Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Studiesocial utredning, Dir. 2002:120
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2002-09-19
Beslut vid regeringssammanträde den 19 september 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare utses för att göra en samlad analys av
den ekonomiska och sociala situationen för studerande på olika
utbildningsnivåer under den samlade studietiden, inklusive
studieuppehåll. Utredaren skall, mot bakgrund av de
studerandes skiftande sociala situation, kartlägga samspelet
mellan studiestödssystemet och andra förmånssystem som
socialförsäkringssystemet inklusive bostadsbidragssystemet samt
det ekonomiska biståndet enligt socialtjänstlagen och
arbetslöshetsförsäkringen.
Grundstrukturen i de befintliga förmånssystemen skall
ligga fast. Till de grundläggande principerna hör bl.a.
inkomstbortfallsprincipen. Den särskilda utredaren skall analysera
om gränsdragningen mellan studiestödssystemet å en sidan och
socialförsäkringssystemet inklusive bostadsbidragssystemet och
det ekonomiska biståndet å andra sidan behöver förtydligas. Om
utredaren finner alternativa möjligheter att förtydliga gränserna
mellan systemen skall sådana möjligheter och konsekvenserna av dem
redovisas.
När det gäller arbetslöshetsförsäkringen skall utredaren endast
kartlägga hur arbetslöshetsförsäkringen samspelar med
studiestödssystemet.
Som ett särskilt uppdrag skall den särskilda utredaren föreslå
hur det nya studiestödssystemet bör samspela med bostadsbidraget
på lång sikt, i enlighet med riksdagens tillkännagivande
(BoU 2000/01:BoU12). I de fall utredarens förslag innebär att
författningar behöver ändras, skall utredaren lämna förslag till
sådana ändringar.
Uppdraget skall vara avslutat senast den 31 december 2003.
Bakgrund
Utbildningsväsendets expansion
Regeringen har i propositionen Den öppna högskolan (prop.
2001/02:15) behandlat åtgärder som syftar till att främja en
breddad rekrytering till högskolan. I propositionen framhålls
bl.a. betydelsen av att rekrytera nya grupper av studerande till
högskolan och på så sätt uppnå en från social och etnisk
utgångspunkt jämnare rekrytering. Riksdagen har beslutat i enlighet
med propositionen.
Den kraftiga utbyggnaden av den grundläggande högskoleutbildningen
under senare år har bidragit till att fler studenter har fått
tillträde till högre utbildning. Utbyggnaden av högskolan innebär
att resurser motsvarande ca 100 000 högskoleplatser har tillförts
mellan åren 1997 och 2003.
Under 1990-talet ökade antalet studenter i högskolan med ca 80
procent. Det s.k. kunskapslyftet som pågått sedan år 1997 har
också bidragit till både fler och nya grupper av studerande inom
vuxenutbildningen. Samtidigt har studerandegruppens sammansättning
förändrats och breddats med avseende på ålder, geografisk,
kulturell och social bakgrund. Detta har inneburit en ökad
mångfald.
Eftersom studerandegruppen är mycket heterogen har de studerande
olika behov när det gäller bostad, barnomsorg, trygghet under
sjukdom, etc. beroende på vilken livssituation de befinner sig i.
År 2001 var mer än 330 000 personer registrerade som studerande
på högskolenivå. Nära 60 procent av alla studerande på
högskolenivå var kvinnor. Kvinnor dominerade i de högre
åldersgrupperna. Antalet studerande var störst i åldersgruppen
21-24 år. Drygt 50 procent av de studerande var över 25 år.
Omkring 20 procent av de studerande hade barn vilket är en ökning
jämfört med åren 1998 och 1999 då endast 15 procent hade barn.
Insatserna för ett livslångt lärande har resulterat i att
studerandegruppen har breddats och nu består av såväl unga som
äldre studerande.
År 2001 var drygt 247 000 personer registrerade i
vuxenutbildningen. Mer än 65 procent av alla vuxenstuderande
var kvinnor. Drygt 75 procent av de vuxenstuderande var över
25 år.
Bostadsbidraget
Bostadsbidraget i sin nuvarande form är främst riktat till
barnfamiljer. Det kan också ges till personer mellan 18 och 29
år utan barn, oavsett om hushållet består av en ensamstående
eller två samboende vuxna. För studerande med studiemedel gäller
att bidragsdelen i studiemedlen ligger till grund för
inkomstprövningen för bostadsbidrag. Av de ungdomshushåll som
uppbär bostadsbidrag är ca tre fjärdedelar studerande med
studiemedel.
Bidragshöjningen i det nya studiemedelssystemet
kan medföra att vissa studerandehushåll kan få ett lägre
bostadsbidrag. För att förhindra att det reformerade
studiestödssystemet skulle leda till minskade bostadsbidrag tog
riksdagen initiativ till införandet av en tillfällig lag, lagen
(2001:525) om särskild bestämmelse om bostadsbidrag för år 2001.
Den tillfälliga lagen innebar att endast 80 procent av
bidragsdelen i studiemedlen ingick i den bidragsgrundande
inkomsten. Lagen trädde i kraft den 1 juli 2001. För år 2002
beslutades en ny lag med samma innehåll (SFS 2001:1111). Denna
lag infördes i avvaktan på en långsiktig lösning.
Sjuk- och föräldraförsäkringen
Sjuk- och föräldraförsäkringen bygger på inkomstbortfallsprincipen,
vilken är en av grundbultarna i socialförsäkringen. Principen
innebär att ersättningen är kopplad till den sjukpenninggrundande
inkomst (SGI) som personen har. För föräldrar som har låg inkomst
eller ingen inkomst alls betalas dock föräldrapenning ut enligt
en grundnivå.
SGI är den årliga inkomst i pengar som en försäkrad kan antas komma
att tills vidare få för eget arbete.
Om den försäkrade inte längre har någon inkomst av arbete skall
han eller hon som regel inte längre omfattas av
sjukpenningförsäkringen. Sjukpenningskyddet kvarstår emellertid
i vissa situationer som har bedömts vara skyddsvärda.
Till de grupper som omfattas av sådana s.k. SGI-skyddade tider
hör bl.a. de som bedriver studier för vilka de uppbär studiestöd
enligt studiestödslagen (1999:1395). Under SGI-skyddade tider får
den sjukpenninggrundande inkomsten anpassas efter löneutvecklingen
inom den försäkrades yrkesområde. Reglerna om SGI-skyddade tider
utgör således ett avsteg från huvudregeln och innebär att en
försäkrad får behålla sin SGI även om han eller hon inte längre
förvärvsarbetar.
Föräldrapenningen omfattar totalt 480 dagar. Av dessa dagar
betalas 390 dagar ut enligt förälderns SGI, dock lägst enligt
grundnivån. Grundnivån höjdes från 60 kronor per dag till 120
kronor per dag år 2002. De ytterligare 90 dagarna inom
föräldrapenningen betalas som tidigare ut med 60 kronor per dag,
lika för alla. Syftet med den höjda grundnivån är att förbättra
för de föräldrar, exempelvis studerande, som saknar inkomst, har
låg inkomst eller inte uppfyller kvalifikationsvillkoret inom
föräldrapenningen. Regeringen har aviserat ytterligare höjningar
av grundnivån till 150 kronor per dag år 2003 och till 180
kronor per dag år 2004, om det statsfinansiella läget så medger.
För studerande som har studiestöd gäller även särskilda regler
inom studiestödssystemets ram i samband med sjukdom. Reglerna
finns i studiestödslagen (1999:1395) och i studiestödsförordningen
(2000:655). Bestämmelserna innebär att den studerande kan få
behålla studiestödet under den tid han eller hon på grund av
sjukdom är helt oförmögen att bedriva studier. En förutsättning
är att sjukanmälan görs till och godkänns av försäkringskassan.
Om sjukperioden varar längre tid än 30 dagar kan studieskulden
för perioden avskrivas i efterhand.
Arbetslöshetsförsäkringen
Arbetslöshetsförsäkringen är en försäkring vid arbetslöshet och
omställning från ett arbete till ett annat. Den består av en
inkomstrelaterad ersättning som baseras på tidigare arbetsinkomst
och ett grundbelopp som dels lämnas efter arbete i viss omfattning,
dels efter avslutade studier. För båda ersättningsformerna är
ett grundvillkor för ersättning bl.a. att sökanden är oförhindrad
att arbeta och aktivt söker arbete. Arbetslöshetsersättning
träder således inte in enbart på grund av att studier inte bedrivs
under sommaren eller att studiestöd inte lämnas under ferierna.
Det finns dock en generell regel i arbetslöshetsförsäkringen vid
tillfälligt avbrott i arbetslösheten. En arbetslös som studerar
en tid kan få arbetslöshetsersättning om han eller hon befinner
sig i s.k. omställning, dvs. tidigare har beviljats
arbetslöshetsersättning och inom ett år, från det att han eller
hon senast uppbar ersättning, åter blir arbetslös.
Den 1 januari 1998 gjordes en ändring i lagen (1997:238) om
arbetslöshetsförsäkringen som innebar att heltidsutbildningen
skall vara avslutad för att arbetslöshetskassan skall bortse
från studietiden vid prövning av rätt till arbetslöshetsersättning.
Aktivitetsstöd lämnas med 183 kronor till den som deltar i ett
arbetsmarknadspolitiskt program utan att vara berättigad till
arbetslöshetsersättning. Fr.o.m. den 1 juli 1998 gäller att
aktivitetsstöd till ett högre belopp lämnas i sådant program
under ferieuppehåll i studierna. Förutsättningar för
aktivitetsstöd till sådant högre belopp är bl.a. att personen
skulle ha varit berättigad till högre arbetslöshetsersättning
än 183 kronor per dag enligt de tidigare reglerna för
arbetslöshetsersättning.
Ekonomiskt bistånd enligt socialtjänstlagen
Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem
tillgodosedda på annat sätt har enligt socialtjänstlagen
(2001:453) bland annat rätt till ekonomiskt bistånd av
socialnämnden för sin försörjning och för sin livsföring i
övrigt. Biståndet skall motsvara en skälig levnadsnivå.
Det innebär att biståndet utgör ett yttersta skyddsnät när inga
andra försörjningsmöjligheter finns. Det innebär också att
människor som akut är utan pengar kan få hjälp i en nödsituation.
Men den enskilde måste först utnyttja alla andra vägar som normalt
står honom eller henne till buds. Den som kan arbeta är till
exempel skyldig att söka arbete. Det finns också en skyldighet
att delta i verksamheter som anordnas för arbetslösa. Personer
som gjort vad de kan för att klara sin försörjning på egen hand,
men ändå saknar inkomster eller andra medel motsvarande en skälig
levnadsnivå, har som regel rätt till ekonomiskt bistånd.
När det gäller vuxna studerande anses de normalt sett få sina
behov tillgodosedda genom stödformer som finns inom
studiemedelssystemet och vuxenstudiestödet. Men det är ytterst
förhållandena i den enskilda livssituationen som avgör om en
person som studerar har rätt till ekonomiskt bistånd. Nivån på
biståndet bestäms utifrån reglerna om försörjningsstöd och
riksnorm. Finns särskilda skäl kan socialtjänsten beräkna
kostnaderna till en lägre nivå än riksnormen.
Fr.o.m. år 1998 infördes en ny möjlighet för socialtjänsten att
ställa vissa krav på yngre personer som får försörjningsstöd.
Bestämmelsen tar i första hand sikte på personer under 25 år som
inte fått fäste på arbetsmarknaden eller kommit in på någon
reguljär utbildning och inte heller har kunnat beredas deltagande
i något lämpligt arbetsmarknadspolitisk program. Bakgrunden till
förändringen var regeringens bedömning att det är särskilt
olyckligt om unga människor riskerar att börja sina yrkesliv med
ekonomiskt bistånd. Förändringen innebär att socialnämnden kan
begära att den som får bistånd under viss tid skall delta i av
nämnden anvisad praktik eller annan kompetenshöjande verksamhet
om han eller hon inte har kunnat beredas deltagande i något
lämpligt arbetsmarknadspolitisk program. Bestämmelsen omfattar
även studerande med tillgång till finansiering i särskild ordning,
men som för en viss tid under studieuppehåll behöver ekonomiskt
bistånd för att klara sin försörjning.
Sedan 1993 har kommunerna möjlighet att betala ut
introduktionsersättning till skyddsbehövande och andra som
omfattas av det kommunala flyktingmottagandet och som deltar i
ett introduktionsprogram. Kommunerna fastställer själva
introduktionsersättningens utformning och storlek.
Det nya studiestödssystemet
Den 1 juli 2001 trädde den nya studiestödslagen och därmed det
nya studiestödssystemet i kraft. Förändringarna innebar bl.a.
att bidragsdelen i studiemedlen höjdes med närmare 500 kronor
per månad och att lånedelen minskade i motsvarande mån. För
vuxna studerande på grundskole- och gymnasienivå infördes en
möjlighet till en högre bidragsnivå. Vidare möjliggjordes för
vissa studerande att få ett tilläggslån med ca 1 600 kronor per
månad. Reformen innebar även att den övre åldersgränsen för att
vara berättigad till studiemedel höjdes från 45 till 50 år.
Systemet bygger på en veckoberäkning med en längsta tid som
studiemedel kan lämnas på respektive utbildningsnivå. På
eftergymnasial nivå kan studiemedel normalt lämnas i högst
240 veckor. Möjligheten att komplettera studiemedlen med
sidoinkomster utan reducering av studiestödet har ökat betydligt.
Genom studiestödsreformen har de studerande dessutom infogats i
det allmänna pensionssystemet genom att studiebidraget är
pensionsgrundande.
Återbetalningssystemet har stramats åt, men har trygghetsregler
som kan nyttjas för att begränsa återbetalningen.
Trygghetsreglerna ger låntagaren rätt att få nedsättning av
årsbeloppet på ett sätt som tar hänsyn till låntagarens
betalningsförmåga.
Studiemedelssystemet är generellt till sin karaktär. Alla som
omfattas av systemet har i princip rätt till lika stort studiestöd
under studietiden oavsett ålder, familjesituation och bostadsort.
En grundläggande princip i studiestödssystemet är att speciella
behov föranledda av t.ex. bostadskostnader, barn, särskilda
kostnader på grund av handikapp etc. skall tillgodoses inom
ramen för andra förmånssystem.
Riksdagen har nyligen antagit en lag (2002:624) om
rekryteringsbidrag till vissa vuxenstuderande (prop. 2001/02:161,
bet. UbU 2001/02:15, rskr. 2001/02:312). Avsikten är att
rekryteringsbidraget skall komplettera studiestödssystemet och
användas inom ramen för kommunernas uppsökande verksamhet, för att
stimulera vuxna som är eller riskerar att bli arbetslösa eller
som har något funktionshinder till studier på grundskole- och
gymnasienivå.
Det studiesociala området i övrigt
Vissa andra viktiga förändringar har gjorts på det studiesociala
området utöver införandet av ett nytt studiestödssystem.
Studentinflytandet har ökat genom de förändringar som infördes i
högskolelagen (1992:1434) och i högskoleförordningen (1993:100)
efter förslag i regeringens proposition Studentinflytande och
kvalitetsutveckling i högskolan (prop. 1999/2000:28).
Bestämmelserna markerar att studenterna skall ges möjlighet till
det inflytande som behövs för att på ett effektivt sätt kunna
delta i och påverka verksamheten i högskolan.
Personskadeskyddet för studerande vid statliga universitet och
högskolor har förbättrats genom ändringar i högskoleförordningen
och i förordningen (1993:221) för Sveriges lantbruksuniversitet
med anledning av propositionen Personskadeskydd för studenter
(prop. 1999/2000:5). Sedan den 1 juli 2000 gäller således en
försäkring i Sverige som ger högskolestudenter ett personskadeskydd
motsvarande det som arbetstagare har.
Regeringen har i propositionen Likabehandling av studenter i
högskolan (prop. 2001/02:27) föreslagit en ny lag om
likabehandling av studenter i högskolan. Den skall ha till
ändamål att på högskoleområdet främja lika rättigheter för
studenter och sökande och motverka diskriminering på grund av
studenters könstillhörighet, etniska tillhörighet, sexuella
läggning eller funktionshinder. Riksdagen har beslutat i enlighet
med propositionen (bet. 2001/02:UbU:5, rskr. 2001/02:101).
Pågående utredningsarbete som anknyter till de studerandes
ekonomiska och sociala situation
Regeringen har beslutat om direktiv (dir. 2001:104 och dir.
2002:118) till en utredning som skall analysera samt föreslå
ändringar i reglerna om skyddstider för sjukpenninggrundande
inkomst. Även den särskilda beräkningsgrunden för
föräldrapenning skall ingå i utredningen. Utredaren skall
föreslå grundläggande principer för rätten att behålla en
sjukpenninggrundande inkomst under tid då förvärvsarbete inte
utförs.
Vidare har regeringen beslutat om direktiv (dir. 2002:47) till
en översyn av studiehjälpen. Utredaren skall se över
studiehjälpssystemet, dvs. studiestödet för studerande under
20 år i gymnasieskolan och annan motsvarande utbildning.
Utredaren skall bl.a. klargöra studiehjälpens syfte, dess roll
i relation till olika ekonomiska stödformer på det familjepolitiska
området och dess grad av måluppfyllelse.
Behovet av en översyn
Studenters behov av ekonomiskt stöd under studietiden är mycket
skiftande. Studiestödssystemet är tänkt att fungera tillsammans
med övriga trygghetssystem, där de olika systemen dock har sina
speciella roller i samhället. Studerande med försörjningsbörda
har således möjlighet till kompletterande ekonomiskt tillskott,
främst i form av barnbidrag och bostadsbidrag. Det har emellertid
framförts kritik mot den nuvarande ordningen. Bland annat har vissa
kvalifikationsvillkor som finns inom sjuk-, föräldra- och
arbetslöshetsförsäkringen samt vissa andra kriterier som gäller
för t.ex. ekonomiskt bistånd och bostadsbidrag kritiserats. Det
behövs därför en samlad granskning av hur de olika förmånssystem
som studerande kan beröras av under studietiden, inklusive
studieuppehåll, samspelar. Gränssnitten behöver kartläggas.
För studerande som blir sjuka eller får barn under studietiden
kan den ekonomiska situationen förändras beroende på att vissa
trygghetssystem, såsom sjuk- och föräldraförsäkringen, är
inkomstrelaterade. Således kan studerande som blir sjuka eller
väljer att bilda familj under studietiden hamna i en ekonomisk
situation som försvårar fortsatta studier.
För personer som varvar arbete med studier kan såväl möjligheterna
att uppbära arbetslöshetsersättning som ersättningsnivåer komma
att påverkas, vilket i sin tur kan påverka den enskildes vilja
och möjlighet att studera. Samtidigt är det en bärande princip i
arbetslöshetsförsäkringen att rätt till ersättning förutsätter
en varaktig anknytning till arbetsmarknaden och att personen
aktivt söker ett nytt arbete.
Studiestöd lämnas endast under studietid. Under ett år har de
studerande normalt en period då de själva måste svara för sin
ekonomiska försörjning eftersom studierna ofta är organiserade
med ett längre uppehåll under sommarmånaderna. Eftersom
studerandegruppens ekonomiska behov och förutsättningar varierar
under studieperioden, inklusive studieuppehåll, bör dessa frågor
belysas. När det gäller möjligheterna att uppbära
arbetslöshetsersättning vid studieuppehåll är det viktigt att
erinra om arbetslöshetsförsäkringens roll som
omställningsförsäkring från ett arbete till ett annat.
Det reformerade studiestödet kan ge konsekvenser för vissa
studerandehushåll som uppbär bostadsbidrag, eftersom
studiebidraget ingår i den bostadsbidragsgrundande inkomsten.
För att ändringarna i studiestödssystemet inte skulle leda
till minskade bostadsbidrag tog riksdagen initiativ till
införandet av en tillfällig lag, lagen (2001:525) om särskild
bestämmelse om bostadsbidrag för år 2001. Den tillfälliga
lagen innebar att endast 80 procent av bidragsdelen i
studiemedlen ingick i den bidragsgrundande inkomsten. Lagen
trädde i kraft den 1 juli 2001. För år 2002 beslutades en ny
lag med samma innehåll (SFS 2001:1111). Denna lag infördes i
avvaktan på en långsiktig lösning.
Ytterligare analyser om bostadsbidragets roll och alternativa
utvägar i syfte att nå en långsiktig lösning behöver därför göras.
Uppdraget
Utredaren skall göra en samlad analys av den ekonomiska och
sociala situationen för studerande på olika utbildningsnivåer
under den samlade studietiden, inklusive studieuppehåll. Utredaren
skall, mot bakgrund av de studerandes skiftande sociala situation,
kartlägga samspelet mellan studiestödssystemet och andra
förmånssystem som socialförsäkringssystemet inklusive
bostadsbidragssystemet samt det ekonomiska biståndet enligt
socialtjänstlagen och arbetslöshetsförsäkringen.
Utredningen skall omfatta studerande i högskoleutbildning, annan
eftergymnasia utbildning inklusive kvalificerad yrkesutbildning
(KY) samt vuxenutbildning.
Det skall ingå i analysen att beskriva i vilka avseenden den
ekonomiska situationen för studerande liknar respektive skiljer
sig från den ekonomiska situationen för övriga grupper i
samhället. Utredaren skall lämna underlag till regeringens
fortsatta överväganden om behovet av att anpassa systemen till
olika studerandegruppers behov. Motiv för och konsekvenser av
olika alternativ skall redovisas.
De befintliga systemens grundstruktur skall ligga fast. Till de
grundläggande principerna hör bl.a. inkomstbortfallsprincipen.
Den särskilda utredaren skall analysera om gränsdragningen
mellan studiestödssystemet och å ena sidan
socialförsäkringssystemet inklusive bostadsbidragssystemet och
det ekonomiska biståndet å andra sidan behöver förtydligas. Om
utredaren finner alternativa möjligheter att förtydliga gränserna
mellan systemen skall sådana möjligheter och konsekvenserna av
dem redovisas för såväl staten som kommunerna.
Utgångspunkten för uppdraget skall vara att underlätta livslångt
lärande och att studiestödssystemet och övriga förmånssystem skall
fungera väl tillsammans. Det är även viktigt att systemen bidrar
till jämställdhet mellan kvinnor och män samt främjar
barnafödandet.
När det gäller arbetslöshetsförsäkringen skall utredaren endast
kartlägga hur arbetslöshetsförsäkringen samspelar med
studiestödssystemet.
Som ett särskilt uppdrag skall den särskilda utredaren föreslå hur
det nya studiestödssystemet bör samverka med bostadsbidraget på
lång sikt, i enlighet med riksdagens tillkännagivande (bet.
2000/01:BoU12). I de fall utredarens förslag innebär att
författningar behöver ändras, skall utredaren lämna förslag
till sådana ändringar.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall samråda med utredningen om skyddstider för
sjukpenninggrundande inkomst (dir. 2001:104 och dir. 2002:118)
och med utredningen om översyn av studiehjälpen (dir. 2002:47).
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 31 december 2003.
(Socialdepartementet)