Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Offentlighet och sekretess i skolan, Dir. 2002:130
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2002-10-10
Beslut vid regeringssammanträde den 10 oktober 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att göra en översyn
av bestämmelserna i sekretesslagen (1980:100) om sekretess i
skolan. Utredaren skall i ett första skede kartlägga olika former
av dokumentation som förekommer i skolan i anslutning till den
enskilde eleven. Här avses t.ex. dokumentation i samband med
intagning, planering, information om studieresultat samt
utvärdering för den enskilde eleven. Utredaren skall analysera i
vilken utsträckning denna dokumentation utgör allmänna handlingar
och om uppgifter som ingår i dessa handlingar är offentliga eller
om de kan omfattas av sekretess. Med utgångspunkt från denna
analys skall utredaren ta ställning till om det finns behov av
ändringar i sekretessregleringen och, om så bedöms vara fallet,
framlägga förslag till ändringar i sekretesslagen. Vidare skall
utredaren kartlägga, analysera och lämna förslag på ändringar i
sekretesslagen som kan behövas med anledning av skollagskommitténs
(U 1999:1) överväganden om elevhälsa. Skollagskommittén skall
lämna sitt betänkande senast den 16 december 2002. Utredaren
skall också analysera behovet av och möjligheter till att
sekretessbelägga integritetskänsliga uppgifter som lämnas av
enskilda till Statens skolverk inom ramen för verkets
tillsynsverksamhet.
Bakgrund
Elevhälsa
Regeringen beslutade den 23 juli 1998 att tillkalla en särskild
utredare med uppdrag att kartlägga elevvårdens och
skolhälsovårdens verksamhet och funktion samt att överväga
lämpliga åtgärder i syfte att höja verksamhetens kvalitet och
effektivitet. Utredningen antog namnet Elevvårdsutredningen och
lämnade den 31 mars 2000 sitt betänkande, Från dubbla spår till
Elevhälsa - i en skola som främjar lust att lära, hälsa och
utveckling (SOU 2000:19). Betänkandet låg till grund för
regeringens proposition (2001/02:14), Hälsa, lärande och trygghet.
I propositionen presenterade regeringen sin bedömning att ett
nytt verksamhetsområde - elevhälsa - bör bildas. Här bör ingå den
verksamhet som i dag bedrivs inom områdena skolhälsovård och
elevvård samt funktioner inom det specialpedagogiska området.
Elevhälsan bör finnas inom förskoleklass, grundskola,
gymnasieskola, särskola, specialskola, sameskola och kommunal
riksinternatskola. Bestämmelser om elevhälsa bör gälla även
fristående skolor. En av utgångspunkterna för regeringens
bedömning är skolans ansvar för att skapa en god lärande miljö
för elevernas kunskapsutveckling och personliga utveckling. En
annan utgångspunkt är att lärande och hälsa i stor utsträckning
påverkas av samma generella faktorer. I dag kan arbetet inom de
olika verksamhetsområdena i viss utsträckning sägas bedrivas
parallellt och utan att erfarenheter utnyttjas på ett ömsesidigt
tillfredsställande sätt. Det finns behov av ett mer samordnat
arbete på området där förebyggande och hälsofrämjande insatser
fokuseras.
Av propositionen framgår vidare att om elevvård, skolhälsovård
och funktioner inom det specialpedagogiska området sammanförs
till en elevhälsa kommer detta område att innefatta verksamhet
som skolkuratorer, skolpsykologer, skolläkare, skolsköterskor och
specialpedagog i dag utför. Dessa olika yrkesgrupper tillhör
i dag delvis skilda verksamhetsgrenar inom skolan där varje
företrädare måste iaktta sin sekretess. Sekretessen skiljer sig
åt mellan olika verksamhetsgrenar. För att arbetet med elevhälsan
skall kunna bli framgångsrikt krävs att berörda yrkesgrupper har
ett löpande och öppet samarbete. Sekretessbestämmelserna får
därför inte bli ett hinder för samverkan. I propositionen anges
att det är angeläget att med bibehållen respekt för elevers och
till dem närståendes integritet och rättssäkerhet tydliggöra
reglerna för samarbete mellan elevhälsans personal samt mellan
elevhälsans personal och övrig skolpersonal.
Uppgifter i dokumentation om en enskild elev
I den utvecklingsplan för kvalitetsarbetet i skolan (skr.
2001/02:188) som regeringen under våren 2002 presenterade för
riksdagen framhålls att den ökande användningen av dokumentation
om enskilda elevers studieresultat och personliga utveckling i
skolan har betydelse i ett sekretessammanhang. Åtgärdsprogram för
elever i behov av särskilt stöd och skriftliga omdömen för elever
som inte når målen är sådana exempel. Även skriftlig information
i samband med utvecklingssamtal har fått ökad betydelse. Det är
inte alltid självklart vilka regler som gäller vid hantering av
dokumentation om enskilda elever. Vid många skolor förekommer
i dag olika varianter av dokumentation i anslutning till enskilda
elevers planering, studieresultat och utvärdering, t.ex. inom
ramen för försöksverksamheten utan timplan i grundskolan. I denna
försöksverksamhet finns skolor som använder olika typer av
loggböcker, "portofolio-metoder", utvärderingsscheman etc. I
regel hindrar inte sekretessbestämmelserna att upplysningar om
elevens skolgång lämnas till vårdnadshavaren. Skolan har också
en skyldighet - oavsett sekretess - att anmäla allvarliga
missförhållanden till socialtjänsten. Det är mot denna bakgrund
angeläget att det klarläggs om och i så fall vilka sekretessregler
som gäller för olika typer av uppgifter i den upprättade
dokumentationen och om det finns anledningen att ändra
sekretessregleringen i detta avseende. Regeringen framhåller även
i propositionen Hälsa, lärande och trygghet (2001/02:14) att
arbetet med varje elevs individuella planering behöver utvecklas
och stödjas. Där anges även att överenskommelser t.ex. i samband
med utvecklingssamtalen ibland kan vara värdefulla att
dokumentera, och att rutinerna för hur dokumentationen skall
utformas bör ske i samverkan med elever och föräldrar.
I propositionen samt i den tidigare nämnda skrivelsen till
riksdagen framhålls vidare skolans skyldighet att informera
föräldrar och elever om elevens studieutveckling kontinuerligt
under hela grundskoletiden. Informationen bör grunda sig på en
utvärdering av elevernas utveckling i relation till målen i
läroplanen och i kursplanerna för år 5 och 9. Detta bör
regelmässigt leda fram till en framåtsyftande individuell
utvecklingsplan. En sådan individuell utvecklingsplan bör visa
vilka ytterligare insatser eleven behöver för att nå målen för
utbildningen och vilka överenskommelser som lärare, elev och
föräldrar har ingått. Regeringen anger i skrivelsen att formerna
för hur de individuella utvecklingsplanerna skall regleras
närmare bör bestämmas efter det att sekretessfrågorna har
klarlagts. Utöver dessa typer av dokumentation finns det skäl att
här även uppmärksamma den dokumentation som kan förekomma i
samband med att en elev med hänvisning till sina personliga
förhållanden vill gå i en annan kommuns skola än den han eller
hon annars skulle ha placerats i. I dessa sammanhang kan också
förekomma uppgifter som kan vara känsliga för den enskilde eleven
eller närstående till denne.
Offentlighets- och sekretesskommittén (Ju 1998:32) har fått i
uppdrag bl.a. att utreda förutsättningarna för att öka
möjligheterna att lämna sekretessbelagda uppgifter mellan och
inom myndigheter. Kommittén skall vidare ta ställning till om
myndigheter och verksamhetsgrenar inom myndigheter är de enda
tänkbara utgångspunkterna för de gränser som bör gälla för fritt
uppgiftslämnande. Kommittén skall redovisa sitt uppdrag senast
den 30 juni 2003. Flera av de frågor som behandlas av
Offentlighets- och sekretesskommittén har nära samband med delar
av det uppdrag som ges i dessa direktiv. Det är därför angeläget
att utredaren nära samråder med kommittén.
Övriga frågor
Skolverket har i en skrivelse till Utbildningsdepartementet
(dnr U 1999/3381/S) påtalat att uppgifter som enskilda lämnar
till verket i tillsynssammanhang inte kan sekretessbeläggas.
Avsaknaden av möjlighet att skydda integritetskänsliga uppgifter
som lämnas av enskilda kan medföra att dessa avstår från att
lämna uppgifter som har stor betydelse för tillsynsutredningen.
Detta kan i sin tur leda till att utredningarna blir
ofullständiga. Enligt Skolverket uppmärksammas i
tillsynsverksamheten ofta behovet av att även kunna
sekretessbelägga uppgifter som lämnas av enskilda.
Gällande bestämmelser
Sekretess i skolan
Sekretess inom skolan regleras i första hand i 7 kap. 9 §
sekretesslagen. Sekretess gäller inom förskoleklassen,
grundskolan, gymnasieskolan, särskolan, specialskolan och
sameskolan samt i en kommunal riksinternatskola för uppgift som
hänför sig till psykologisk undersökning eller behandling och för
uppgift om en enskilds personliga förhållanden hos psykolog eller
kurator, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att
den som uppgiften rör eller någon som står honom eller henne nära
lider men. Det innebär att presumtionen är att uppgifter om den
enskilde hos psykolog eller kurator omfattas av sekretess.
Uppgifter får bara röjas om det står klart att den enskilde inte
riskerar att uppleva det obehag som i dessa sammanhang beskrivs
som men.
I skolans övriga elevvårdande verksamhet är sekretessen mindre
sträng. Uppgifterna är här ofta inte lika känsliga. Det har
vidare ansetts att skolpersonalens yttrandefrihet inte bör
begränsas mer än nödvändigt. Där gäller sekretess för uppgift om
en enskilds personliga förhållanden om det kan antas att den som
uppgiften rör eller någon som står honom eller henne nära lider
men om uppgiften röjs. Samma mindre stränga sekretess gäller för
uppgift som hänför sig till ärende om tillrättaförande av en elev
eller om skiljande av en elev från vidare studier i gymnasieskola,
dvs. presumtionen är i dessa fall att uppgifterna är offentliga.
Uppgifterna får bara hemlighållas om det kan antas att den
enskilde eller någon närstående till den enskilde kan antas
uppleva det obehag som i dessa sammanhang beskrivs som men.
Beslut i elevvårdsärenden eller i ärenden om tillrättaförande av
elev eller om skiljande av elev från vidare studier kan inte
sekretessbeläggas. Uppgifter som ligger till grund för besluten
kan däremot bli föremål för sekretess.
I 4 kap. 3 § sekretesslagen finns en bestämmelse med innebörden
att sekretess gäller för uppgift som ingår i eller utgör underlag
för kunskapsprov eller psykologiskt prov under myndighets
överinseende om det kan antas att syftet med provet motverkas om
uppgiften röjs. Bestämmelsen används av Skolverket inom verkets
uppdrag att tillhandahålla ett nationellt provsystem för att
möjliggöra uppbygganden av en provbank och där kunna återanvända
prov, eller delar därav.
Skolhälsovårdens sekretess
För skolhälsovården - skolläkare och skolsköterska - gäller den
allmänna hälso- och sjukvårdssekretessen enligt 7 kap. 1 §
sekretesslagen. Inom hälso- och sjukvården gäller sekretess för
uppgifter om en enskilds hälsotillstånd eller andra personliga
förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan
att den enskilde eller någon som står honom eller henne nära
lider men. Skolhälsovården är en självständig verksamhet i
förhållande till övrig verksamhet i skolan och utgör en egen
verksamhetsgren. Uppgifter kan därför inte utan samtycke eller
menbedömning lämnas t.ex. till skolkurator eller rektor. Detta
hindrar dock inte att skolläkaren eller skolsköterskan kan ge råd
om lämplig elevvårdande åtgärd. Uppgifter som en elev har lämnat
till skolläkare eller skolsköterska kan också i vissa fall
hemlighållas för elevens föräldrar. Det beror på elevens ålder
och mognad (jfr 14 kap. 4 § sekretesslagen).
Sekretess för uppgifter inom tillsynen
I 13 kap. 1 § sekretesslagen anges att om en myndighet i
verksamhet som avser tillsyn eller revision, från annan myndighet
erhåller uppgift som är sekretessbelagd där, så gäller
sekretessen även hos den mottagande myndigheten.
Av 7 kap. 9 § sekretesslagen följer också att sekretess gäller i
viss utsträckning hos Skolverket i verksamhet som avser tillsyn
över utbildning vid fristående skolor för uppgift som härrör från
skolans elevvårdande verksamhet som gäller en enskilds personliga
förhållanden. Uppgifter i ett tillsynsärende som kommer in till
Skolverket direkt från enskilda omfattas däremot i dag inte av
någon sekretessbestämmelse.
Uppdraget
Med anledning av det som anförs i propositionen Hälsa, lärande
och trygghet samt i regeringens utvecklingsplan för
kvalitetsarbetet i skolan är i flera avseenden en särskild
översyn av bestämmelserna om offentlighet och sekretess i skolan
påkallad.
Användningen av dokumentation i samband med planering,
studieresultat, utvärdering m.m. för enskilda elever har ökat de
senaste åren och kommer antagligen att fortsätta utvecklas. Det
kan i dag råda oklarheter bland skolans personal om hur olika
former av dokumentation skall hanteras. Dokumentationen kan
innehålla uppgifter som är känsliga för en enskild elev. Med
anledning härav skall utredaren göra en kartläggning av den
dokumentation som i dag förekommer i anslutning till den enskilde
eleven. Utredaren skall även analysera i vilken utsträckning
denna dokumentation kan vara att betrakta som allmänna handlingar
och om uppgifter som ingår i dessa handlingar är offentliga eller
om de kan omfattas av sekretess. Utredaren skall utifrån
kartläggningen och analysen lämna de förslag till ändringar i
sekretessbestämmelserna som anses påkallade.
Med utgångspunkt från de överväganden skollagskommittén kommer
att lämna om elevhälsan i sitt slutbetänkande skall utredaren
även kartlägga och analysera de begränsningar i möjligheterna
till samarbete mellan berörda personalkategorier som nu gällande
sekretessbestämmelser kan medföra. Utredaren skall även lämna
förslag på författningsändringar som kan underlätta samarbetet
mellan de aktuella yrkeskategorierna inom elevhälsan och med
övrig personal i skolan, med samtidigt beaktande av att
förtroendet mot eleven och dennes närstående kan bibehållas.
Utredaren skall därvid även beakta patientsäkerhetsperspektivet
så att eleven inte underlåter att uppsöka skolhälsovården Med
utgångspunkt från skollagskommitténs betänkande skall utredaren
även se över frågan om offentlighet eller sekretess bör gälla i
fråga om beslut i elevvårdsärende, åtgärdsprogram eller protokoll
från elevvårdskonferens.
Med utgångspunkt från vad som ovan angetts skall utredaren även
analysera om begreppet "elevvårdande verksamhet i övrigt" i 7 kap.
9 § andra stycket sekretesslagen (1980:100) bör kvarstå eller
ersättas med annat begrepp.
Skolverket har i dag inte möjlighet att sekretessbelägga
integritetskänsliga uppgifter som lämnas av enskilda i
tillsynsärenden. Detta kan leda till att väsentliga uppgifter
utelämnas i anmälningar och att utredningar blir ofullständiga.
Utredaren skall därför utreda behovet av och möjligheterna till
att göra det möjligt för Skolverket att inom tillsynsverksamheten
sekretessbelägga uppgifter som lämnats av en enskild.
Utredaren skall samråda med offentlighets- och sekretesskommittén
och 1999 års skollagskommitté. Utredaren skall även samråda med
berörda myndigheter och organisationer som t.ex. Statens skolverk,
Specialpedagogiska institutet, Specialskolemyndigheten,, Svenska
kommunförbundet och Socialstyrelsen.
Utredaren skall lämna förslag till erforderliga
författningsändringar utifrån sina ställningstaganden.
Utredaren skall redovisa uppdraget senast den 1 september 2003.
(Utbildningsdepartementet)