Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av den rättsliga regleringen för fredsfrämjande samarbete med andra länder, Dir. 2002:137
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 2002-11-14
Beslut vid regeringssammanträde den 14 november 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall analysera den befintliga rättsliga
regleringen som tillkommit med anledning av samarbetet
Partnerskap för fred (PFF). Utredaren skall genomföra en allmän
översyn av hur PFF-avtalet har använts internationelltoch
nationellt samt göra en utvärdering av den svenska regleringen på
området. Utredaren skall bedöma hur dagens reglering möter de
behov som samarbetet ger uttryck för. Utredaren skall beakta att
samarbetet inom Partnerskap för fred, men även annat samarbete
kan röra såväl civil som militär personal. Utredaren skall
föreslå en svensk reglering som på bästa sätt skall kunna möta de
krav som dels finns i avtalet för Partnerskap för fred, dels i
andra befintliga internationella samarbetsavtal på
fredsfrämjandeområdet som rör personals status. Även beaktande av
statusavtal för personal inom det krishanteringssamarbete som
sker inom ramen för Europeiska unionen ingår i uppdraget.
Utredaren skall i sitt arbete och vid sitt förslagslämnande
beakta att antalet samarbetsavtal på detta område förväntas öka i
antal.
Bakgrund
Partnerskap för fred är ett internationellt fredssamarbete mellan
Natomedlemmar och andra stater, företrädesvis europeiska sådana.
Sverige anslöt sig till samarbetet i maj 1994 och den svenska
rättsliga regleringen av samverkan för fred trädde i kraft den 1
juli 1996 (prop. 1995/96:37, bet. FöU04, rskr. 1995/96:237).
Sverige har alltsedan PFF-samarbetets början deltagit aktivt i
flera av de övningar som ägt rum och vid ett antal tillfällen
stått som värd för sådana aktiviteter.
Inför PFF-samarbetet antog Sverige PFF-avtalet, även känt som PFF
SOFA (Status Of Force Agreement), vilket innehållsmässigt
motsvarar Nato SOFA. Det senare avtalet har varit gällande mellan
Natoländerna sedan 1951 och reglerar den rättsliga statusen för
ett Natolands styrkor när de befinner sig inom ett annat
Natolands territorium. Syftet med PFF-avtalet är att på samma
sätt, mellan de länder som ingår i PFF-samarbetet, reglera den
rättsliga statusen för ett lands styrkor när de befinner sig på
ett annat lands territorium.
Nyttjandet av PFF-avtalet vid reglering av en utländsk trupps
status har kommit att öka alltmer även i samarbete som ligger
utanför PFF-området. Länder som Sverige ingår samarbetsavtal med
på fredsfrämjandeområdet är av naturliga skäl företrädesvis
länder i Europa, varav ett flertal tillhör Nato. Antalet
Natoländer i Europa förväntas dessutom att öka i samband med
organisationens utvidgning. Exempel på samarbetsområden där
PFF-avtalet används eller föreslås användas är
samordningsformerna Shirbrig (States participating in the
Multinational Stand-by High Readiness Brigade for UN Operations)
och Nordcaps (Nordic Coordinated Arrangement for Military Peace
Support). Avtalet nyttjas även i det pågående framtagandet av ett
statusavtal för den civila och militära personal som skall ingå i
Europeiska unionens krishantering. Det kan således konstateras
att frågan om status för militär personal i både bi- och
multilaterala samarbetssammanhang är intimt förknippad med
PFF-avtalet. Samtidigt skall poängteras att PFF-avtalet endast
reglerar militärt samarbete. Avtalet reglerar således statusen
för den personal som tillhör en militär styrka och dess anhöriga.
Eftersom den svenska regleringen i stort är avgränsad till att
gälla PFF-verksamhet har man från svensk sida i olika sammanhang
haft svårigheter bl.a. vid förhandlingar med andra länder som har
en mer generell tillämpning av PFF-avtalet.
Vidare har samarbete med andra länder på fredsfrämjande- och
krishanteringsområdet kommit att inta en allt mer betydande roll
för Sverige. Det kan vara fråga om bilateralt eller multilateralt
samarbete. Där uppkommer ofta frågor om den deltagande
personalens rättsliga status, skadeståndsansvar m.m. De rättsliga
frågorna aktualiseras såväl vid svensk personals närvaro i
utlandet som vid utländsk personals närvaro på svenskt
territorium.
Uppdraget
Med hänsyn till den utveckling som har skett inom det
internationella fredsfrämjandeområdet och då inte minst
PFF-samarbetet samt erfarenheterna av den nuvarande
PFF-relaterade regleringen från 1996 skall en särskild utredare
granska det befintliga regelverket. Utredaren skall genomföra en
allmän översyn av hur PFF-avtalet har använts internationellt och
nationellt samt göra en utvärdering av den svenska regleringen på
området. Utredaren skall analysera om den nationella regleringen
på bästa sätt möter dels de krav som finns i avtalet för
Partnerskap för fred, dels de behov som följer av andra
befintliga internationella samarbetsavtal på
fredsfrämjandeområdet. Bestämmelser som motsvarar PFF-avtalet
återfinns även i olika bilaterala samarbetsavtal. Utredaren är
därför inte begränsad till regleringen som endast avser
PFF-samarbetet utan skall även ta sikte på de avtal som för
närvarande finns beträffande statusfrågor för personal och avtal
som kan förväntas uppkomma inom den internationella verksamhet
som bedrivs på fredsfrämjande- och krishanteringsområdet och då
inte minst den krishantering som utvecklas inom ramen för
Europeiska unionen. Detta gäller såväl militär som civil personal.
Utredaren skall lämna förslag på författningslösningar.
Arbetets bedrivande
Utredaren skall under arbetets gång samråda med berörda
myndigheter.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa resultatet av sitt arbete senast den
31 december 2003.
(Försvarsdepartementet)