Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Fjärrvärme på värmemarknaden, Dir. 2002:160
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2002-12-12
Beslut vid regeringssammanträde den 12 december 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En utredare tillkallas med uppdrag att
- belysa fjärrvärmens konkurrenssituation på värmemarknaderna,
- föreslå åtgärder för att bättre skydda konsumenten mot oskälig
prissättning på fjärrvärme,
- analysera om det är lämpligt att införa tredjepartstillträde på
fjärrvärmemarknaden och, om det bedöms lämpligt, föreslå regler
för detta,
- analysera de samhälls- och företagsekonomiska konsekvenserna
samt miljökonsekvenserna av tredjepartstillträde,
- bedöma vilka tekniska och andra begränsningar som finns för
tredjepartstillträde till fjärrvärmenäten, och
- genomföra den kompletterande analys på el- och värmeområdet som
riksdagen tillkännagivit när det gäller åtskillnad mellan
nätverksamhet och konkurrensutsatt verksamhet på elmarknaden
såvitt avser avgränsningen till fjärrvärmeverksamhet
(bet.2001/02:NU9,rskr.2001/02:180) och om det behövs föreslå
reglering eller andra åtgärder.
Uppdraget skall delredovisas senast den 30 juni 2003 och vara
avslutat senast den 30 juni 2004. Utredaren skall i
delredovisningen genomföra den kompletterande analys som
riksdagen tillkännagivit avseende åtskillnad mellan elverksamhet
och fjärrvärmeverksamhet (bet. 2001/02:NU9, rskr. 2001/02:180).
Bakgrund
Fjärrvärmen har en viktig roll i omställningen av energisystemet.
Utbyggnaden av fjärrvärme har bidragit till ett kraftigt minskat
oljeberoende, ett effektivare energiutnyttjande, en allt högre
användning av förnybara bränslen, en förbättrad tätortsmiljö och
minskade utsläpp av koldioxid. Fjärrvärmeutbyggnad kan därutöver
bidra till att minska användningen av elvärme och utgör samtidigt
en viktig förutsättning för utbyggnad av kraftvärme. Fjärrvärmen
medger vidare en större flexibilitet i valet av energikälla
jämfört med individuell bränsleeldning.
Fjärrvärmeverksamhet består huvudsakligen av produktion och
distribution av hetvatten i ett rörledningssystem för kollektiv
uppvärmning av byggnader. Fjärrvärme står idag för ca 43 % av den
totala uppvärmningen av bostäder och lokaler. Utbyggnaden av
fjärrvärme har till största delen bedrivits i kommunal regi. I
samband med avregleringen av elmarknaden 1996 infördes en
bestämmelse för kommunala företag som bedriver produktion och
handel med el. Bestämmelsen innebär att ett sådant företag skall
bedriva verksamheten på affärsmässig grund i stället för med
iakttagande av de kommunala självkostnads- och
likställighetsprinciperna. Syftet med bestämmelsen är att de
kommunala elföretagen skall verka under samma förutsättningar som
de privata elföretagen. Samtidigt infördes en motsvarande
bestämmelse för kommunala företag som bedriver distribution av
fjärrvärme. Syftet med den bestämmelsen är att upprätthålla
konkurrensneutraliteten mellan energislagen, dvs. el och
fjärrvärme. Detta innebär att fjärrvärmesektorn för närvarande är
i stort sett oreglerad.
Vad gäller distributionen av hetvatten utgör denna ett naturligt
monopol. Statsmakterna har därför i ökad grad följt utvecklingen
på fjärrvärmemarknaden sedan 1996 i syfte att uppmärksamma ett
eventuellt behov av åtgärder. Uppföljningar visar att
konsumenternas ställning är svag i förhållande till
fjärrvärmeföretagen och att konkurrensen behöver stimuleras på
värmemarknaden. Uppföljningar visar även att betydande
strukturförändringar har skett på fjärrvärmemarknaden sedan 1996.
Det kommunala ägandet har minskat. Nationellt och internationellt
verksamma integrerade energikoncerner står för en ökad andel av
ägandet av fjärrvärmeföretagen. Fjärrvärmeverksamhet bedrivs
också i allt högre grad med ökade avkastningskrav av såväl
privata som statliga och kommunala ägare. En stor prisspridning
mellan fjärrvärmeföretagen och en ökad grad av prissättning efter
alternativa uppvärmningsformer kan även konstateras.
Kommunala fjärrvärmeföretag
Sedan 1996 skall kommunala fjärrvärmeföretag bedrivas på
affärsmässig grund (7 kap. 2 § ellagen (1997:857)). I samband med
Elbörsutredningens betänkande Regler för handel med el (SOU
1996:49) påpekade flera remissinstanser i sina yttranden att den
kommunala lokaliseringsprincipen förhindrade effektiva
värmeförsörjningslösningar i områden nära kommunområdesgränser.
Kommunallagens lokaliseringsprincip innebär att en kommun som
bedriver värmeproduktion i princip endast får leverera värme inom
den egna kommunen. Den 4 juni 1998 tillkallade regeringen en
särskild utredare (dir. 1998:41) för att studera regelverket för
handel med och distribution av naturgas och annan rörbunden
energi. Utredaren fick i detta sammanhang i uppdrag att överväga
om kommunala värmeföretag bör undantas från kommunallagens
lokaliseringsprincip. Den 1 februari 1999 överlämnades
delbetänkandet Effektiva värme- och miljölösningar (SOU 1999:5).
Utredningen föreslog att kommunal fjärrvärmeverksamhet även
skulle få bedrivas i geografisk närhet till företagets
fjärrvärmeverksamhet inom kommunen i syfte att uppnå en
ändamålsenlig fjärrvärmeverksamhet. Regeringen bedömde i
propositionen Energimarknader i utveckling - bättre regler och
tillsyn (prop. 2001/02:56) att ett undantag från
lokaliseringsprincipen bör genomföras på sikt, men först efter en
ytterligare utredning av möjligheterna att införa pristillsyn av
värmedistribution. Riksdagen delade regeringens bedömning när det
gäller lokaliseringsprincipen (bet. 2001/02:NU9).
Utredningar om konkurrensen för fjärrvärmen på värmemarknaderna
Den 17 december 1998 fick Energimyndigheten regeringens uppdrag
att göra en förstudie i syfte att beskriva situationen på
värmemarknaden ur ett användarperspektiv. Uppdraget redovisades
den 26 oktober 1999 (dnr N1999/11368/ESB). Efter remissbehandling
fick Energimyndigheten i uppdrag av regeringen att i samråd med
Konkurrensverket och Konsumentverket samt företrädare för bransch-
och konsumentorganisationer senast den 1 oktober 2000 redovisa en
översyn av fjärrvärmemarknaden och ett förslag till metod för att
följa utvecklingen på denna (dnr N1999/11368/ESB). I uppdraget
ingick att ta fram ett system för riktmärkesjämförelser (s.k.
benchmarking) mellan fjärrvärmeföretagen. Energimyndigheten
överlämnade den 16 oktober 2000 rapporten Fjärrvärmen på
värmemarknaderna - Rapport över uppdrag att följa utvecklingen på
fjärrvärmemarknaden till regeringen (dnr N1999/11368/ESB).
Rapporten innehöll förslag om utökad prisinformation,
produktivitetsmätningar och nyckeltal. Den innehöll också förslag
om att utreda krav på särredovisning eller juridisk separation av
fjärrvärmeföretag, att utreda möjligheterna att införa
tredjepartstillträde till fjärrvärmenäten samt att utreda
möjligheterna för fjärrvärmekunderna att ta upp klagomål mot
priser och andra leveransvillkor. Rapporten har remissbehandlats.
Regeringen bedömde i propositionen "Energimarknader i utveckling -
bättre regler och tillsyn" (prop. 2001/02:56) att
konkurrenssituationen, strukturförändringarna på
fjärrvärmemarknaden och fjärrvärmens betydelsefulla roll i
energiomställningen medför att en ökad pristransparens bör
eftersträvas. För att tillgodose konsumentens intresse av låga
fjärrvärmepriser bedömdes en ökad uppföljning av
fjärrvärmepriserna vara motiverad. Även riksdagen bedömde att fri
prissättning för fjärrvärme kombinerat med naturliga monopol
riskerar att leda till oskäliga prishöjningar (bet. 2001/02:NU9).
Energimyndigheten har fått i uppdrag att följa och analysera
utvecklingen på värmemarknaderna med avseende på priser,
konkurrensförhållanden, bränsleslag och utsläpp av koldioxid och
andra miljöfarliga utsläpp från olika typer av uppvärmning. I
detta arbete ingår att ta fram relevanta nyckeltal för att följa
fjärrvärmens utveckling i olika avseenden i syfte att få kunskap
om produktionsförhållanden och sambandet mellan produktion och
kostnader. En första årlig uppföljningsrapport, Värme i Sverige,
redovisades till Näringsdepartementet den 20 december 2001 (dnr
N2001/11486/ESB).
Åtskillnad mellan nätverksamhet och konkurrensutsatt verksamhet i
el- och fjärrvärmeföretag
Regeringen föreslog i propositionen Energimarknader i utveckling
- bättre regler och tillsyn (prop. 2001/02:56) ett förbud mot
gemensam verkställande direktör och gemensam styrelsemajoritet i
elhandels- eller elproduktionsföretag och elnätsföretag. Syftet
med förslaget var att försvåra möjligheterna att övervältra
kostnader mellan monopolverksamhet och konkurrensutsatt
verksamhet. Att förhindra s.k. korssubventionering är en viktig
förutsättning för väl fungerande el- och värmemarknader.
Riksdagen avslog dock regeringens förslag i denna del (bet.
2001/02:NU9, rskr. 2001/02:180). Riksdagen menade att förslaget
var behäftat med ett antal problem som kräver ytterligare
beredning och överväganden. Riksdagen anmodade regeringen att
göra en förnyad prövning av frågan och återkomma till riksdagen
med ett nytt förslag. Särskilt bör frågan om kongruensen i
regelverket för å ena sidan nätföretag och företag som bedriver
produktion av och handel med el och å andra sidan
fjärrvärmeföretag och elhandelsföretag uppmärksammas.
Konkurrenssituationen på värmemarknaden
Utbyggnaden av fjärrvärme har lett till att denna
uppvärmningsform, där den är etablerad, har en dominerande
ställning på värmemarknaderna. Distributionen av hetvatten utgör
ett s.k. naturligt monopol. Detta innebär att det inte är möjligt
att införa rimliga konkurrenslösningar i denna del.
Monopolprissättning är därför en risk. En stor prisspridning
mellan fjärrvärmeföretagen och en ökad grad av prissättning efter
vad alternativa uppvärmningsformer kostar kan även konstateras.
Konkurrensen från andra uppvärmningsformer är ur
fjärrvärmekundens synvinkel begränsad. Värmemarknaden
kännetecknas även av betydande trögheter. Kostnaderna för att
byta uppvärmningssystem är det största hindret. Ett byte av
uppvärmningssystem är ofta en betydande investering som kräver
tillgång till kapital hos den enskilde konsumenten. Även de
praktiska möjligheterna att byta uppvärmningssystem utgör ofta en
begränsning för konvertering från fjärrvärme. Eftersom andra
uppvärmningsformer inte direkt konkurrerar då
fjärrvärmeanslutning skett är därmed fjärrvärmemarknaden i
konkurrensrättsligt hänseende att betrakta som relevant marknad.
En värmekonsument som tillgodoser sin uppvärmning med el eller
andra bränslen har möjlighet att välja och byta leverantör på ett
sätt som fjärrvärmekonsumenten saknar. En ökad utbyggnad av
fjärrvärme i småhusområden medför även att de små
värmekonsumenternas intressen behöver tillgodoses i större
utsträckning. I övrigt bestäms konkurrensförhållandena mellan
bränslena inom värmesektorn i hög grad av energibeskattningen.
Åtgärder för att förbättra konkurrensen på värmemarknaden
Konkurrensen inom värmesektorn bör stimuleras så att ökad
effektivitet och lägre priser kan uppnås. För att uppnå en
dynamisk konkurrens på värmemarknaden är det viktigt att motverka
olika inträdesbarriärer. Ett sätt att öka konkurrensen på
fjärrvärmemarknaden kan vara att låta spillvärmeleverantörer
sälja värme direkt till konsumenten genom att få tillträde till
nätet för själva distributionen, s.k. tredjepartstillträde. En
sådan ordning torde kunna vara aktuell främst i de stora
fjärrvärmesystemen. En potentiell leverantör av spillvärme har i
dag i princip endast ett alternativ för nyttiggörande av
spillvärme genom att leverera till nätet på villkor fastställda
av nätägaren. Ett bättre utnyttjande av spillvärme innebär även
hushållning med naturresurser och en effektivare energianvändning.
I främst de stora fjärrvärmesystemen i landet skulle en sådan
möjlighet kunna ge ett stimulerande konkurrenstryck på
fjärrvärmeföretagen som då inte är den enda köparen av
spillvärmen. Vidare kan en utbyggnad av fjärrvärmen mellan
tätorter stimuleras genom tredjepartstillträde, då nätet öppnas
för den som kan erbjuda värme till lägre pris. Ett utökat
värmeunderlag för kraftvärme kan även innebära en effektivare
elproduktion.
Uppdraget
Konkurrensen för fjärrvärmen på värmemarknaderna och kommunala
fjärrvärmeföretag
Utredaren skall belysa fjärrvärmens konkurrenssituation på
värmemarknaderna och särskilt beakta effekterna av förändringarna
i regelverket för kommunala fjärrvärmeföretag som genomfördes
1996. Utredaren skall även belysa de affärsmässiga riskerna med
att bedriva fjärrvärmeverksamhet, exempelvis hur behovet av
bränsleflexibilitet påverkar värmepriserna.
Åtgärder mot oskälig fjärrvärmeprissättning
Utredaren skall föreslå åtgärder för att bättre skydda
konsumenten mot oskälig fjärrvärmeprissättning. Utredaren skall
analysera behovet av pristillsyn på fjärrvärmemarknaden och, om
det bedöms nödvändigt, föreslå hur ett regelverk och en
tillsynsmodell för fjärrvärmemarknaden lämpligen kan utformas.
Utgångspunkten bör vara motsvarande regelverk för el- och
gasmarknaderna. Olika system för tillsyn bör emellertid studeras
såsom prisjämförelser, pristaks- och indexreglering samt
inrättande av fjärrvärmekonsumentråd. Riktmärkesjämförelser av
priserna för värmedistribution kan vara en sådan modell. För
fjärrvärmen som är lokal till sin karaktär bör de lokala
skillnaderna kunna tillgodoses genom en inriktning som bygger på
prisjämförelser. Erfarenheterna från tillsynen av elnätsföretag
bör även tillvaratas. I Sverige finns det ett 30-tal
energiföretag som driver såväl elnäts- som fjärrvärmeverksamhet,
vilka tillsammans svarar för huvuddelen av el- och
fjärrvärmeförsäljningen i landet. Detta medför att det kan finnas
samordningsfördelar med likvärdiga regelverk för el- och
värmedistribution. Konkurrenslagstiftningens roll att stävja
oskälig fjärrvärmeprissättning bör även belysas. Utredaren skall
också överväga om ett eventuellt regelverk bör omfatta även
fjärrkylamarknaden och fjärrånga.
Utredaren skall även studera behovet av och förutsättningarna för
att inrätta en instans för klagomål mot priser och
leveransvillkor för konsumenterna på fjärrvärmemarknaden samt
införande av en förhandlingsordning vad gäller prissättningen av
fjärrvärme, och i sådana fall lämna förslag på lämpliga åtgärder.
Utredaren skall vidare analysera hur en ökad pristransparens på
värmemarknaden skapar förutsättningar för konsumenten att bättre
utvärdera sin situation. Utredaren skall i detta sammanhang
beakta det arbete Energimyndigheten bedriver för att följa
utvecklingen på värmemarknaden. Utredaren skall om så bedöms
lämpligt lämna förslag om, i det fall att ett system för
pristillsyn föreslås, att medge undantag från
lokaliseringsprincipen vad gäller fjärrvärmeverksamhet i
geografisk närhet till företagets fjärrvärmeverksamhet inom
kommunen.
Tredjepartstillträde
För att åstadkomma ökad konkurrens på värmemarknaderna skall
utredaren analysera möjligheterna att åstadkomma ökad konkurrens
vad gäller utbudet. Ett sådant sätt som skall analyseras är
möjligheterna för spillvärmeleverantörer att sälja värme direkt
till konsumenten genom att få tillträde till nätet för själva
distributionen, s.k. tredjepartstillträde. Utredaren skall i det
sammanhanget analysera effekterna av att fjärrvärmenäten
integreras mellan närbelägna tätorter i fråga om möjligheterna
att utnyttja spillvärmen och/eller öka värmeunderlaget för
kostnadseffektiv kraftvärmeproduktion. I detta sammanhang skall
en analys också göras av om den kommunala lokaliseringsprincipen
innebär en begränsning för en sådan utveckling.
Utredaren skall undersöka de rättsliga förutsättningarna för ett
tredjepartstillträde samt hur villkoren och administrationen för
sådant tillträde till distributionen av hetvatten kan utformas.
Utredaren skall vidare undersöka i vilken mån andra regelverk kan
behöva ändras för att underlätta tredjepartstillträde. Utredaren
skall därvid särskilt beakta behovet av ett enkelt regelverk som
underlättar för nya aktörer. Vidare skall de samhälls- och
företagsekonomiska konsekvenserna samt miljökonsekvenserna av
tredjepartstillträde analyseras. Utredaren skall även bedöma de
tekniska begränsningar för tredjepartstillträde som följer av
fjärrvärmenätens tekniska utformning. Då den nuvarande
beskattningen av värmeproduktion beror på om den produceras inom
industri, fjärrvärmeverk eller kraftvärmeverk skall
energiskattesystemets utformning också uppmärksammas vid analysen.
Arbetet med ett program för långsiktiga avtal för en
konkurrenskraftig energiintensiv industri skall även beaktas.
Vidare skall arbetet inom EU med relevanta direktivförslag, såsom
kommissionens förslag till direktiv om främjande av kraftvärme på
grundval av efterfrågan på nyttiggjord värme på den inre
marknaden för energi (KOM(2002) 415 slutlig), uppmärksammas och
hänsyn tas till eventuella EG-rättsliga krav. Om utredaren finner
att tredjepartstillträde bör genomföras skall ett förslag till
regelverk om detta läggas fram. Utredaren skall i detta fall
också föreslå nödvändiga ändringar i andra regelverk som kan
behöva ändras för att underlätta tredjepartstillträde. Utredaren
skall också undersöka om ytterligare åtgärder utöver
tredjepartstillträde bör vidtas som kan bidra till att öka
konkurrensen på värmemarknaderna, och i sådant fall lämna förslag
till sådana.
Åtskillnad mellan nätverksamhet och konkurrensutsatt verksamhet i
el- och fjärrvärmeföretag
Utredaren skall studera och överväga behovet av bestämmelser som
reglerar åtskillnaden mellan nätverksamhet och konkurrensutsatt
verksamhet på elmarknaden och fjärrvärmeverksamhet. Eftersom
fjärrvärmeföretag i dag ofta drivs inom integrerade
energikoncerner där även såväl elhandel som elproduktion och
nätverksamhet ingår, utgör korssubventionering mellan
konkurrensutsatt och monopolskyddad verksamhet en risk. I vissa
fall drivs fjärrvärmeföretagen även i samma juridiska person som
elproduktion och elhandel. I syfte att undvika
korssubventionering och prisdiskriminering skall utredaren
överväga behovet av skärpta regler och tillsyn av särredovisning
av fjärrvärmeverksamhet. Kongruensen mellan kraven på åtskillnad
mellan å ena sidan elnätsverksamhet och elhandel och elproduktion
och å andra sidan fjärvärmeverksamhet och elhandel och
elproduktion skall beaktas. Vidare skall behovet av särskilda
regler för kraftvärmeföretag analyseras.
Arbetets genomförande, tidsplan m.m.
Utredaren skall samråda med utredningen om en översyn av
va-lagstiftningen (dir. 2002:46).
Om utredaren föreslår åtgärder som kräver finansiering skall
förslag till sådan lämnas. Utredaren skall även göra en bedömning
av vilken miljöpåverkan som förslagen får om de genomförs.
Utredaren skall, när det gäller redovisning av förslagets
konsekvenser för små företag, samråda med Näringslivets nämnd för
regelgranskning.
Uppdraget skall delredovisas senast den 30 juni 2003 och vara
avslutat senast den 30 juni 2004. Utredaren skall i
delredovisningen genomföra den kompletterande analys som
riksdagen tillkännagivit avseende åtskillnad mellan elverksamhet
och fjärrvärmeverksamhet (bet. 2001/02:NU9, rskr. 2001/02:180).
(Näringsdepartementet)