Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av skuldsaneringslagen, Dir. 2002:139
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2002-11-28
Beslut vid regeringssammanträde den 28 november 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall utvärdera och göra en översyn av
1994 års skuldsaneringslag. Utvärderingen skall i första hand
avse förfarandet i skuldsaneringsärenden. Utredaren skall utifrån
utvärderingen bedöma om det nuvarande systemet för skuldsanering
är ändamålsenligt utifrån lagens syften eller om systemet bör
ändras i grunden.
Utredaren skall lämna förslag till åtgärder som förbättrar det
nuvarande systemet eller, om utvärderingen skulle visa att det
finns skäl, lämna förslag till ett nytt system för skuldsanering.
Utredaren skall särskilt undersöka vilka möjligheter det finns
att förkorta handläggningstiderna i skuldsaneringsärenden och i
det sammanhanget bl.a. granska rollfördelningen mellan ansvariga
myndigheter. Utredaren skall också särskilt analysera och ta
ställning till frågan om hur tillgångar i form av
pensionsförsäkringar och tillgodohavanden på pensionssparkonto skall
behandlas i en skuldsaneringssituation. Utredaren skall även
behandla andra frågor om skuldsanering som har uppmärksammats
under den tid lagen har funnits eller som annars bedöms motiverade.
Den nuvarande regleringen
Skuldsaneringslagen (1994:334) trädde i kraft den 1 juli 1994.
Enligt lagen kan en fysisk person, med hemvist i Sverige, som är
på obestånd och så skuldsatt att han eller hon inte kan antas ha
förmåga att betala sina skulder inom överskådlig tid beviljas
skuldsanering om det är skäligt med hänsyn till hans eller
hennes personliga och ekonomiska förhållanden.
Skuldsaneringsförfarandet består av tre steg. I det första steget,
som huvudsakligen lämnas utanför det lagreglerade området, skall
en skuldsatt person själv försöka att träffa en uppgörelse med
sina fordringsägare. Kommunen skall i mån av behov i det skedet
hjälpa den skuldsatte med råd och anvisningar.
Om den skuldsatte med eller utan kommunal hjälp inte lyckas få
till stånd en sanering av sina skulder kan han eller hon i ett
andra steg ansöka hos kronofogdemyndigheten om frivillig
skuldsanering. Den skuldsatte och kronofogdemyndigheten skall
tillsammans upprätta ett förslag till skuldsanering. Om förslaget
godtas av alla fordringsägare kan kronofogdemyndigheten i ett
beslut fastställa en s.k. frivillig skuldsanering. Men om någon
fordringsägare motsätter sig förslaget skall kronofogdemyndigheten
överlämna ärendet till tingsrätten, som i ett tredje steg skall
pröva om den skall bevilja tvingande skuldsanering. Med det senare
menas att skuldsanering beviljas även om en eller flera
fordringsägare motsätter sig det.
För att den skuldsatte skall kunna beviljas skuldsanering krävs
också att detta vid en allmän bedömning framstår som skäligt. Vid
skälighetsbedömningen skall man särskilt ta hänsyn till skuldernas
ålder, omständigheterna vid deras tillkomst, de ansträngningar den
skuldsatte har gjort för att fullgöra sina förpliktelser och att
själv nå en uppgörelse med fordringsägarna samt hur den skuldsatte
medverkat under handläggningen av skuldsaneringsärendet.
Innebörden av en beslutad skuldsanering är i korthet att den
skuldsatte under en period, i regel fem år, skall leva på
begränsade ekonomiska resurser och att det överskott som eventuellt
finns skall fördelas mellan fordringsägarna. Fördelningen sker
enligt en betalningsplan som fastställs vid beslutet om
skuldsanering om det finns någon betalningsförmåga. Om det inte
finns något överskott upprättas inte någon betalningsplan, en
s.k. nollösning.
Det huvudsakliga syftet med skuldsaneringsförfarandet är att det
skall vara rehabiliterande så att svårt skuldsatta människor får
en möjlighet att lösa sina ekonomiska problem och därigenom får
en ny chans till ett drägligare och mer samhällsnyttigt liv. Ett
annat syfte är att systemet skall verka preventivt så att färre
människor hamnar i situationer med övermäktig skuldbelastning.
Dessutom skall systemet gynna borgenärskollektivet på så sätt att
gäldenären vanligen betalar mer genom skuldsaneringen än vad som
annars hade betalats.
Tidigare utvärderingar
När riksdagen behandlade och antog skuldsaneringslagen underströk
lagutskottet vikten av att den nya lagstiftningen kontinuerligt
följdes upp och att regeringen skulle följa utvecklingen på
området redan från början och ta de initiativ som är påkallade
för att lagstiftningens syfte inte skulle motverkas (bet. 1993/94:
LU26 s. 8). Regleringen har också i skilda sammanhang varit
föremål för utvärderingar.
Riksdagen
Riksdagens revisorer genomförde under våren 1995 en granskning
av skuldsaneringslagens tillämpning, som resulterade i rapporten
Tillämpningen av skuldsaneringslagen (1995/96:3). Därefter
anmälde revisorerna i februari 1996 granskningen till riksdagen
med förslag angående tillämpningen av skuldsaneringslagen
(förs. 1995/96:RR9). Förslagen behandlade bl.a. frågor av
organisatoriskt slag såsom Riksskatteverkets styrfunktioner
gentemot kronofogdemyndigheterna och om åtgärder som förebygger
behov av skuldsanering.
Som ett led i Riksdagens revisorers förslag anordnade lagutskottet
den 3 december 1996 en offentlig utskottsutfrågning angående
erfarenheterna av tillämpningen av skuldsaneringslagen
(bet. 1996/97:LU6 s. 28 f.).
I december 1999 beslöt Riksdagens revisorer att inleda en ny
granskning av skuldsaneringslagens tillämpning med särskild
inriktning mot myndigheternas och kommunernas arbete. Granskningen
resulterade i rapporten Tillämpningen av skuldsaneringslagen
(1999/2000:11). I rapporten påtalade revisorerna bl.a. att
handläggningstiderna i skuldsaneringsärenden fortfarande var
långa. Det gällde framför allt tiden för handläggning hos
kronofogdemyndigheterna från beslutet att inleda skuldsanering
fram till beslut om att antingen fastställa skuldsaneringen eller
överlämna ärendet till tingsrätten. Men även handläggningstiden
hos vissa kommuner ansågs för lång. Revisorerna menade
också att det ofta sker samma utredning hos kommunerna som hos
kronofogdemyndigheten och att det förhållandet bidrar till
långa handläggningstider.
Revisorerna anmälde i oktober 2000 granskningen till riksdagen
med förslag angående tillämpningen av skuldsaneringslagen
(förs. 2000/01:RR4).
Konsumentverket
Konsumentverket fick i regleringsbrev för budgetåret 1995/96
regeringens uppdrag att utvärdera lagens tillämpning i de första
och andra stegen. Slutsatser och förslag av utvärderingen
redovisades i oktober 1996 i rapporten Utvärdering av
skuldsaneringslagen (1995/96:34). (Rapporten består av flera
olika delrapporter). I rapporten angavs bl.a. att lagen
tillämpats relativt enhetligt, att antalet personer som beviljats
skuldsanering varit lägre än det som prognostiserats och att
lagen i stort uppfyller de syften som hade ställts upp.
Verket påpekade dock att det fanns brister i förfarandet. De
allvarligaste låg i att hanteringen inte visat sig vara så
snabb och enkel och följaktligen inte så billig som lagstiftaren
förutsett. Verket lämnade en rad förslag till förändringar som
tog sikte på rent organisatoriska frågor för kommunerna och
kronofogdemyndigheterna. I övrigt ansåg verket att det fanns behov
att utreda bl.a. hur förbehållsbeloppet skall beräknas och om
reglerna om återköp av pensionsförsäkringar kan ändras.
Riksskatteverket
Riksskatteverket har i verkets fördjupade anslagsframställan
för åren 1997-1999 och i en skrivelse till regeringen
(dnr JU1997/1885) i april 1997 lämnat vissa förslag till
ändringar som syftar till att effektivisera handläggningen av
skuldsaneringsärenden. Förslagen gällde bl.a. att ärenden
snabbare skulle kunna överlämnas från kronofogdemyndighet till
tingsrätt, att det i vissa fall skall införas förbud att
överklaga beslut av kronofogdemyndighet och tingsrätt och att
en gäldenärs skulder alltid skall bestämmas en viss dag.
Under hösten 2001 tog Riksskatteverket initiativ till ett
gemensamt projekt med Konsumentverket i syfte att bl.a. komma
med förslag till förbättringsåtgärder. Projektet resulterade i
Rapport från skuldsaneringsprojektet december 2001
(RSV Rapport 2002:5). I rapporten föreslås bl.a. utökade
informationsinsatser i form av ett förbättrat IT-stöd och
informationsmaterial anpassat för de skuldsatta.
Myndigheterna föreslår också förbättrade metoder för uppföljning
av handläggningstider och ärendehantering hos kommuner och
kronofogdemyndigheter. Dessutom lämnar myndigheterna en rad andra
förslag som avser handläggningstiderna och andra förhållanden.
Konsumentpolitiska kommittén
Konsumentpolitiska kommittén behandlade vissa frågor och lämnade
några förslag om skuldsanering i betänkandet Starka konsumenter
i en gränslös värld (SOU 2000:29 s. 198 f.). Kommittén föreslog
bl.a. en utvärdering av frågan om bundna tillgångar i form av
t.ex. sparande i pensionsförsäkringar kan tas i anspråk vid
en skuldsanering. Vidare föreslogs att en renodling av
arbetsuppgifterna mellan kommunerna och kronofogdemyndigheterna
borde ske. Kommittén lämnade också förslag som tog sikte på
kommunernas budget- och skuldrådgivning.
Behovet av en översyn
Från de nämnda utvärderingarna finns det ett omfångsrikt
material som grundas på erfarenheterna under de åtta år som
lagen har varit i kraft. Kritik har riktats mot systemet i
främst två avseenden. Det har ansetts dels att handläggningen av
skuldsaneringsärenden tar för lång tid, dels att rollfördelningen
mellan framför allt kommunerna och kronofogdemyndigheterna i de
två första stegen av förfarandet är oklar. Samtidigt har det
ansetts att lagen i stort uppnår de syften som ställdes upp.
Riksdagen behandlade under våren 2001 Riksdagens revisorers
förslag (förs. 2000/01:RR4) och ett antal motioner rörande
skuldsaneringslagen. Riksdagen tillkännagav då att tiden var
mogen för en förutsättningslös, samlad och övergripande
uppföljning och utvärdering av tillämpningen av skuldsaneringslagen
samt att det fick ankomma på regeringen att ta initiativ till
och bestämma de närmare formerna för utvärderingen
(bet. 2000/01:LU12).
Uppdraget
En utvärdering av skuldsaneringslagen
En särskild utredare utses för att göra en översyn av
skuldsaneringslagen. Utredaren skall undersöka hur lagen har
tillämpats i praktiken och göra en bedömning av om regleringen
i olika avseenden fungerat som avsågs när den skapades.
Utvärderingen skall i första hand omfatta förfarandet i
skuldsaneringsärenden. Utredaren skall utifrån utvärderingen
bedöma om det nuvarande regelverket utgör en ändamålsenlig
ordning för att uppnå de syften lagen har eller om regelverket
bör ändras i grunden. Om utredaren kommer fram till att
strukturen i det nuvarande systemet bör behållas skall utredaren
lämna förslag till författningsändringar och andra åtgärder som
behövs för att förbättra det.
Om utredaren däremot kommer fram till att ett annat system för
skuldsanering bör inrättas skall utredaren lämna förslag till
hur det systemet skall författningsregleras.
En utgångspunkt för översynen är att en reglering även i framtiden
skall ha till syfte att vara rehabiliterande, borgenärsgynnande
och preventiv. En annan utgångspunkt är att det även
fortsättningsvis skall finnas möjlighet till en domstolsprövning,
eftersom frågorna rör inblandades civila rättigheter och
skyldigheter.
Handläggningstider
Såväl Konsumentverket som Riksskatteverket och Riksdagens
revisorer har i sina respektive utvärderingar riktat kritik mot
att handläggningen främst vid kronofogdemyndigheterna tar för
lång tid. Det är framför allt tiden från beslutet att inleda
skuldsanering fram till beslutet att fastställa
skuldsaneringen eller att överlämna ärendet till tingsrätten som
anses för lång. En viss kritik har också riktats mot långa
väntetider till kommunernas budget- och skuldrådgivare.
De totala handläggningstiderna för skuldsaneringsärenden är långa,
även om det finns tecken på att man hos kronofogdemyndigheterna
på sistone lyckats förkorta handläggningstiderna. Det är tveksamt
om det med nuvarande ordning går att minska tiderna nämnvärt. Det
finns alltså ett behov av att en utredare identifierar orsakerna
till de långa handläggningstiderna i skuldsaneringsärenden och att
åtgärder vidtas för att förbättra situationen.
I de utvärderingar som har gjorts finns ett omfattande material.
Utredaren skall ta del av det materialet och om det inte ger
tillräcklig ledning för slutsatser skall utredaren komplettera
materialet. Utredaren skall därefter lämna förslag till åtgärder
som kan förkorta handläggningstiderna eller som kan leda till
att en skuldsanering snabbare kommer igång. Förslagen får ta
sikte på såväl organisationen som förfarandet.
Som exempel på förslag som har förts fram och som vart och ett i
någon omfattning har ansetts kunna leda till detta kan nämnas
- att i vissa avseenden utmönstra kungörelse- och
delgivningsförfarandet,
- att inskränka rätten att överklaga vissa typer av beslut,
- att införa bestämmelser om att betalningsperioden skall
börja löpa redan från beslut om inledande av skuldsanering,
- att lindra de krav som ställs på gäldenärens ansträngningar
att på egen hand nå en uppgörelse med sina fordringsägare,
- att det inte skall vara obligatoriskt för tingsrätten att
hålla sammanträde i skuldsaneringsärenden,
- att låta kronofogdemyndigheterna fatta beslut om tvingande
skuldsanering och om omprövning av skuldsaneringsbeslut och
- att skärpa kraven på att fordringsägarna skall anmäla sina
fordringar för att de skall beaktas i
skuldsaneringsförfarandet.
Utredaren skall som ett led i sin utvärdering bl.a. pröva om de
nämnda förslagen, andra förslag som har förts fram vid de olika
utvärderingarna eller andra förslag som syftar till att förkorta
handläggningstiderna är lämpliga och ändamålsenliga att genomföra.
Rollfördelning mellan aktörer
En återkommande kritik som riktats mot gällande ordning är att det
råder en oklarhet om rollfördelningen mellan kommunerna och
kronofogdemyndigheterna. Den verksamhet som bedrivs på kommunal
nivå inom ramen för budget- och skuldrådgivning består ofta i
att gäldenärens totala skuldbörda gås igenom, att oklara
skuldförhållanden klaras upp och att vissa utgifter faller bort
eller begränsas. Ofta hjälper kommunerna också till med att
förhandla med borgenärerna för att nå en uppgörelse. Om någon
överenskommelse med fordringsägarna inte träffas och ärendet går
vidare till kronofogdemyndigheten gör även kronofogdemyndigheten
en ingående utredning och kontrollerar de uppgifter som har
lämnats. Det har påståtts att det många gånger läggs ned tid på
samma utredningsarbete hos kommunen och hos kronofogdemyndigheten,
vilket förlänger och fördyrar processen.
Utredaren skall utvärdera rollfördelningen mellan kommuner och
kronofogdemyndigheter och undersöka vilka möjligheter som finns
att undvika att samma arbete läggs ned i två olika skeden i
skuldsaneringsprocessen och, om det bedöms ändamålsenligt, lämna
förslag till förändringar.
Utredaren får i detta sammanhang ta upp och behandla även andra
frågor som rör olika myndigheters ansvar för skuldsaneringsfrågor,
såsom Riksskatteverkets styrfunktioner gentemot
kronofogdemyndigheterna och ansvarsfördelningen mellan
Konsumentverket och Socialstyrelsen.
Pensionsförsäkringar och pensionssparkonton m.m.
Några särskilda regler finns inte i skuldsaneringslagen om hur
den situationen skall behandlas att gäldenären har tillgångar i
form av pensionsförsäkringar eller tillgodohavanden på ett
pensionssparkonto i form av individuellt pensionssparande enligt
lagen (1993:931) om individuellt pensionssparande. I den
praktiska tillämpningen har det visat sig svårt att avgöra hur
sådana tillgångar skall behandlas i ett skuldsaneringssammanhang.
Problemen har sin grund i att en försäkringstagare normalt inte
kan förfoga över en pensionsförsäkring och att möjligheterna
att återköpa en pensionsförsäkring är starkt begränsade. Detsamma
gäller för den som sparar enligt lagen om individuellt
pensionssparande. Normalt gäller också överlåtelseförbud för
tillgångar i form av pensionsförsäkring och på pensionssparkonto,
men vissa undantag har gjorts för exekutiva situationer
(3 § lagen [1927:27] om försäkringsavtal och 4 kap. 1 § andra
stycket lagen om individuellt pensionssparande).
Riksdagen tog under våren 2000 upp frågan och gav regeringen till
känna att det behövdes en översyn av hur privat pensionssparande
hanteras av de tillämpande myndigheterna i skuldsaneringsförfarandet
(bet. 1999/2000:LU17).
Grundprincipen vid en skuldsanering är att gäldenärens samtliga
tillgångar skall tas i anspråk för att betala borgenärerna.
Huruvida tillgångar i form av pensionsförsäkringar och medel
som sparats på pensionssparkonto skall omfattas av denna princip
var inte uppe till diskussion vid skuldsaneringslagens
tillkomst och har fortfarande inte blivit tillfredsställande löst.
Utredaren skall undersöka hur rättstillämpande myndigheter
behandlar sådana tillgångar i en skuldsaneringssituation.
Utredaren skall därefter analysera fördelar och nackdelar med
att sådana tillgångar får tas i anspråk av borgenärerna vid en
skuldsanering. På grundval av denna analys skall utredaren ta
ställning i frågan och lämna förslag till författningsbestämmelser.
Kräver utredarens förslag författningsändringar på andra områden,
exempelvis i skattelagstiftningen, skall utredaren föreslå sådana
ändringar.
Skulle utredaren finna att det finns andra typer av tillgångar,
eller framtida inkomster, som ger upphov till motsvarande problem
skall utredaren lämna förslag till lösningar även på dessa problem.
Övriga frågor
Utöver de frågor som har berörts skall utredaren utvärdera och
bedöma även andra relevanta frågor som har uppmärksammats i de
utvärderingar som har gjorts. Som exempel på sådana frågor kan
nämnas
- hur man bör hantera en fordran som på grund av
solidariskt betalningsansvar eller av annan anledning
minskar efter beslutet om att inleda en skuldsanering,
- om avräkning enligt lagen (1985:146) om avräkning vid
återbetalning av skatter och avgifter bör få ske under
ett skuldsaneringsförfarande (jfr. NJA 1999 s. 248) och
om det skall vara tillåtet att under ett sådant förfarande
fatta beslut om kvarstad eller betalningssäkring,
- om det finns skäl att ändra reglerna om hur fordringar på
skatt som inte har förfallit till betalning hanteras i
skuldsaneringsförfarandet och
- om möjligheterna till varierande betalningsperioder bör
utvidgas.
På grundval av tillgängligt material skall utredaren också
kartlägga hur många män respektive kvinnor som söker och beviljas
skuldsanering och, om det finns skillnader, utröna orsakerna till
detta samt vara uppmärksam på andra könsskillnader som kan
förekomma i skuldsaneringsförfarandet. Utredaren skall
också vara uppmärksam på åldersskillnader och regionala
skillnader.
Utredaren kan även ta upp andra frågor som rör skuldsanering om
det bedöms motiverat.
Inom Justitiedepartementet pågår ett arbete med att utarbeta en
promemoria som rör behandlingen av uppgifter om skuldsanering i
kreditupplysningsregister. Utredarens uppdrag ómfattar därför
inte den frågan. I utredarens uppdrag ingår inte heller frågor
som rör kreditgivning och kreditprövning eller andra frågor
som direkt tar sikte på att förebygga att det uppstår
skuldsaneringssituationer. Konsumentverket har fått regeringens
uppdrag att göra en översyn av dessa frågor.
Utredaren skall i den mån det behövs samråda med utredningen
om kronofogdemyndigheternas organisation och arbetsuppgifter, m.m.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa uppdraget senast den 31 december 2003.
(Justitiedepartementet)