Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av Totalförsvarets pliktverk, Dir. 2002:146
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 2002-11-28
Beslut vid regeringssammanträde den 28 november 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall genomföra en översyn av
Totalförsvarets pliktverk i syfte att utvärdera myndighetens
verksamhet och resursutnyttjande och lämna förslag till
eventuella förändringar avseende organisation och
resursutnyttjande. Utredaren skall undersöka verkets samverkan
med myndigheter, kommuner och landsting som har bemanningsansvar
inom totalförsvaret.
Utredaren skall beskriva konsekvenserna på kort och lång sikt för
Totalförsvarets pliktverk av de ändringar i lagen (1994:1809) om
totalförsvarsplikt som beslutades av riksdagen våren 2002, bl.a.
i relation tillökningen av mönstringsskyldiga svenska män och
ökningen av kvinnor som ansöker om att få genomföra
antagningsprövning. Utredaren skall bedöma hur Totalförsvarets
pliktverk kan dra nytta av den forskning som bedrivs inom
områdena psykologiska och medicinska tester bl.a. mot bakgrund av
att antalet mönstringsskyldiga svenska män ökar från ca 49 800 år
2002 till ca 62 400 år 2009.
Utredaren skall också beskriva konsekvenserna av Totalförsvarets
pliktverks åtaganden att utföra uppdrag åt myndigheter, kommuner
och landsting eller enskilda inom sakområdet samt vid behov
föreslå ändringar i verkets instruktion.
Utredaren skall analysera behovet av investeringar inom IT-området
på kort och lång sikt samt föreslå hur dessa skall finansieras.
Bakgrund
Verksamheten vid Totalförsvarets pliktverk
Riksdagen fattade på våren 1994 beslut om att Värnpliktsverket
och Vapenfristyrelsen skulle läggas ner och att en ny myndighet,
Totalförsvarets pliktverk, skulle överta deras ansvarsområden
från den 1 juli 1995. I samband med detta övergick också ansvaret
för redovisning av krigsplacerad civilpliktig personal och
sjukvårdspersonal från länsstyrelserna, Arbetsmarknadsstyrelsen
och Socialstyrelsen till Totalförsvarets pliktverk.
Totalförsvarets pliktverk är enligt förordningen (1995:648) med
instruktion för Totalförsvarets pliktverk en central
förvaltningsmyndighet som skall svara för att myndigheter och
andra som har bemanningsansvar inom totalförsvaret får stöd och
service i frågor avseende bemanning med totalförsvarspliktiga som
skrivs in för värnplikt eller civilplikt. Stöd och service skall
även lämnas till bemanningsansvariga i fråga om
totalförsvarspliktigas tjänstgöring och om redovisning av annan
personal inom totalförsvaret.
Totalförsvarets pliktverk skall mönstra, skriva in och
krigsplacera totalförsvarspliktiga enligt lagen (1994:1809) om
totalförsvarsplikt.
Totalförsvarets pliktverk får inom sakområdet åta sig att utföra
uppdrag åt myndigheter, kommuner och landsting samt åt enskilda.
För sådana uppdrag får verket ta ut avgift. Avgiftens storlek
bestäms av verket.
Totalförsvarets pliktverks organisation och lokalisering
Totalförsvarets pliktverks ledning är tillsammans med sina
centrala stabsenheter lokaliserad till Karlstad. Verket har
regionkontor där det konkreta arbetet med mönstring,
antagningsprövning av kvinnor enligt lagen (1994:1810) om
möjlighet för kvinnor att fullgöra värnplikt eller civilplikt med
längre grundutbildning, inskrivning, krigsplacering,
personalredovisning och stöd under tjänstgöring genomförs.
Vid regionkontoren utförs också de avgiftsfinansierade uppdrag åt
myndigheter, kommuner och landsting som Totalförsvarets pliktverk
får åta sig. Därvid används som regel ordinarie medicinsk
personal och psykologer. Regionkontoren är lokaliserade till
Kristianstad, Göteborg, Stockholm, Karlstad och Östersund.
IT-system
Totalförsvarets pliktverk behandlar personuppgifter om
totalförsvarspliktiga enligt lagen (1998:938) om behandling av
personuppgifter om totalförsvarspliktiga. Bestämmelser om
verkställighet av lagen finns i förordningen (1998:1229) om
behandling av personuppgifter om totalförsvarspliktiga.
Av sekretesskäl är redovisning av Försvarsmaktens
krigsorganisation, inklusive redovisning av krigsplacerad
värnpliktig personal, centraliserad till regionkontoret i
Karlstad. Till stöd för verksamheten finns ett separat IT-system
som kallas SYOM. Systemet togs i bruk av Värnpliktsverket 1984
och har modifierats löpande men är i allt väsentligt ett omodernt
stordatorsystem.
Till stöd för verksamheterna mönstring, antagningsprövning,
inskrivning, stöd under tjänstgöring samt krigsplacering och
redovisning av civilpliktig personal finns Pliktverkets
informationssystem (PLIS). Systemet började utvecklas under
början av 1990-talet för Värnpliktsverkets behov och har
successivt anpassats till förändrade krav. Det medger
direktuppkoppling också för andra användare än Totalförsvarets
pliktverks egen personal. Bestämmelser för direktåtkomst och
registrering av uppgifter finns i förordningen (1998:1229) om
behandling av personuppgifter om totalförsvarspliktiga.
Faktorer som kan påverka Totalförsvarets pliktverks verksamhet
och kostnader
Riksdagen behandlade våren 2002 regeringens propositioner
Fortsatt förnyelse av totalförsvaret (prop. 2001/02:10, bet.
2001/02 FöU:02, rskr. 2001/02:205) och Bättre villkor för
totalförsvarspliktiga (prop. 2001/02:11, 2001/02 FöU:03, rskr.
2001/02:91). På förslag av regeringen bestämde riksdagen därvid
att inskrivningsbeslut skall fattas senast fyra månader efter
mönstringstillfället samt nya bestämmelser för hur länge efter
senaste tjänstgöringstillfälle en krigsplacering skall kvarstå.
Riksdagen beslutade att de nya bestämmelserna för hur länge en
krigsplacering skall kvarstå skulle gälla från den 1 juli 2004.
Övriga bestämmelser började gälla den 1 juli 2002.
Totalförsvarets pliktverk har anmält till regeringen att ett
förfarande som innebär att inskrivningsbeslut fattas vid ett
senare tillfälle än i samband med mönstringsförrättningen medför
ökad tidsåtgång under och efter mönstringen samt att kostnaderna
ökar till följd av att inskrivningsbeslut och beslut om
återkallande av krigsplacering sänds ut med post.
Statistik från Statistiska centralbyrån visar att antalet
mönstringsskyldiga svenska män ökar från ca 49 800 år 2002 till
ca 62 400 år 2009. Utöver ökningen av antalet mönstringsskyldiga
män tenderar antalet kvinnor som ansöker om att få genomföra
antagningsprövning att öka bl.a. till följd av ett nyproducerat
informationsmateriel som skickas ut av verket till alla svenska
17-åringar.
Totalförsvarets pliktverk har till regeringen anmält ett behov av
att modernisera PLIS. Moderniseringen anses nödvändig dels för
att få snabbare svarstider, dels för att den programvara som
användes vid utvecklingen av PLIS inte längre tillverkas och att
datortillverkare inte kan lämna garantier för att PLIS kommer att
fungera i kommande persondatorers operativsystem.
Behovet av en översyn
Totalförsvarets pliktverk har aldrig varit föremål för någon
genomgripande extern granskning. Sedan myndigheten bildades har
den pågående omstruktureringen av totalförsvaret medfört att
behovet av totalförsvarspliktiga som skall genomföra
grundutbildning har minskat drastiskt.
De förändringar som föranletts av ändringarna i lagen (1994:1809)
om totalförsvarsplikt, vilka bl.a. påverkar arbetsmetoderna för
mönstring, inskrivning och krigsplacering är också skäl till en
översyn av myndigheten.
De kommande årens kraftiga ökning av antalet 18-åriga män som är
skyldiga att mönstra, i kombination med att fler kvinnor ansöker
om att få genomföra antagningsprövning, motiverar en översyn av
resursutnyttjandet och organisationen vid Totalförsvarets
pliktverk. Inom ramen för en sådan översyn behöver verksamheten
vid Totalförsvarets pliktverk utvärderas när det gäller
myndighetens möjligheter att åta sig uppdrag åt andra myndigheter,
kommuner, landsting eller enskilda med bemanningsansvar inom
totalförsvaret. I detta sammanhang bör den avgiftsfinansierade
uppdragsverksamheten utredas genom analys av vilket behov som
finns samt verksamhetens omfattning, innehåll och resultat.
Även myndighetens kostnader för utveckling, underhåll och drift
av IT-system i relation till eventuella rationaliseringar behöver
ses över. Inom ramen för den översynen är regeringens
handlingsprogram - En förvaltning i demokratins tjänst - en
faktor som kan påverka verkets inriktning och kostnader för
utveckling, förvaltning och drift av IT-systemen.
Uppdraget
Utvärdering av verksamheten vid Totalförsvarets pliktverk
Mot bakgrund av regeringens ansvar att följa upp Totalförsvarets
pliktverks effektivitet bör en särskild utredare tillkallas med
uppgift att utvärdera myndighetens verksamhet och
resursutnyttjande. Utredaren skall utvärdera vilka konsekvenser
ändringarna i lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt har medfört
för Totalförsvarets pliktverk och med anledning av dessa föreslå
åtgärder.
Utredaren skall lämna förslag till eventuella förändringar
avseende organisation och resursutnyttjande och då beakta
Totalförsvarets pliktverks interna utvecklingsarbete.
Styrning
Av särskilt intresse är en utvärdering av hur nuvarande styrning
av Totalförsvarets pliktverk fungerar. I denna ingår att dels
bedöma hur regeringens styrning av Totalförsvarets pliktverk
fungerar, dels följa upp och bedöma uppdragsstyrningen från
myndigheter, kommuner och landsting inom ramen för deras
bemanningsansvar inom totalförsvaret.
Avvägningen mellan anslags- och intäktsfinansierad verksamhet
skall bedömas och förslag till inriktning av uppdragsverksamheten
skall lämnas.
IT-systemen
Utredaren skall undersöka behovet av investeringar inom IT-området
på kort och lång sikt och föreslå hur investeringarna skall
finansieras. Konsekvenserna för Totalförsvarets pliktverk, övriga
myndigheter och andra som har bemanningsansvar inom
totalförsvaret skall redovisas med anledning av förslagen.
Forskning och utveckling
Utredaren skall undersöka hur Totalförsvarets pliktverk kan
tillgodogöra sig den forskning och utveckling som bedrivs inom
områdena medicinska och psykologiska tester och vid behov föreslå
förändringar i organisation och resursutnyttjande. Behovet av
förändringar skall särskilt belysas från mångfaldsperspektivet
med målet att eliminera diskriminering på grund av kön eller
etnisk tillhörighet.
Mönstringsförfarandet och antagningsprövning
Utredaren skall bedöma möjligheten till ett anpassat
mönstringsförfarande sett i perspektivet av att antalet
mönstringsskyldiga svenska män ökar kraftigt fram till år 2009
medan behovet av totalförsvarspliktiga som skall genomföra
grundutbildning bedöms vara fortsatt lågt som en följd av den
minskade risken för militära hot mot Sverige. I detta sammanhang
skall även det ökande antalet kvinnor som ansöker om att få
genomföra antagningsprövning beaktas.
Ansvarsförhållanden
Förslag till förtydligande skall lämnas om gränsdragning och
ansvarsförhållande mellan Totalförsvarets pliktverk och övriga
totalförsvarsmyndigheter, främst Försvarsmakten, när det gäller
kravprofilerna för olika befattningstyper för grundutbildning med
anledning av den pågående befattningsanalysen. Inom ramen för
granskningen av ansvarsförhållandena skall utredaren belysa hur
Totalförsvarets pliktverk kan ges ett tydligare och mer
självständigt ansvar för att bidra till en ökad mångfald bland
totalförsvarspliktiga.
Författningsreglering
Utredaren skall lämna förslag till nödvändiga
författningsändringar. Förslagen skall vara utförligt motiverade.
Arbetets bedrivande
Utredningsarbetet skall bedrivas i samverkan med berörda
myndigheter, kommuner och landsting samt vid behov med
universitet och högskolor. Utredaren skall hålla berörda centrala
arbetstagarorganisationer, Värnpliktsrådet och Civilpliktsrådet
informerade om sitt arbete och ge dem tillfälle att framföra
synpunkter.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall lämna ett delbetänkande vad avser översynen av
Totalförsvarets pliktverk investeringsbehov för utveckling,
förvaltning och drift av IT-system senast vid utgången av juni
2003.
Utredaren skall redovisa hela arbetet senast den 9 januari 2004.
(Försvarsdepartementet)