Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av vissa frågor om ledningsrätt, Dir. 2002:17
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2002-02-07
Beslut vid regeringssammanträde den 7 februari 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall undersöka bl.a. om ledningsrättslagen
(1973:1144) börkunna användas för att upplåta utrymme för andra
slag av ledningar än de som nu anges i lagen och för andra
anordningar än ledningar. Vidare skall utredaren se över
förutsättningarna för en ledningsrättshavare att ge någon annan
rätt att disponera ett utrymme eller en ledning som omfattas av
en ledningsrätt. Utredaren skall också undersöka om det behövs
särskilda regler om sakrättsligt skydd vid överlåtelse eller
pantsättning av en ledningsrätt.
Utredaren skall överväga behovet av särskilda regler för
samverkan mellan innehavare av parallella ledningsrätter.
Utredaren skall vidare ta upp vissa frågor om ersättning till
fastighetsägaren. Slutligen skall utredaren överväga behovet av
och kostnaderna för ett särskilt ledningsrättsregister.
Utredaren skall utarbeta de författningsförslag som övervägandena
ger anledning till.
Behovet av en översyn
Allmänt om reformbehovet
Vid bl.a. eldistribution och tillhandahållande av teletjänster är
det som regel nödvändigt att utnyttja ledningar som går över
annans mark. Rätten att dra en ledning över annans mark kan
tryggas på olika sätt. Ett sätt är att ledningens ägare och
fastighetens ägare träffar ett nyttjanderättsavtal. Sådana avtal
används ofta för teleledningar. Ett annat sätt är att inrätta ett
servitut till förmån för ledningshavarens fastighet.
Kraftledningar skyddas ofta genom servitut. Sedan 1970-talet
finns också en särskild upplåtelseform som benämns ledningsrätt.
Ledningsrätt ger rätt att dra fram och begagna en ledning i ett
utrymme som ingår i någon annans fastighet. Ledningsrätten
tillkommer genom ett beslut av lantmäterimyndigheten och den kan
under vissa förutsättningar upplåtas även om den berörda
fastighetsägaren motsätter sig åtgärden. Upplåtelseformen, som
regleras i ledningsrättslagen, har med tiden fått en allt större
betydelse.
Under de år som ledningsrättslagen har varit i kraft har den
tekniska utvecklingen gått mycket fort. Det har skett omfattande
omstruktureringar och utbyggnader av ledningsnäten. Nya slag av
kommunikationssystem har tillkommit. Ledningar och rätten till
ledningar har blivit alltmer värdefulla tillgångar. För många
företag utgör äganderätten eller dispositionsrätten till
ledningar en grundläggande förutsättning för företagets
verksamhet. Det har samtidigt visat sig att ledningsrättslagen
inte alltid tillgodoser de behov som finns, t.ex. behov av att
upplåta utrymme för anordningar som inte utgör ledningar i
ledningsrättslagens bemärkelse.
I en rapport från det IT-rättsliga observatoriet (Ledningsrätt i
IT-tider - utnyttjande av befintlig infrastruktur för att dra
fram optokablar för bredband [Observatorierapport 30/2001]), som
utgör en arbetsgrupp i den av regeringen tillkallade
IT-kommissionen (dir 1998:38), föreslås vissa ändringar i
ledningsrättslagen. Ändringarna syftar bl.a. till att förbättra
förutsättningarna för att på ett flexibelt sätt utnyttja ledningar
och anordningar som hör till ledningar.
Vidare bör nämnas den översyn av regelverket för elektroniska
kommunikationer som EG-kommissionen inledde hösten 1999 - 1999
års kommunikationsöversyn. Under år 2000 antog EG-kommissionen
inom ramen för denna översyn fem direktivförslag. Tre av
förslagen innehåller bestämmelser som berör ledningsrättslagen
(se kommissionens förslag till direktiv om ett gemensamt regelverk
för elektroniska kommunikationsnät och kommunikationstjänster,
KOM [2000] 393, om auktorisation för elektroniska
kommunikationsnät och kommunikationstjänster, KOM [2000] 386,
och om tillträde till och samtrafik mellan elektroniska
kommunikationsnät och tillhörande utrustning, KOM [2000] 384).
Behandlingen av direktivförslagen pågår för närvarande i
Europaparlamentet och rådet. För att anpassa den svenska
lagstiftningen om elektronisk kommunikation, däribland telelagen
(1993:597) och lagen (1993:599) om radiokommunikation, efter de
kommande direktiven har regeringen beslutat tillsätta en särskild
utredning (dir. 2001:32). Utredningen har antagit namnet
Utredningen om elektronisk kommunikation (N 2001:07) och skall
redovisa sitt uppdrag senast den 1 april 2002. Det behov av
ändringar i ledningsrättslagen som EG-direktiven kan ge upphov
till bör dock övervägas tillsammans med andra frågor om
ledningsrätt.
Ändamål för ledningsrättsupplåtelse m.m.
Enligt 1 § ledningsrättslagen kan ledningsrätt upplåtas för den
som för ledning vill utnyttja ett utrymme inom en fastighet. I
2 § anges vilka slag av ledningar som ledningsrätt får upplåtas
för. Det rör sig om olika slag av allmännyttiga ledningar, såsom
teleledningar som ingår i telekommunikationssystem för allmänt
ändamål, allmän svagströmsledning för dataöverföring och liknande
ändamål och koncessionspliktiga elektriska starkströmsledningar.
Den tekniska utvecklingen har lett till nya metoder för att
överföra signaler och nya kommunikationsnät. Signaler överförs
numera i stor omfattning via radio, optiskt eller
elektromagnetiskt. De traditionella fasta kommunikationsnäten har
kompletterats med markbundna mobilnät, kabel-tv-nät och
satellitnät. De kommersiella förutsättningarna för olika slag av
kommunikationsnät har också förändrats. Med den tekniska
utvecklingen har följt ett behov av att utnyttja utrymme på
annans mark för andra anordningar än ledningar, t.ex. för
mobiltelefonmaster och radiolänkstationer. Mot den bakgrunden kan
det nu finnas anledning att överväga om ledningsrättslagen bör
kunna användas för att upplåta utrymme för andra ledningar än dem
som nu anges i lagen eller för andra anordningar än ledningar.
En ledningsrätt ger i dag en rätt att dra fram en ledning av visst,
i ledningsbeslutet preciserat, slag. Den 1 juli 2000 infördes
emellertid en möjlighet för en innehavare av ledningsrätt för
kraftledning att dra vissa teleledningar och svagströmsledningar
inom det utrymme som kraftledningen avser (se 3 a §
ledningsrättslagen). Syftet var att underlätta genomförandet av
den pågående utbyggnaden av bredbandsnäten. Det är givetvis att
föredra om den befintliga infrastrukturen i form av ledningar kan
utnyttjas på ett optimalt sätt. Det kan därför finnas behov av
att komplettera existerande ledningsnät även på andra sätt än
3 a § ger möjlighet till. Som exempel kan nämnas framdragandet av
fiberoptiska kablar i avloppsledningar. Regeringen anser därför
att det finns skäl att se över frågan i vilken utsträckning och
på vilka villkor ledningsrätt för ett visst slag av ledning skall
ge rätt att dra fram ledningar av annat slag.
Upplåtelse av begränsad rätt i befintlig ledningsrätt m.m.
I ledningsrättslagen finns inte några bestämmelser som reglerar
ledningsrättshavarens möjligheter att upplåta nyttjanderätt i en
ledning. Det synes dock inte råda någon tvekan om att
ledningsrättshavaren har rätt att upplåta viss kapacitet i en
ledning till någon annan. När det gäller upplåtelser av ett visst
fiberpar i en fiberoptisk kabel, dvs. en del av en ledning, och
upplåtelser av en hel ledning, är rättsläget inte lika klart.
Tillåtligheten av sådana upplåtelser ifrågasätts ibland även om
det mesta talar för att också detta slag av upplåtelser är
tillåtna. Däremot torde upplåtelser av ett utrymme som omfattas
av ledningsrätten, t.ex. ett utrymme i en ledningsgata, inte vara
tillåtna. Ledningsrättshavaren får inte låta någon annan
installera ledningar eller annan utrustning inom det utrymme som
ledningsrätten avser (se prop. 1973:157 s. 85 och 35 §
ledningsrättslagen).
Det står klart att det i vissa sammanhang skulle vara av värde om
en ledningsrättshavare hade möjlighet att ge andra rätt att
nyttja det utrymme som ledningsrätten avser. Behovet är särskilt
tydligt om ett och samma utrymme skall utnyttjas för två eller
flera ledningar av skilda slag. Ofta har innehavaren av den ena
ledningen då inget intresse av att administrera även den andra
ledningen. Det skulle vara mera ändamålsenligt om innehavaren av
ledningsrätten kunde upplåta utrymme till någon som har ett
intresse av att driva den andra ledningen. I den ovan nämnda
rapporten från det IT-rättsliga observatoriet har därför
föreslagits att ledningsrättshavare skall ges möjlighet att
upplåta en del av det utrymme som omfattas av ledningsrätten. I
första hand har förordats att detta skall ske genom ett nytt
institut, ledningsrättsservitut.
Av intresse i sammanhanget är också det arbete som Europeiska
unionen bedriver inom ramen för 1999 års kommunikationsöversyn.
Enligt förslaget till ett s.k. tillträdesdirektiv (se
kommissionens förslag till direktiv om tillträde till och
samtrafik mellan elektroniska kommunikationsnät och tillhörande
utrustning, KOM [2000] 384) skall innehavarna av vissa
kommunikationsnät vara skyldiga att ge andra operatörer tillträde
till sina nät. Innehavarna måste bl.a. erbjuda rätt till
samlokalisering och rätt till gemensamt utnyttjande av utrustning.
För att en sådan samlokalisering skall kunna omfatta ett utrymme
som upplåtits med ledningsrätt måste ledningsrättslagen tillåta
att andra än ledningsrättshavaren får nyttja utrymmet.
Här bör också nämnas kommissionens direktiv 90/388/EEG. Enligt
art. 4 d (införd genom direktivet 96/19/EG, EGT nr L 74, 22.3.1996,
s. 13) skall medlemsstaterna säkerställa att en rätt till
samlokalisering föreligger i vissa fall. I promemorian Ändringar
i telelagen m.m. (Ds 1998:63) föreslogs en ändring i
ledningsrättslagen som avsåg att genomföra direktivet i denna del.
Förslaget har dock inte föranlett någon lagstiftning (se prop.
1998/99:92 s. 26).
Vad som nu har sagts visar att det finns anledning att överväga
om en ledningsrättshavare bör ges rätt att upplåta en del av det
utrymme som ledningsrätten avser. Om en ledningsrättshavare ges
en sådan möjlighet, uppkommer frågan vilken rätt
nyttjanderättshavaren skall ha att installera egen utrustning i
utrymmet. Den frågan bör därför också ses över.
I dag gäller att en överlåtelse av en ledning för vilken
ledningsrätt har upplåtits är giltig endast om överlåtelsen
omfattar också ledningsrätten (se 35 § första stycket
ledningsrättslagen). Det är därför inte möjligt för en
ledningsrättshavare som innehar flera ledningar som tryggas av en
och samma ledningsrätt att överlåta äganderätten till en av
ledningarna till någon annan. Sådana överlåtelser kan emellertid
ibland vara ändamålsenliga, t.ex. vid olika slag av
omstrukturering av verksamhet. Det finns därför anledning att
överväga lagändringar som gör det möjligt för en
ledningsrättshavare att överlåta en ledning utan att samtidigt
överlåta ledningsrätten.
Det finns vidare ett behov av att klarlägga en ledningsrättshavares
möjligheter att upplåta nyttjanderätt till en hel ledning eller
till en del av en ledning såsom ett fiberpar (se s. 4). Även dessa
frågor bör alltså ses över.
Överlåtelse och pantsättning av ledningsrätt
Vid en ledningsförrättning kan förordnas att ledningsrätten skall
höra till ledningsrättshavarens egen fastighet. En ledning som
dras i utrymmet får då karaktären av fastighetstillbehör.
Överlåts fastigheten omfattas ledningarna av överlåtelsen.
Detsamma gäller vid pantsättning av fastigheten. I jordabalken
finns därvid regler om sakrättslig verkan vid överlåtelse
respektive pantsättning av fast egendom.
Som regel utgör dock ledningar med därtill knuten ledningsrätt
lös egendom. Det finns då inte några sakrättsliga lagregler vad
gäller överlåtelse eller pantsättning. Det är därför inte helt
klart när och hur en förvärvare respektive panthavare får
sakrättsligt skydd.
Mot bakgrund av att ledningarna representerar mycket stora värden
för många företag är det angeläget att de sakrättsliga momenten
vid överlåtelse respektive pantsättning av ledningsrätter är
klara. Det finns därför anledning att överväga om det bör införas
särskilda regler om sakrättsligt skydd vid överlåtelse och
pantsättning av sådana ledningsrätter som utgör lös egendom.
Samverkan mellan innehavare av parallella ledningsrätter
Med parallella ledningsrätter avses två eller flera ledningsrätter
som ligger bredvid varandra. Så kan exempelvis en kraftledning och
en fiberoptisk kabel som är upphängda i samma stolpar tryggas av
två olika ledningsrätter. Om ledningsrätterna är i olika ägares
händer, uppkommer frågan hur samverkan mellan dem skall regleras.
För närvarande torde det vanligaste vara att saken regleras genom
ett mer eller mindre detaljerat avtal. Det är dock oklart vilka
rättsverkningar sådana avtal har. Ett annat sätt, som det
IT-rättsliga observatoriet har pekat på, kan vara att bilda en
association, t.ex. en ekonomisk förening, som får förvärva de
båda ledningsrätterna. Med medlemskapet i föreningen följer då en
rätt att nyttja en viss ledning. Modellen synes emellertid ännu
så länge inte ha kommit till användning. Det står därför inte
helt klart vilka rättsliga problem som den kan vara förenad med.
Ytterligare en metod skulle kunna vara att bilda en
gemensamhetsanläggning enligt anläggningslagen (1973:1149). För
att den modellen skall kunna tillämpas torde det dock krävas
vissa ändringar i anläggningslagen.
Det finns åtskilliga parallella ledningsrätter som redan har
kommit i olika ägares händer. Om samverkansfrågorna inte blir
reglerade i dessa fall, finns det risk för tvister mellan
ledningsrättshavarna. Det finns inte minst mot den bakgrunden
anledning att överväga hur samverkan kan regleras.
Ersättning vid upplåtelse av ledningsrätt
En fastighetsägare har rätt till ersättning för att utrymme tas
i anspråk med ledningsrätt. När ersättningen bestäms, skall
reglerna i 4 kap. expropriationslagen (1972:719) tillämpas. Dessa
bygger på en skadeprincip, dvs. ersättning skall betalas för den
skada som fastighetsägaren drabbas av.
Om ledningsrättslagens tillämpningsområde utvidgas till att
omfatta exempelvis andra slag av ledningar än dem som nu anges i
lagen, är det naturligt att överväga vilka principer som bör
gälla när ersättningen för de nya slagen av upplåtelser bestäms.
Detsamma gäller om det införs en möjlighet för en
ledningsrättshavare att ge någon annan rätt att anlägga nya
ledningar inom utrymmet.
I dag gäller att en ledningsrättsinnehavare som med stöd av 3 a §
ledningsrättslagen kompletterar en starkströmsledning med en
fiberoptisk kabel är skyldig att ersätta fastighetsägaren för den
ytterligare skada som åtgärden medför. Ersättningen fastställs på
talan av fastighetsägaren (jfr 13 d § ledningsrättslagen). Om det,
såsom ovan har berörts, införs en möjlighet för
ledningsrättshavaren att själv anlägga nya slag av ledningar inom
ledningsrättsutrymmet eller en möjlighet för ledningsrättshavaren
att ge någon annan rätt att anlägga nya ledningar inom utrymmet,
bör det övervägas om fastighetsägaren skall ges samma rätt till
ytterligare ersättning som 13 d § i dag ger. Även andra former
för att bestämma fastighetsägarens rätt till ersättning bör
övervägas. Dessa bör inte vara för komplicerade.
Inrättande av ett ledningsrättsregister
I fastighetsregistrets allmänna del finns uppgifter om
ledningsrätter. Registret innehåller bl.a. information om de
utrymmen som har upplåtits med ledningsrätt men det saknar
uppgifter om vilka som innehar ledningsrätterna.
Ett ledningsrättsregister med uppgifter om aktuella
ledningsrättshavare skulle kunna vara av värde på flera sätt.
Registret skulle underlätta för enskilda och för det allmänna att
komma i kontakt med ledningsrättshavarna. Det skulle också kunna
ligga till grund för regler om sakrättsligt skydd i samband med
överlåtelse och pantsättning. Samtidigt finns det skäl att anta
att uppbyggnaden och ajourföringen av registret skulle vara både
tids- och resurskrävande. Mot denna bakgrund framstår det som
motiverat att närmare undersöka behovet av ett
ledningsrättsregister och utröna vilka kostnader det skulle
medföra att bygga upp och föra ett sådant register.
Utredningsuppdraget
Allmänt
Utredaren skall se över de frågor om ledningsrätt som anges nedan.
Om översynen ger vid handen att det finns behov av
författningsändringar, skall utredaren lägga fram förslag till
sådana. Utredaren skall vidare lägga fram förslag på
författningsändringar i ledningsrättslagen som är nödvändiga för
att genomföra de direktiv som Europeiska unionen antar inom ramen
för 1999 års kommunikationsöversyn.
Det står utredaren fritt att ta upp även andra frågor som har
anknytning till dem som anges nedan.
Det ingår inte i uppdraget att föreslå grundlagsändringar.
Ändamål för ledningsrättsupplåtelse m.m.
Utredaren skall - efter en avvägning mellan de skilda allmänna
och enskilda intressen som här gör sig gällande - ta ställning
till om ledningsrättslagens tillämpningsområde bör avgränsas på
något annat sätt än i dag. Utredaren skall sålunda undersöka om
ledningsrättslagens tillämpningsområde bör utvidgas så att lagen
kan användas för att upplåta utrymme för anordningar som ingår i
elektroniska kommunikationsnät eller liknande nät men som inte
utgör ledningar. Om utredaren finner att en sådan utvidgning bör
komma till stånd, skall utredaren också överväga om det finns
behov av någon ytterligare reglering av förutsättningarna för
ledningsrättsupplåtelser. Vidare skall utredaren undersöka om
ledningsrätt bör kunna upplåtas för ledningar av andra slag än de
som nu anges i lagen samt om lagens tillämpningsområde bör
avgränsas på något annat sätt med hänsyn till den tekniska
utveckling som har skett och den nya terminologi som har
utvecklats på kommunikationsområdet.
tredaren skall också ta ställning till i vilken utsträckning och
på vilka villkor en ledningsrätt för ett visst slag av ledning
skall ge rätt att dra fram ledningar av andra slag inom det
upplåtna utrymmet.
Upplåtelse av begränsad rätt i befintlig ledningsrätt m.m.
Utredaren skall överväga om en ledningsrättshavare bör ges rätt
att upplåta utrymme åt någon annan i det utrymme som
ledningsrätten avser. Om utredaren finner att ledningsrättshavaren
bör ges en sådan rätt, skall utredaren också ta ställning till i
vilken utsträckning fastighetsägaren bör ha inflytande över sådana
upplåtelser, hur rättsförhållandet mellan ledningsrättshavaren och
den till vilken utrymme upplåts skall regleras, vilken rätt att
installera ytterligare utrustning som en sådan upplåtelse skall
vara förenad med samt vad som skall gälla i förhållandet mellan
fastighetsägaren och den till vilken utrymme upplåts. I första
hand skall utredaren därvid studera lösningar som innebär en
tillämpning av allmänna nyttjanderättsliga principer. Vidare
skall utredaren överväga om det finns behov av regler som ger
nyttjanderättshavaren skydd vid exempelvis överlåtelse eller
exekutiv försäljning av ledningsrätten.
Om utredaren kommer fram till att ledningsrättshavaren bör ges
rätt att upplåta utrymme som omfattas av ledningsrätten åt någon
annan, skall han även ta ställning till om ledningsrättshavaren
skall kunna överlåta sina ledningar till nyttjanderättshavaren
utan att samtidigt överlåta ledningsrätten.
Utredaren skall vidare överväga om det finns behov av att
klarlägga ledningsrättshavarens möjligheter att upplåta
nyttjanderätt till en hel ledning eller till en del av en ledning,
t.ex. ett fiberpar.
Eventuella förslag om upplåtelse av utrymme, ledning eller del av
ledning skall bygga på frivillighet. Förslagen får, om det är
nödvändigt för att genomföra de direktiv som Europeiska unionen
antar inom ramen för 1999 års kommunikationsöversyn eller för att
åstadkomma ett bättre genomförande av art. 4 d i direktivet
90/388/EEG, även innefatta möjligheter till tvångsupplåtelser.
Överlåtelse och pantsättning av ledningsrätt
Utredaren skall undersöka om det bör införas särskilda
sakrättsliga regler vad gäller överlåtelse och pantsättning av en
ledningsrätt som utgör lös egendom. Utredaren skall därvid
särskilt ta ställning till om det bör införas bestämmelser som
reglerar under vilka förutsättningar som en förvärvare av en
ledningsrätt eller den som får ledningsrätt pantsatt till sig
skyddas mot anspråk från överlåtarens respektive upplåtarens
borgenärer. Utredaren skall också överväga panthavarens ställning
vid en överlåtelse av ledningsrätten.
Samverkan mellan innehavare av parallella ledningsrätter
Utredaren skall undersöka om det finns behov av särskilda
samverkansregler när två eller flera ledningsrätter är belägna i
anslutning till varandra.
Ett alternativ som skall övervägas är att göra anläggningslagen
(1973:1149) tillämplig såvitt gäller frågor som är gemensamma för
ledningsrätterna. Utredaren skall därvid överväga om bestämmelsen
om vilken lös egendom som en gemensamhetsanläggning kan inrättas
för (se 2 § anläggningslagen) är ändamålsenlig. Om utredaren
finner att detta alternativ skall väljas, skall han också
undersöka om det förutsätter andra ändringar i anläggningslagen.
Det står utredaren fritt att pröva även andra alternativ, t.ex.
en modell där innehavarna av de olika ledningsrätterna samverkar
inom ramen för en ekonomisk förening.
Ersättning vid upplåtelse av ledningsrätt
Utredaren skall, om han föreslår en utvidgning av
ledningsrättslagens tillämpningsområde - t.ex. till nya slag av
ledningar eller till anordningar som inte utgör ledningar -
förutsättningslöst pröva om de nuvarande ersättningsprinciperna
är lämpliga även i dessa fall. Om utredaren föreslår att det
införs en möjlighet för ledningsrättshavaren att själv anlägga
nya slag av ledningar inom ledningsrättsutrymmet eller en
möjlighet för ledningsrättshavaren att ge någon annan rätt att
anlägga nya ledningar inom utrymmet, skall han pröva om detta ger
anledning att justera nuvarande ersättningsprinciper eller införa
nya regler om hur ersättningen skall bestämmas för dessa fall.
Utredaren skall redovisa vilka ekonomiska konsekvenser som
förslagen i dessa delar kan antas få.
Inrättande av ett ledningsrättsregister
Ett allmänt tillgängligt ledningsrättsregister skulle kunna
innehålla uppgifter om ledningsrättshavare och eventuella
nyttjanderättshavare. Utredaren skall bedöma vilket behov av ett
sådant register som fastighetsägare, ledningsrättshavare och
andra intressenter, såsom exempelvis olika marknadsaktörer, kan
antas ha och hur registret skulle kunna användas i olika
sammanhang. Utredaren skall också uppskatta kostnaderna för
uppbyggandet och för en löpande drift av registret och bedöma hur
dessa kostnader skulle kunna finansieras samt, om utredningen ger
underlag för det, ta ställning till om det bör inrättas ett
register. Om utredaren kommer fram till att det bör inrättas
ett ledningsrättsregister, skall utredaren även ta ställning till
vem som bör föra registret och hur registret bör regleras. Några
förslag som förutsätter att ett register byggs upp skall dock
inte lämnas.
Att beakta i övrigt
Utredaren skall samråda med Utredningen om elektronisk
kommunikation (N 2001:07) och följa beredningen av den
utredningens förslag. Utredaren skall också samråda med
IT-kommissionen (K 1998:04). När det gäller redovisningen av
förslagets konsekvenser för små företag, skall utredaren samråda
med Näringslivets nämnd för regelgranskning. Utredaren skall
vidare hålla sig underrättad om det arbete som bedrivs inom
Europeiska Unionen inom ramen för 1999 års kommunikationsöversyn.
Utredaren kan söka vägledning i det IT-rättsliga observatoriets
rapport Ledningsrätt i IT-tider - utnyttjande av befintlig
infrastruktur för att dra fram optokablar för bredband.
Utredaren skall i ett delbetänkande senast den 15 augusti 2002
redovisa de ändringar i ledningsrättslagen som är nödvändiga för
att genomföra de direktiv som Europeiska unionen antar inom ramen
för 1999 års kommunikationsöversyn.
Uppdraget skall i övrigt redovisas senast den 31 mars 2003.
(Justitiedepartementet)