Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Villkor för arbetstagare inom utrikesförvaltningen m.fl. under utlandsstationering, Dir. 2002:133
Departement: Utrikesdepartementet
Beslut: 2002-11-14
Beslut vid regeringssammanträde den 14 november 2002
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillsätts med uppgift att förutsättningslöst
göra en samladöversyn av arbetsvillkor och ersättningssystem
under utlandsstationering för arbetstagare inom
utrikesförvaltningen och i biståndsverksamheten inom Sida samt
för vissa attachéer. Utredaren skall belysa de särskilda krav som
ställs under utlandsstationering och som växlingen mellan utlands-
och hemmastationering kan innebära. Även medföljarnas situation
skall omfattas av översynen.
Utredaren skall vidare se över de nuvarande reglerna om
skattefrihet för kostnadsersättningar och förmåner som betalas ut
under utlandsstationering för de berörda personalkategorierna.
Utredaren skall, i den utsträckning det finns ett fortsatt behov
av en särskild reglering, lämna förslag till regler som mer
precist anger vilka kostnadsersättningar och förmåner som inte
skall tas upp till beskattning och vilka beloppsmässiga ramar m.m.
som skall gälla för skattefriheten.
Utredaren skall undersöka möjligheterna att samordna de olika
regelverk som ligger till grund för beräkning och fastställande
av dels utlandstillägg (grundtillägg m.m.) vid
utlandsstationering, dels respektive normalbelopp för ökade
levnadskostnader i utlandet vid bl.a. tjänsteresa. Utredaren
skall föreslå hur en eventuell samordning kan genomföras
organisatoriskt, administrativt och författningstekniskt.
Bakgrund
Anställningsvillkor under utlandsstationering
1960 års riksdag beslöt om en översyn av avlöningsförmånerna för
utlandsstationerade diplomatiska och konsulära tjänstemän.
Utredningsuppdraget gavs till Utrikesförvaltningens lönenämnd.
Lönenämndens förslag till riktlinjer för ett nytt lönesystem för
tjänstemän inom utrikesrepresentationen m.fl. godkändes av 1963
års riksdag (prop. 1963:75). Uttalandena i 1963 års proposition
om diplomaters och konsulära tjänstemäns särart inom
statsförvaltningen låg till grund för det kollektivavtal (AST)
som träffades 1977 mellan de centrala parterna i staten. I
samband därmed avskaffades arbetsgivarorganet
Utrikesdepartementets lönenämnd och ersattes av Statens
utlandslönenämnd (UtN), en partssammansatt myndighet med uppgift
att utöva vissa arbetsgivarfunktioner när det gäller
anställningsvillkor för arbetstagare vid utrikesförvaltningen
m.fl. i den utsträckning som regeringen eller Arbetsgivarverket
föreskriver. Nämndens ledamöter utses av regeringen efter förslag
av de centrala parterna. Ordföranden i nämnden,
Arbetsgivarverkets generaldirektör, har utslagsröst.
I det kollektivavtal (AST) som slöts 1977 - och som innehöll
specialbestämmelser bl.a. om anställningsvillkor under
utlandsstationering - var det reglerat hur exempelvis
utlandstilläggen (grundtillägg m.m.) beloppsmässigt skulle
beräknas. Enligt avtalet skulle dessa tillägg fastställas av UtN.
Det antecknades i en protokollsanteckning att:
Det förutsätts att belopp för utlandstillägg bestäms med
tillämpning av de riktlinjer för lönesystemet för tjänstemän inom
utrikesrepresentationen m.fl. som har godkänts av 1963 års
riksdag och i enlighet med den praxis som därefter har utvecklats
av regeringen.
I senare AST-avtal vidareutvecklade parterna detta synsätt där
1963 års proposition var utgångspunkten. I juli 1987 ersattes de
aktuella specialbestämmelserna i AST med ett separat avtal, Avtal
om utlandsbestämmelser (UB). Även i UB fanns motsvarande
protokollsanteckning med. UB ersattes i sin tur den 1 januari
2002 av Avtal om anställningsvillkor för arbetstagare vid
utrikesförvaltningen m.fl. under utlandsstationering (U-ALFA).
U-ALFA har samma grundläggande materiella innehåll som UB. I
U-ALFA finns en protokollsanteckning av följande lydelse:
Utlandsersättningarna utgör ersättningar för allmänna
merkostnader som beräknas uppkomma på grund av bl.a.
- utlandstjänstgöringens karaktär,
- förhållandena på tjänstgöringsorten,
- arbetstagarens uppgift som officiell företrädare för Sverige,
- utvidgad försörjningsbörda för en arbetstagare med familj.
Även om hänvisningen till 1963 års proposition har tagits bort i
U-ALFA är själva grundsynen på utrikesförvaltningens och
biståndsverksamhetens särart och de särskilda villkor som denna
särart kräver alltjämt i väsentliga delar vägledande för parterna.
Anställningsvillkoren och tillämpningen har emellertid justerats
av parterna efter hand och systemet tenderar därför att bli allt
svårare att överblicka samtidigt som det i dag framstår som i
viss utsträckning förlegat.
Förändrade samhällsförhållanden och verksamhetskrav
Många anställda inom utrikesförvaltningen har under större delen
av sitt yrkesverksamma liv flyttat från ort till ort i olika
delar av världen - något som kan vara påfrestande för den
anställde och inte minst för medföljande familjemedlemmar. Detta
har skiljt främst de utlandsstationerade i utrikesrepresentationen
från utlandsstationerade från andra statliga myndigheter och
näringslivet där det hittills oftast varit fråga om enstaka
utlandsuppdrag.
Det svenska samhället har genomgått stora förändringar sedan
60-talet. Den gamla familjebildningen där mannen oftast var
ensamförsörjare har ersatts av en familj där även kvinnan
yrkesarbetar och förväntas vara självförsörjande. Denna nya bild
avspeglas i de ändringar som gjorts i socialförsäkringssystemet -
kanske främst inom det allmänna pensionssystemet och
föräldraförsäkringen. Avbräck i den egna karriären och inte minst
förlusten av pensionsgrundande inkomst gör att många tvekar att
följa med under makes eller makas utlandsstationering. I avtalet
U-ALFA finns bestämmelser om medföljandetillägg och
hardshipkompensation till arbetstagare med medföljande
make/sammanboende. I förordningen (AgVFS 2002:3 B 3) om särskild
ersättning till medföljande till anställd inom
utrikesförvaltningen ges medföljare rätt till vissa ersättningar
som avses komplettera bl.a. den inkomstgrundande ålderspensionen.
Om medföljaren förvärvsarbetar eller studerar på
stationeringsorten eller den utlandsstationerade är ensamstående
förälder uppstår kostnader för barntillsyn - kostnader som i
vissa fall kan bli mycket höga och där reglerna om maxtaxa inte
kan tillämpas. Enligt U-ALFA utgår ersättning för kostnader för
förskola/skola först från fem års ålder. Medföljarnas situation -
såväl de vuxnas som barnens - har under senare år alltmer kommit
i fokus.
Inom Regeringskansliet kräver den snabbt ökande
internationaliseringen tillgång till personer med
specialistkompetens. Det gäller t.ex. inom det exportfrämjande
området och i det internationella utvecklingssamarbetet. Inom
utrikesförvaltningen anställs sådana specialister i allt större
utsträckning. Som specialister har de inte, till skillnad från
handläggarna i den diplomatiska karriären och assistentpersonalen
inom UD, skyldigheten att tjänstgöra utomlands inskriven i de
enskilda anställningsavtalen. Det finns anledning att i den
samlade översynen också uppmärksamma villkoren för dessa
specialister.
Det finns sammantaget ett klart behov av att anpassa hela
regelverket dels till dagens samhällsförhållanden,
verksamhetskrav och arbetssituationen inom utrikesförvaltningen
och Sida dels till de krav som ställs på den framtida
kompetensförsörjningen inte minst mot bakgrund av Sveriges
medlemskap i EU.
Nytt utlandsavtal för statligt anställda
Alla statligt anställda - med undantag för dem som omfattas av
U-ALFA eller som ingår i Försvarsmaktens utlandsstyrka - som
stationeras utomlands minst tre månader i följd omfattas från och
med den 1 januari 2002 av ett särskilt kollektivavtal, Avtal om
utlandskontrakt och riktlinjer för anställningsvillkor vid
tjänstgöring utomlands (URA). Avtalet innebär en delegering till
anställningsmyndigheten att sluta en enskild överenskommelse -
ett utlandskontrakt - med arbetstagaren om de villkor som skall
gälla under utlandsstationeringen. I URA finns dels obligatoriska
bestämmelser om förmåner som pension, sjukvård och försäkring,
dels riktlinjer för utlandskontraktens innehåll som kan anpassas
till det aktuella uppdragets karaktär, förhållandena på
tjänstgöringsorten och medarbetarens personliga förhållanden.
Uppdragets karaktär och arbetstagarens funktion skall vara
grunden för de anställningsvillkor som anställningsmyndigheten
och arbetstagaren kommer överens om. I URA finns bl.a.
bestämmelser om utlandstillägg under utlandsstationering
(grundtillägg och medföljandetillägg).
Beskattning av kostnadsersättningar och förmåner
Under utlandsstationering är anställda i utrikesförvaltningen och
i biståndsverksamheten m.fl. enligt nuvarande regler fortsatt
obegränsat skattskyldiga i Sverige. UD och Sida står bl.a. för
sjukvårdskostnader och kostnader för barns skolgång (för
närvarande fr.o.m. 5 års ålder) utan ersättning (t.ex. skolpeng)
från kommun eller landsting.
Härvid gäller dock, för anställda vid utrikesförvaltningen, sedan
1928 skattefrihet för utlandstillägg och liknande ersättningar
och förmåner, t.ex. bostadskostnadsersättningar och förmån av
bostad under utlandsstationering. Skattefriheten utvidgades 1966
till att också omfatta personal i svensk biståndsverksamhet.
Detta regleras i 11 kap. 21 § första stycket inkomstskattelagen
(1999:1229). Skattereglerna för dessa grupper tillkom vid
tidpunkter då det var ovanligt att andra statligt anställda var
stationerade utomlands. Förhållandena har ändrats sedan dess och
numera stationeras personal från olika statliga myndigheter
utomlands för att tjänstgöra under kortare eller längre perioder.
Vid 1990 års skattereform infördes en allmän princip om att alla
typer av ersättningar och förmåner från en arbetsgivare skulle
tas upp till beskattning (prop. 1989/90:110). Härvid undantogs
dock kostnadsersättningar och förmåner till sådana anställda hos
utrikesförvaltningen och i biståndsverksamheten som är
stationerade utomlands. Undantaget för dessa grupper motiverades
med att särskilda förhållanden råder för dem och att ytterligare
belysning och överväganden krävdes. Reglerna skulle därför lämnas
oförändrade tills vidare. Någon översyn av reglerna har ännu inte
gjorts.
De i dag gällande reglerna för beskattning av kostnadsersättningar
och förmåner till anställda vid utrikesförvaltningen och anställda
i biståndsverksamheten framstår som i vissa avseenden otydliga och
svårtolkade. I lagtexten anges endast att utlandstillägg och
liknande ersättningar och förmåner, såsom
bostadskostnadsersättningar och förmån av bostad, inte skall tas
upp till beskattning. Närmare uppgifter om vilka typer av
ersättningar och förmåner som inte skall tas upp till beskattning
saknas. Inte heller anges några gränser för i vilken omfattning
ersättningarna och förmånerna kan utgå utan att behöva tas upp
till beskattning. Detta innebär att ett stort och opreciserat
utrymme överlämnats till de centrala parterna där dessa - direkt
genom avtal eller genom UtN - kan bestämma vilka ersättningar och
förmåner som skall betalas ut och som inte skall tas upp till
beskattning.
Samtidigt som det nya URA trädde i kraft infördes nya regler för
beskattning av ersättningar och förmåner till statligt anställda
som är stationerade utomlands (prop. 2001/02:18; bet. 2001/02 SkU5;
rskr. 2001/02:61). De nya reglerna gäller dock inte anställda vid
utrikesförvaltningen och anställda i biståndsverksamheten.
Reglerna innebär att vid utlandsstationering enligt URA skall
ersättningar och förmåner som avser bostad, skolavgifter, resor
till och från stationeringsorten, grundtillägg samt
medföljandetillägg inte tas upp till beskattning.
I propositionen uttalades att en rimlig utgångspunkt vid
införandet av nya regler på detta område är att samma regler om
beskattning av kostnadsersättningar och förmåner skall gälla för
samtliga statligt anställda som är stationerade utomlands. Det
ansågs emellertid inte vara möjligt att då genomföra en
fullständigt enhetlig reglering med hänsyn till de speciella
förhållanden som råder för anställda vid utrikesförvaltningen och
anställda i biståndsverksamheten. Regeringen angav att frågan
krävde ytterligare överväganden och att man avsåg att snarast
utreda arbetsvillkoren och ersättningssystemen för anställda vid
utrikesförvaltningen och anställda i biståndsverksamheten.
Utredningen skulle bedrivas förutsättningslöst.
Utlandstillägg och normalbelopp
De utlandstillägg som enligt U-ALFA kan utgå till anställda vid
utrikesförvaltningen och i biståndsverksamheten vid
utlandsstationering är grundtillägg, medföljandetillägg,
barnförmåner och hardshipkompensation. Ersättningarna fastställs
av UtN. De schabloniserade ersättningarna förutsätts vara så
konstruerade att de kan anses rimliga med hänsyn till de
merkostnader som uppkommer under en utlandsstationering och på
grund av detta vara skattebefriade. Grundtillägget består av fyra
poster. Dessa poster beräknas i huvudsak med hänsyn till
förhållandena på tjänstgöringsorten och förutsätts motsvara ökade
utgifter för livsmedel, transporter, hushållshjälp och andra
speciella merutgifter. Grundtilläggets storlek varierar med
hänsyn till den befattning den anställde har.
Grundtillägg och i förekommande fall medföljandetillägg utgår i
allmänhet också till de statligt anställda vars villkor under
utlandsstationering regleras i URA. För dessa är dock de högsta
skattefria tilläggen desamma oavsett vilken funktion den
anställde har. I URA finns inga bestämmelser om
hardshipkompensation.
Enligt URA är det respektive arbetsgivare (anställningsmyndighet)
som enligt avtalets riktlinjer prövar i vilken mån t.ex.
grundtillägg skall utgå. Arbetsgivaren kan bestämma att ett
grundtillägg skall betalas ut med ett mindre eller ett högre
belopp än vad skattefriheten medger. I det sistnämnda fallet
skall den överskjutande delen enligt allmänna skatterättsliga
principer betraktas som lön och beskattas. Någon rätt för en
arbetstagare att få ersättning upp till högsta möjliga skattefria
belopp finns inte. Vid beräkning av avdrag för ökade
levnadskostnader vid tjänsteresa, tillfällig anställning och
dubbel bosättning vid utlandstjänstgöring utgår man från ett av
Riksskatteverket fastställt normalbelopp. Normalbeloppet för
varje land motsvarar den normala ökningen av levnadskostnaderna
under en hel dag för frukost, lunch och middag som består av rätt
på restaurang av normal standard samt småutgifter.
Uppdraget
En särskild utredare tillsätts med uppgift att förutsättningslöst
göra en samlad översyn av arbetsvillkor och ersättningssystem
under utlandsstationering för arbetstagare inom
utrikesförvaltningen och i biståndsverksamheten inom Sida samt
för vissa attachéer.
Utredningsuppdraget innefattar frågor som regleras både i
kollektivavtal och i författning. För att genomföra en bred
översyn är det nödvändigt att utredaren kartlägger och utvärderar
effekterna av kollektivavtalsbestämmelserna och de särskilda
skattereglerna och annan författningsreglering.
Det står utredaren fritt att föreslå de författningsändringar som
kan anses nödvändiga efter det att den nuvarande regleringen,
inklusive den praxis som utvecklats, har utvärderats. I den breda
översynen ligger också att ta ställning till om det kan finnas
skäl att i något avseende förändra den nuvarande grundsystematiken
med författnings- respektive avtalsreglering.
Anställningsvillkor under utlandsstationering
Utredaren skall utvärdera arbetsvillkor och ersättningssystem
utifrån grunderna i 1963 års proposition (1963:75), nu gällande
författningsreglering och kollektivavtal. Utredaren skall
analysera i vilka avseenden som rådande synsätt stämmer överens
med dagens verksamhetskrav, de anställdas levnadsmönster och
medföljarnas situation. Utredaren skall mot bakgrund av
maxtaxereformen och införandet av allmän förskola från 4 års
ålder särskilt beakta de ofta höga kostnaderna för förskola och
barntillsyn som kan uppkomma under utlandsstationering och
föreslå sådana förbättringar som kan vara påkallade. Regelverket
skall ses över med hänsyn till dagens arbetsförhållanden samt
till de krav som ställs på den framtida kompetensförsörjningen. I
utvärderingen skall även organisatoriska och administrativa
förhållanden ingå.
De nuvarande utlandstilläggens konstruktion upplevs som
svårbegriplig och inte alltid anpassad till dagens förhållanden.
Utredaren skall redovisa möjliga förändringar i
utlandsvillkorssystemet som skulle göra systemet mer
nutidsanpassat och så utformat att det lättare kan förstås av de
utsända samt bidra till en god kompetensförsörjning. Utredaren
skall belysa de särskilda verksamhetskrav som ställs på anställda
vid utrikesförvaltningen och anställda i biståndsverksamheten
m.fl. under utlandsstationering och som växlingen mellan utlands-
och hemmastationering kan innebära.
Beskattning av kostnadsersättningar och förmåner
Utredaren skall vidare se över nuvarande regler om skattefrihet
för kostnadsersättningar och förmåner som betalas ut under
utlandsstationering till berörda personalkategorier. En rimlig
utgångspunkt för översynen är att samma regler om beskattning av
kostnadsersättningar och förmåner i den mån det är möjligt och
skäligt bör gälla för alla statligt anställda som är stationerade
utomlands. Utredaren skall, i den utsträckning det finns ett
fortsatt behov av en särskild reglering, lämna förslag till
regler som mer precist anger vilka kostnadsersättningar och
förmåner som inte skall tas upp till beskattning och vilka
beloppsmässiga ramar m.m. som skall gälla för skattefrihet.
Utredaren skall utgå från att endast sådana kostnadsersättningar
och förmåner som avser ökade kostnader på grund av
utlandsstationeringen skall vara skattefria.
Beräkningsgrunder för utlandstillägg och normalbelopp
De kostnader som utlandstilläggen enligt U-ALFA avser att täcka
motsvarar till viss del sådana kostnader för vilka avdrag får
göras vid beskattning enligt reglerna om ökade levnadskostnader
vid tjänsteresa, tillfällig anställning och dubbel bosättning.
Det kan övervägas dels om det är möjligt och lämpligt att
samordna beräkningsgrunderna för dessa belopp, dels att använda
samma ordning för fastställande av beloppen. En samordning skulle
kunna medföra såväl en förenkling av reglerna för hur beloppen
fastställs som att beloppen bättre än i dag skulle avspegla de
faktiska kostnadsökningarna vid utlandsstationering. Vidare
skulle administrationen kunna rationaliseras.
Centrala frågor i uppdraget
Utredaren skall sammanfattningsvis behandla följande centrala
frågor:
1. Är dagens synsätt, som till stor del påverkats av 1963 års
proposition om villkoren för diplomaters och konsulära
tjänstemäns ersättningar, relevant för de krav som verksamheten
ställer på utrikesförvaltningen och på biståndsverksamheten
inom Sida? Står det i överensstämmelse med dagens levnadsmönster
och medföljarnas - såväl vuxnas som barns - situation?
2. Är det befogat med särskilda skatteregler för
utlandsstationerade inom utrikesförvaltningen m.fl.?
3. Hur skulle ett mer modernt och lättbegripligt
utlandsvillkorssystem kunna se ut? Här skall utredaren, från ett
verksamhetsperspektiv, särskilt behandla
- villkorssystemets betydelse för utrikesförvaltningens och
biståndsverksamhetens framtida kompetensförsörjning
- medföljares situation
- ersättning för bostad utomlands
- konstruktion m.m. vad gäller merkostnadsersättningar inom ramen
för grundtillägg och medföljandetillägg
- konstruktion av barntillägg (särskilt förskolekostnader)
- villkoren vid föräldraledighet under pågående
utlandsstationering
- kompensation för hardshipförhållanden med hänsyn till
merkostnadsprincipen och konstruktionen av ett tillägg
- sättet att fastställa och följa upp utlandstillägg
- förutsättningarna att ta tillvara de möjligheter som skapats
genom att Regeringskansliet numera är en gemensam myndighet.
4. Utredaren skall undersöka möjligheterna att samordna de olika
regelverk som ligger till grund för beräkning och fastställande av
dels utlandstillägg (grundtillägg m.m.) vid utlandsstationering,
dels normalbelopp för ökade levnadskostnader i utlandet vid bl.a.
tjänsteresa. Utredarens skall föreslå hur en eventuell samordning
bör genomföras organisatoriskt, administrativt och
författningstekniskt. Utredaren skall därvid särskilt överväga
Utlandslönenämndens roll och ställning.
Utredaren skall vidare föreslå de eventuella ändringar i
förordningen (1986:259) om ersättning till följd av sjukdom eller
skada som ådragits utom riket som kan vara påkallade.
Det står utredaren fritt att behandla och lämna förslag även i
andra frågor som kan föranledas av uppdraget.
Utredaren skall lämna förslag till eventuell nödvändig
författningsreglering.
De förslag utredaren lägger fram skall rymmas inom befintliga
ekonomiska ramar.
Arbetets bedrivande
Utredaren skall göra jämförelser med de regelsystem som gäller i
andra länders utrikesförvaltningar (främst i de nordiska länderna
och inom EU) och också se på de lösningar det svenska näringslivet
har för sin utlandsstationerade personal.
Utredaren skall under sitt arbete samråda i relevanta frågor med
berörda instanser inom Regeringskansliet och Sida. Utredaren
skall vidare samråda med Riksskatteverket och Arbetsgivarverket.
Dessa myndigheter skall tillhandahålla den sakkunskap som
utredaren finner nödvändig.
I utredarens uppdrag ingår bl.a. att utvärdera frågor som är
föremål för kollektivavtal. Utredaren skall samråda med de
avtalsslutande parterna i sådana frågor och även i övrigt löpande
informera dem om sitt arbete och ge dem tillfälle att under
arbetets gång framföra synpunkter. Utredaren skall, i den mån
utredningens överväganden och förslag kan aktualisera ändringar i
kollektivavtal, i samverkan med de centrala parterna undersöka
förutsättningarna och formerna för en ny ordning.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast den 31 januari 2004.
(Utrikesdepartementet)