Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Viss behandling av personuppgifter inom Försvarsmakten och Försvarets radioanstalt, Dir. 2002:13
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 2002-02-07
Beslut vid regeringssammanträde den 7 februari 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en översyn av regleringen av
behandling av personuppgifter i Försvarsmaktens
försvarsunderrättelseverksamhet och i den militära
säkerhetstjänsten samt i Försvarets radioanstalts
underrättelseverksamhet. Utredaren skall därvid kartlägga
behandlingen av personuppgifter och analysera behovet av
särskilda bestämmelser. Utgångspunkten är att myndigheternas
verksamhet skall kunna bedrivas effektivt med rationellt
datorstöd samtidigt som nödvändig respekt visas för enskildas
personliga integritet. Utredaren skall lämna förslag till en
reglering i lag.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 april 2003.
Nuvarande regler
För närvarande regleras Försvarsmaktens och Försvarets
radioanstalts personuppgiftsbehandling i förordningen (2001:703)
om viss behandling av personuppgifter inom Försvarsmakten och
Försvarets radioanstalt och i personuppgiftslagen (1998:204).
Förordningen trädde i kraft den 1 oktober 2001 och gäller utöver
personuppgiftslagen, vilken trädde i kraft fullt ut för
automatiserad behandling av personuppgifter samma dag. Eftersom
myndigheterna behandlar en stor mängd personuppgifter som
dessutom kan vara av särskilt känslig natur bör behandlingen
regleras särskilt i lag i stället för i förordning (se bet.
1990/91:KU11 s. 11 och bet. 1997/98:KU18 s. 43, jfr prop.
1990/91:60 s. 58 och 1997/98:44 s. 41).
Personuppgiftslagen gäller bl.a. för behandling av personuppgifter
inom Försvarsmakten och Försvarets radioanstalt. Lagen bygger på
Europaparlamentets och rådets direktiv 95/46/EG av den 24 oktober
1995 om skydd för enskilda personer med avseende på behandling av
personuppgifter och om det fria flödet avsådana uppgifter, kallat
dataskyddsdirektivet (EGT nr L 281, 23/11/1995, s. 31-50, CELEX
nr 1995L0046). Direktivet är inte tillämpligt på sådan behandling
av personuppgifter som faller utanför gemenskapsrätten
(exempelvis den som gäller allmän säkerhet, statens säkerhet
eller statens verksamhet på straffrättens område). Den svenska
personuppgiftslagen är dock generellt tillämplig och omfattar
även sådana områden som faller utanför EG-rätten, i den mån det
inte finns särreglering i andra författningar.
Utgångspunkten för personuppgiftslagen är att behandling av
personuppgifter är tillåten bara i de fall och på de villkor
lagen anger. Personuppgiftslagen innehåller vissa grundläggande
krav på hur uppgifter får behandlas. Dessa krav innebär bl.a. att
personuppgifter får behandlas endast för särskilda, uttryckligt
angivna och berättigade ändamål. Enligt huvudregeln får behandling
av uppgifter endast ske efter samtycke från den registrerade. Från
huvudregeln finns det emellertid flera undantag, t.ex. om det är
nödvändigt att behandla personuppgifter för att en arbetsuppgift
av allmänt intresse skall kunna utföras eller för att den
personuppgiftsansvarige skall kunna fullgöra en rättslig
skyldighet.
Förordningen (2001:703) om viss behandling av personuppgifter
inom Försvarsmakten och Försvarets radioanstalt är tillämplig på
den personuppgiftsbehandling som sker när myndigheterna, i
förekommande fall, fullgör uppgifter enligt lagen (2000:130) om
försvarsunderrättelseverksamhet, förordningen (2000:131) om
försvarsunderrättelseverksamhet, säkerhetsskyddslagen (1996:627)
och 1-3 §§ förordningen (1994:714) med instruktion för Försvarets
radioanstalt.
Försvarsunderrättelseverksamhet och militär säkerhetstjänst
Försvarsunderrättelseverksamhet skall bedrivas för att kartlägga
yttre militära hot mot landet och till stöd för svensk utrikes-,
försvars- och säkerhetspolitik. Försvarsunderrättelseverksamheten
syftar till att tillgodose behovet av tidig förvarning om hot mot
landet så att beredskapshöjande åtgärder hinner vidtas samt att
sörja för de underrättelsebehov som uppstår av Sveriges
internationella verksamhet. Den militära säkerhetstjänsten i fred
syftar till att tillgodose det långsiktiga säkerhetsskyddet inom
Försvarsmakten.
Den vidgade synen på vad som innefattas i hot mot landets säkerhet
medför att högre krav ställs på försvarsunderrättelsemyndigheterna
beträffande samverkan och samordning med andra myndigheter. Den
militära säkerhetstjänstens uppgift är att tillvarata de
säkerhetsintressen som främst berör Försvarsmakten och att bl.a.
biträda polisen i dess ansvar för rikets säkerhet.
Säkerhetsintressena omfattar eller kan hänföras till personal,
materiel, anläggningar, information samt planering och planer i
vid bemärkelse. Säkerhetshotande verksamhet kan förekomma i form
av underrättelseverksamhet, sabotage, subversiv verksamhet,
terrorism och kriminalitet. Den militära säkerhetstjänsten
omfattar säkerhetsunderrättelsetjänst och säkerhetsskyddstjänst.
Vidare är signalskyddstjänsten en säkerhetsskyddsangelägenhet.
Säkerhetsunderrättelsetjänstens uppgift är att klarlägga den
säkerhetshotande verksamhetens omfattning, inriktning samt medel
och metoder. Säkerhetsskyddet omfattar informations- och
IT-säkerhet, tillträdesbegränsning, säkerhetsprövning, utbildning
och kontroll. Samarbetet med andra länder och internationella
organisationer är en naturlig del av
försvarsunderrättelseverksamheten och säkerhetstjänsten. Ett
utbyte av information är nödvändigt för att Sverige skall kunna
få del av sådan information som landet behöver men som kräver
resurser som saknas (jfr Regleringsbrev för budgetåret 2002
avseende myndigheter underställda Försvarsdepartementet s. 150-155).
Uppdraget
Utredaren skall göra en översyn av regleringen av Försvarsmaktens
och Försvarets radioanstalts behandling av personuppgifter.
Uppdraget omfattar endast den personuppgiftsbehandling som sker
när Försvarsmakten fullgör uppgifter enligt lagen (2000:130) om
försvarsunderrättelseverksamhet, förordningen (2000:131) om
försvarsunderrättelseverksamhet och säkerhetsskyddslagen
(1996:627) och i övrigt enligt vad som anges i 4 § 1-3
förordningen (2000:555) med instruktion för Försvarsmakten samt
när Försvarets radioanstalt fullgör uppgifter enligt lagen
(2000:130) om försvarsunderrättelseverksamhet, förordningen
(2000:131) om försvarsunderrättelseverksamhet och 1-3 §§
förordningen (1994:714) med instruktion för Försvarets
radioanstalt.
Utredaren skall kartlägga behandlingen av personuppgifter såvitt
nu är i fråga och analysera behovet av särskilda bestämmelser för
myndigheternas behandling av personuppgifter samt lämna förslag
till sådana bestämmelser i lag. Utredaren skall därvid granska
frågor som rör användning, inhämtande, utlämnande, gallring,
arkivering och tillsyn. Rent allmänt har utredaren stor frihet
att ta upp andra frågor som anknyter till detta område och där så
bedöms vara angeläget lämna förslag på lösningar. I arbetet skall
det internationella inslaget i myndigheternas verksamheter
beaktas.
Arbetet skall bedrivas med utgångspunkten att myndigheternas
verksamhet skall kunna bedrivas effektivt med rationellt
datorstöd samtidigt som nödvändig respekt visas för enskildas
personliga integritet.
Enligt regeringens mening bör särlagstiftning gälla utöver
personuppgiftslagen och begränsas till att avse frågor som är
specifika för de verksamheter som omfattas av lagstiftningen.
Uppdragets genomförande
Utredaren skall samråda med Försvarsmakten, Försvarets
radioanstalt, Försvarets underrättelsenämnd, Rikspolisstyrelsen
(SÄPO), Datainspektionen och Riksarkivet.
Utredaren bör även samråda med den särskilda utredare som är
tillsatt för att göra en översyn av Försvarets radioanstalt.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast den 1 april 2003.
(Försvarsdepartementet)