Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Företrädesordning vid försäljning av bostäder eller aktier i allmännyttiga bostadsföretag, Dir. 2002:21
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2002-02-28
Beslut vid regeringssammanträde den 28 februari 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att utreda
förutsättningarna för att förbättra möjligheterna för de boende i
allmännyttiga bostadsföretag att förvärva sina hus för ombildning
till kooperativ hyresrätt.
Vidare skall utredaren se över möjligheterna att förbättra för
allmännyttiga bostadsföretag att förvärva andra allmännyttiga
bostäder eller företag som skall säljas.
Uppdraget skall redovisas senast den 30 april 2003.
Bakgrund
En kommun som önskar sälja sitt allmännyttiga bostadsbestånd har
flera möjliga vägar att gå. Kommunen kan - i regel via sitt
bostadsföretag - överlåta hela eller delar av företagets bestånd
av bostäder. Kommunen kan även överlåta hela eller delar av sitt
bostadsföretag.
En försäljning av den fastighet i vilken man som boende hyr sin
lägenhet kan i många fall innebära en stor förändring och skapa
en känsla av otrygghet och oro. Om man som hyresgäst tvingas
acceptera en sådan ägarförändring utan att få möjlighet att göra
sin röst hörd uppstår lätt en känsla av maktlöshet.
Regeringen har i propositionen Kooperativ hyresrätt (2001/02:62)
föreslagit en ny, permanent lag om kooperativ hyresrätt att träda
i kraft den 1 april 2002.
Som ett sätt att ge hyresgästerna möjlighet att påverka sin
situation har regeringen föreslagit en rad åtgärder som syftar
till att underlätta för hyresgästerna att i form av kooperativ
hyresrätt förvärva sitt hus. I bilagan följer en kort redovisning
av dessa förslag. Dessutom redovisas ett förslag från Kommittén
för allmännyttiga bostadsföretag och boendesocial utveckling
(Allbo-kommittén) om en särskild företrädesordning vid försäljning
av kommunalt fastighetsbestånd eller aktier i kommunalt
bostadsföretag.
Behovet av en utredning
Kooperativ hyresrätt är en upplåtelseform som förenar gott boende
med boendeinflytande och boendedemokrati. Upplåtelseformen medför
bättre förutsättningar att motverka spekulation i boendet.
Dessutom kan den kooperativa hyresrätten utgöra ett instrument i
arbetet med att utveckla de allmännyttiga bostadsföretagen.
Som framgår i bilagan har regeringen vidtagit ett antal åtgärder
för att underlätta för de boende att i form av kooperativ
hyresrätt förvärva sitt hus. Enligt regeringens uppfattning är
det dock mycket som talar för att hyresgästerna i allmännyttiga
bostadsföretag bör ges ytterligare möjlighet att förvärva sina
hus för ombildning till kooperativ hyresrätt.
Regeringen anser att de allmännyttiga bostadsföretagen har en
central roll när det gäller kommunernas möjlighet att
upprätthålla sitt ansvar inom bostadsförsörjningsområdet. Mot
denna bakgrund finns även anledning att se över möjligheterna för
allmännyttiga bostadsföretag att förvärva andra allmännyttiga
bostäder eller företag som skall säljas.
Regeringen delar mot denna bakgrund Allbo-kommitténs uppfattning
att frågan om företrädesordning vid försäljning av allmännyttiga
bostadsbestånd eller aktier i allmännyttiga bostadsföretag bör
övervägas ytterligare. Detta bör ske genom att en särskild
utredare tillkallas.
Uppdraget
En utgångspunkt för arbetet skall vara att utreda behovet av - och
förutsättningarna för - att förbättra möjligheterna för de boende
i allmännyttiga bostadsföretag att förvärva sina hus för
ombildning till kooperativ hyresrätt.
Vidare skall utredaren se över möjligheterna för andra
allmännyttiga bostadsföretag att förvärva bostäder eller företag
som skall säljas.
Utredaren skall särskilt analysera det förslag från
Allbo-kommittén om företrädesordning vid överlåtelse av
allmännyttigt bostadsföretag eller bostäder som presenterats i
betänkandet (SOU 2001:27) Allmännyttiga bostadsföretag och
kommunernas boendeplanering.
Utredaren skall lämna förslag till den nödvändiga lagreglering
som följer av övervägandena.
Utredaren skall dessutom i sitt arbete särskilt beakta de förslag
till ny lagstiftning som regeringen lämnat i propositionen
Allmännyttiga bostadsföretag (2001/02:58) och propositionen
Kooperativ hyresrätt (2001/02:62).
Närmare om överlåtelse av fastighet till kooperativ
hyresrättsförening eller annat allmännyttigt bostadsföretag
Överlåtelse av fastighet handlar om den situationen att en kommun
eller ett kommunalt bostadsföretag vill avyttra hela eller delar
av sitt fastighetsbestånd. Som framgår ovan innebär regeringens
förslag i proposition 2001/02:58 att en sådan överlåtelse normalt
skall vara belagd med tillståndsplikt. Tillstånd beviljas av
länsstyrelsen. De boende i de fastigheter som omfattas av
överlåtelsen skall informeras om den planerade överlåtelsen och
beredas tillfälle att yttra sig. Den föreslagna tillståndsplikten
gäller dock inte om förvärvaren är en kooperativ
hyresrättsförening eller ett annat allmännyttigt bostadsföretag.
Genom bildandet av en kooperativ hyresrättsförening ges således
de boende möjlighet att utan tillstånd från länsstyrelsen
förvärva fastigheten.
En annan möjlighet för de boende skulle - om den ovan redovisade
ändringen i ombildningslagen genomförs - vara att ombilda
fastigheten till kooperativ hyresrätt.
Sammanfattningsvis kan det fastslås att det genom regeringens
båda förslag öppnas relativt goda förutsättningar för de boende
att överta fastigheten i form av kooperativ hyresrätt.
Det kan dock finnas fall där varken de boende eller andra
allmännyttiga företag ges möjlighet att påverka skeendet.
En sådan situation uppkommer när länsstyrelsen beviljar en
ansökan om tillstånd till en överlåtelse eftersom man anser att
tillämpningen av bruksvärdereglerna inte äventyras. Utredaren
skall mot denna bakgrund överväga om det finns skäl att införa
någon form av förköpsrätt eller liknande för andra allmännyttiga
bostadsföretag eller de boende i fastigheten.
Utredaren skall också överväga om det finns skäl att införa
begränsningar för en kooperativ hyresrättsförening som förvärvat
en fastighet från ett allmännyttigt bostadsföretag att sedan
ombilda den till bostadsrätter.
Utredaren skall dessutom ta ställning till om det finns skäl att
ge en kooperativ hyresrättsförening företräde enligt
ombildningslagen framför en bostadsrättsförening om det uppstår
en konkurrenssituation mellan föreningarna i samma hus.
Närmare om överlåtelse av aktier till annat allmännyttigt
bostadsföretag
Överlåtelse av aktier handlar om den situationen att kommunen som
ägare till ett allmännyttigt bostadsföretag beslutar att helt
eller delvis avyttra aktierna i företaget.
Regeringens förslag i propositionen Allmännyttiga bostadsföretag
(2001/02:58) innebär att en sådan överlåtelse är tillståndspliktig
om inte kommunen direkt eller indirekt även efter överlåtelsen
innehar det bestämmande inflytandet över bostadsföretaget. Liksom
vid överlåtelse av fastigheter gäller dock att tillstånd inte
krävs om förvärvaren är ett annat allmännyttigt bostadsföretag
eller en kooperativ hyresrättsförening.
Det kan hända att länsstyrelsen beviljar ansökan om tillstånd att
överlåta aktiemajoriteten i företaget. Utredaren skall mot denna
bakgrund särskilt överväga om det finns skäl att erbjuda andra
allmännyttiga bostadsföretag möjlighet att överta aktierna före
andra intressenter.
Att beakta i övrigt för utredaren
Utredaren skall, när det gäller redovisning av förslagets
konsekvenser för små företag, samråda med Näringslivets nämnd för
regelgranskning.
Uppdraget skall redovisas senast den 30 april 2003.
(Finansdepartementet)
Bilaga
Nedan följer en kort redovisning av regeringens förslag som syftar
till att underlätta för hyresgästerna att i form av kooperativ
hyresrätt förvärva sitt hus. Dessutom redovisas ett förslag från
Allbo-kommittén om en särskild företrädesordning vid försäljning
av aktier eller fastigheter i kommunala bostadsföretag.
Ombildningslagen
Lagen (1982:352) om rätt till fastighetsförvärv för ombildning
till bostadsrätt (ombildningslagen) ger möjlighet för en av
hyresgästerna bildad bostadsrättsförening att förvärva fastigheten
om fastighetsägaren avser att avyttra den. I korthet går reglerna
ut på att bostadsrättsföreningen till inskrivningsmyndigheten
anmäler att den är intresserad av att förvärva fastigheten. Detta
antecknas i fastighetsregistrets inskrivningsdel. Sedan anmälan
har skett får fastigheten inte säljas utan att
bostadsrättsföreningen först har erbjudits att köpa den (hembud).
I propositionen Kooperativ hyresrätt (2001/02:62) föreslås att
ombildningslagen utvidgas så att även ombildning till kooperativ
hyresrätt omfattas. Detta innebär att hyresgäster som är
intresserade av att ombilda huset de bor i kan bilda en
kooperativ hyresrättsförening och göra en intresseanmälan till
inskrivningsmyndigheten. Förslaget innebär att det bara kan
finnas en intresseanmälan i taget i fastighetsregistrets
inskrivningsdel.
Pilotprojekt
I syfte att tillskapa kooperativa hyresrättsföreningar som kan
bidra till bostadsförsörjningen på orten har regeringen även
tillsatt en särskild utredare med uppdrag att utreda
förutsättningarna för att i ett antal pilotprojekt genomföra
ombildning från vanlig hyresrätt till kooperativ hyresrätt
(Fi 2001:15).
Utredaren skall i dialog med intresserade kommuner ta fram
nödvändigt underlag för att göra det möjligt att ta ställning
till ett genomförande av pilotprojekt i kooperativ hyresrätt. I
uppdraget ingår att ta fram lämpliga bostadsbestånd samt sådant
underlag att kostnaderna för inblandade parter kan bedömas.
Uppdraget skall redovisas senast den 15 mars 2002 (dir. 2001:97).
Lag om allmännyttiga bostadsföretag
Regeringen har i propositionen Allmännyttiga bostadsföretag
(2001/02:58) föreslagit att en tillståndsplikt införs vid
överlåtelse av allmännyttiga bostadsföretag eller bostäder.
Förslaget innebär att överlåtelser av aktier eller andelar i ett
allmännyttigt bostadsföretag som har en sådan omfattning att
kommunens bestämmande inflytande över företaget upphör, skall
godkännas av länsstyrelsen för att vara giltiga. Likaså skall
överlåtelser av hela eller delar av ett allmännyttigt
bostadsföretags bestånd av bostadslägenheter godkännas av
länsstyrelsen för att vara giltiga. Ansökan om tillstånd skall
avslås om det kan befaras att de allmännyttiga bostadsföretagens
hyror till följd av överlåtelsen inte kommer att få tillräckligt
genomslag vid tillämpningen av bruksvärdereglerna i 12 kap. 55 §
jordabalken eller de hyresförhandlingar som förs enligt
hyresförhandlingslagen (1978:304). Tillstånd krävs dock inte om
egendomen förvärvas av en kooperativ hyresrättsförening eller ett
annat allmännyttigt bostadsföretag.
Kommittén för allmännyttiga bostadsföretag och boendesocial
utveckling (Allbo-kommittén)
Den parlamentariskt sammansatta Allbo-kommittén (Fi 2000:01) hade
bland annat i uppdrag att ta ställning till om hyresgäster eller
andra bör tillförsäkras rätt till förköp av kommunala
bostadsföretag eller bostadsbestånd (dir. 1999:110 samt dir.
2000:102). Förköp av kommunalt bostadsföretag avser den
situationen att kommunen säljer aktier i företaget.
Kommittén föreslår i sitt slutbetänkande Allmännyttiga
bostadsföretag och kommunernas boendeplanering (SOU 2001:27) en
företrädesordning vid försäljning av kommunalt fastighetsbestånd
eller aktier i kommunalt bostadsföretag och att en sådan
företrädesordning regleras i lag. I första hand skall kommunen
sälja till annat allmännyttigt bostadsföretag. I andra hand skall
kommunen sälja till hyresgästerna genom en kooperativ
hyresrättsförening av ägarmodell som hyresgästerna bildat. Först
därefter skall kommunen kunna sälja till bostadsrättsförening
eller annan.
Kommittén anger att med den prioritering som gjorts i kommitténs
tilläggsdirektiv har det inte varit möjligt att utarbeta förslag
till författningstext eller närmare överväga vilken lagteknisk
lösning som är mest lämplig. Frågan om den närmare utformningen
av en reglering av företrädesordningen bör bli föremål för
ytterligare analyser och överväganden inom ramen för en särskild
utredning.