Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Kommission för analys av behovet av åtgärder som säkerställer förtroendet för det svenska näringslivet, Dir. 2002:115
Departement: Statsrådsberedningen
Beslut: 2002-09-05
Beslut vid regeringssammanträde den 5 september 2002
Sammanfattning av uppdraget
En kommission tillsätts med uppdrag att
· etablera en dialog med näringslivets ägare och företrädare om
dagens situation när det gäller förtroendet för näringslivet,
· granska om det förekommer förtroendeskadliga företeelser inom
det svenska näringslivet och, i så fall, kartlägga dessa,
· belysa näringslivets egna insatser i förtroendeskapande syfte,
· analysera behovet av åtgärder som kan stärka och säkerställa
förtroendetför det svenska näringslivet,
· ta del av relevanta internationella erfarenheter,
· bedöma om lagstiftning, offentlig reglering och näringslivets
eget regelverk behöver förändras, varvid konsumentperspektivet
särskilt skall uppmärksammas,
· föreslå de åtgärder som bedöms nödvändiga.
Behovet av en kommission
Förtroendet för det svenska näringslivet har under senare tid
hamnat i den offentliga debattens fokus. I många fall har
debatten utgått från händelser på andra håll i världen. Det är
inte givet att dessa händelser i alla avseenden har relevans för
svenska förhållanden. Samtidigt råder det inte något tvivel om
att debatten är angelägen även för vår del - inte minst för att
förebygga att de händelser som påverkat näringslivet och
samhällsekonomin negativt i andra länder inträffar i Sverige.
Det är viktigt att allmänheten har ett stort förtroende för
näringslivet. Ärlighet, förtroende och öppenhet är grundpelare i
samhällsekonomin och väsentliga för investerares möjligheter att
bedöma affärsmässigheten i olika verksamheter. Förtroendet för
näringslivet är avgörande för företagens förmåga att skaffa
kapital. Det påverkar enskilda människors arbete, sparande och
pensioner och det påverkar också landets ekonomiska tillväxt.
En grundläggande förutsättning för allmänhetens förtroende för
näringslivet är att inte bara ägarna utan även anställda, kunder
och samhället i övrigt känner att företagen sköts på rätt sätt.
Att ensidigt fokusera på kortsiktiga resultat kan försämra
villkoren för företagens fortlevnad.
Det är även viktigt för företagens förtroende att de uppträder
ansvarsfullt och förtroendeingivande i övrigt, t.ex. i sin
marknadsföring.
Under de senaste decennierna har enskilda personers andel av det
direkta ägandet av börsaktier minskat kraftigt och delvis ersatts
av ett ökat institutionellt ägande. Portföljförvaltande
institutioner med en traditionellt mer passiv roll har blivit en
dominerande ägarkategori i näringslivet.
Utvecklingen mot ett ökat antal passiva ägare riskerar att leda
till att den egentliga makten i företagen hamnar hos
företagsledningarna. En sådan utveckling kan få till följd att
företagsledarna kommer att sätta sina egna intressen framför
ägarnas. Detta kan i sin tur skada såväl enskilda företag som
samhällsekonomin i stort. Den senaste tidens händelser och debatt
har påmint oss om riskerna med en sådan utveckling.
Ägarna har det yttersta ansvaret för sina företag. Aktiva ägare
minskar utrymmet för att en företagsledning skall handla i sitt
eget snarare än i aktieägarnas intresse. Det allmänna har ett
intresse av att främja uppkomsten av starka och aktiva ägare, som
kan bidra till näringslivets utveckling och förnyelse. De allt
mer komplexa förhållandena i stora företag som ofta ingår i
världsomspännande koncerner ställer nya och höga krav på
företagsledning, styrelse och ägare.
Förmånsprogram för företagsledningar har under senare år blivit
mycket vanliga bland svenska storföretag. I debatten har det
hävdats att vissa förmånsprogram varit svagt kopplade till
företagens egna resultat och lett till orimligt stora belöningar,
både när aktiemarknaden befunnit sig i en generell uppgångsfas
och i en tid då aktiemarknaden drabbats av sin djupaste svacka på
mycket lång tid. Förekomsten av olämpligt utformade
förmånsprogram kan bidra till att urholka förtroendet för
näringslivet.
Det är nödvändigt att det såväl inom företagen som externt sker
en kontroll av företagens ekonomiska förhållanden och förvaltning.
Det har i den allmänna debatten gjorts gällande att denna
kontroll i dag är otillräcklig. I debatten - som i dessa delar
främst tagit sin utgångspunkt i redovisningsskandalerna i Förenta
staterna - har redovisningsreglerna och revisorernas roll ägnats
särskild uppmärksamhet. Betydelsen av öppenhet och insyn i
företagens affärer har lyfts fram. Även på dessa punkter har det
påståtts att det finns brister.
Många aktieägare har på sistone drabbats hårt av de kraftiga
kursfallen på noterade aktier. De snabbt skiftande
marknadsförhållandena har gjort det svårt för aktieägarna,
särskilt de mindre aktieägarna, att hålla sig informerade om
utvecklingen och göra en bedömning av läget.
Det är avgörande för ett effektivt näringsliv att det finns en
fungerande konkurrens mellan företagen. Det finns tecken på att
konkurrensen i vissa fall sätts ur spel, bl.a. genom
kartellbildning.
De förhållanden i Sverige och vår omvärld som har uppmärksammats
under senare tid riskerar att inte bara skada näringslivet utan
också skada förtroendet för de finansiella marknaderna. I dag är
de finansiella marknaderna av intresse inte bara för ett fåtal
utan för var och en. Sparande till konsumtion, boende och pension
sker i allt högre grad i finansiella tillgångar.
Sammanfattningsvis kan den senaste tidens händelser få allvarliga
följder. Förtroendet för näringslivet riskerar att minska. Detta
kan i sin tur leda till att företagen får svårare att attrahera
kapital. Det är mot denna bakgrund angeläget att säkerställa att
förtroendet för näringslivet upprätthålls. Det finns därför
anledning att göra en analys och översyn av den ordning som vi
har i dag. För detta ändamål bör en särskild kommission
tillsättas.
Pågående lagstiftningsarbete
Inom Regeringskansliet pågår arbetet med en ny aktiebolagslag.
Till grund för detta arbete ligger Aktiebolagskommitténs
slutbetänkande Ny aktiebolagslag (SOU 2001:1) som överlämnades
till regeringen i januari 2001. Flertalet av kommitténs tidigare
förslag har redan lagts till grund för ändrad lagstiftning.
Frågor om hur företag styrs (corporate governance) har under
senare tid ägnats stor uppmärksamhet internationellt, bl.a. inom
OECD och Europeiska unionen. Europeiska kommissionen har gett en
särskild expertgrupp i uppdrag att lämna rekommendationer till
ett modernt europeiskt regelverk om företagsstyrning.
Expertgruppen väntas lämna sina rekommendationer under hösten
2002.
En ny revisorslag trädde i kraft den 1 januari 2002. Den nya
lagen bygger i väsentliga delar på det harmoniseringsarbete som
bedrivs på europeisk nivå när det gäller frågor om revisorers
opartiskhet och självständighet. Ytterligare initiativ inom
revisionsområdet kan förväntas komma från Europeiska kommissionen
under hösten 2002.
Inom Regeringskansliet pågår ett arbete med att reformera den
lagstiftning som styr kreditgivning och hanteringen av företag på
obestånd. Ett av syftena med arbetet är att skapa bättre
förutsättningar för ett långsiktigt företagande.
Betänkandet Konsumentskydd vid finansiell rådgivning (SOU 2002:41)
med förslag till lagstiftning som är tvingande till
konsumenternas förmån överlämnades till regeringen i maj 2002.
Värdepappersfondsutredningen har i juni 2002 lagt fram ett
förslag till ny lag om investeringsfonder (SOU 2002:56). I
betänkandet berörs frågan om fonder som ägare i marknadsnoterade
bolag.
Inom Europeiska unionen pågår förhandlingar om ett nytt direktiv
om marknadsmissbruk. Förslaget till direktiv omfattar ändrade
insiderregler och regler för att förhindra marknadsmanipulation.
Tillsyn och reglering
I Sverige finns en lång tradition av samspel mellan offentlig
tillsyn och reglering av näringslivet samt självreglering. Den
offentliga tillsynen och regleringen handhas huvudsakligen av
Finansinspektionen, Bokföringsnämnden och Revisorsnämnden.
Näringslivets självreglering handhas främst av Näringslivets
Börskommitté, Aktiemarknadsnämnden, Stockholmsbörsen,
Redovisningsrådet och Svenska Fondhandlareföreningen.
Finansinspektionen svarar för tillsynen av företag som erbjuder
finansiella tjänster. För detta ändamål utfärdar inspektionen
föreskrifter och allmänna råd, granskar risker och kontrollsystem
samt bevakar företagens informationsgivning.
Bokföringsnämnden är ett statligt expertorgan med uppgift att
utveckla god redovisningssed. Nämnden ger ut allmänna råd och
informationsmaterial om tillämpningen av lagar på
redovisningsområdet.
Revisorsnämnden utövar tillsyn över revisionsverksamhet samt över
revisorer och revisionsbolag. Nämnden ansvarar även för att god
revisorssed utvecklas på ett ändamålsenligt sätt.
Näringslivets Börskommitté har till uppgift att verka för att god
sed råder på den svenska aktiemarknaden. I detta syfte utfärdar
kommittén rekommendationer. Under senare tid har kommittén bl.a.
utfärdat en rekommendation om vilken information som skall lämnas
om ledande befattningshavares förmåner.
Aktiemarknadsnämnden har också till uppgift att verka för god sed
på aktiemarknaden. Nämnden verkar i detta syfte genom uttalanden,
rådgivning och information.
De företag som är noterade vid Stockholmsbörsen är skyldiga att
lämna information enligt vad som följer av noteringsavtalet.
Noteringsavtalet omfattar bl.a. de flesta rekommendationerna från
Näringslivets Börskommitté.
Redovisningsrådet skall främja utvecklingen av god sed på
redovisningens område. I detta syfte utfärdar rådet och den till
rådet knutna akutgruppen rekommendationer och sprider information
om redovisningsfrågor.
Svenska Fondhandlareföreningen utövar tillsyn över mäklarkåren
genom sitt eget regelverk.
I systemet för kontroll av företag är reglerna om revision av
särskild betydelse. Reglerna omfattar alla aktiebolag och innebär
att räkenskaperna samt styrelsens och den verkställande
direktörens förvaltning skall granskas av en eller flera
revisorer. Om revisorerna upptäcker eller misstänker att det
förekommer oegentligheter i företaget kan de reagera genom
erinringar till företagsledningen och genom anmärkningar i
revisionsberättelsen. I vissa fall är revisorerna dessutom
skyldiga att informera skattemyndighet eller åklagare.
Regeringen har den 11 juli 2002 beslutat att en särskild utredare
skall göra en översyn av Finansinspektionens roll och resursbehov.
Den särskilde utredaren skall granska utrymmet för självreglering
på värdepappersmarknaden och överväga på vilket sätt
Finansinspektionen kan få större inflytande och ansvar över
självregleringen i framtiden (dir. 2002:94). Den särskilde
utredaren skall vidare lämna förslag till hur Sverige bör
organisera tillsynen för att kunna efterleva de internationella
redovisningsstandarder som svenska börsbolag från och med 2005
kommer att vara skyldiga att tillämpa till följd av en nyligen
antagen EG-förordning (rådets dokument 3626/1/2/REV). Utredaren
skall även överväga om, och i vilken omfattning,
Finansinspektionen bör få en roll vid tillsynen över revisorer,
registrerade revisionsbolag och revisionsverksamhet i sådana
bolag som gett ut värdepapper som är noterade vid en börs eller
en auktoriserad marknadsplats.
Inom Europeiska unionen pågår ett intensivt arbete med flera
direktiv om reformerad marknadstillsyn. En central förändring är
att det i varje medlemsland skall finnas en enda ansvarig
myndighet för tillsynen av värdepappersmarknaden.
Den svenska modellen med en relativt omfattande självreglering
kommer därmed med stor sannolikhet att behöva förändras och
Finansinspektionens roll som tillsynsmyndighet stärkas.
Konkurrensverket är tillsynsmyndighet på konkurrensområdet. I
konkurrenslagen (1993:20) finns ett förbud mot
konkurrensbegränsande samarbete mellan företag. Förbudet omfattar
bl.a. kartellbildning. Företag som överträder förbudet kan
åläggas att betala en konkurrensskadeavgift med upp till 10
procent av årsomsättningen. I syfte att effektivisera kampen mot
karteller har konkurrenslagen ändrats från och med den 1 augusti
2002 (SFS 2002:595). Ändringarna innebär bl.a. en möjlighet till
eftergift eller nedsättning av konkurrensskadeavgiften för den
som avslöjar en kartell och underlättar Konkurrensverkets
utredning. Samtidigt har ändringar i sekretesslagen (1980:100)
från och med den 1 augusti 2002 (SFS 2002:591) utökat
sekretesskyddet för anmälan eller annan utsaga lämnad av enskild
till Konkurrensverket.
Det pågår ett arbete inom Europeiska Unionen med reformering av
tillämpningen av konkurrensreglerna, den s.k.
moderniseringsprocessen. Kommissionen har presenterat ett förslag
till ny rådsförordning som bl.a. innehåller en bestämmelse om
informationsutbyte mellan kommissionen och medlemsstaternas
konkurrensmyndigheter och mellan de nationella
konkurrensmyndigheterna inbördes. Förslaget behandlas för
närvarande i en rådsarbetsgrupp.
Kommissionens uppdrag
Kommissionens huvuduppgifter är att
· etablera en dialog med näringslivets ägare och företrädare om
dagens situation när det gäller förtroendet för näringslivet,
· granska om det förekommer förtroendeskadliga företeelser inom
det svenska näringslivet och, i så fall, kartlägga dessa,
· belysa näringslivets egna insatser i förtroendeskapande syfte,
· analysera behovet av åtgärder som kan stärka och säkerställa
förtroendet för det svenska näringslivet,
· ta del av relevanta internationella erfarenheter,
· bedöma om lagstiftning, offentlig reglering och näringslivets
eget regelverk behöver förändras, varvid konsumentperspektivet
särskilt skall uppmärksammas,
· föreslå de åtgärder som bedöms nödvändiga.
Kommissionen skall belysa och klargöra vilka faktorer som kan
vara avgörande för uppkomsten av förtroendeskadliga företeelser i
näringslivet och hur sådana företeelser skulle kunna motverkas.
Kommissionen skall granska och analysera brister i
rollfördelningen mellan ägare, företagsledning och revisorer i
större företag.
Kommissionen skall analysera betydelsen av det ökade
institutionella ägandet och överväga åtgärder som kan främja och
underlätta för ägarna att utöva en mer aktiv ägarroll.
Kommissionen skall belysa och analysera de regler och normer som
styr beslut om förmåner till företagsledare.
Kommissionen skall i ljuset av utländska redovisningsskandaler
och den pågående harmoniseringen inom EU analysera behovet av
ytterligare regler som syftar till att säkerställa revisorers
oberoende.
Kommissionen skall belysa betydelsen av öppenhet i företagen samt
analysera förutsättningarna för insyn i och information från
större företag. De mindre aktieägarnas ställning skall särskilt
belysas.
Kommissionen skall granska olika slag av konkurrensbegränsningar
i svenskt näringsliv. Frågan om kriminalisering av
kartellsamarbete kommer dock att ses över i ett annat sammanhang.
Kommissionen skall ta del av internationella erfarenheter på de
områden som omfattas av uppdraget.
En viktig uppgift för kommissionen är att klargöra hur eventuella
förtroendeskadliga företeelser förhåller sig till gällande regler
och normer. Kommissionen skall belysa näringslivets egna insatser
i förtroendeskapande syfte.
Kommissionen skall identifiera de områden där det finns behov av
åtgärder. I det arbetet skall konsumentaspekten särskilt
uppmärksammas. Om kommissionen anser det kan den också lämna
förslag till åtgärder.
Kommissionen skall i övrigt vara fri att analysera de frågor som
man finner vara av intresse för förtroendet för svenskt
näringsliv.
Arbetsformer och rapportering
Kommissionen skall i frågor om fondkommission samråda med den
särskilde utredare som skall överväga om det behövs särskilda
lagbestämmelser för den kommissionshandel som äger rum på
värdepappersmarknaden (fondkommission) (dir. 2001:110).
Kommissionen skall i frågor om konkurrens och kartellbildning
samråda med den kommission som tillsatts för att föreslå åtgärder
som syftar till att främja konkurrensen, motverka
konkurrensbegränsande beteende, användande av svart arbetskraft
och kartellbildning inom bygg- och anläggningssektorn (dir.
2002:24).
Kommissionen skall i frågor om tillsyn, självreglering och
Finansinspektionens roll samråda med den särskilde utredare som
skall göra en översyn av Finansinspektionens roll och resursbehov
(dir. 2002:94).
Kommissionen skall i frågor om redovisning samråda med den
särskilde utredare som skall överväga de frågor som rådets och
Europaparlamentets förordning om tillämpning av internationella
redovisningsstandarder ger upphov till (dir. 2002:106).
Kommissionen bör även i övrigt i den omfattning kommissionen
finner lämpligt samråda med de myndigheter och enskilda som kan
bidra till att uppdraget genomförs.
Kommissionen skall redovisa sitt uppdrag till regeringen senast
den 31 oktober 2003.
(Statsrådsberedningen)