Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Utredningen om översyn av polisens arbetsuppgifter (Ju 2000:17), Dir. 2002:23
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2002-02-21
Beslut vid regeringssammanträde den 21 februari 2002.
Sammanfattning av uppdraget
Utredningen om översyn av polisens arbetsuppgifter skall utöver
nuvarande uppdrag utreda frågan om att föra över huvudansvaret
för förvaring av personer som omhändertagits med stöd av lagen
(1976:511) om omhändertagande av berusade personer m.m. från
polisen till annan huvudman. Med hänsyn till bl.a. detta förlängs
utredningstiden till den 1 december 2002.
Utredningens nuvarande uppdrag
Med stöd av regeringens bemyndigande den 21 december 2000
tillkallade chefen förJustitiedepartementet en särskild utredare
med uppgift att bl.a. utreda och lämna förslag till ändringar som
innebär att polisens verksamhet renodlas så att polisen i ökad
utsträckning kan koncentrera sig på sin centrala funktion att
minska brottsligheten och öka människors trygghet (dir. 2000:105).
Utredningstiden har förlängts, vilket innebär att utredningen
skall redovisa sitt uppdrag senast den 1 april 2002 (dir 2001:63).
Ett delbetänkande med en kartläggning av polisens arbetsuppgifter
redovisades den 9 november 2001.
Bakgrund
Reglerna om omhändertagande av berusade personer finns i lagen
(1976:511) om omhändertagande av berusade personer m.m. (LOB).
Lagen trädde i kraft den 1 januari 1977. Samtidigt avskaffades
bestämmelserna i brottsbalken om straffansvar för fylleri.
Avsikten med den nya lagen var att skapa en grundval åt ett nytt
förhållningssätt vad gällde omhändertagande och behandling av
personer som är berusade på allmän plats. Det var i första hand
fråga om en social skyddslagstiftning där omsorgen om den
enskilde individen skulle komma i förgrunden.
Utvecklingen tog emellertid en helt annan väg än den som
lagstiftaren hade avsett. De som omhändertagits enligt LOB kom
även i fortsättningen att förvaras hos polisen på samma sätt som
skedde före det att LOB trädde i kraft. Genom en lagändring som
trädde i kraft den 1 januari 1999 infördes en möjlighet att
förvara omhändertagna personer i häkte, dvs. inom kriminalvården,
i stället för i polisarrest. En sådan ordning tillämpas i
Stockholm där omhändertagna personer enligt LOB förvaras i
Kronobergshäktet.
En förvaring i polisens eller kriminalvårdens lokaler ger inte
utrymme för någon egentlig vård eller behandling. Personer som är
så akut berusade som ett omhändertagande enligt LOB förutsätter
har dock i många fall behov av sådana omsorger. Omhändertagandet
av dessa skulle därför kunna förbättras om det skedde på något
annat sätt. Mot denna bakgrund, och med hänsyn till det arbete
som då hade inletts med finna former för att renodla polisens
verksamhet, har Justitiedepartementet låtit göra en översyn av
lagen. En del av den översynen har omfattat frågan om ansvaret
för förvaringen av omhändertagna berusade personer.
Uppdraget har redovisats i promemorian Omhändertagande av
berusade personer enligt LOB (Ds 2001:31). I promemorian
konstateras att den nuvarande ordningen att omhändertagna
huvudsakligen förvaras hos polisen inte är tillfredsställande.
Det framhålls att starka skäl talar för att ansvaret för de
omhändertagna under deras tillnyktring bör läggas på en annan
huvudman. Det anges att det har blivit allt svårare för polisen
att bedöma de omhändertagnas hälsotillstånd och att uppgiften att
förvara berusade personer har ett ringa samband med de centrala
polisuppgifterna. Till detta kommer att förvaringen av de
omhändertagna hos polisen sker under förhållanden som med dagens
värderingar framstår som otidsenliga och att humanitära skäl
därför talar för att ansvaret för tillnyktringen bör läggas på en
annan huvudman som kan ge en bättre medicinsk och social
omvårdnad. När det gäller frågan om vem som skall överta
huvudansvaret från polisen för tillnyktringen av de omhändertagna
framhålls att det ligger nära till hands att tänka sig en ordning
där kommunerna ensamma eller kommuner och landsting gemensamt tar
ett ansvar för förvaringen på det sätt som sker vid flera av de
nu fungerande tillnyktringsenheterna. Promemorian innehåller dock
inga förslag i denna del.
Behovet av ytterligare utredning
I promemorian konstateras alltså att det finns starka skäl som
talar för att ansvaret för de omhändertagna under tillnyktringen
bör överföras från polisen till någon annan huvudman. Enligt
regeringens bedömning bör därför övervägas om huvudansvaret skall
ligga på polisen eller om förvaringen i stället bör ligga hos en
huvudman som bl.a. har den medicinska kunskap som krävs för
uppgiften. Frågan om vem som i så fall bör överta huvudansvaret
och hur en sådan övergång skall ske kräver ytterligare utredning.
Detta gäller inte minst frågan om hur en förändring av
huvudmannaskap skall finansieras.
Uppdraget
Utredaren skall utreda hur formerna för förvaring av berusade
personer kan förbättras och därvid överväga vilken huvudman som i
framtiden bör ha huvudansvaret för förvaring av berusade personer.
En möjlighet är att föra över huvudansvaret på kommun eller
landsting. Utredaren kan också överväga en lösning som innebär
att båda dessa huvudmän delar på ansvaret. Om utredaren finner
det lämpligare att huvudansvaret övergår på någon annan huvudman,
står det utredaren fritt att föreslå detta. I samband med frågan
om en eventuell övergång av huvudmannaskapet måste utredaren
också ta ställning till hur man skall fördela ansvaret för den
grupp av omhändertagna personer som uppträder hotfullt och
våldsamt och som därför inte kan förvaras på sjukhus eller
tillnyktringsenhet e.d. Vidare skall utredaren analysera om en
eventuell ansvarsövergång bör föranleda någon förändring av vem
som skall fatta beslut i samband med omhändertagandet.
Utredaren skall också lämna förslag på hur en eventuell övergång
av huvudansvaret skall genomföras. En redovisning skall göras av
hur förslaget påverkar kostnaderna och intäkterna för staten,
kommun och landsting. Utredaren skall när det gäller
kostnadsökningar eller intäktsminskningar lämna förslag till
finansiering.
Utredningsarbetet bör bedrivas med utgångspunkt i den utredning
som gjorts i promemorian Omhändertagande av berusade personer
enligt LOB (Ds 2001:31).
Utredaren skall lämna förslag på den lagstiftning som bedöms
nödvändig.
Utredaren får även ta upp andra frågor som bedöms relevanta för
att lösa huvuduppgiften.
Uppdraget skall samråda med berörda myndigheter.
Utredningstiden förlängs på så sätt att uppdraget skall
slutredovisas senast den 1 december 2002. Ett delbetänkande
avseende de frågor som omfattas av det ursprungligen lämnade
uppdraget skall redovisas senast den 1 juli 2002.
(Justitiedepartementet)