Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av styrningen av länsstyrelsernas verksamhet, Dir. 2002:114
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2002-08-29
Beslut vid regeringssammanträde den 29 augusti 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att se över den
ekonomiska styrningen av länsstyrelsernas verksamhet och därvid
bedöma om nuvarande styrsystem och fördelning av ansvaret för
styrningen ger tillräckliga förutsättningar för en effektiv
verksamhet.
Utredaren skall lämna förslag till hur den ekonomiska styrningen
av länsstyrelserna kan utvecklas. Konstruktionen med ett
ramanslag för att finansiera länsstyrelsens förvaltningskostnader
skall prövas. Utredaren skall även överväga om skilda
verksamheter inom länsstyrelsen kan behöva styras på olika sätt
både vad gäller verksamhet och finansiering. Utredaren skall
särskilt uppmärksamma och pröva de styrningsmodeller som
tillämpas för försöksverksamheten med vidgad samordnad
länsförvaltning vid Länsstyrelsen i Gotlands län.
Uppdraget omfattar också en prövning av fördelningen av
ramanslaget för länsstyrelsernas förvaltningskostnader mellan
länsstyrelserna.
Utredaren skall dessutom se över möjligheter till en utvecklad
samordning och samverkan mellan länsstyrelserna.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 november 2003.
Bakgrund
Länsstyrelsernas roll
Genom 1991 års länsförvaltningsreform tog statsmakterna ställning
för en satsning på länsstyrelserna som statens företrädare på den
regionala nivån. Den samordnade statliga länsförvaltningen skulle
stärka den regionala överblicken och minska sektoriseringen. Med
uppdraget att svara för både helhetssyn och sektorsperspektiv på
den regionala nivån har också följt en mängd arbetsuppgifter inom
många olika sektorsområden. I dag har länsstyrelserna uppgifter
inom ett tjugotal av 47 politikområden, vilket medför att
styrningen av länsstyrelserna, både vad gäller finansiering och
verksamhet, är komplex.
Den förvaltningspolitiska idén om den samordnade statliga
länsförvaltningen utvecklas ytterligare i propositionen (prop.
2001/02:7) Regional samverkan och statlig länsförvaltning.
Styrningen av länsstyrelserna
Länsstyrelsernas roll att agera utifrån ett statligt
helhetsperspektiv på den regionala nivån innebär att verksamheten
berör många politikområden och därmed flertalet departements
ansvarsområden. Finansdepartementet svarar administrativt för
länsstyrelserna samt för utveckling och samordning vad gäller
inriktning, styrning och uppföljning i Regeringskansliet av
länsstyrelsernas verksamhet, medan andra departement har ansvar
för de sakfrågor länsstyrelserna hanterar.
Vid sidan av Regeringskansliet har de centrala myndigheterna på
nationell nivå med sitt sektorsansvar inflytande över
länsstyrelsernas verksamhet. Det är inte ovanligt att dessa i
sina regleringsbrev tilldelas medel för vidare fördelning till
länsstyrelserna för olika ändamål. Länsstyrelserna får därutöver
ofta uppdrag som skall redovisas till de centrala myndigheterna.
En väl fungerande samordning med en tydlig roll- och
ansvarsfördelning - inom Regeringskansliet, men också mellan
Regeringskansliet och myndigheterna på central och regional nivå -
är därför en förutsättning för att styrningen av länsstyrelserna
skall vara ändamålsenlig.
Ett av regeringens viktigaste instrument för att operativt styra
myndigheternas verksamhet är regleringsbrevet. I detta, gemensamt
för samtliga länsstyrelser, beslutar regeringen om mål för
verksamheten under det kommande budgetåret. Av regleringsbrevets
finansiella del framgår de ekonomiska villkoren, bl.a. hur
ramanslaget för länsstyrelsernas förvaltningskostnader, 32:1
Länsstyrelserna m.m., fördelas mellan länsstyrelserna.
Ramanslaget finansierar dock, totalt sett, endast ca två
tredjedelar av länsstyrelsernas verksamhet. Den övriga
verksamheten finansieras av andra anslag - direkt från
regeringen eller via andra myndigheter - men även av avgifter,
bidrag samt finansiella intäkter.
Regionala olikheter och länsstyrelsernas ansvar att göra
prioriteringar mellan de olika verksamheterna utifrån dessa
olikheter gör att verksamhet och finansiering skiljer sig åt
mellan länsstyrelserna runtom i landet. I vissa län finansierar
ramanslaget 80 procent av verksamheten och i andra län knappt
hälften. På samma sätt varierar verksamhetens omfattning mellan
de olika sakområdena. Så t.ex. har lantbruksfrågorna olika tyngd
och prioritet i Stockholms respektive Skåne län.
Myndigheternas verksamhet styrs främst av lagar samt förordningar
och andra regeringsbeslut. Uppskattningsvis 500 författningar
reglerar länsstyrelsernas verksamhet. Rollen som
förvaltningsmyndighet rymmer bl.a. ärendehantering, såsom
tillstånds- och överklagandeärenden samt beslut om fördelning av
EU-bidrag och andra medel. Uppföljning, utvärdering och tillsyn
inom olika sakområden är ytterligare exempel på länsstyrelsernas
myndighetsuppgifter.
Bredden i länsstyrelsernas uppgifter och det delade ansvaret i
Regeringskansliet för dessa frågor gör styrningen komplex.
Nuvarande modell för styrningen av länsstyrelserna bidrar till
spänningar mellan sektors- och sektorsövergripande intressen.
Länsstyrelserna har till uppgift att - inom ramen för tilldelad
budget - bidra till att nationellt uppsatta mål nås samtidigt som
de skall samordna och prioritera mellan verksamhetsområden ur ett
regionalt perspektiv. De avvägningar mellan olika
verksamhetsområden och sektorsintressen som länsstyrelsen gör i
sin bedömning av de regionala förutsättningarna kan leda till att
sektorsföreträdare bedömer att deras intressen inte tillgodoses
fullt ut.
Den splittrade finansieringsbilden ger ett komplext styrsystem
för kopplingen mellan uppgifter och finansiering av verksamheten,
vilket leder till att sambandet mellan resurser och verksamhet
inte är tydligt. Brister i resultatuppföljningen innebär ett
sämre beslutsunderlag och försvårar regeringens styrning av
verksamheten.
De senaste årens arbete i Regeringskansliet med att utveckla den
ekonomiska styrningen i staten har skett med utgångspunkt i
budgetlagens krav på hög effektivitet och god hushållning i
statens verksamhet samt regeringens ansvar för redovisning till
riksdagen.
Målen för utvecklingsarbetet är att statsbudgeten på ett bättre
sätt skall ge en samlad bild av den statliga ekonomin dvs. ökad
transparens, att sambandet mellan mål, resurser och resultat
skall bli tydligare och därmed ge ett förbättrat underlag för att
bedöma effektiviteten samt att effektivisera budgetprocessen
genom ett förbättrat IT-stöd. Särskilt målet att skapa
förutsättningar för en tydligare koppling mellan mål, resurser
och resultat är relevant även för länsstyrelsernas verksamhet.
Introduktionen av politikområden i budgetpropositionen 2001 var
ett första steg mot en mer renodlad verksamhetsstruktur i
budgetpropositionen. Verksamhetsstrukturen syftar till att
synliggöra vilka verksamheter - snarare än vilka myndigheter -
som bidrar till att uppnå olika politikområdens mål. Det skapar i
sin tur förutsättningar för en tydligare styrning av myndigheter
som, i likhet med länsstyrelserna, är verksamma inom flera
politikområden.
Fördelning av länsstyrelsernas ramanslag
Den fördelning som i dag ligger till grund för länsstyrelsernas
ramanslag bygger på en modell framtagen av Statskontoret. På
regeringens uppdrag föreslog Statskontoret i rapporten Modeller
för fördelning av ramanslaget till länsstyrelserna (1996:8) hur
anslaget för länsstyrelserna kan beräknas. I den aktuella
modellen ligger folkmängd, landyta och antal kommuner till grund
för fördelningen. Modellen ska ge likvärdiga förutsättningar för
länen utan att kompensera för skillnader i servicenivå, kvalitet,
avgifter och effektivitet. I samband med budgetpropositionen för
1998 (prop. 1997/98:1) gjordes också en omfördelning av resurser
mellan länen med Statskontorets modell som utgångspunkt.
Sedan modellen infördes har länsstyrelserna tillförts vissa nya
arbetsuppgifter, medan andra har upphört. För resursberäkningen
av dessa uppgiftsförändringar har mer verksamhetsanpassade och
aktuella beräkningsgrunder använts, vilka i stor utsträckning
bygger på underlag från länsstyrelserna och berörda
sektorsmyndigheter.
I och med att förutsättningarna för länsstyrelsernas verksamhet
förändras är det angeläget att ånyo pröva ramanslagets fördelning
mellan länsstyrelserna.
Samordning och samverkan
De 21 länsstyrelserna är självständiga myndigheter direkt
underställda regeringen, men med i huvudsak gemensamma
verksamhetsmål. Möjligheterna att genom samordning och samverkan
effektivisera verksamheten begränsas bl.a. av den geografiska
spridningen, men måste trots det bedömas vara förhållandevis
stora. Det finns redan ett utvecklat samarbete mellan
länsstyrelser, såsom mellan sydlänen, Mälardalslänen och
nordlänen.
I olika sakfrågor kan det finnas behov av att kraftsamla och
effektivisera verksamheten, men också när det gäller
utvecklingsfrågor, administrativ samordning, information och
rutiner för ärendehantering kan det finnas
rationaliseringsmöjligheter i form av exempelvis
kostnadseffektivitet och enhetlig rättstillämpning. I synnerhet
på IT-området bör gemensamma lösningar kunna bidra till att öka
effektiviteten och kvaliteten i länsstyrelsernas verksamhet och
därmed förbättra servicen till medborgare och företag. I
budgetpropositionen för 2002 (prop. 2001/02:1) pekar regeringen
på behovet av en vidareutvecklad samverkan inom
länsstyrelseorganisationen och ett gemensamt resursutnyttjande
mellan länsstyrelserna, för att inom ramen för tilldelade medel
kunna fullgöra sina uppgifter.
För jordbruksadministrationen har länsstyrelserna fått ett
regeringsuppdrag (Fi2001/4523) att effektivisera samordningen.
Sju länsstyrelser har fått uppdraget att vara
samordningsansvariga med syfte att höja kvaliteten och
effektiviteten i hanteringen av jordbruksadministrationen. Det
kan nu finnas anledning att göra en samlad översyn över
länsstyrelsernas verksamhet för att identifiera områden där
ytterligare effektivitets- och samordningsvinster är
möjliga. Därvid bör även eventuella författningsmässiga hinder
identifieras.
Uppdraget
Utgångspunkten för uppdraget skall vara att principen om den
samordnade statliga länsförvaltningen ligger fast.
Utredaren skall med utgångspunkt i nuvarande styrsystem lämna
förslag till hur den ekonomiska styrningen (resultatstyrningen
och den finansiella styrningen) av länsstyrelserna kan utvecklas.
Konstruktionen med ett ramanslag för att finansiera
länsstyrelsernas förvaltningskostnader skall prövas. Alternativa
finansieringsmodeller, såsom avgifts- och uppdragsfinansiering,
för lämpliga verksamhetsområden skall övervägas och i samband
härmed skall konsekvenserna ur ett styrningsperspektiv bedömas.
Utredaren skall även överväga om skilda verksamheter inom
länsstyrelsen kan behöva styras på olika sätt både vad gäller
verksamhet och finansiering. Vid Länsstyrelsen i Gotlands län
pågår försöksverksamhet med vidgad samordnad länsförvaltning, som
innebär att länsarbetsnämnden och skogsvårdsstyrelsen har
inordnats i länsstyrelsen. Utredaren skall särskilt uppmärksamma
och pröva dessa styrningsmodeller.
De centrala myndigheternas roll i styrningen av länsstyrelserna i
förhållande till regeringens styrning skall identifieras och
prövas. Om det enligt utredarens bedömning finns behov skall
förslag till åtgärder lämnas som tydliggör ansvarsfördelningen.
Utredaren skall pröva fördelningen av ramanslaget mellan
länsstyrelserna med Statskontorets förslag till fördelningsmodell
som utgångspunkt. Modellens tillämplighet med avseende på
länsstyrelsernas nuvarande verksamhet skall bedömas. Utredaren
skall, om behov föreligger, lämna förslag till alternativa eller
kompletterande beräkningsgrunder.
Utredaren skall se över möjligheter till och eventuella hinder
för en mer utvecklad samordning och samverkan mellan
länsstyrelserna och lämna förslag till hur en sådan samordning/
samverkan kan utformas och organiseras samt vilka områden som
bedöms lämpliga. Förslagen kan avse såväl sakverksamhet som
administrativa stödfunktioner. Utredaren skall ta del av
länsstyrelsernas erfarenheter och beakta det pågående
utvecklingsarbete som länsstyrelserna gemensamt bedriver.
Inom Norden har man valt olika modeller för styrningen av den
statliga regionala förvaltningen. Erfarenheterna från de nordiska
länderna bör, där så är lämpligt, tillvaratas.
Det pågående utvecklingsarbetet i Regeringskansliet vad gäller
ekonomisk styrning skall beaktas i utredningsarbetet.
Utredaren skall följa kommittéförordningen (1998:1474).
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast den 1 november 2003.
(Finansdepartementet)