Regeringskansliets rättsdatabaser

Regeringskansliets rättsdatabaser innehåller lagar, förordningar, kommittédirektiv och kommittéregistret.

Testa betasidan för Regeringskansliets rättsdatabaser

Söker du efter lagar och förordningar? Testa gärna betasidan för den nya webbplatsen för Regeringskansliets rättsdatabaser.

Klicka här för att komma dit

 
Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En ny myndighet för tillsynen över arbetslöshetsförsäkringen, Dir. 2002:111
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2002-08-29
Beslut vid regeringssammanträde den 29 augusti 2002. Sammanfattning av uppdraget En särskild utredare tillkallas med uppdrag att förbereda och genomföra inrättandet av en ny tillsynsmyndighet över arbetslöshetsförsäkringen, Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen. Inspektionens uppdrag blir brett. Dels skall den utöva tillsyn över arbetslöshetskassorna, dels skall den granska arbetsförmedlingens hantering av ärenden om arbetslöshetsersättning. Utredaren skall bl.a. föreslå målformuleringar, ansvars- och resursfördelning, organisation, uppgifter, kompetens och arbetsformer för inspektionen. Vidare skall utredaren bemanna den nya myndigheten. Utredaren skall också vidta sådana ytterligare åtgärder som krävs för att Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen skall kunna inleda sitt arbete den 1 juli 2003. Bakgrund En ny tillsynsmyndighet En ny myndighet, benämnd Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, skall inrättas för att utöva tillsyn över arbetslöshetsförsäkringen enligt riksdagens beslut (bet. 2001/02:AU7, rskr. 2001/02:243) med anledning av regeringens förslag om ändringar i lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring (ALF) och lagen (1997:239) om arbetslöshetskassor (LAK) i propositionen Tillsynen över arbetslöshetsförsäkringen (prop. 2001/02:151). Enligt riksdagsbeslutet skall lagändringarna träda i kraft den 1 januari 2003 vid vilken tidpunkt inspektionenockså inrättas. Regeringen kommer emellertid att i höstens budgetproposition föreslå riksdagen att ikraftträdandet av lagändringarna skjuts upp till den 1 juli 2003. Inrättandet av tillsynsmyndigheten skjuts då också upp till den 1 juli 2003. I proposition 2001/02:151 har regeringen redovisat sin bedömning att tillsynen över alla delar i arbetslöshetsförsäkringen bör hållas samman hos en fristående myndighet för att garantera rättssäkerheten och säkra likabehandlingen av de försäkrade samt för att stärka legitimiteten i försäkringen. Bristen i likabehandlingen av arbetssökande kan dessutom motverkas eftersom en sådan tillsyn kan agera helt självständigt i förhållande till de inblandade parterna. Tillsynen bidrar även till att stärka tilltron till arbetslöshetsförsäkringen. Den nuvarande tillsynen Den nuvarande tillsynen är samlad på försäkringsenheten hos Arbetsmarknadsstyrelsen (AMS). AMS uppgift som tillsynsmyndighet är att utöva tillsyn över arbetslöshetskassorna och att följa upp arbetslöshetsförsäkringen samt verka för att bestämmelserna i ALF och LAK tillämpas likformigt och rättvist. AMS tillsyn över arbetslöshetskassorna omfattar fyra huvudmoment: regelgivning, registrering och godkännande, verksamhetskontroll och verksamhetsanalys. I regelgivningen ingår att AMS utfärdar föreskrifter, allmänna råd och kommentarer till reglerna om arbetslöshetsförsäkringen. Vidare har AMS givit ut regelböcker för arbetslöshetskassorna om försäkringsbestämmelser och föreningsrättsliga bestämmelser. Genom råd och anvisningar kan AMS även ge vägledning åt arbetslöshetskassorna i deras uppgift att överklaga domstolsavgöranden. Detta gäller särskilt i ärenden som kan få principiell betydelse. AMS registeransvar omfattar registrering av nybildade arbetslöshetskassor och sammanslagning av arbetslöshetskassor (7, 12, 13 och 84 §§ LAK). Även ett avvikande innehåll i verksamheten eller i arbetslöshetskassornas stadgar skall godkännas av AMS (5-6 §§ LAK). Arbetslöshetskassornas beslut om med-lemsavgifter skall också godkännas av AMS (43 § LAK). AMS kan även t.ex. medge vissa undantag beträffande reglerna om utträde och föreningsstämma (46, 50, 53 och 64 §§ LAK). Verksamhetskontrollen innebär att arbetslöshetskassorna och deras verksamhet granskas av AMS genom kontroll och uppföljning av exempelvis handläggning av enskilda ärenden, administrativa rutiner och den utbildning kassorna ger sin personal. Den verksamhetsanalys som utförs av AMS består av uppföljning och analys av arbetslöshetsförsäkringens utveckling och arbetslöshetskassornas verksamhet. I detta sammanhang inhämtar och sammanställer AMS statistik. Inspektionens organisation och verksamhet Regeringen uttalade redan i propositionen Tillsynen över arbetslöshetsförsäkringen (prop. 2001/02:151) att Inspektion för arbetslöshetsförsäkringen skall inrättas som ett enrådighetsverk med ett insynsråd där ledamöterna utses av regeringen. Chef för myndigheten blir en generaldirektör. Regeringen beräknar att verksamheten kommer att sysselsätta cirka 50-55 personer. Inspektionen övertar, med undantag för utbetalningen av statsbidragen, samtliga av AMS nuvarande arbetsuppgifter i förhållande till arbetslöshetskassorna. Inspektionens uppgift som tillsynsmyndighet skall enligt den nu antagna lydelsen av 89 § LAK vara att utöva tillsyn över arbetslöshetskassorna och att följa upp arbetslöshetsförsäkringen samt att verka för att bestämmelserna i LAK och ALF tillämpas likformigt och rättvist. I praktiken innebär detta att inspektionen skall bevaka att arbetslöshetskassorna, såsom privaträttsliga subjekt vilka beslutar om statliga medel och till vilka delegerats rätt att fatta beslut som innebär myndighetsutövning, följer de regler som gäller för verksamheten. Inspektionens uppgifter gentemot myndigheterna inom AMV skall vara att - granska AMV:s rutiner för arbetsförmedlingens hantering av ärenden om arbetslöshetsersättning, - granska arbetsförmedlingens handläggning av ärenden gällande arbetslöshetsersättning, samt - för AMS påtala de brister som inspektionen har funnit vid sin granskning inom AMV varefter AMS skall redovisa för inspektionen och regeringen vilka åtgärder som har vidtagits eller kommer att vidtas för att åtgärda bristerna. Uppdraget Den särskilde utredaren skall vidta de åtgärder som krävs för att den nya tillsynsmyndigheten för arbetslöshetsförsäkringen skall kunna inrättas och börja sin verksamhet den 1 juli 2003. Utgångspunkten för utredarens arbete skall vara den utformning av och de uppgifter för den nya tillsynsmyndighet, Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, som regeringen har redovisat i propositionen Tillsynen över arbetslöshetsförsäkringen (prop. 2001/02:151). Utredaren skall genomföra sitt arbete i två etapper. I en första etapp skall utredaren lämna förslag i frågor som skall eller kan komma att behöva behandlas i arbetet med tilläggsbudgeten i samband med 2003 års vårproposition. Det gäller bl.a. målformuleringar, ansvars- och resursfördelning, organisation, uppgifter, kompetens och arbetsformer för Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen. Riksdagens principer för lokalisering av statliga verksamheter skall följas (jfr. arbetsmarknadsutskottets betänkande 1996/97:AU2). Detta innebär bl.a. att en annan lokaliseringsort än Stockholm bör övervägas. Den andra etappen av utredningsarbetet skall i huvudsak avse bemanning och sådana ytterligare åtgärder som krävs för att Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen skall kunna inleda sitt arbete den 1 juli 2003. Etapp 1 av utredningsarbetet Den särskilde utredaren skall senast den 15 oktober 2002 lämna en tidsplan för sitt arbete till Regeringskansliet (Näringsdepartementet). I tidsplanen skall utredaren föreslå Näringsdepartementet följande i så god tid att det kan behandlas i arbetet med tilläggsbudgeten i samband med 2003 års vårproposition, dock senast den 15 januari 2003: - förordning med instruktion för Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, - verksamhetsmål för inspektionen, - fördelning av ansvar och befogenheter mellan inspektionen, AMS, länsarbetsnämnderna och Länsstyrelsen i Gotlands län, - budgetunderlag och ekonomiska ramar för inspektionens verksamhet för budgetåren 2003-2006, - regleringsbrev för Inspektionen för budgetåret 2003, och - formerna för samverkan mellan Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen och andra myndigheter såsom Arbetsmarknadsverket och Riksförsäkringsverket samt klargöra de eventuella avgränsningsproblem som kan finnas eller uppstå. Utredaren skall i sitt förslag till förordning med instruktion för Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen utgå från att myndigheten skall vara ett enrådighetsverk och att det skall finnas ett insynsråd där. Utredaren skall överväga vilka frågor som bör tas upp i insynsrådet. I budgetpropositionen för år 2003 kommer regeringen att föreslå riksdagen att ett ramanslag för Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringens förvaltningskostnader skall föras upp på statsbudgeten. Regeringen kommer att beräkna ett preliminärt belopp under anslaget. För en mer exakt beräkning av anslaget, som huvudsakligen kommer att avse lönemedel, måste personalbehovet vid inspektionen preciseras. Utredaren skall göra denna precisering och föreslå lokaliseringen. Vid AMS försäkringsenhet finns resurser motsvarande 33 årsarbetskrafter. I prop. 2001/02:151 sägs att Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen skall ta över större delen av arbetsuppgifterna vid enheten. I detta ligger att även den omfattande internationella verksamheten som AMS bedriver i fråga om arbetslöshetsersättning också skall flyttas till inspektionen. I princip skall endast en uppgift stanna inom AMS. Det är den faktiska utbetalningen av statsbidrag till arbetslöshetskassorna. Resurser för denna uppgift måste finnas kvar hos AMS. I övrigt skall resurserna föras över till inspektionen. Utöver de resurser som finns inom försäkringsenheten finns inom AMS i övrigt fasta kostnader och andra kostnader i form av bl.a. utredningar och statistik för försäkringsenhetens räkning. Dessa kostnader har inte kunnat beräknas med någon exakthet inför prop. 2001/02:151. Utredaren skall analysera vilka dessa kostnader är och beräkna dem. I detta ligger också att göra en beräkning av kostnaderna för den IT-verksamhet som inspektionen bör ansvara för i fråga om arbetslöshetsförsäkringen. Som framgår av prop. 2001/02:151 berörs flera IT-system. Det gäller AKREG, som är ett register över arbetslöshetskassorna, STEAK, som är ett system för utbetalning av statsbidrag till arbetslöshetskassorna och AKSTAT, som i framtiden kommer att kallas ASTAT, och som innehåller uppgifter som arbetslöshetskassorna är ålagda att lämna till AMS. Utredaren skall göra en mer exakt beräkning av kostnaderna för dessa system än vad som framgår av prop. 2001/02:151. Utredaren skall också redovisa, i den mån ansvaret för något eller några av systemen bör ligga kvar på AMS, hur kostnaderna för systemen bör regleras mellan AMS och inspektionen. AMS har påtalat att det i prop. 2001/02:151 inte närmare har redovisats hur rutiner för vissa in- och utbetalningar skall utformas vid en överföring av tillsynen till Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen. Det gäller bl.a. rutiner för - återbetalning och återkrav av statsbidrag, - inbetalning till staten av finansieringsavgifter, - in- och utbetalning av utjämningsavgifter respektive utjämningsbidrag. Utredaren skall lämna förslag till hur dessa rutiner bör utformas och hur de bör regleras. Etapp 2 av utredningsarbetet Som redovisas i prop. 2001/02:151 kommer Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen att sysselsätta cirka 50-55 personer. Härmed avses antalet årsarbetskrafter vid myndigheten vilket kan innebära att antalet personer kan bli fler beroende på tjänstgöringsgraden hos de anställda. Av antalet årsarbetskrafter beräknas 15 utgöra ett nytillskott med anledning av främst uppgiften för inspektionen att utöva tillsyn av hur ärenden om arbetslöshetsersättning hanteras vid arbetsförmedlingen. Utredaren skall bedöma vilken kompetens som är nödvändig för den nya myndighetens verksamhet. Utredaren skall fatta beslut om bemanningen enligt de föreskrifter som regeringen senare kommer att meddela liksom att även i övrigt utöva arbetsgivarens befogenheter. Den nya myndigheten skall bemannas med beaktande av 6 b § lagen (1982:80) om anställningsskydd. Information m.m. Utredaren skall hålla berörda centrala arbetstagarorganisationer informerade om arbetet och ge dem tillfälle att framföra synpunkter. Även berörda intresseorganisationer och myndigheter skall hållas informerade och ges möjlighet att framföra sina synpunkter. Slutredovisningen av uppdraget En slutrapport över uppdraget skall lämnas senast den 30 september 2003. Utredaren skall även regelbundet rapportera om arbetets utveckling. (Näringsdepartementet)