Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om införlivandet av kommissionens direktiv 80/723/EEG om insyn i de finansiella förbindelserna mellan medlemsstater och offentliga företag samt i vissa företags ekonomiska verksamhet, Dir. 2002:117
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2002-09-12
Beslut vid regeringssammanträde den 12 september 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att analysera
vissa frågor som rör införlivandet av kommissionens direktiv
80/732/EEG av den 25 juni 1980 om insyn i de finansiella
förbindelserna mellan medlemsstater och offentliga företag
samti vissa företags ekonomiska verksamhet, senast ändrat genom
direktiv 2000/52/EG av den 26 juli 2000. Utredaren skall även
utarbeta förslag till den författningsreglering som behövs.
Bakgrund
EG-fördraget ålägger kommissionen att se till att medlemsstaterna
inte ger sådant stöd till bl.a. offentliga företag som strider mot
den gemensamma marknaden. Ofta är förhållandet mellan offentliga
myndigheter och offentliga företag så komplicerat att
kommissionens uppgift blir mycket svår. För att möjliggöra
tillämpningen av fördraget i denna del tillkom direktivet om
insyn i de finansiella förbindelserna mellan medlemsstater och
offentliga företag samt i vissa företags ekonomiska verksamhet
(transparensdirektivet) 1980. Direktivet har sedan dess ändrats
vid tre tillfällen 1985, 1993 och senast 2000. Den senaste
ändringen skulle varit införd genom författningar som trätt i
kraft den 31 juli 2001 och skall tillämpas från och med den
1 januari 2002.
Den senaste ändringen har föranletts av att kommissionen under
senare år har mottagit klagomål avseende företag som i enlighet
med artikel 86.2 i EG-fördraget anförtrotts att tillhandahålla
vissa tjänster av allmännyttig karaktär. Flera av dessa företag
har tidigare haft en monopolställning på sina marknader men
genom avregleringen inom EU har delar av dessa företags marknader
öppnats för konkurrens.
Kommissionen har funnit att denna dubbla position kan störa
konkurrensen genom risken för s.k. korssubventionering. Med
korssubventionering avses att medel som tillställs företaget
som ersättning för dess "public service-uppdrag" används för
att subventionera verksamheten som bedrivs på den
konkurrensutsatta marknaden.
Transparensdirektivet
Direktivet kräver redan sedan tidigare att offentliga företag
redovisar samtliga finansiella förbindelser öppet, så att det
klart framgår vilka offentliga medel som tillförts bolaget och
hur dessa har använts (artikel 1.1). Vidare krävs viss
rapportering kring nämnda finansiella relationer.
Genom den senaste ändringen av direktivet (artikel 1.4 i direktiv
2000/52/EG) har införts ett krav på separat redovisning av företag
som i enlighet med artikel 86.1-2 i EG-fördraget åtnjuter
särskilda eller exklusiva rättigheter eller tillhandahåller
tjänster av allmänt ekonomiskt intresse samtidigt som de
bedriver kommersiell konkurrensutsatt verksamhet. Förutom kravet
på separat redovisning har ändringen inneburit att det inte bara
är offentliga företag som omfattas av direktivet i detta
sammanhang.
I den separata redovisning som skall upprättas skall kostnader
och intäkter i den konkurrensskyddade verksamheten och annan
verksamhet särredovisas. Fullständiga uppgifter skall finnas om
de metoder som tillämpats vid fördelningen (art 1.2 i direktiv
2000/52/EG). Medlemsstaterna skall vidta nödvändiga åtgärder för
att tillse att den separata redovisningen blir korrekt
(art 1.4 i direktiv 2000/52/EG).
Det uppställs även ett krav på att bevara viss information om
finansiella förbindelser m.m. under minst fem år (art 1.5 i
direktiv 2000/52/EG).
Transparensdirektivet är horisontellt dvs. inte inriktat på
vissa speciella sektorer. Det finns dock sektorer där separat
redovisning redan krävs genom andra rättsakter inom
gemenskapslagstiftningen (t.ex. telekommunikationer och
järnvägstrafik), och dessa omfattas inte av det nu aktuella
direktivet.
Radio? och TV-sändningar omfattas av direktivet, som dock
beaktar den särskilda uppmärksamhet som ägnas denna sektor
genom tolkningsbestämmelserna i Protokollet om systemet för
radio och TV i allmänhetens tjänst i medlemsstaterna som
bifogats fördraget.
Utredningsbehovet
Svensk lagstiftning har tidigare bedömts tillräcklig för att
uppfylla transparensdirektivets krav. De nya bestämmelser som
tillkommit i och med den senaste ändringen av direktivet torde
i någon mån vara införlivade i svensk rätt genom
Bokföringsnämndens rekommendationer och uttalanden. Som
framhållits i många sammanhang måste emellertid EG-direktiv
genomföras i författningsform. Genomförande genom allmänna råd
är inte tillräckligt. Härtill kommer att direktivet nu ställer
krav som saknar motsvarighet i Bokföringsnämndens uttalanden.
Det finns därför anledning att göra en samlad analys av i
vilken utsträckning de krav som uppställs i direktivet
tillgodoses genom gällande regler. Utifrån analysen skall
klarläggas behovet av ny lagstiftning samt huruvida befintlig
lagstiftning behöver kompletteras eller ges bättre
överblickbarhet. Behov finns också av en kartläggning av företag
inom olika sektorer som omfattas av direktivets nya krav på
separat redovisning.
Det åligger medlemsstaterna att se till att företagen följer
reglerna. Behovet av tillsyn och sanktioner bör därför omfattas
av utredningen.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att analysera de krav som
uppställs i transparensdirektivet och i vilken mån dessa krav
tillgodoses i svensk lagstiftning. I uppgiften ingår att
föreslå den lagstiftning som krävs för att direktivet skall
anses införlivat i svensk rätt.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 31 mars 2003.
(Näringsdepartementet)