Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av systemet för finansiering av de statliga avtalsförsäkringarna, Dir. 2002:159
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2002-12-12
Beslut vid regeringssammanträde den 12 december 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall genomföra en översyn av nuvarande
modell som reglerar åtaganden för myndigheter anslutna till
de statliga avtalsförsäkringarna. Översynen skall vara inriktad
på att motverka de eventuella snedvridningar som nuvarande system
kan medföra och att förbättra myndigheternas möjlighet att förutse
kostnaderna för avtalsförsäkringar till sina anställda.
Bakgrund
Allmänt
Statens åtagande för avtalsförsäkringarna till de anställda
bestäms genom kollektivavtal. Såväl de totala kostnaderna som
varje anställds förmåner måste därmed ses som givna vid
utformningen av den modell som reglerar åtaganden för
myndigheter anslutna till de statliga avtalsförsäkringarna.
Modellen är ett sätt att inom staten fördela kostnaderna för
statens åtagande.
Det finns ett mindre antal icke-statliga arbetsgivare, som är
anslutna till det statliga finansieringssystemet. Utformningen
av modellen får därmed betydelse även för dem.
Huvudregeln för finansiering av de statliga avtalsförmånerna är
att varje myndighet betalar premier för de förmåner som dess
anställda intjänar rätt till. Premierna tillförs en inkomsttitel
på statsbudgeten. De utgående förmånerna belastar ett särskilt
anslag. Från denna huvudregel finns undantag som innebär
att respektive myndighet inte betalar premier efter hand utan
betalar förmånen när den faller ut. Myndigheten är i detta
avseende en så kallad självförsäkrare. Detta gäller framför
allt för affärsverken, som betalar tjänstepensionerna på
detta sätt och som gör reservering i sina bokslut för framtida
pensionsutbetalningar. Affärsverket betalar pensioner för de
personer vars sista statliga anställning var hos verket, medan
anslaget belastas för pensioner till personer vars sista
statliga anställning var hos en myndighet, som inte är
självförsäkrare.
Modellen med premier omfattar pensioner, gruppliv och
personskadeersättning. Dessa förmåner betalas ut från staten
när förmånen förfaller till betalning till förmånstagaren.
Utanför modellen ligger t.ex. de avgiftsbestämda förmånerna
kompletterande ålderspension och individuell ålderspension.
Medlen till dessa betalas löpande ut från staten under
anställningstiden och fonderas utanför staten.
Modellen är ett led i det delegerade arbetsgivaransvaret.
Myndigheterna skall ha det fulla kostnadsansvaret såväl för
ingångna kollektivavtal som för sin lokala arbetsgivarpolitik.
Modellen skall även vara ett hjälpmedel vid styrningen av
myndigheternas personalpolitik. Det är därför önskvärt att det
är lätt för myndigheterna att se sambandet mellan sin
personalpolitik och sina premier.
De statliga myndigheter som inte är självförsäkrare måste vara
anslutna till systemet med premier. Rätten att undanta vissa
anställda från den statliga pensionsrätten är starkt begränsad.
Det finns därmed ingen risk för ett moturval, det vill säga att
en myndighet undantar sådana arbetstagare som det till följd av
utjämningen skulle betalas högre premier för än som motsvarar
deras intjänade pensionsrätt, från statlig pensionsrätt. Det kan
därför göras vissa avvikelser från principen att premien för
varje anställd skall motsvara värdet av hans eller hennes
avtalsförmåner. Man kan, till exempel för att uppnå vissa
personalpolitiska mål, omfördela kostnaderna inom kollektivet av
statliga myndigheter. Exempelvis tillämpas könsneutrala premier
i det nuvarande systemet för finansiering av de statliga
tjänstepensionerna. Möjligheten att införa en åldersutjämning
av premierna behöver inte heller avvisas uteslutande på grund av
risken för moturval.
Nuvarande system
Det nuvarande systemet för finansiering av de statliga
avtalsförsäkringarna infördes den 1 januari 1998. Systemet, som
det kommer till uttryck i förordningen (1997:908) om premier för
statens avtalsförsäkringar, utgår från att premien för varje år
och varje anställd skall motsvara den pensionsrätt som den
anställde tjänat in just det året. Denna pensionsrätt beräknas
efter utgången av året, när Statens pensionsverk (SPV) har fått
uppgift om lön, anställningstid m.m. Systemet är därför uppbyggt
med preliminära och slutliga premier. De preliminära premierna
beslutas under året före det år premierna avser. De baseras på
anställningsuppgifter till och med året före beslutsåret och i
övrigt på prognoser. Den slutliga premien fastställs under april
året efter det år den avser och skillnaden mot inbetalda
preliminära premier skall regleras före utgången av maj.
Beräkningen av premier i det nuvarande statliga systemet har
avvikit från hur premier för pensionskostnader beräknas inom
andra sektorer av arbetsmarknaden. En av orsakerna till detta
är att i det nuvarande pensionsavtalet, PA?91, är reglerna för
bestämning av den ålderspensionsförmån, egenlivränta, som en
anställd får vid avgång före pensionsåldern, inte anpassade till
att de skall kunna ligga till grund för en premieberäkning.
Systemets administration
Det övergripande ansvaret för systemet har Nämnden för statens
avtalsförsäkringar (NSA). NSA består av fyra ledamöter, som
utses av regeringen. Varje ledamot har en ersättare. Två av
ledamöterna, däribland ordföranden, utses efter förslag av
Arbetsgivarverket. Kanslifunktionen utförs av SPV. I
kanslifunktionen ingår bl.a. att debitera de av NSA beslutade
premierna. SPV lämnar i sin årsredovisning uppgifter om utbetalda
förmåner, inbetalda premier, pensionsskuld m.m. Dessa uppgifter
ligger till grund för årsredovisningen för staten. NSA lämnar
en särskild årlig redovisning över de statliga
avtalsförsäkringarna senast den 15 maj. Denna innehåller bland
annat en mer ingående analys av systemets intäkter, kostnader
och förpliktelser. SPV:s årsredovisning granskas av
Riksrevisionsverket. NSA:s årliga redovisning revideras inte.
Det nya pensionsavtalet
Den 1 februari 2002 ingick Arbetsgivarverket och dess motparter
ett nytt pensionsavtal, PA 03, som avses träda i kraft den
1 januari 2003. Avtalet har ingåtts under förbehåll av
regeringens godkännande och regeringen har i budgetpropositionen
för år 2003 (prop. 2002/03:1 utgiftsområde 2) hemställt om
riksdagens bemyndigande att godkänna avtalet. Avtalet liknar
i vissa avseenden mer pensionsavtal på andra sektorer av
arbetsmarknaden än vad PA?91 gör. En av avsikterna med avtalet
är att det skall ge myndigheterna en bättre kontroll över
sina kostnader.
Pensionsavtalens relation till premieberäkning
I PA-91 bestäms förmånerna utifrån löner, anställningstid m.m.
utan hjälp av något premiebegrepp.
I PA 03 beräknas i vissa fall den förmån som en anställd är
berättigad till med hjälp av premier, som beräknas på ett i
avtalet föreskrivet sätt. Detta gäller till exempel då en
anställd avgår före pensionsåldern.
Tidigare utredningar
Regeringen gav år 1999 NSA i uppdrag att göra en översyn av
systemet för att förbättra myndigheternas planeringsförutsättningar.
I sin rapport (dnr Ju1999/2657) uttalade NSA att vissa åtgärder
som hade vidtagits skulle leda till premier för myndigheterna
som i rimlig grad uppfyller de krav regeringen ställt.
Regeringen gav vidare år 2001 Ekonomistyrningsverket (ESV) i
uppdrag att följa upp om övergången till den nya
finansieringsmodellen varit kostnadsneutral för myndigheterna.
ESV:s rapport (dnr Fi2001/2234) låg till grund för justeringar
av förvaltningsanslag i budgetpropositionen för år 2002
(prop. 2001/02:1 volym 1 avsnitt 9.2).
Vissa problem med nuvarande system
I budgetpropositionen för år 2003 (prop. 2002/03:1 utgiftsområde 2,
avsnitt 6.3) har regeringen uttalat att nuvarande modell som
reglerar åtaganden för myndigheter anslutna de statliga
avtalsförsäkringar bör ses över i syfte att förbättra
myndigheternas planeringsförutsättningar och att motverka de
eventuella snedvridningar som nuvarande system kan medföra.
Riksdagens revisorer har även i en rapport till riksdagen
(rapport 2001/02:RR21) framfört vissa synpunkter och förslag
om modellen.
Avvikelser mellan preliminära och slutliga premier
De preliminära premierna beslutas på grundval av
anställningsuppgifter till och med det andra året före det år
premierna avser och i övrigt på prognoser, medan
de slutliga premierna baseras på anställningsuppgifter till
och med det år premierna avser. Till detta kommer att premien
för ett år slutligt fastställs först i april året efter och
att regleringen skall ske i maj.
PA 03 har samma definition på pensionsunderlag och
pensionsgrundande tjänstetid som PA?91. Dessa begrepp är
utgångspunkt för beräkning av de förmånsgrundade
pensionsförmånerna. Bytet av avtal från PA?91 till PA 03 medför
således ingen ändring i fråga om de tidpunkter vid vilka de
uppgifter som behövs för premieberäkningen kan vara
tillgängliga.
Instabilitet mellan åren för de slutliga premierna
I PA-91 är pensionsförmånerna vid avgång innan rätt till
pension inträtt så kallade livräntor. Reglerna för livräntor
medför att ökningen av pensionsrätten under ett år med
anställning består av två delar. Den ena delen utgörs av värdet
av att få tillgodoräknas ytterligare ett år som pensionsgrundande
tid. Den andra delen utgörs av att pensionsunderlaget i
förekommande fall ändras och därmed värdet av den pensionsrätt
som intjänats under tidigare år. På grund av att ökningstakten
för pensionsunderlaget kan skilja sig åt mellan åren, kommer
denna andra del av premien att variera.
Detta gör att det är svårt för myndigheterna att inför ett
verksamhetsår förutse sina premier och gör även att premierna
på myndighetsnivå kan visa en instabilitet mellan åren.
I PA 03 är förmånen för den som avgår innan han eller hon fått
rätt till pension ett så kallat fribrev. Reglerna för fribrev
förväntas medföra att premien blir mindre känslig för
ändringstakten för pensionsunderlagen än vad som följer av
reglerna i PA-91.
Svårighet att vid nyanställning förutse framtida premier
Pensionspremien för en nyanställd, som inte har någon medförd
pensionsrätt från en tidigare anställning, består vid beräkning
enligt reglerna i PA?91 endast av den nämnda första delen och
blir därför väsentligt lägre det första året än vad den blir i
fortsättningen, vilket kan medföra att myndigheten får en felaktig
bild av värdet av anställningsförmånerna. Vid beräkning enligt
reglerna i PA 03 förväntas detta problem inte uppstå.
Premierna är i regel högre för äldre arbetstagare
Hur den intjänade pensionsrätten ökar under anställningstiden
följer av pensionsavtalet. Pensionsavtalens regler tenderar att
göra ökningstakten högre för äldre arbetstagare än för yngre.
Eftersom de gällande reglerna utgår från att premien för varje
anställd skall motsvara värdet av den pensionsrätt som tjänas
in under året, är premien i de flesta fall betydligt högre för
äldre arbetstagare.
Värdet av den pensionsrätt som en anställd tjänar in under ett
år enligt det statliga pensionsavtalet PA?91 bestäms av såväl
pensionsunderlaget som ökningstakten på pensionsunderlaget. För
två anställda med olika ålder men med samma pensionsunderlag och
samma ökning av pensionsunderlaget från föregående år är värdet
av den pensionsrätt som tjänas in under ett år högre för den äldre.
Även i PA 03 finns ett samband mellan arbetstagarens ålder och
premien. Ett ökat pensionsunderlag medför en motsvarande ökning
av den pensionsrätt som skall vara intjänad vid pensionsåldern.
Ju kortare tid som återstår till pensionsåldern, desto högre är
ökningstakten för värdet av pensionsrätten vid en viss given
ökning av pensionsunderlaget.
Kostnadsfördelning vid byte av anställning till eller från
självförsäkrare
Staten har ett sistahandsansvar för pensioner. Ett affärsverk
betalar hela den statliga tjänstepensionen för den person vars
sista statliga anställning var hos verket, även om personen
tidigare har varit anställd i ett annat affärsverk eller i en
myndighet, som betalat premier för den pensionsrätt som intjänats
hos myndigheten. I gengäld betalar affärsverket ingen del av
pensionen för den som efter anställningen i verket har haft en
annan statlig anställning. Detta kan motverka personalrörlighet
genom att göra det oförmånligt för ett affärsverk att anställa
en person med tidigare statlig anställning. En annan följd är en
bristande överensstämmelse mellan de premier som har tillförts
inkomsttiteln för statliga pensionsavgifter m.m. och de förmåner
som belastar anslaget för statliga tjänstepensioner m.m.
Uppdraget
Utgångspunkten för översynen är att myndigheterna skall ha det
fulla kostnadsansvaret för sina anställdas avtalsförmåner. I
systemet för finansiering av de statliga avtalsförsäkringarna
får finnas inslag, som kan medföra en omfördelning av kostnaderna
mellan myndigheterna, dock endast i den utsträckning det är
nödvändigt för att uppnå en likabehandling mellan könen eller
andra angelägna mål. Kravet att de av kollektivavtalen bestämda
förmånerna skall tas som givna vid utformningen av systemet utgör
en viktig restriktion i detta avseende, särskilt eftersom PA 03
använder en premieberäkning för att bestämma vissa förmåner.
Utredaren bör överväga möjligheten och lämpligheten av ett
system där premierna bestäms före den period de avser. Därvid
bör utredaren bland annat behandla hur avvikelser mellan de
förutsättningar om kommande löner m.m. som beslutet grundas på
och det i efterhand konstaterade utfallet härav skall påverka
kommande premier.
Om utredaren finner att systemet med preliminära och slutliga
premier bör bibehållas, bör utredaren behandla frågan om det
är möjligt att minska skillnaden mellan preliminära och
slutliga premier.
Utredaren skall även överväga om det bör införas någon mekanism
för utjämning på myndighetsnivå av premierna mellan åren och i
så fall föreslå en sådan mekanism.
Utredaren skall även behandla frågan om utjämning av premierna
mellan olika åldrar och vilka konsekvenser sådana utjämningar
skulle få. Bland annat bör det belysas vilken inverkan på
redovisningsfrågor och på fördelningen av kostnader mellan
olika myndigheter det skulle få om värdet av de premier som
betalats för en arbetstagare och värdet av arbetstagarens
pensionsfordran på staten inte utvecklas parallellt. Om utredaren
finner att en sådan utjämning bör införas, skall förslag lämnas
om en eller flera mekanismer för detta.
Utredaren skall behandla frågorna om å ena sidan bristande
överensstämmelse mellan erlagda premier och de förmåner som
belastar anslaget för statliga tjänstepensioner och å andra
sidan eventuell snedvridning av kostnadsbilden för
affärsverk och andra självförsäkrare på grund av reglerna om
kostnadsfördelning mellan självförsäkrarna och staten i övrigt.
Vid behandling av frågorna i utredningsuppdraget skall utredaren
göra jämförelser med system, som finns på andra sektorer av den
svenska arbetsmarknaden.
Utredaren skall beakta effekten av sina förslag för de
icke-statliga arbetsgivare som är anslutna till den statliga
finansieringen av avtalsförsäkringarna.
Utredaren skall även överväga om det bör ske några förändringar
i fråga om modellens administration och redovisning. I detta
ingår att se över NSA:s respektive SPV:s roller inom ramen för
modellen. Utredaren skall redovisa behovet av eventuella
författningsändringar och lämna förslag på lydelsen av dessa.
Arbetsformer
Utredaren skall
- inhämta synpunkter från Arbetsgivarverket, Statens
pensionsverk, och Nämnden för statens avtalsförsäkringar
särskilt i vad mån skillnaden mellan
PA-91 och PA 03 påverkar de frågor som skall studeras,
- samråda med Ekonomistyrningsverket,
- inhämta synpunkter från revisionen och
- informera de centrala arbetstagarorganisationerna och ge
dem tillfälle att föra fram synpunkter på utredningen.
Uppdraget skall vara slutfört och redovisat före utgången av
juni 2003.
(Justitiedepartementet)