Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av socialförsäkringsadministrationen, Dir. 2002:166
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2002-12-19
Beslut vid regeringssammanträde den 19 december 2002.
Sammanfattning av uppdraget
Socialförsäkringsadministrationen består av Riksförsäkringsverket
(RFV) och de allmänna försäkringskassorna.
En särskild utredare skall lämna förslag till hur den framtida
socialförsäkringsadministrationen skall utformas så att
förutsättningarna för att komma till rätta med de administrativa
brister som uppmärksammats i olika sammanhang blir bättre. Likaså
skall förutsättningarna öka att genom gemensamma förhållningssätt
bryta utvecklingen av ohälsan och att kunna utnyttja
samhällets samlade resurser på bästa sätt för den försäkrade.
Uppdraget skall slutredovisas senast den 15 november 2003 men
redan senast den 15 juni 2003 skall utredaren redovisa ett
översiktligt förslag till organisationsstruktur och
ansvarsfördelning mellan de berörda aktörerna.
Bakgrund
Nuvarande organisationens roll- och ansvarsfördelning
1. Socialförsäkringsadministrationen
RFV är central förvaltningsmyndighet för socialförsäkringen och
anslutande bidragssystem. RFV:s roll omfattar verksamhetsgrenarna
normgivning, tillsyn över de allmänna försäkringskassorna och
Premiepensionsmyndigheten (PPM), systemägarskapet för de
gemensamma IT-systemen samt ekonomistyrning. Dessutom skall RFV
agera stabsorgan till regeringen, ansvara för officiell statistik
inom socialförsäkringsområdet samt följa och utvärdera
utvecklingen av socialförsäkringen. Tillsammans med
försäkringskassorna har RFV ansvar för handläggning och
information. RFV:s delaktighet i handläggningsprocessen ökar bl.a.
till följd av ny teknik och framväxten av ärendehanteringssystem
och internet-tjänster.
PPM handhar försäkringsfunktionen i premiepensionssystemet. Denna
verksamhet ställer krav som är unika i statsförvaltningen och
därför inrättades en särskild myndighet för denna funktion.
Försäkringskassorna är självständiga offentligrättsliga juridiska
personer. De är inte statliga myndigheter men finansieras fullt
ut med statliga medel. Det finns 21 försäkringskassor som under
sig har ett antal lokalkontor. Varje försäkringskassa har en
styrelse som ansvarar för att verksamheten bedrivs
författningsenligt, effektivt och i överensstämmelse med syftet
för verksamheten. Ledamöterna utses av regeringen.
Försäkringskassorna har i uppdrag att handlägga enskilda ärenden
inom socialförsäkrings- och bidragssystemen på regional och lokal
nivå samt att svara för samhällets samordning av
arbetslivsinriktad rehabilitering för sjukförsäkrade personer. De
flesta ärenden handläggs av försäkringskassan på den ort där den
försäkrade är bosatt men vissa ärendeslag handläggs koncentrerat
vid särskilda av regeringen utsedda försäkringskassor.
Försäkringskassornas ärenden avgörs antingen av en tjänsteman
eller av en socialförsäkringsnämnd. Nämnden avgör ärenden om
rätten till vissa förmåner som handikappersättning, vårdbidrag,
förtidspensioner, arbetsskadelivränta och assistansersättning.
Nämndens ledamöter utses av försäkringskassans styrelse. För den
dagliga verksamheten ansvarar kassans direktör. Direktören
anställs genom beslut av regeringen efter RFV:s hörande på
förslag av styrelsen.
I försäkringskassans medverkan i den arbetslivsinriktade
rehabiliteringen ingår att upprätta en rehabiliteringsplan för en
försäkrad som behöver en arbetslivsinriktad rehabiliteringsåtgärd.
Planen skall innehålla uppgifter om vilka åtgärder som skall
vidtas, vem som bär ansvaret, tidplan och kostnader för
rehabiliteringen. Inom ramen för de s.k. särskilda medlen som
anslås över statsbudgeten har försäkringskassan möjlighet att
köpa arbetslivsinriktade rehabiliteringstjänster.
Bland annat när det gäller organisatoriska frågor har
socialförsäkringsadministrationen en annorlunda ansvarsfördelning
än statliga myndigheter. I statliga myndigheter är det vanligen
myndighetschefen som beslutar i organisatoriska frågor. När det
gäller försäkringskassorna måste ibland regeringen och i vissa
fall riksdagen fatta sådana beslut. Exempel på sådana beslut är
koncentration av handläggningen av efterlevandepension och
efterlevandestöd till barn. I ett nyligen lämnat betänkande (SOU
2002:80) föreslås en koncentration av arbetsskadeförsäkringen och
även beslut i detta ärende kommer att tas av regeringen.
2. Vissa närliggande områden
Vissa arbetsmarknadsfrågor ligger nära socialförsäkringsområdet.
Arbetsmarknadsverket (AMV) omfattar Arbetsmarknadsstyrelsen (AMS)
och en länsarbetsnämnd i varje län.
AMS är den centrala förvaltningsmyndigheten för allmänna
arbetsmarknadsfrågor och är chefsmyndighet för
länsarbetsnämnderna. Vid AMS finns en styrelse med fullt ansvar
och vid länsarbetsnämnderna finns styrelser med begränsat ansvar.
AMS ger riktlinjer och uppdrag till länsarbetsnämnderna, fördelar
resurser och följer upp verksamheten i länen. Länsarbetsnämnderna
har motsvarande ansvar för arbetsförmedlingarna i det egna länet.
Inom AMS finns dessutom vissa rådgivande nämnder.
När det gäller enskilda personers behov av rehabilitering finns
olika aktörer som skall se till att sådan kommer till stånd.
Förutom arbetsgivaren finns fyra olika aktörer på det offentliga
området som var och en har ett ansvar när det gäller
rehabilitering. Hälso- och sjukvården ansvarar för den medicinska
rehabiliteringen, till vilken bl.a. räknas - utöver ordinär
sjukvård - rådgivning, stödåtgärder och funktionsprövning.
Kommunens socialtjänst ansvarar för den sociala rehabiliteringen,
som bl.a. avser frågor som service, råd, upplysning och bistånd i
personliga angelägenheter. Arbetsförmedlingen ansvarar för
arbetslivsinriktad rehabilitering för arbetslösa, där den som är
i behov av särskilt stöd erbjuds utredande, vägledande,
rehabiliterande och arbetsförberedande insatser med målet arbete,
i första hand på den reguljära arbetsmarknaden. Försäkringskassan
har en initiativroll och ett samordningsansvar för rehabilitering
av sjukförsäkrade personer.
Arbetsmiljöverket (AV), som är central förvaltningsmyndighet för
arbetsmiljö- och arbetstidsfrågor, bildades 2001. Detta skedde
genom att Yrkesinspektionens tio distrikt och
Arbetarskyddsstyrelsen gick samman och bildade en enda myndighet.
Därmed kom yrkesinspektionsdistrikten, som nu benämns
arbetsmiljöinspektionen, att utgöra en avdelning inom
Arbetsmiljöverket. Verket har en styrelse som består av högst sju
ledamöter inklusive generaldirektören.
AV har bl. a. tillsynsansvar i fråga om arbetsgivarnas
skyldigheter att ha en organiserad arbets-, anpassnings- och
rehabiliteringsverksamhet för fullgörande av uppgifter enligt
arbetsmiljölagen (1977:1160) och 22 kapitlet lagen (1962:381) om
allmän försäkring. Tillsynsansvaret omfattar även frågan om
skyldighet för arbetsgivare att tillhandahålla företagshälsovård.
3. Tidigare utredningar
Frågor som rör möjligheterna att såväl effektivisera
socialförsäkringsadministrationen som att skapa nya och bättre
förutsättningar för att använda samhällets samlade resurser på
ett bättre sätt har behandlats i olika sammanhang. Nedan pekas på
några utredningar och andra sammanhang där sådana frågor
aktualiserats.
Riksdagens revisorer har i sin rapport 1998/99:1 framhållit att
granskningen visar att kostnader, kvalitet och prestationer
varierar på ett omotiverat sätt mellan olika försäkringskassor.
RFV har i sin tillsynsverksamhet också följt upp sådana frågor
och funnit liknande brister.
Försöksverksamhet har bedrivits i olika former för att stärka
samverkan mellan skilda samhällsområden i rehabiliteringsarbetet.
Dessutom har Socialstyrelsen, AMS, Arbetsmiljöverket och RFV ett
gemensamt uppdrag från regeringen att samverka inom den
arbetslivsinriktade rehabiliteringen. Samverkan i dessa frågor
har förbättrats och en mängd goda resultat uppnåtts. Samtidigt
visar dock utvärderingar bl.a. att förändringar av roller och
ansvar krävs för att en effektiv samverkan skall kunna
åstadkommas. Så anses det t.ex. att ett gemensamt ansvar över
sektorgränserna behövs för att rehabilitera särskilt utsatta
personer. Även betydelsen av gemensam politisk styrning för att
göra prioriteringar lyfts fram.
Sedan år 1998 bedrivs samverkan inom rehabiliteringsområdet i
enlighet med de riktlinjer som regeringen angav i propositionen
Samverkan, socialförsäkringens ersättningsnivåer och
administration (prop.1996/97:63).
I proposition Vissa socialförsäkringsfrågor m.m. (prop. 2002/03:2)
föreslår regeringen att försäkringskassan skall få utökade
möjligheter att bidra med medel för samverkan inom
rehabiliteringsområdet.
Regeringen gav den 13 december 2001 RFV och AMS uppdrag att
förnya den arbetslivsinriktade rehabiliteringen. AMS och RFV
skall bl.a. redovisa erfarenheterna som gäller
ansvarsfördelningen mellan försäkringskassan och
arbetsförmedlingen som gäller arbetslösa sjukskrivna. Även
erfarenheterna när det gäller ansvarsfördelningen för de
sjukskrivna som har en anställning, men där det är klarlagt att
de inte kommer att kunna återgå i arbete hos sin ordinarie
arbetsgivare, skall redovisas. Om erfarenheterna visar att
ansvarsfördelningen behöver förändras skall AMS och RFV lämna
förslag till regeländringar. Senast den 1 maj 2003 skall en
redovisning av dessa frågor lämnas.
I betänkandet Rehabilitering till arbete (SOU 2000:78) framhålls
att det offentliga ansvaret för rehabilitering präglas av en hög
grad av sektorisering. Fyra parallella sektorer finns med olika
mål, medel och ansvar. I betänkandet föreslås att en ny
rehabiliteringsförsäkring införs och att en ny statlig myndighet
inrättas för att leda och samordna arbetet med rehabilitering.
I december 2001 gav riksdagen (bet. 2001/02:SfU1, rskr. 2001/02:84)
regeringen tillkänna att regeringen bör återkomma till riksdagen
med ett förslag om en finansiell samordning som omfattar
socialförsäkringen, hälso- och sjukvården, socialtjänsten och
arbetsmarknadsmyndigheterna. Med anledning av riksdagens
tillkännagivande har det tillsatts en arbetsgrupp inom
Regeringskansliet för att utarbeta ett sådant förslag. Förslaget
skall träda i kraft under 2003.
I betänkandet (SOU 2002:5) Handlingsplan för ökad hälsa i
arbetslivet föreslås att försäkringskassorna organiseras inom
ramen för den normala statliga myndighetsstrukturen och att
regeringen skall tillsätta en utredning med uppdrag att lämna
närmare förslag till utformning och genomförande av den nya
organisationen. Dessutom föreslås att regeringen skall överväga
utformningen av en fast organisatorisk samverkan mellan
arbetsförmedlingen och försäkringskassan.
Utredningen (S 2002:01) om Analys av Hälsa och Arbete (AHA) har i
uppdrag att föreslå hur en analysgrupp inom området hälsa och
ohälsa i arbetslivet skall utformas. Utredningen skall också
föreslå den närmare inriktningen för analysgruppens arbetsområde
och redovisa för- och nackdelar med olika organisationsformer
samt klarlägga analysgruppens funktion och ansvar i förhållande
till andra myndigheter. Ett delbetänkande (SOU 2002:62)
Kunskapsläge sjukförsäkringen har redan lämnats och
slutbetänkande skall lämnas senast den 31 mars 2003.
Regeringen har utsett en särskild utredare med uppdrag att lämna
förslag till utformning av en koncentrerad handläggning av
arbetsskadeärenden och inrättandet av en kunskapsbank på området
(S 2002:08). Den 15 oktober 2002 lämnade utredaren betänkande
(SOU 2002:80) Koncentrerad arbetsskadehandläggning för
likformighet och rättvisa. Slutbetänkande skall lämnas senast den
15 januari 2003.
Riksrevisionsverket har i sin uppföljningsrapport
Välfärdssystemen behöver förenklas (RRV 2002:20) framhållit att
socialförsäkringsadministrationen behöver tydligare ledning.
Riksrevisionsverket har dessutom i olika sammanhang uttalat sitt
stöd för att försäkringskassorna inordnas i den statliga
förvaltningsstrukturen och att socialförsäkringsadministrationen
ges en tydlig och sammanhållen organisationsform med den centrala
myndigheten som chefsmyndighet.
Regeringen beslutade i september 2000 att tillkalla en utredare
med uppdrag att utreda den statliga tillsynen (Ju 2000:06). I
delbetänkandet (SOU 2002:14) Statlig tillsyn som lämnades i
februari 2002 kartläggs den statliga tillsynen samt de problem
som förekommer. I slutrapporten skall utredaren lämna förslag
till hur den statliga tillsynen kan göras tydligare och
effektivare.
Regeringen gav i april 2002 Statskontoret i uppdrag att granska
styrningen inom socialförsäkringsadministrationen mot bakgrund av
att en ökad fokusering krävs på resultat och resultatstyrning.
Statskontoret har särskilt undersöka hur försäkringskassornas
styrelser arbetar och hur samarbetet mellan styrelse och direktör
fungerar. I rapporten Bättre styrning av socialförsäkringens
administration (2002:26) som redovisades den 29 november 2002
konstateras att styrningen, med många styrande aktörer i
mångfaldiga och komplicerade konstellationer, bäst och enklast
kan beskrivas som överstyrning.
4. Behovet av en översyn
Regeringen har i budgetpropositionen för 2003 (prop. 2002/03:1
Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp)
aviserat en översyn av socialförsäkringens administration. Som
motiv för översynen pekar regeringen särskilt på att det finns
stora skillnader mellan hur reglerna tillämpas och hur människor
blir bemötta i olika delar av landet. Av RFV:s årsredovisning för
2001 framgår att handläggningen av flera slags förmåner visar
allvarliga kvalitetsbrister. En granskning som
Justitieombudsmannen (JO) gjort visar att de försäkrade inte får
tillgång till socialförsäkringen på lika villkor. JO anser vidare
att det finns systemfel. Felen, som är fler och allvarligare än
hos andra myndigheter, rör sig om bl.a. oacceptabelt långa
handläggningstider, bristfälliga beslutsunderlag, underlåtenhet
att besvara brev och slarvigt förda journaler. Skälen till
bristerna är enligt JO låg utbildningsnivå, dåligt efterföljande
av förvaltningslagen (1986:223) samt otillräcklig ledning,
kontroll och styrning.
Bland annat Försäkringskasseförbundets rapport Långtidssjukskrivna
inom försäkringskassan pekar på bristande delaktighet hos
personalen, brist på öppenhet och hög arbetsbelastning. Detta
leder till stressbesvär och sjukdom. Sjukfrånvaron har stigit
från 4,7 procent 1998 till 7,7 procent 2001. Detta är oroande. Än
mer oroande är dock utvecklingen inom enskilda kassor. Värt att
notera är dock att sjukfrånvaron minskat i fyra försäkringskassor
mellan 2000 och 2001. Försäkringskassornas resurserna har under
senare år inte helt motsvarat de kraftigt ökande arbetsmängderna.
Samhällets största utmaningar under de närmaste åren blir att
bryta den ogynnsamma ohälsoutvecklingen. Detta kräver
extraordinära insatser både när det gäller hur trygghetssystemen
utformas och hur socialförsäkringsarbetet organiseras. För att
administrationen trots sina begränsade resurser skall kunna möta
framtidens utmaningar krävs att resurserna används optimalt.
Utgångspunkten är ett helhetsperspektiv och ett gemensamt
förhållningssätt.
I en så stor och geografiskt spridd organisation som
försäkringskassorna utgör måste det ges ett stort utrymme för
decentraliserat beslutsfattande, även om kärnverksamheten avser
relativt standardiserade och enhetliga tjänster.
Regeringen har i budgetpropositionen för 2003 (prop. 2002/03:1)
också betonat att nya och bättre förutsättningar måste skapas för
att använda samhällets samlade resurser på bästa sätt för den
försäkrade. Problembilden för ohälsoutvecklingen är komplex och
berör flera olika samhällsområden. De åtgärder som krävs för att
förbättra situationen går över sektorgränserna. Ansvars- och
arbetsfördelningen mellan olika aktörer kan därför behöva
justeras och nya organisationsstrukturer prövas för att
samhällets resurser skall kunna utnyttjas på ett optimalt sätt.
De områden som är av särskilt intresse är de som har direkt
koppling till arbetslivet. Förbättringar i arbetsmiljö och
effektivare arbetslivsinriktad rehabilitering är exempel på
sådana områden.
Uppdraget
1. Övergripande mål för den framtida organisationen
Regeringen har i budgetpropositionen för 2003 (prop. 2002/03:1)
slagit fast att det övergripande målet för administrationen av
socialförsäkringen är att denna skall administreras rättssäkert,
effektivt och med god tillgänglighet så att tilltron till den
bevaras och stärks. Detta mål gäller som grundförutsättning för
den framtida organisationen. Hänsyn skall även tas till det etniska
perspektivet och jämställdhetsmålet, så att kvinnor och män
behandlas lika t.ex. inom rehabiliteringsområdet.
Organisationen skall ha helhetsperspektiv och gemensamma
förhållningssätt som en grundförutsättning. Tydligt ledningsansvar,
nationell samsyn och likformighet i de beslut som fattas samt
inriktning på gemensam verksamhetsutveckling innefattas i detta.
Vidare skall funktionerna för normering, handläggning och tillsyn
vara tydligt angivna och organisationen skall ha förutsättningar
att effektivt ta fram och genomföra IT-lösningar. RFV:s roll som
centralt styrorgan vid t.ex. normering i förhållande till rollen
som tillsynsmyndighet skall förtydligas. För att garantera en bra
arbetsmiljö samt en god kompetensförsörjning krävs bl.a. en väl
fungerande gemensam personalpolitik samt gemensamma satsningar för
utbildning och kompetensutveckling.
Dessutom skall nya och bättre förutsättningar skapas för att
samhällets samlade resurser skall kunna användas på det sätt som
är bäst för den försäkrade och som är bäst för att bryta
ohälsoutvecklingen.
2. Frågor som skall övervägas i översynen
De frågor som redovisats i avsnittet om tidigare utredningar
skall vägas in i översynen. Dessutom skall följande särskilt
övervägas.
Den nyligen genomförda pensionsreformen innebär bl.a. att
administrationen av pensionsförmånerna är delad mellan RFV och
PPM. Premiepensionen är en del av pensionssystemet och därmed en
del av socialförsäkringen. Däremot tillhör inte PPM
socialförsäkringsadministrationen. Utifrån detta och med stöd av
de erfarenheter som nu finns bör det övervägas om det är lämpligt
att vidta några administrativa ändringar inom
pensionsadministrationen.
Det är vidare viktigt att utredaren ägnar stor uppmärksamhet åt
de frågor som rör ledning och styrning. När det gäller dessa
frågor skall utredaren behandla bl.a. följande.
För närvarande har varje försäkringskassas styrelse det fulla
ansvaret för ledningen av verksamheten. Styrelsen har bl.a.
ansvar för att reglerna inom socialförsäkringen tillämpas
likformigt. Detta ansvar gäller naturligtvis enbart inom
kassornas geografiska och sakliga ansvarsområde. Utredaren skall
pröva vilken ledningsform som är mest ändamålsenlig med hänsyn
till att staten måste kunna styra verksamheten för att
tillförsäkra att reglerna tillämpas likformigt och rättvist över
landet samt att ett bra bemötande säkerställs. Även vikten av ett
lokalt förtroendemannainflytande måste beaktas. I första hand bör
det prövas hur en förstärkt lednings- och samordningsfunktion på
nationell nivå skulle kunna utformas. Denna centrala funktion
skulle kunna ha som sin huvuduppgift att leda, samordna och
utveckla verksamheten inom den samlade
socialförsäkringsadministrationen. Därigenom skulle det
nationella intresset av likformighet och rättssäkerhet i
tillämpningen betonas.
I samband med att utredaren prövar frågan om
förtroendemannarollen inom socialförsäkringsadministrationen
skall han eller hon närmare överväga formerna för de
förtroendevaldas medverkan och inflytande bl.a. i
socialförsäkringsnämnderna och i arbetet med samverkan och
samordning inom rehabiliteringsområdet.
Det är också viktigt att utredaren behandlar ledningen och
styrningen av IT-verksamheten. Med hänsyn till IT-verksamhetens
centrala roll både för servicen till de försäkrade och för
handläggningen av ärenden inom socialförsäkringsadministrationen,
inte minst vid genomförandet av de frekvent förekommande
ändringarna av förmåner och regler inom socialförsäkringsområdet,
är det angeläget att ledningen och styrningen fungerar effektivt.
RFV:s arbete inom ramen för utvecklingen av 24-timmarsmyndigheten
bör särskilt studeras. Regeringen har under de senaste åren ägnat
RFV:s och kassornas IT-verksamhet stor uppmärksamhet och har bl.a.
låtit Statskontoret regelbundet följa upp verksamheten. Utredaren
skall därför särskilt ta tillvara Statskontorets erfarenheter i
dessa frågor.
Nära kopplat till handläggningen och IT-verksamheten finns också
produktionen av statistik. Denna är viktig på flera sätt, inte
minst för uppföljning och analys av ärendehandläggningen. Om
sådana förändringar föreslås i översynen som bedöms påverka
statistikproduktionen måste det också redovisas hur den framtida
statistikverksamheten bör bedrivas.
Slutligen kan det framhållas att regeringens 11-punktsprogram för
att komma till rätta med ohälsoproblematiken kan komma att
medföra beslut om åtgärder. Sådana åtgärder kan eventuellt komma
att påverka ärendemängder m.m. inom
socialförsäkringsadministrationen. Om någon förändring genomförs
som bedöms få administrativa konsekvenser måste detta beaktas i
översynen.
Uppdragets genomförande och tidsplan
Den framtida socialförsäkringsadministrationen skall utformas så
att de tidigare beskrivna målen uppfylls. Utredaren skall
dessutom väga in vad som sagts om tidigare utredningar m.m.
liksom det som sagts om de frågor som skall vägas in vid
översynen.
Utredaren skall samråda med RFV, PPM och försäkringskassorna samt
andra berörda myndigheter och organisationer. Utredaren skall
hålla berörda centrala arbetstagarorganisationer informerade om
arbetet och bereda dem tillfälle att framföra synpunkter.
Det är flera frågor i översynen som kan påverka såväl
ansvarsfördelningen inom den nuvarande
socialförsäkringsadministrationen som fördelningen av uppgifter
och ansvar mellan socialförsäkringsadministrationen och
angränsande samhällsområden. Dessa frågor är centrala för
genomförandet av uppdraget och utgör grund för detaljutformning
av organisationsstruktur och roll- och ansvarsfördelning.
Inledningsvis bör därför sådana frågor behandlas och förslag till
översiktlig organisationsstruktur och ansvarsfördelning mellan
berörda aktörer utformas. Detta förslag skall lämnas till
regeringen senast den 15 juni 2003.
Ett vidareutvecklat och detaljerat förslag till utformning av
organisationen skall lämnas senast den 15 november 2003 samtidigt
med en plan över hur de föreslagna ändringarna bör genomföras.
(Socialdepartementet)