknaden från utbudsstyrd till efterfrågestyrd. I
detta ingår att skapa villkor för en dynamisk konkurrens som kan
utveckla byggsektorn bort från dess nuvarande statiska
förhållande.
Vidare framkom i betänkandet att det med vilja, kompetens och
noggranna förberedelser går att få ner byggkostnaderna till
rimliga nivåer, med bibehållen kvalité i det som utförs.
Boverket har, som ett led i uppföljningen av delegationens arbete,
under 2001 inrättat ett Byggkostnadsforum som skall ta vara på,
och utveckla, delegationens arbete och erfarenheter. Syftet är
bl.a. att fungera som en kunskaps- och idébank för byggherrar,
kommuner, myndigheter, byggentreprenörer m.fl.
Konkurrensfrågor
Konkurrensverket (KKV) har till uppgift att bl. a. lämna förslag
till regeländringar och andra åtgärder för att undanröja hinder
mot en effektiv konkurrens i privat och offentlig verksamhet. KKV
utreder för närvarande flera fall av misstänkta överträdelser av
konkurrenslagen såsom anbudssamverkan, marknadsdelning m.m. inom
byggsektorn.
Regeringen beslutar i dag om en lagrådsremiss om ändringar i
konkurrenslagen för effektivare kartellbekämpning. Ett förslag
gäller möjlighet att befria företag som överträtt konkurrenslagen
från konkurrensskadeavgift om företaget självt anmäler
överträdelsen till KKV och samarbetar med verket under
utredningen.
Skattefrågor
Riksskatteverket (RSV) redovisade i oktober 2001 en delutvärdering
av det s.k. Riksprojektet - Kontroll av svart arbetskraft inom
byggbranschen (RSV Rapport 2001:9). I rapporten anger RSV ett
antal områden där lagstiftningen enligt verkets mening bör ses
över. RSV föreslår bl.a. en ordning där uppdragsgivaren
är skyldig att göra skatteavdrag från ersättning som betalas till
underentreprenörer.
RSV pekar i rapporten på att det finns åtskilliga frågor kring
den föreslagna ordningen som behöver utredas närmare. Regeringen
uppdrog därför genom beslut den 25 oktober 2001 åt RSV att göra
den ytterligare utredning som behövs av förutsättningarna för att
införa ett system med skyldighet att göra skatteavdrag för
underentreprenörer. Uppdraget skall redovisas senast vid utgången
av februari 2002.
Kvalitetsfrågor
År 1995 ändrades bygglagstiftningen med inriktning på att
tydliggöra rollerna och ansvaret i byggandet och därmed ge
förutsättningar för bättre kvalitet och lägre kostnader.
Regeringen har vid olika tillfällen redovisat uppfattningen att
nödvändiga initiativ inte har tagits från byggsektorns sida för
att säkra kvaliteten i byggandet och förvaltningen av byggnader.
Regeringen gav därför genom beslut den 25 november 1999 de stora
statliga byggherrarna, beställarna och förvaltarna i uppdrag att
ta initiativ till att bilda ett kvalitetsråd för byggsektorn med
företrädare för alla aktörer i byggandet och förvaltningen av
byggnadsverk inklusive försäkringsbolag och finansieringsinstitut.
Kvalitetsrådets huvuduppgift är att intensifiera och påskynda
arbetet med att få till stånd ett mer systematiskt kvalitetsarbete
på byggområdet och i förvaltningen av byggnadsverk. Avsikten är,
enligt uppdraget, att arbetet - med existerande problem som
utgångspunkt - skall inriktas bl.a. på samordning av
kvalitetsarbetet hos skilda aktörer, erfarenhetsåterföring samt
kompetensutveckling hos skilda personalkategorier för att därmed
åstadkomma ett heltäckande sätt att säkra kvaliteten.
Kvalitetsrådet bildades i maj 2001 under namnet Rådet för
byggkvalitet. Som ett första steg har även ett samverkansforum,
Byggherreforum, för statliga byggherrar, beställare och
förvaltare bildats med syfte att samverka i frågor om
kompetensutveckling m.m.
Statliga myndigheter bör integrera handikapperspektivet i den
ordinarie verksamheten. Med underlag från handikappolitiska
propositionen 1999/2000:79 finns en handlingsplan för ändamålet
som ställer krav på att tillgänglighet och användbarhet bör
genomsyra statliga byggprojekt. Vidare att förtydligande krav
bör ställas vid upphandling i samband med byggprojekt och att
motsvarande krav även ställs vid förhyrning av lokaler. Målet med
handlingsplanen är att åtgärderna bör vara vidtagna senast 2005.
Miljöfrågor
Miljödepartementet har för närvarande en dialog med tjugo företag
och fyra kommuner om en strategi för hållbar utveckling inom bygg-
och fastighetssektorn. Här framhålls att en hållbar utveckling
förutsätter att en byggnad eller en anläggning fungerar
långsiktigt för sitt avsedda ändamål. Det inbegriper en god
inomhusmiljö och en kostnadseffektiv energi- och resursanvändning.
I dialogen betonas vikten av att hela bygg- och fastighetssektorn,
kommuner och staten gemensamt utvecklar en effektiv och
långsiktigt hållbar bygg- och förvaltningsprocess som tillgodoser
högt ställda krav på kvalitet. Avsikten är att under 2002 nå en
överenskommelse med näringslivet om frivilliga insatser för att
nå uppställda mål för en hållbar bygg- och fastighetssektor.
Riksdagen har beslutat om 15 miljökvalitetsmål, bl.a. målet God
bebyggd miljö enligt förslag i propositionen Svenska miljömål
(prop. 2000/01:130, bet. 2001/01:MJU3, rskr. 2001/02:36). I
propositionen aviseras en översyn av plan- och bygglagen. Syftet
med översynen är att anpassa lagstiftningen till dagens miljökrav
och arbetet med hållbar utveckling. Regeringen avser att under
våren tillsätta en bred utredning med uppgift att göra en översyn
av plan- och bygglagstiftningen.
Inom Regeringskansliet pågår arbetet med att utarbeta en
proposition om inomhusmiljön.
Konsumentfrågor
Småhusskadeutredningen (Dir. 1998:80 och 1999:111) fick 1998 i
uppdrag att prova hur konsumentskyddet vid förvärv, ombyggnad och
uppförande av småhus i fortsättningen skall vara utformat.
Utredningen har överlämnat ett förslag (SOU 2000:110
Konsumentskyddet vid småhusbyggande) som består av två huvuddelar;
ett civilrättsligt avtalsskydd och ett försäkringsrättsligt
fullgörande skydd. Lagar som berörs av förslaget är bl.a.
jordabalken, konsumenttjänstlagen, plan- och bygglagen samt lagen
om byggfelsförsäkring.
Inom Regeringskansliet pågår för närvarande arbetet med en
lagrådsremiss på grundval av utredningens förslag.
Behovet av en kommission
Under de senaste decennierna har det i byggnader vid flera
tillfällen uppstått fuktskador. De mest uppmärksammade exemplen
på senare tid är Moderna Museet och Hammarby sjöstad i Stockholm.
I början av 2002 upptäcktes sprickor i brokonstruktioner på
tvärbanan i Stockholm. Konkurrensverket utreder flera fall av
misstänkta överträdelser av konkurrenslagen inom byggsektorn. I
detta sammanhang har ett stort byggbolag nyligen erkänt
delaktighet i flera fall av kartellverksamhet inom
asfaltbranschen. Konkurrensverket har riktat misstankar mot
ytterligare åtta företag för deras eventuella medverkan i denna
kartellverksamhet. Vidare pågår inom Konkurrensverket en
utredning om olagligt samarbete inom ventilationsbranschen. Tre
företag inom plaströrsbranschen fälldes i december 2001 i
Stockholms tingsrätt för prissamarbete och marknadsdelning.
Riksskatteverkets redovisning av iakttagelser som har gjorts i
kontrollarbetet visar att omfattningen av svarta löner i
byggbranschen är mycket stor. Enligt RSV kan bortfallet av
skatter och avgifter enbart utifrån pågående utredningar och
identifierade härvor där utredning ännu inte påbörjats uppskattas
till mellan 2 och 2,5 miljarder kronor årligen. RSV avstår från
att försöka uppskatta det svarta arbetets totala omfattning i
branschen men uttrycker en oro inför omfattningen.
Det rör sig inte här om enstaka företeelser utan de får i stället
ses som resultatet av en utveckling som pågått inom byggbranschen
alltför länge. Det finns således behov av konkreta åtgärder som
kan bidra till att höja kvaliteten, hålla nere byggkostnaderna
och främja konkurrensen inom bygg- och anläggningssektorn. En
särskild kommission bör därför tillsättas för att se över dessa
frågor. Kommissionen bör bestå av företrädare för närmast berörda
statliga myndigheter.
Uppdraget
Kommissionen skall föreslå åtgärder som syftar till att främja
konkurrensen och motverka konkurrensbegränsande beteende -
användande av svart arbetskraft och kartellbildning - inom bygg-
och anläggningssektorn. Kommissionen skall vidare föreslå
åtgärder som syftar till att hålla nere byggkostnaderna och höja
kvaliteten inom bygg- och anläggningssektorn. Kommissionen
behöver inte utforma färdiga lagförslag.
Åtgärderna som kommissionen föreslår skall syfta till att bryta
strukturer som motverkar en effektiv konkurrens och
pristransparens, motverka användningen av svart arbetskraft,
stärka byggherrekompetensen samt tydliggöra ansvaret för större
entreprenadarbeten. Kommissionen skall arbeta utifrån ett tydligt
konsumentperspektiv vari bl.a. ingår behovet av att säkra god
kvalitet och hälsa och samtidigt nå sänkta bygg- och
boendekostnader. Vidare skall kommissionen föreslå hur arbetet
mellan berörda verk och myndigheter i dessa avseenden kan
samordnas.
Kommissionen bör beakta det arbete som nämnts ovan. Kommissionen
bör även beakta det arbete som i övrigt pågår inom
Regeringskansliet samt berörda verk och myndigheter och som rör
frågor om konkurrens inom bygg- och anläggningssektorn,
kvalitetsfrågor, krav på tillgänglighet och användbarhet,
upphandlingsrutiner, ansvarsförhållandet mellan beställare och
utförare, skatteundandragande m.m.
Kommissionen skall, när det gäller redovisning av förslagets
konsekvenser för små företag, samråda med Näringslivets nämnd för
regelgranskning.
En miljöbedömning och en samhällsekonomisk bedömning av förslagen
skall göras.
Tidsplan för arbetet
Kommissionens förslag skall redovisas senast den 15 oktober 2002.
(Finansdepartementet)