Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Parlamentarisk kommitté för översyn av hyressättning av vissa ändamålsfastigheter inom statlig förvaltning, m.m., Dir. 2002:116
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2002-09-12
Beslut vid regeringssammanträde den 12 september 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentarisk kommitté tillsätts med uppgift att utreda
frågor om hyressättning av ändamålsfastigheter inom kulturområdet,
universitets- och högskoleområdet. Kommittén skall därvid
utvärdera och lämna de förslag som föranleds av finansutskottets
betänkande 2001/02:FiU14 och riksdagens revisorersrapport
(förslag 2001/02:RR12).
Bakgrund
På 1980-talet diskuterades olika förslag om den statliga
lokalförsörjningen och myndigheternas inflytande över sina
lokalbehov. I 1988/89 års budgetproposition redovisade regeringen,
med anledning av reformeringen av det statliga budgetsystemet,
riktlinjer för samordning av den statliga lokalförsörjningen.
Riksdagen beslutade år 1992 om en genomgripande förändring av
organisationen för förvaltning av statens fastigheter och
lokaler. Byggnadsstyrelsen avvecklades och i stället bildades
två aktiebolag, Vasakronan AB och Akademiska Hus AB, samt
två nya myndigheter, Statens fastighetsverk och Statens
lokalförsörjningsverk. Parallellt med detta blev varje myndighet
ansvarig för sin egen lokalförsörjning. Statens monopol som
lokalhållare för statsförvaltningen upphörde således därmed
(prop. 1992/93:37, bet. 1992/93:FiU8, rskr. 1992/93:123).
Dessa förändringar var grundade på ett antal riktlinjer som
beslutades av riksdagen 1991 (prop. 1991/92:44, bet. 1991/92:FiU8,
rskr. 1991/92:107):
- Fastighetsförvaltningen skall skiljas från brukandet av
lokaler och mark.
- En mer rättvisande bild skall ges av mark- och
lokalkostnaderna i statsbudgeten.
- Fastighetsförvaltningen skall bedrivas med ett så långt
möjligt marknadsmässigt avkastningskrav.
- Fastighetsförvaltningen bör bedrivas i separata
resultatenheter som så långt möjligt formas efter olika
fastigheters särart.
- Statens ägarroll bör renodlas. Graden av kapitalbindning
och avkastningen på kapitalet bör fortlöpande bli föremål
för prövning.
- Styrelsens och den verkställande ledningens ansvar för
fastighetsförvaltningen bör definieras på ett bättre sätt
än vad som är möjligt inom myndighetsformen. Förvaltningen
bör därför företrädesvis bedrivas i aktiebolagsform.
- De fastigheter som av historiska eller andra skäl inte
kan överföras till bolag bör, oavsett nuvarande förvaltare,
omfattas av en samordnad förvaltning i myndighetsform.
Förändringen av organisationen hade två syften, att uppnå dels en
effektivare lokalförsörjning, dels en effektivare fastighets- och
förmögenhetsförvaltning.
Riksdagen beslutade år 1998, med anledning av en proposition om
förvaltning av statens fastigheter och statliga myndigheters
lokalförsörjning, m.m., att de beslutade riktlinjerna för den
statliga fastighetsförvaltningen och lokalförsörjningen skulle
ligga fast (prop. 1997/98:137, bet. 1997/98:FiU25,
rskr. 1997/98:252).
Riksdagen konstaterade samtidigt att den lokalförsörjnings- och
fastighetsförvaltningsreform som genomfördes 1991-1992 varit
nödvändig. Reformen hade lett till ökad effektivitet i
fastighetsförvaltningen och myndigheternas lokalförsörjning.
Riksdagen gav regeringen till känna att direktiven till
aktuella verk och bolag för ändamålsfastigheter borde utformas
så att de innebar att fastighetsverksamheten blev ett stöd till
den verksamhet som bedrivs i lokalerna med beaktande av
effektivitetskrav i fastighetsförvaltningen. Riksdagens
ställningstagande innebar att hyressättningen för
ändamålsfastigheter borde vara flexibel.
Riksdagens revisorer
I december 2001 överlämnade Riksdagens revisorer en skrivelse
till riksdagen, Statens ändamålsfastigheter - hyressättning och
förvaltning (2001/02:RR12). Skrivelsen behandlar hur riksdagens
riktlinjer för hyressättning och förvaltning av ändamålsfastigheter
tillämpas, samt hur hyresgästerna anser att den fungerar.
I skrivelsen lämnade revisorerna fem förslag. Revisorerna ansåg
därvid att riksdagen skulle ge regeringen tillkänna att regeringen
- skall vidarebefordra riksdagens ståndpunkt i fråga om
de fall där hyresgästen har begränsade alternativ och
därmed är beroende av en statlig hyresvärd, att
självkostnad är den naturliga utgångspunkten för
hyressättningen,
- klargör att hyresgästen skall ha god insyn i förvaltningen
och att det innebär öppen redovisning av kostnaderna för
drift, underhåll och kapital, oavsett om marknadshyra
eller kostnadshyra tillämpas,
- vidarebefordrar riksdagens synpunkter, att
förvaltningsplaner skall upprättas gemensamt av hyresvärd
och hyresgäst,
- bör uppmärksamma konsekvenserna av att de statliga
myndigheternas anslag justerades i samband med att
myndigheterna fick eget lokalförsörjningsansvar.
Detta bör tas upp i en dialog med de myndigheter som
gynnades eller missgynnades när systemet infördes, samt
att regeringen i budgetprocessen bör beakta möjligheter
till effektiviseringar i myndigheternas lokalutnyttjande,
- bör inrätta ett rådgivande statligt expertorgan inom eller
i nära anslutning till Regeringskansliet och som skulle
kunna lämna yttrande vid konflikt om vilken hyresmodell
som skall gälla.
Riksdagens tillkännagivande
Riksdagen tillkännagav den 21 februari 2002 för regeringen att
det är angeläget att regeringen tillsätter en utredning för att
frågorna om hyressättningsprinciper för statens ändamålsfastigheter
skyndsamt får en hållbar och för alla intressenter acceptabel
lösning. Enligt riksdagens mening skall direktiven utformas så att
samtliga fem förslag som väckts av revisorerna blir allsidigt
belysta och behandlade. Med anledning av en motion, 2001/02:Fö259
av Ola Rask m.fl. tillkännagav riksdagen vidare att det bör
övervägas om hänsyn till det rörliga friluftslivet och
turistnäringen kan vara skäl att behålla mark i statlig ägo (bet.
2001/02:FiU14, rskr. 2001/02:165).
Uppdraget
En parlamentarisk kommitté tillsätts med uppgift att dels
genomföra en fortsatt översyn av hyressättningen av
ändamålsfastigheter, dels se över tillämpningen samt
konsekvenserna av hyressättningsprinciperna för ändamålsanpassade
lokaler inom kulturområdet och universitets- och högskoleområdet.
Begreppet ändamålsfastigheter rymmer fastigheter av mycket skilda
slag, och verksamheterna som bedrivs i dem är mycket varierande.
Det är främst inom två områden, kulturområdet och universitets-
och högskoleområdet, som det finns problem med hyressättningen.
Problemen kan vara av olika slag och riksdagen är därför inte
främmande för att de också kan ges olika lösningar. Någon entydig
definition finns inte och gränsen mellan en kommersiell fastighet
och en ändamålsfastighet är flytande. Bedömningen får göras i varje
enskilt fall.
Kommittén skall utreda om det är möjligt att på ett praktiskt
sätt definiera och avgränsa begreppet ändamålsfastighet och
därefter lämna förslag.
Kommittén skall utreda och lämna förslag till vilka principer
och kriterier som hyresvärd och hyresgäst skall utgå ifrån för
att kunna fastställa hur hyressättning av ändamålsfastighet och
kommersiell fastighet skall ske. Kommittén skall därvid bl.a.
pröva om de avkastningskrav som ställs för lokaler inom
kulturområdet är ändamålsenliga.
Kommittén skall lämna förslag till definition av de två
hyresmodeller som bör användas, marknadsmässig hyresmodell
och kostnadshyresmodell. I de båda modellerna bör det enligt
tidigare uttalanden ingå en öppen redovisning och god insyn för
hyresgästen i förvaltningen, m.m.
Kommittén skall utreda hur ansvaret för utförandet av
underhållsåtgärder fördelar sig mellan hyresvärd och hyresgäst
inom ramen för gemensamt upprättade förvaltningsplaner.
En del universitet och ett antal högskolor hyr lokaler av andra
hyresvärdar, t.ex. kommuner och privata värdar. För att
myndigheterna inte ekonomiskt eller på annat sätt skall binda
upp staten med långa hyreskontrakt genom att beställa nya
lokaler, ombyggnader, m.m. finns behov av att regeringen får
information om den långsiktiga planeringen vad avser
myndigheternas lokalförsörjning.
Kommittén skall utreda och lämna förslag till hur regeringen
skall förstärka styrningen av myndigheters och institutioners
mål när det gäller effektivt lokalutnyttjande på kort och lång
sikt samt hur förändrade hyreskostnader skall påverka anslagen.
Kommittén skall utreda om ett statligt expertorgan bör inrättas
inom eller i nära anslutning till Regeringskansliet och som skulle
kunna vara rådgivande och lämna yttrande om hyresvärd och hyresgäst
är oense om vilken hyresmodell, kostnadshyra eller marknadshyra
som bör tillämpas.
Kommittén skall utreda om reglerna för försäljning av statlig mark
bör ändras så att olika allmännyttiga användningsområden för
marken prövas innan en försäljning till marknadspris äger rum.
Kommittén bör göra överväganden om också hänsyn till det rörliga
friluftslivet och turistnäringen skulle kunna vara skäl för staten
att behålla mark i sin ägo, och om förvaltningsansvaret i sådana fall
kan ges till stiftelser, kommuner eller landsting.
Kommittén är i övrigt oförhindrad att lämna förslag på
förbättringar på den genomförda lokalförsörjningsreformen.
I de förslag och analyser som kommittén lämnar skall
samhällsekonomiska aspekter och effekter på statsbudgeten
belysas.
Redovisning av uppdraget
Kommittén skall redovisa sitt uppdrag till regeringen senast
den 31 oktober 2003.
(Finansdepartementet)