Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Diskrimineringsutredningen 2001 (N 2001:01), Dir. 2002:12
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2002-01-31
Beslut vid regeringssammanträde den 31 januari 2002.
Sammanfattning av uppdraget
Uppdraget för Diskrimineringsutredningen 2001 (N 2001:01)
begränsas på följande sätt. Utredningen skall inte lämna förslag
när det gäller diskriminering av juridiska personer. Utredningen
skall inte heller lämna förslag om hur förbudet mot
diskriminering på grund av ålder skall genomföras.
Utredningen skall vidare slutligt redovisa sitt uppdrag senast
den 30 april 2002i stället för den 1 februari 2002.
Utredningens nuvarande uppdrag
Den 21 december 2000 beslutade regeringen att tillkalla en
särskild utredare med uppdrag att lämna förslag till hur rådets
direktiv 2000/43/EG av den 29 juni 2000 om genomförandet av
principen om likabehandling av personer oavsett deras ras eller
etniska ursprung (direktivet om likabehandling oavsett ras eller
etniskt ursprung) och rådets direktiv 2000/78/EG av den 27
november 2000 om inrättande av en allmän ram för likabehandling
i arbetslivet (direktivet om likabehandling i arbetslivet) skall
genomföras i Sverige (Dir. 2000:106). Utredningen har antagit
namnet Diskrimineringsutredningen 2001.
Båda EG-direktiven omfattar skydd för fysiska personer mot
diskriminering. I en punkt i ingressen till direktivet om
likabehandling oavsett ras eller etniskt ursprung anges att
medlemsstaterna, när så är lämpligt och i enlighet med sedvana
och praxis, skall sörja för att juridiska personer skyddas om de
blir utsatta för diskriminering på grund av sina medlemmars eller
delägares ras eller etniska ursprung.
Utredaren skall enligt kommittédirektiven lämna de förslag till
författningsändringar och andra åtgärder som utredningen kan ge
anledning till senast den 1 februari 2002, undantaget
bestämmelserna om diskriminering på grund av ålder. Arbetet i
denna del skall redovisas senast den 1 juli 2002.
Ändringen av uppdraget
Diskrimineringsutredningen 2001 har mot bakgrund av uppdragets
omfattning anhållit om förlängd utredningstid. Utredningen har
också anfört att man med hänsyn till frågans omfattning och
komplexitet även med en förlängning av utredningstiden kommer att
få svårigheter med att lämna förslag som skyddar mot
diskriminering av juridiska personer.
Regeringen har tidigare, bl.a. i En nationell handlingsplan mot
rasism, främlingsfientlighet, homofobi och diskriminering (skr.
2000/01:59), redovisat som sin avsikt att ge
Diskrimineringsutredningen 2001 i tilläggsuppdrag att utreda
möjligheterna till en generell lagstiftning mot diskriminering
som omfattar alla eller flertalet diskrimineringsgrunder och
samhällsområden samt att se över uppgifter och ansvarsområden för
ombudsmän underställda regeringen. Flera av de frågor som
omfattas av arbetet med en sådan sammanhållen
diskrimineringslagstiftning är emellertid av sådan art att de på
ett särskilt sätt kräver förankring hos allmänheten och de
politiska partierna. I vissa avseenden ställs också krav på andra
expertkunskaper och en annan sammansättning än vad som finns
representerat i utredningen i dag. Mot denna bakgrund är det
lämpligt att uppdraget med att överväga en sammanhållen
diskrimineringslagstiftning tas om hand av en parlamentarisk
kommitté. Regeringen har denna dag beslutat att tillkalla en
kommitté med sådant uppdrag (Dir. 2002:11). Med hänsyn till
framställningen från Diskrimineringsutredningen 2001 bör frågan
om skydd mot diskriminering av juridiska personer tas om hand
inom ramen för den parlamentariska kommitténs uppdrag. När det
gäller diskriminering på grund av ålder skall den delen av
direktivet om likabehandling i arbetslivet vara genomfört i
nationell rätt senast den 2 december 2006. Även frågan om förbud
mot diskriminering på grund av ålder bör därför tas om hand av
kommittén.
Uppdraget för Diskrimineringsutredningen 2001 skall därmed med
ändring av vad som tidigare beslutats begränsas på angivet sätt
samt avslutas den 30 april 2002.
(Näringsdepartementet)