Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av Kungl. biblioteket, dess verksamhet och arbetsformer, Dir. 2002:156
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2002-12-19
Beslut vid regeringssammanträde den 19 december 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En utredare tillkallas för att utreda och utvärdera
Kungl. bibliotekets (KB) verksamhet och arbetsformer.
Utredaren skall utgå från dagens situation vad gäller uppgifter,
organisation och arbetsformer. Översynen skall avse både de
uppgifter som är av nationalbibliotekskaraktär dvs. att samla
in, bevara och tillhandahålla svenskt tryck, men också de
uppdrag biblioteket har som samordnande nationell resurs
avseende forskningsbibliotek, forskningsinfrastruktur och aktör
inom bibliotekspolitiken.
Utredaren skall utvärdera nuvarande verksamhet samt analysera
de faktorer och förändringar i Sverige och omvärlden som påverkar
verksamheten. I uppdraget ingår att belysa och analysera framför
allt följande:
- KB:s förutsättningar för att samla in tryck, konsekvenser av
förändringar i trycket och digitala publikationer samt hur
tillämpningen av pliktexemplarslagenfungerat,
- KB:s roll som samordnande för forskningsbiblioteken, dess
ansvar för ansvarsbiblioteken och dessa biblioteks uppdrag,
- KB:s förhållande till och samarbete med andra bibliotek,
t.ex. folkbibliotek och landstingsbibliotek,
- samlingarnas tillgänglighet i samhället bl.a. genom
digitalisering, samt
- KB:s uppgift och förutsättningar att bevara och vårda
samlingarna samt samarbete med andra kulturarvsinstitutioner.
I uppdraget ingår att lämna förslag till de förändringar av KB:s
uppdrag och verksamhetsinriktning som utvärderingen kan föranleda
och, vid behov, lämna förslag till författningsändringar.
Bakgrund
Kungl. bibliotekets uppdrag som nationalbibliotek är att främja
svensk forskning, vetenskap och svenskt kulturliv. Allt svenskt
tryck skall finnas på KB oavsett kategori: böcker, tidningar,
tidskrifter, affischer, kartor, vykort, noter, reklam m.m. KB
ansvarar även för samordning av de svenska forskningsbiblioteken
och för gemensam upphandling av t.ex. fulltextdatabaser för bl.a.
universitetsbiblioteken och för bibliotekskatalogsystemet LIBRIS.
Kungl. biblioteket har en lång historia som institution.
Bibliotekets ursprung går tillbaka till de boksamlingar som främst
kungahuset Vasa byggde upp under 1500- och 1600-talen. KB:s
uppgift som kulturarvsinstitution har sedan tillkomsten varit att
samla, beskriva, bevara, vårda samt tillhandahålla det tryckta
ordet. Redan i kansliordningen från 1661 beordrades alla boktryckare
i Sverige att skicka ett exemplar av varje skrift de tryckt till
Kungl. biblioteket. 1707 utsträcktes föreskrifterna till
leveransskyldighet av sex friexemplar som skulle distribueras till
KB, Riksarkivet och de svenska universiteten i Uppsala, Lund, Åbo,
Dorpat och sedermera Greifswald. Lagen om pliktexemplar har
moderniserats under 1990-talet. Från och med 1994 omfattar
pliktexemplarslagen även publikationer i elektronisk form.
KB flyttade från slottet Tre Kronor till en egen byggnad i
Humlegården 1878. Biblioteket blev snabbt trångbott och en första
etapp av KB:s ombyggnad startade 1956 och fortsatte fram till
1971 i olika etapper.
KB återinvigdes 1997 efter om- och tillbyggnad till moderna,
ändamålsenliga lokaler med nya underjordiska bokmagasin. Enligt
nuvarande beräkningar kommer dessa att vara fyllda år 2050, om
samlingarna ökar i samma takt som hittills.
Stora förändringar har skett i omvärlden under de senaste
decennierna och olika uppgifter har tillkommit. KB:s uppdrag och
verksamhetsinriktning har dock i stort sett varit detsamma.
Regeringen har senast i budgetpropositionen 2002/03:1,
utgiftsområde 16, aviserat en utvärdering av KB:s verksamhet.
Informationsförsörjning och bevarandefrågor har under de senaste
decennierna varit föremål för flera utredningar som lett till
statsmakternas beslut om förändringar i KB:s uppdrag.
Pliktleveransverksamheten utreddes i Pliktleverans (SOU 1992:92)
och regleras i enlighet med lagen (1993:1392) om pliktexemplar
av dokument och förordningen (1993:1439) om pliktexemplar av
dokument. Syftet med pliktleveransverksamheten är att tillgodose
enskilda och myndigheters behov av insyn och bevara kulturarvet.
Pliktleveransfrågan har senast behandlats i utredningen
"E-plikt - att säkra det elektroniska kulturarvet" (SOU 1998:111).
Uppdraget
Stora förändringar har skett i omvärlden under de senaste
decennierna och en rad uppgifter har lagts på KB under denna tid.
Informationsteknologin har gått snabbt framåt och revolutionerat
bl.a. bevarandeteknik och arbets- och sökmetoder inom
bibliotekssektorn. Forskningsinformationen har funnit nya
vägar via tekniken och bibliotekens databaser. Mediesamhället har
ändrat karaktär och utnyttjar den nya tekniken och webben.
Högskolan har byggts ut under hela 1990-talet och pedagogiken har
förändrats i skolorna, vilket har ökat bibliotekens roll som
lärande resurs. Mot denna bakgrund är det nu angeläget att
det görs en översyn av KB:s uppdrag och verksamhetsinriktning.
Samla in och bevara
Pliktexemplar har samlats in och bevarats sedan KB:s tillkomst.
Den nuvarande pliktexemplarslagen trädde i kraft 1994. Under de
år som gått sedan dess har stora förändringar skett beträffande
utbud, struktur, teknik och distributionsformer vad gäller såväl
tryckta dokument som ljud- och bildmedier. De kriterier som då
fastställdes gällande leveransplikt börjar bli föråldrade och
bör anpassas till dagens mediesitutation. Inom ramen för
projektet Kulturarw3 samlar KB in, bevarar och tillhandahåller
det digitala kulturarv som består av svenskt material som
publicerats på internet. Insamlingen sker med hjälp av
automatiserad robotteknik. Rättsliga möjligheter att bevara det
elektroniska kulturarvet har skapats genom regeringens beslut i
maj 2002 om en förordning (2002:287) som rör behandling av
personuppgifter. KB uppdrogs då att samla in, beskriva, bevara
och tillhandahålla information som finns tillgänglig på den
svenska delen av Internet.
KB saknar möjlighet att via den nuvarande pliktlagen samla in den
information som kräver lösenord och som publiceras vid sidan av
nätet. Utredaren skall redogöra för utvecklingen för tiden efter
det att pliktleveransfrågan behandlades i E-pliktutredningen
(SOU 1998:111) och föreslå tänkbara lösningar som kan medge KB
att samla in publikationer med s.k. on-line förbindelse eller
elektroniska dokument som utgör underlag för tryckt material.
Vidare bör en utvärdering göras av hanteringen av det nationella
reservexemplaret som Lunds universitet ansvarar för. Utredaren
bör också granska ändamålsenligheten i att dokument skall lämnas
till vissa universitet i Sverige enligt vad som följer av lagen
(1993:1392) om pliktexemplar av dokument förordningen (1993:1439)
om pliktexemplar av dokument.
Nationell samordning av forskningsbibliotek
BIBSAM
År 1988 övertog KB det ansvar för samordning och utveckling av
forskningsbiblioteksväsendet som den s.k. Delegationen för
vetenskaplig och teknisk informationsförsörjning haft. KB
inrättade sekretariatet BIBSAM (Kungl. bibliotekets avdelning
för nationell samordning och utveckling). BIBSAM har
utvecklat ansvarsbibliotekssystemet, understött projekt, fördelat
medel mellan biblioteken, lämnat treårsrapporter om
forskningsbibliotekens ställning till styrelsen och har under
senare år stött biblioteken i deras omstruktureringsarbete i
syfte att hantera elektronisk information. BIBSAM har också
genomfört utredningar på Utbildningsdepartementets uppdrag.
Samordnings- och utvecklingsansvaret för forsknings- respektive
folkbibliotek är i dag uppdelat mellan KB och Statens Kulturråd.
I syfte att nå en effektiv användning av de nationella
biblioteksresurserna och främja biblioteksväsendets
utveckling bör utredaren se över BIBSAM:s uppdrag och verksamhet
samt föreslå framtida organisation och verksamhetsinriktning
för BIBSAM.
Tillgänglighet
Utredaren bör analysera vem som huvudsakligen använder sig av
KB:s tjänster samt på vilket sätt och i vilka former det sker.
De förändringar i användningen som skett under senare år mot
bakgrund av ny teknik bör även beaktas. Vidare bör KB:s
tillgänglighet analyseras.
En viktig fråga för framtiden gäller möjligheterna att dels
bevara äldre tryck som av olika anledningar håller på att
förstöras, dels öka tillgängligheten till nationens historiska
samlingar. Digitaliseringsproblematiken har varit föremål
för diskussioner under en lång följd av år. Ett antal projekt
har genomförts på landets olika kulturarvsinstitutioner som
syftat till att pröva och ge förslag till hur ett sådant
långsiktigt arbete skall utformas. KB har av regeringen tilldelats
särskilda medel för att genomföra olika pilotprojekt. Riksarkivet,
Nationalmuseum, Riksantikvarieämbetet och KB har tillsammans lämnat
rekommendationer till tekniska standarder m.m. Det finns således en
grund att stå på för fortsatta initiativ. Utredaren skall lämna
förslag till en nationell plan för digitalisering av vårt tryckta
och handskrivna kulturarv. I denna bör ingå förslag till vilka
objekt som bör prioriteras samt hur samarbetet mellan olika
institutioner kan organiseras. Utredaren skall lämna förslag till
hur verksamheten skall finansieras.
LIBRIS
En nationell bibliotekskatalog har stor betydelse för
tillgängligheten till det tryckta kulturarvet och det samlade
litteraturbeståndet. År 1988 lades ansvaret för den nationella
bibliotekskatalogen (LIBRIS) på KB. Utvecklingen av LIBRIS
har varit tillfredsställande. Sedan 1997 finns den kostnadsfritt
tillgänglig via nätet och antalet besökare uppgår vissa dagar
till över 140 000. Databasen har nyligen också varit föremål för
rekonstruktion till egen drift. Den tekniska utvecklingen går
snabbt framåt och frågan på sikt måste vara om den starka
kopplingen till KB är en optimal lösning. Samtidigt utvecklas
det internationella samarbetet mellan nationalbiblioteken starkt
på just systemsidan och det bibliografiska området, de mest
grundläggande uppgifterna för de nationella katalogerna. Det kan
vara svårt att göra avvägningar vad gäller fördelningen av
resurser mellan KB:s lokala och centrala behov. Utredaren
bör i samverkan med berörda parter analysera bibliotekssystemet
och överväga under vilka former det kan utvecklas bäst i
framtiden.
Vård av samlingar
Under senare år har det framkommit att många värdefulla
boksamlingar i såväl offentlig som privat ägo far illa. En inte
oväsentlig värdestegring har medfört att gamla boksamlingar blivit
mer attraktiva för stölder och avyttring. Utredaren bör analysera
behovet av en myndighet som har ansvar för nationella
bevarandefrågor. I ett sådant ansvar bör också ingå uppgiften att
utöva tillsyn över samlingar i offentlig miljö och att vara
remissinstans i bevarandefrågor. Ett sådant ansvar låg till 1977 på
KB gällande de dåvarande Stifts- och landsbiblioteken. Utredaren
bör pröva hur ett sådant tillsynsansvar skall utformas för att
säkra bevarandet av dessa i många fall ovärderliga boksamlingar.
Redovisning av uppdraget
Översynen av Kungl. bibliotekets verksamhet skall bedrivas
förutsättningslöst. Utredaren bör även följa pågående aktuella
utredningar och projekt i Sverige och göra relevanta
internationella jämförelser.
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag till Regeringskansliet
(Utbildningsdepartementet) senast den 1 oktober 2003.
Mot bakgrund av de resultat och bedömningar som utredaren gör,
kan redovisningen även innehålla förslag till ändrad instruktion
för Kungl. biblioteket och andra av förslagen motiverade
författningsändringar.
Utredaren skall redovisa ekonomiska konsekvenser av de förslag
som lämnas. Utgångspunkten skall vara att sådana förslag till
förändringar skall rymmas inom nu gällande ekonomiska ramar för
verksamheten. Utredaren skall vidare redovisa eventuella
konsekvenser som förslagen får för bibliotekets personal och
framtida kompetensförsörjning.
Utredaren skall följa kommittéförordningen (1998:1474).
(Utbildningsdepartementet)