Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Arbetsmarknadspolitiska program för personer med nedsatt arbetsförmåga, Dir. 2002:22
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2002-03-07
Beslut vid regeringssammanträde den 7 mars 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att analysera de
arbetsmarknadspolitiska programmen anställning med lönebidrag,
skyddat arbete hos offentliga arbetsgivare (OSA) och särskilt
stöd vid start av näringsverksamhet. Utredaren skall göra bl.a.
följande.
- Pröva effektiviteten i nuvarande program relaterat till dagens
arbetsmarknad för arbetshandikappade.
- Analysera det flexibla lönebidragets och OSA:s effekter i
förhållande till målen för verksamheten och vid behov föreslå
förändringar i utformningen av programmen.
- Pröva ändamålsenligheten i nuvarande finansieringsmodeller och
vid behov föreslå alternativ.
- Föreslå åtgärder för att öka övergångarna från anställning
med lönebidrag till anställning utan subvention.
- Bedöma och redovisa för- och nackdelar med att medge lönebidrag
för redan anställda som efter sjukdom eller skada fått nedsatt
arbetsförmåga.
- Föreslå hur regler och ersättningar till allmännyttiga
organisationer kan utformas så att arbetshandikappade skall
kunna beredas meningsfulla arbetsuppgifter.
- Pröva behovet av fortsatt särskilt stöd vid start av
näringsverksamhet inom ramen för arbetsmarknadspolitiken.
Vid bedömningar och förslag skall allmännyttan särredovisas och
ungdomarnas situation särskilt beaktas.
Bakgrund
Lönebidrag och OSA är två program som ytterst har ett
fördelningspolitiskt syfte.
Det har under en lång tid lämnats lönesubventioner till
arbetsgivare som anställer arbetslösa arbetshandikappade sökande
som anvisas av arbetsförmedlingen. Stödformerna har förändrats
och utvecklats genom åren.
Anställning med lönebidrag tillkom genom en sammanslagning av de
dåvarande stödformerna arkivarbete och halvskyddad sysselsättning.
Arkivarbete förekom främst inom den statliga sektorn samt hos s.k.
allmännyttiga organisationer. Dessa arbetsgivare fick hela
lönekostnaden täckt av bidrag. Den halvskyddade sysselsättningen
hade lägre och successivt avtrappande bidragsnivåer och förekom
hos enskilda och kommunala arbetsgivare. Bidragsstrukturen
bibehölls när programmen slogs samman. Under 1980-talet infördes
en begränsning av målgruppen till att omfatta endast sökande med
arbetshandikapp och inte som tidigare även äldre, flyktingar,
och andra som hade svårt att få en förankring på arbetsmarknaden.
Lönebidraget har i sin nuvarande form funnits sedan den 1 juli
1991 då också bidragsnivåns koppling till arbetsgivarkategori
upphörde (prop.1990/91:100 bil. 12, bet.1990/91:AU12, rskr.
1990/91:165). Bidraget blev flexibelt och avhängigt av den
arbetshandikappade personens behov och arbetsförmåga och skulle
inte som tidigare avgöras av arbetsgivarens ekonomiska
förutsättningar. Reformen förväntades bl.a. leda till ett ökat
kostnadsmedvetande inom Arbetsmarknadsverket, till att antalet
övergångar till osubventionerat arbete skulle öka, samt till
ökade möjligheter för att tillfredsställa individens önskemål
framför allt för de svårast arbetshandikappade. Dessa var
tidigare hänvisade enbart till anställningar inom stat och
allmännyttiga organisationer. Vidare ansågs det flexibla
lönebidraget leda till lägre bidragsnivåer och fler placeringar
hos arbetsgivare som kunde anses erbjuda varaktiga anställningar
och ökat kostnadsansvar.
Riksdagen har därefter beslutat om vissa förändringar i avsikt
att häva ett totalstopp av nya anställningar med lönebidrag och
att i en långsammare takt minska omfattningen av bidragsnivåerna
(prop.1995/96:96, bet. 1995/96:AU4, rskr. 1995/96:61). Beslutet
innebar bl.a. att bidragsnivån vid förlängning av beslut om
lönebidrag efter de första fyra anställningsåren inte fick
överstiga 80 procent av lönekostnaden. Undantag gjordes för vissa
grupper med omfattande arbetshandikapp. LOSAM-utredningen
föreslog i sitt betänkande Aktivt lönebidrag (SOU 1997:5) vissa
justeringar i regelverket för att öka effektiviteten och
kvaliteten i anställningar med lönebidrag. Regeringen beslutade
bl.a. att ge AMS i uppdrag att genomföra ett 3-årigt projekt vars
syfte var att utveckla metoder, kompetens samt uppföljnings- och
utvärderingsinsatser för att förbättra den lokala hanteringen av
lönebidrag (prop. 1996/97:150, bet.1996/97:FiU20, rskr.
1996/97:284). AMS har slutfört detta uppdrag och i samband därmed
genomfört viktiga kvalitetssäkrande insatser bl.a. genom att
tillsätta en lönebidragssamordnare i varje län.
Bestämmelser om lönebidrag finns i 25-31 §§ förordningen
(2000:630) om särskilda insatser för personer med arbetshandikapp.
Särskilt stöd vid start av näringsverksamhet
Särskilt stöd vid start av näringsverksamhet, tidigare benämnt
näringshjälp, har kunnat beviljas personer med funktionshinder
alltsedan 1915. Inledningsvis krävdes att vederbörande också fått
en fullständig och effektiv utbildning i det yrke som var
aktuellt. Kravet på utbildning upphörde så småningom.
Näringshjälpen kunde lämnas delvis som lån och delvis som bidrag
och administrerades av dåvarande Pensionsstyrelsen. Ett av flera
motiv för näringshjälpen var att personer med funktionshinder
hade vissa svårigheter att få lån i bank. Riksdagen beslutade att
näringshjälpen fr.o.m. 1 juli 1962 skulle överföras till
Arbetsmarknadsstyrelsen.
Nuvarande regelverk medger att en person med arbetshandikapp som
startar eget företag kan få ett bidrag på högst 60 000 kronor
till kostnader för att skaffa utrustning eller andra kostnader i
samband med starten. Företaget skall antas ge ett väsentligt
tillskott till försörjningen. Bidraget kan kombineras med stöd
vid start av näringsverksamhet s.k. starta-eget-bidrag.
Bestämmelser om särskilt stöd till start av näringsverksamhet
finns i 22-24 §§ förordningen (2000:630) om särskilda insatser
för personer med arbetshandikapp.
Situationen inom de arbetsmarknadspolitiska programmen för
arbetshandikappade
Alla människor skall ges möjlighet att kunna delta i arbetslivet
och få sin försörjning genom eget arbete. Personer med
funktionshinder skall ha samma förutsättningar som andra att
delta i arbetslivet. Förutsättningen för detta är att eventuella
hinder minskas eller undanröjs och att kompensatoriska insatser
vidtas för att minska ojämlikheter mellan människor med
respektive utan funktionshinder.
De arbetsmarknadspolitiska program som är förbehållna
arbetshandikappade är avsedda att ge dem samma rätt och
möjligheter att delta i arbetslivet som andra.
Lönebidrag
Det flexibla lönebidraget kräver regelbunden uppföljning och
omförhandling av bidragsnivån. Uppföljningen är viktig för att ge
arbetsförmedlingen information om situationen på arbetsplatsen
för den anställde. Den handlingsplan som undertecknats vid
anställningstillfället skall revideras och utvecklas. Storleken
på lönebidraget skall diskuteras. Det är en personalkrävande
insats för arbetsförmedlingen och ibland en känslig situation för
den anställde.
Det belopp som har legat till grund för beräkningen av
lönebidraget fastställdes 1992 till 13 700 kronor per månad
exklusive lönebikostnader.
Lönebidrag får beviljas i högst fyra år såvida det inte bedöms
motiverat med förlängning med hänsyn tagen till den anställdes
arbetsförmåga. Målet skall vara att en anställning med lönebidrag
skall resultera i en anställning utan lönesubvention. Så kallade
övergångar till osubventionerad anställning har legat på ungefär
tre procent i genomsnitt per år de senaste åren. Det är önskvärt
att antalet övergångar ökar så att fler personer får tillgång
till anställning med lönebidrag.
Anställning med lönebidrag används också i stor utsträckning i
samband med övergångar från Samhall AB till arbete på den övriga
arbetsmarknaden. Under år 2001 gjordes 71 procent av övergångarna
med lönebidrag. Det innebär att lönebidragen har stor betydelse
för att Samhall AB skall kunna hålla uppe volymerna i
övergångarna.
Allmännyttan
Av bl.a. historiska skäl finns en mycket stor andel av anställda
med lönebidrag hos allmännyttiga organisationer. Dessa
arbetsplatser har kunnat erbjuda lämpliga arbeten och utvecklande
arbetsuppgifter. Allmännyttiga organisationer har i hög grad
medverkat till att människor med arbetshandikapp kunnat göra en
aktiv och viktig arbetsinsats och därigenom blivit delaktiga av
arbetsmarknaden. Alternativet för många hade varit en förtida
pensionering.
Många av de allmännyttiga organisationerna har emellertid en svag
ekonomi. LOSAM-utredningen pekade på dessa särskilda
förutsättningar och föreslog att de skulle ges möjlighet att få
en högre ersättning än andra. Riksdagen beslutade också om en
ändring i regelverket fr.o.m. den 1 juli 1997 som medgav en högsta
bidragsnivå på 90 procent till allmännyttiga organisationer. Det
förutsätter att arbetsgivaren dels särskilt ansöker om detta, dels
förbinder sig att uppfylla vissa krav. Det faktum att
allmännyttiga organisationer ofta är betalningssvaga har också
inneburit att anställningar med lönebidrag hos dessa sällan
övergår till anställningar utan bidrag.
På regeringens uppdrag har AMS kommit in med förslag på ett
framtida regelverk för allmännyttiga organisationer. Förslaget
har remissbehandlats.
Redan anställda
Riksdagen har gett regeringen till känna att regeringen bör
överväga om det finns situationer där det kan vara befogat med
lönebidrag även i ett bestående anställningsförhållande (bet.
1999/2000:AU1, rskr. 1999/2000:83).
Arbetsgivaren har ansvar för den arbetslivsinriktade
rehabiliteringen av sina anställda. I vissa företag kan det av
olika skäl uppstå svårigheter för arbetsgivaren att finna en
lösning för en anställd som förlorat stora delar av sin
arbetsförmåga och därmed väsentligt minskat sitt arbetsutbud.
S.k. sociala arbetskooperativ
Den kooperativa idén har visat sig vara en form som lämpar sig
för företagande för personer med vissa funktionshinder.
S.k. sociala arbetskooperativ bedrivs av personer med nedsatt
arbetsförmåga. De är huvudsakligen ekonomiska föreningar där
deltagarna är huvudintressenter. I juridisk mening kan det vara
svårt att särskilja dessa ekonomiska föreningar från andra
ekonomiska föreningar. Verksamheten är inriktad på varu- eller
tjänsteproduktion och syftet är att därigenom tillvarata vars och
ens arbetsförmåga så att det blir möjligt för deltagarna att
bidra till sin försörjning.
Lönebidrag får endast lämnas för en person som har ett
anställningsförhållande med ett företag. I s.k. sociala
arbetskooperativ är kooperatörerna ägare och lönebidrag kan
därför inte lämnas med nuvarande regelverk.
AMS har i sitt budgetunderlag för perioden 2002-2004 framfört
behovet av ett stöd anpassat till arbetskooperativ där flera av
kooperatörerna är arbetshandikappade.
Utvecklingen
Under 1990 fanns i genomsnitt 52 700 personer med arbetshandikapp
antingen registrerade som arbetssökande vid arbetsförmedlingarna
eller deltagare i konjunkturberoende åtgärder exklusive
rekryteringsstöd. Antalet arbetshandikappade inskrivna vid
arbetsförmedlingen har därefter ökat. Under 1995 var i genomsnitt
80 900 personer med arbetshandikapp arbetssökande vid
arbetsförmedlingen eller återfanns som deltagare i
konjunkturberoende program. Motsvarande siffra för 2000 var 64 000
personer varav 46 procent kvinnor och 54 procent män. Under 1990
var antalet anställda med lönebidrag eller OSA 50 700. År 1995
hade antalet ökat till drygt 55 000 personer. 2000 uppgick antalet
endast till 54 000 personer. Regeringens mål var minst 56 000
anställda med lönebidrag eller i OSA.
Riksdagen har beslutat att under åren 2000, 2001 och 2002 utöka
anslaget 22:4 Särskilda insatser för arbetshandikappade, UO 13 med
120 miljoner kronor varje år vilket motsvarar ungefär att 1 000
personer ytterligare kan beviljas anställning med lönebidrag.
Trots det gynnsamma läget på arbetsmarknaden lyckades inte
Arbetsmarknadsverket uppnå de mål som regeringen uppställt för
anslaget under 2000 respektive 2001.
Under budgetåret 1991/92 fanns 24 procent av anställda med
lönebidrag i allmännyttiga organisationer och 1995 var motsvarande
tal 34 procent. Andelen sjönk sedan till 28 procent under 2000.
Anställningarna i enskilda företag har ökat i motsvarande grad.
Subventionsgraden, inklusive allmännyttan, uppgick totalt i mars
1992 till 70,2 procent, i mars 1996 till 68,9 procent och under
2000 i genomsnitt till 63 procent. Subventionsgraden exklusive
allmännyttan var under 2000 i genomsnitt 58 procent.
Uppdraget
Utredaren skall pröva om nuvarande arbetsmarknadspolitiska
program är effektiva på dagens arbetsmarknad så att personer med
nedsatt arbetsförmåga därigenom får det stöd som gör det möjligt
för dem att försörja sig med eget arbete och vid behov föreslå
förändringar.
Utredaren skall pröva om målen för det flexibla lönebidraget
uppfylls. Utredaren skall analysera finansieringsmodellen för
anställning med lönebidrag och OSA. Utredaren skall undersöka om
och i vilken mån omförhandlingar av lönebidragsnivåerna genomförs
och vilka resultat som uppnås. Vidare skall kvalitet och
effektivitet i förhandlingsarbetet belysas.
Utredaren skall föreslå regelförändringar som, inom ramen för
tilldelade resurser, dels kan leda till att fler personer med
nedsatt arbetsförmåga kan erbjudas anställning med lönebidrag,
dels innebär att antalet övergångar från Samhall AB till den
övriga arbetsmarknaden ökar och att såväl effektivitet som
kvalitet för alla inblandade parter i hanteringen av lönebidragen.
Utredaren skall undersöka vilka motiv som angetts i de fall
förlängning av bidraget utöver fyra år har medgivits samt bedöma
om dessa motiv överensstämmer med förordningens intentioner,
förordningen (2000:630) om särskilda insatser för personer med
arbetshandikapp.
Utredaren skall föreslå åtgärder som kan innebära att fler
anställda med lönebidrag får möjlighet att övergå till
osubventionerad anställning.
Utredaren skall överväga för- och nackdelar med att bevilja
lönebidrag för anställda som under sin anställning på grund av
skada eller sjukdom har förlorat stora delar av sin arbetsförmåga.
Utredaren skall också föreslå vilka villkor som bör gälla för att
lönebidrag skall kunna lämnas i sådana fall. Utgångspunkten skall
vara att arbetsgivarens ansvar för den arbetslivsinriktade
rehabiliteringen för anställda inte får urholkas.
Utredaren skall granska och bedöma effekterna av de särskilda
regler som gäller för allmännyttan, vilket innebär att undersöka
om särskilda ansökningar föreligger och är relevanta som underlag
för beslut samt om arbetsgivaren lever upp till de krav som är en
förutsättning för undantaget.
Utredaren skall också föreslå sådana ersättningar och villkor för
allmännyttiga organisationer så att de även fortsättningsvis kan
erbjuda meningsfulla arbetstillfällen för personer med
arbetshandikapp.
Utredaren skall pröva om det finns skäl till att bibehålla det
särskilda stödet för start av näringsverksamhet inom ramen för
arbetsmarknadspolitiken men också pröva om det finns andra
finansieringsmöjligheter för stödet.
Utredaren skall undersöka möjlighet och lämplighet av ett bidrag
till s.k. sociala arbetskooperativ inom ramen för de
arbetsmarknadspolitiska insatserna för funktionshindrade.
Utredaren skall i detta sammanhang föreslå vilka förutsättningar
som skall vara uppfyllda för att en verksamhet skall betraktas
som ett socialt arbetskooperativ och därmed kunna komma i fråga
för ett eventuellt bidrag. Utredaren skall också redovisa
eventuella undanträngningseffekter och risker för
konkurrenssnedvridning.
Utredaren skall särredovisa allmännyttiga organisationer i
bedömningar och förslag. Utredare skall i sitt arbete även beakta
funktionshindrade ungdomars situation på arbetsmarknaden.
Utredaren skall som bakgrund för sina förslag beakta EG:s
statsstödsregler.
Utredaren skall också pröva om förslagen har EU-anknytning.
Samråd m.m.
Arbetet skall bedrivas i nära samråd med utredningen Styrning och
inriktning av Samhall AB (dir. 2002:34), utredningen om vissa
hjälpmedel för personer med funktionshinder samt om vissa
insatser enligt lagen (1993:387) om stöd och service till vissa
funktionshindrade (dir. 2001:81 med tilläggsdirektiv 2002:20) och
den utredning om teckenspråkets ställning som regeringen avser
att tillsätta i de delar som berör det arbetsmarknadspolitiska
området.
I betänkandet (SOU 2000:5) Handlingsplan för ökad hälsa i
arbetslivet förespråkas en förändring av inriktningen på
arbetsmarknadspolitiken. Utredaren föreslår bl.a. att
arbetsmarknadspolitikens ansvarsområde vidgas i syfte att skapa
en kompletterande arbetsmarknad för människor med begränsad
arbetsförmåga på grund av sjukdom. Vidare föreslår utredaren att
en ny form av rehabiliteringsbidrag övervägs till arbetsgivare
som anställer personer med begränsad arbetsförmåga. Betänkandet
remissbehandlas under våren 2002 och regeringen avser att
därefter ta ställning till förslagen. Regeringen kan mot denna
bakgrund komma att återkomma med tilläggsdirektiv.
Författningsändringar
Om utredarens förslag medför krav på författningsändringar skall
förslag på sådana ändrade regler lämnas.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast den 22 september 2003.
(Näringsdepartementet)