Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Delegation med uppgift att medverka till att långsiktigt stärka den regionala utvecklingen i norra Sverige, Dir. 2002:15
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2002-01-31
Beslut vid regeringssammanträde den 31 januari 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En delegation ska medverka till att, i dialog med centrala,
regionala och lokalaaktörer, långsiktigt stärka en hållbar
regional utveckling inom de mest utsatta lokala
arbetsmarknadsregionerna i norra Sveriges inland.
Bakgrund till uppdraget
Analyser visar att det finns ett par sammanhängande områden i
Sverige, delvis av mycket olika karaktär, som har särskilda
svårigheter att uppnå en positiv regional utveckling.
Ett av dessa områden är norra Sveriges inland, i detta sammanhang
definierat som nationellt stödområde A enligt förordningen
(1999:1382) om stödområden för vissa regionala företagsstöd.
Området tillhör också EG:s strukturfonders högst prioriterade
målområde 1.
Framför allt långa avstånd till större varumarknader, en låg
befolkningstäthet och en ofördelaktig åldersstruktur begränsar
möjligheterna att utnyttja områdets alla förutsättningar. Även
klimatet innebär i vissa avseenden problem för en positiv
regional utveckling.
Sverige har, i jämförelse med andra medlemsstater inom Europeiska
unionen, små regionala skillnader när det gäller arbetslöshet och
BNP per capita. Detta beror bl.a. på att de viktigaste
basnäringarna i inlandet (skogen, gruvorna och vattenkraften) är
ekonomiskt livskraftiga. Höga krav på produktivitet har dock
tillsammans med den tekniska utvecklingen, lett till ett minskat
antal sysselsatta i dessa näringar.
Däremot har turistnäringen en positiv utveckling när det gäller
sysselsättning. Turism och andra verksamheter inom servicesektorn
har förutsättningar att expandera i dessa regioner. De regionala
och lokala natur- och kulturresurserna ger goda förutsättningar
för att utveckla en hållbar turistnäring.
Det finns också möjligheter att utveckla nya företag och ny
sysselsättning i anslutning till de traditionella basnäringarna.
Även verksamheter som baseras på ny avståndsoberoende teknik inom
telesektorn expanderar. Det finns således goda förutsättningar
för en positiv ekonomisk utveckling och uthållig sysselsättning
i norra Sveriges inland som främjar en hållbar regional utveckling.
Förutsättningarna för transporter av människor och gods varierar
kraftigt mellan landets olika delar. Gemensamt är dock kravet om
tillfredsställande transportförsörjning både för näringsliv och
privatpersoner. Transportsystemet bidrar till att främja en
positiv regional utveckling genom att dels utjämna skillnader i
möjligheterna för olika delar av landet att utvecklas, dels
motverka nackdelar av långa transportavstånd.
Eftersom den offentliga sektorn har en relativt stor omfattning i
dessa områden är det särskilt viktigt att uppnå en bättre
samverkan när det gäller de offentliga insatserna. Genom utökad
regional samverkan, bättre samordning och ett mer långsiktigt
synsätt på utvecklingsfrågorna bör den kunna bidra till att den
negativa utvecklingen bryts.
Näringslivet, kommuner och landsting, myndigheter, länsstyrelser
och lokala utvecklingsgrupper har också viktiga uppgifter, bl.a.
inom ramen för det regionala partnerskapet, när det gäller att
medverka till ett bättre utnyttjande av de regionala
förutsättningarna för att uppnå en långsiktigt hållbar regional
utveckling.
Riksdagen har ställt sig bakom de förslag till åtgärder som
regeringen presenterat i propositionen En politik för tillväxt
och livskraft i hela landet (prop. 2001/02:4, bet. 2001/02:NU4,
rskr. 2001/02:118). Enligt propositionen ska regionalpolitiken
omvandlas till en ny politik för hållbar regional utveckling.
De viktigaste långsiktiga strategierna och instrumenten för den
nya politiken är ökad sektorssamordning. Det handlar om att hitta
helhetslösningar som påverkar inriktningen av den regionala
utvecklingen mot en mer hållbar samhällsutveckling. Rent konkret
innebär det att inom olika politikområden prioritera lösningar
som ger synergieffekter mellan de ekonomiska, sociala och
ekologiska perspektiven.
Regeringen har i propositionen bl.a. bedömt att det finns behov
av särskilda stimulansåtgärder i vissa delar av landet. En sådan
åtgärd, som presenteras i propositionen, är tillsättandet av en
särskild delegation - med tidsbegränsat mandat - som ska medverka
till att, i dialog med centrala, regionala och lokala aktörer,
långsiktigt stärka en hållbar utveckling inom de mest utsatta
lokala arbetsmarknadsregionerna i norra Sveriges inland.
Inom Regeringskansliet (Näringsdepartementet) har en särskild
arbetsgrupp, den s.k. Omställningsgruppen, haft till uppgift att
stödja en positiv utveckling av arbetsmarknaden och en övergång
till nya näringar i de kommuner som drabbats av särskilda
omställningsproblem främst på grund av strukturomvandlingar inom
Försvarsmakten. Erfarenheterna från Omställningsgruppens arbete
med främst strategiska utvecklingsprogram bör tas tillvara av
delegationen.
Ett omfattande arbete har sedan 1998 pågått i samtliga län med
regionala tillväxtavtal. Ett viktigt syfte är att åstadkomma
samverkan mellan myndigheter, näringsliv, kommuner och nationella
organ kring gemensamma mål för hur hållbar tillväxt kan skapas i
en region.
Mot bakgrund av bl.a. dessa erfarenheter bör även arbetsmetoder
för samverkan mellan staten och kommuner med
omstruktureringsproblem, främst på grund av näringslivets
omvandling och en negativ befolkningsutveckling, vidareutvecklas.
De ska syfta till att förbättra kommunernas möjligheter att
mobilisera sina befintliga utvecklingsresurser för att kunna
utnyttja sin långsiktiga utvecklingspotential.
I propositionen 2001/02:4 har regeringen redovisat sin
uppfattning om strategier för regional utveckling. All regional
utveckling måste utgå från ansvarstagande och inflytande på lokal
och regional nivå. Lokala och regionala partnerskap har en
avgörande roll för att i samverkan få till stånd en positiv
regional utveckling genom att stärka de lokala och regionala
förutsättningarna. Delegationen ska ansluta sitt arbete till
existerande samarbetsformer och ansvarsförhållanden på lokal,
regional och central nivå och med beaktande av den nya
inriktningen av regionalpolitiken mot en hållbar utveckling.
Uppdraget
Delegationen ska
1. Med utnyttjande av nationell och internationell expertis
medverka till att analysera och sprida kunskap om
förutsättningarna för en långsiktigt hållbar utveckling i
norra Sveriges inland.
2. Medverka till att dessa kunskaper utnyttjas för att skapa en
helhetssyn om vilka strategiska insatser som behövs från den
nationella, regionala respektive lokala nivån för att uppnå en
ökad helhetssyn om hållbar regional utveckling.
3. Medverka till att öka förståelsen för behovet av förändringar
och därigenom stärka innovationsklimatet för en hållbar
regional utveckling.
4. Medverka till att bedöma eventuella behov av
kompetensutvecklingsinsatser i allmänhet och distansutbildning
i synnerhet.
5. Medverka till att processer och mötesplatser för strategiska
utvecklingsidéer för en hållbar regional utveckling (nätverk)
etableras och att strategier läggs fast.
6. Medverka till att initiera de förändringsprocesser som bedöms
nödvändiga för att hållbara lokala arbetsmarknadsregioner på
sikt ska utvecklas till att bli så attraktiva för människor
och företag att deras potential och livskraft tas tillvara.
7. Medverka till att möjligheter till miljödriven
näringslivsutveckling och tillväxt tillvaratas. Stimulera
klusterbildning för hållbar regional utveckling.
8. Medverka i en process för ökad samverkan mellan kommuner,
privat näringsliv och den sociala ekonomins organisationer, i
syfte att åstadkomma väl fungerande hållbara lokala
arbetsmarknadsregioner och förutsättningar för hållbar lokal
utveckling.
9. Utgöra en kunskapsresurs om norra Sveriges inland för
Regeringskansliet, myndigheter samt berörda kommuner och andra
organ.
Delegationens arbete ska inriktas på att stärka utvecklingen i
stödområde A. De lokala arbetsmarknadsregionerna är härvid de
naturliga byggstenarna.
Följande kommuner omfattas således helt eller delvis av
delegationens arbete: Arvidsjaur, Arjeplog, Boden, Gällivare,
Haparanda, Jokkmokk, Kalix, Kiruna, Pajala, Piteå, Älvsbyn,
Överkalix, Övertorneå, Bjurholm, Dorotea, Lycksele, Malå, Norsjö,
Skellefteå, Sorsele, Storuman, Vilhelmina, Vindeln, Åsele, Berg,
Bräcke, Härjedalen, Krokom, Ragunda, Strömsund, Åre, Östersund,
Sollefteå, Sundsvall, Ånge, Örnsköldsvik, Ljusdal, Malung, Mora,
Orsa, Vansbro och Älvdalen.
Att ta del av delegationens resurser är ett erbjudande till
berörda kommuner och arbetsmetoden innebär i sig ingen ändrad
arbetsfördelning mellan stat och kommun eller mellan olika
statliga aktörer. Det är dock angeläget att delegationens arbete
inriktas på att, inom den rådande arbetsfördelningen, lyfta fram
den avgörande roll som spelas av ett ansvarstagande, aktivt och
dynamiskt partnerskap med förankring i berörda lokala
arbetsmarknadsregioner.
Delegationen ska i sitt arbete bidra till att vidareutveckla
metoder för samverkan mellan staten och de berörda områdena. En
viktig uppgift härvid rör frågan om att - inom ramen för nu
gällande lagstiftning - tydliggöra statens respektive regioners
och kommuners roller i den regionala utvecklingsprocessen.
Delegationen bör även utveckla formerna för ökad tvärsektoriell
samverkan och helhetssyn i syfte att stärka en hållbar regional
utveckling.
I uppdraget ingår att medverka vid utformningen av strategiska
utvecklingsprogram för hållbara lokala arbetsmarknadsregioner,
att anordna utvecklingsseminarier samt i övrigt utgöra ett stöd
och bollplank för lokala och regionala partnerskap. I uppdraget
ingår även att identifiera hinder och möjligheter för en hållbar
regional utveckling, samt i övrigt lägga fram de förslag som
krävs för att delegationen ska kunna fullfölja sitt uppdrag.
Näringslivet har en nyckelroll för att skapa en långsiktigt
hållbar tillväxt och ökad sysselsättning i inlandet. En viktig
utgångspunkt är därför att analysera hur näringslivet kan
utvecklas för att skapa ny sysselsättning samt hur nya små och
medelstora företag kan etableras och växa.
Möjligheter till miljödriven tillväxt samt regionalt/lokalt
anpassad produktion bör härvid tillvaratas. En inventering av
regionens miljödrivna näringar och potentialen för att utveckla
dessa kan ge ett värdefullt underlag till åtgärder för att främja
regionens utveckling i hållbar riktning. Att underlätta och
stimulera tillkomst och utveckling av kluster för hållbar
regional utveckling är ett sätt att stödja en sådan utveckling. I
detta sammanhang bör även turismen uppmärksammas t.ex. de
positiva kopplingar som finns mellan naturvård och naturturism å
ena sidan och regional utveckling å andra sidan. Möjligheterna
till ökad samordning av såväl offentlig som kommersiell service
bör sökas i syfte att finna mer miljöanpassade och resurseffektiva
lösningar.
Analyserna av näringslivets utveckling bör i ökad utsträckning
präglas av att företag betraktas som delar av system -
innovationssystem och kluster. I proposition 2001/02:4 har
tillkännagivits ett antal program med denna inriktning som
regeringen avser att genomföra.
Särskilt viktiga faktorer att uppmärksamma i analyserna är hur
modern informationsteknik kan användas för att minska geografiska
lägesnackdelar och behovet av miljöskadliga transporter,
betydelsen av och möjligheterna till förbättrad kapitalförsörjning
samt behovet av att ytterligare stimulera samverkan mellan
näringsliv, gymnasieskolor, högskolor och universitet.
Delegationen ska även i detta arbete eftersträva en stark
förankring i lokala och regionala partnerskap samt hos centrala
aktörer.
Delegationens arbete ska utgöra ett underlag vid utarbetandet av
de regionala tillväxtprogram som avses genomföras under perioden
2004-2007. Enligt propositionen 2001/02:4 ska de regionala
tillväxtavtalen utgöra basen i det långsiktiga arbetet för en
hållbar regional utveckling.
EG:s strukturfondsmedel utgör, tillsammans med den svenska
medfinansieringen, en betydande del av de regionala
utvecklingsmedel som finns i detta område. Delegationen kan, i
samverkan med lokala och regionala partnerskap, bidra vid den
översyn av strukturfondsinsatserna som ska ske vid
halvtidsutvärderingen 2003.
Delegationen ska vidare medverka till att skapa kontakter och
till nätverksuppbyggnad, på europeisk nivå, mellan berörda
regioner i inlandet och motsvarande aktörer i andra medlemsstater,
t.ex. inom den Europeiska unionen, med syfte att vidga den
kunskapsbas och hitta goda exempel som kan utnyttjas vid
utvecklingsarbete i inlandet. I detta sammanhang bör delegationen
ta del av det arbete som utförs bl.a. inom Interreg-programmen
för gränsöverskridande samarbete, t.ex. Interreg III C.
Delegationen kan i detta arbete också ta tillvara slutsatserna
från den glesbygds-/avfolkningskonferens som anordnades,
tillsammans med EG-kommissionen, i Lycksele under det svenska
ordförandeskapet. För att analysera de långsiktiga
utvecklingsförutsättningarna kan t.ex. övervägas att utnyttja det
system med regionala analyser som finns inom OECD.
Delegationen ska, med prioritet, inventera och bedöma behov av
insatser för att öka människors möjligheter att studera på
distans på alla nivåer, bl.a. via det av riksdagen beslutade
nätuniversitetet eller med stöd av det nyligen inrättade
Nationellt centrum för flexibelt lärande, inom stödområde A.
Under 2002 har regeringen avsatt medel för att utveckla
infrastrukturen för vuxnas lärande. Kommunerna ges möjlighet att
söka ett statsbidrag på sammanlagt 350 miljoner kronor.
Regeringen avser att under 2003 stödja uppbyggnaden av lokala
lärcentra genom ett särskilt utvecklingsbidrag på 20 miljoner
kronor. Berörda kommuner ska särskilt uppmärksammas på dessa
möjligheter.
Delegationen ska i sitt arbete särskilt uppmärksamma behovet av
jämställdhet och mångfald på arbetsmarknaden samt att ungdomars
och kvinnors behov och önskemål tas tillvara för att göra
inlandet mer attraktivt. Härvid bör särskild vikt läggas vid att
tillvarata lokala och regionala natur- och kulturförutsättningar
för att skapa en god livsmiljö samt stärka regionernas
attraktionskraft för boende och näringslivsutveckling.
Delegationen ska arbeta i nära samverkan med lokalt näringsliv,
lokala utvecklingsgrupper, kommuner, regionala och kommunala
samverkansorgan, arbetsförmedlingar, länsarbetsnämnder,
högskola/universitet, länsstyrelser, Delegationen för utländska
investeringar i Sverige (ISA), Institutet för tillväxtpolitiska
studier (ITPS), Glesbygdsverket (GBV), Verket för
innovationssystem (VINNOVA), Verket för näringslivsutveckling
(NUTEK), Turistdelegationen, Riksantikvarieämbetet (RAÄ), Statens
kulturråd (KUR), Naturvårdsverket, Sametinget, Fjälldelegationen
samt Regeringskansliet.
Delegationen ska även samråda med Delegationen för regional
samverkan om högre utbildning (SFS 2002:8) och
Rekryteringsdelegationen (SFS 2001:935).
Till delegationen kan referensgrupper knytas med exempelvis
företrädare för näringslivet, forskare, organisationer, statliga
myndigheter och de berörda kommunerna.
Delegationen ska, inom befintliga budgetramar, förfoga över medel
för begränsade utrednings- och konsultinsatser, medan genomförandet
av eventuella åtgärdsförslag som kräver statlig finansiering, ska
ske inom befintliga organ och ramar för de utgiftsområden som
respektive departement svarar för.
Delegationen ska göra en miljöbedömning av sina förslag och
åtgärder enligt regeringsbeslut den 23 maj 2001 Miljöpolicy, mål
och handlingsprogram för miljöledning i Regeringskansliets
beslutsprocesser m.m.
Regeringen avser att låta Institutet för tillväxtpolitiska
studier (ITPS) analysera delegationens arbete utifrån dess
övergripande syften. Vidare ska resultaten och effekterna av
delegationens arbete identifieras och bedömas.
Redovisning av uppdraget
Delegationens uppdrag ska redovisas löpande och vara avslutat
senast den 31 december 2004.
(Näringsdepartementet)