Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En ny myndighet för tillsynen över arbetslöshetsförsäkringen, Dir. 2002:111
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2002-08-29
Beslut vid regeringssammanträde den 29 augusti 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att förbereda och
genomföra inrättandet av en ny tillsynsmyndighet över
arbetslöshetsförsäkringen, Inspektionen för
arbetslöshetsförsäkringen. Inspektionens uppdrag blir brett. Dels
skall den utöva tillsyn över arbetslöshetskassorna, dels skall
den granska arbetsförmedlingens hantering av ärenden om
arbetslöshetsersättning. Utredaren skall bl.a. föreslå
målformuleringar, ansvars- och resursfördelning, organisation,
uppgifter, kompetens och arbetsformer för inspektionen. Vidare
skall utredaren bemanna den nya myndigheten.
Utredaren skall också vidta sådana ytterligare åtgärder som krävs
för att Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen skall kunna
inleda sitt arbete den 1 juli 2003.
Bakgrund
En ny tillsynsmyndighet
En ny myndighet, benämnd Inspektionen för
arbetslöshetsförsäkringen, skall inrättas för att utöva tillsyn
över arbetslöshetsförsäkringen enligt riksdagens beslut (bet.
2001/02:AU7, rskr. 2001/02:243) med anledning av regeringens
förslag om ändringar i lagen (1997:238) om
arbetslöshetsförsäkring (ALF) och lagen (1997:239) om
arbetslöshetskassor (LAK) i propositionen Tillsynen över
arbetslöshetsförsäkringen (prop. 2001/02:151). Enligt
riksdagsbeslutet skall lagändringarna träda i kraft den 1 januari
2003 vid vilken tidpunkt inspektionenockså inrättas. Regeringen
kommer emellertid att i höstens budgetproposition föreslå
riksdagen att ikraftträdandet av lagändringarna skjuts upp till
den 1 juli 2003. Inrättandet av tillsynsmyndigheten skjuts då
också upp till den 1 juli 2003.
I proposition 2001/02:151 har regeringen redovisat sin bedömning
att tillsynen över alla delar i arbetslöshetsförsäkringen bör
hållas samman hos en fristående myndighet för att garantera
rättssäkerheten och säkra likabehandlingen av de försäkrade samt
för att stärka legitimiteten i försäkringen. Bristen i
likabehandlingen av arbetssökande kan dessutom motverkas eftersom
en sådan tillsyn kan agera helt självständigt i förhållande till
de inblandade parterna. Tillsynen bidrar även till att stärka
tilltron till arbetslöshetsförsäkringen.
Den nuvarande tillsynen
Den nuvarande tillsynen är samlad på försäkringsenheten hos
Arbetsmarknadsstyrelsen (AMS). AMS uppgift som tillsynsmyndighet
är att utöva tillsyn över arbetslöshetskassorna och att följa upp
arbetslöshetsförsäkringen samt verka för att bestämmelserna i ALF
och LAK tillämpas likformigt och rättvist.
AMS tillsyn över arbetslöshetskassorna omfattar fyra huvudmoment:
regelgivning, registrering och godkännande, verksamhetskontroll
och verksamhetsanalys.
I regelgivningen ingår att AMS utfärdar föreskrifter, allmänna
råd och kommentarer till reglerna om arbetslöshetsförsäkringen.
Vidare har AMS givit ut regelböcker för arbetslöshetskassorna om
försäkringsbestämmelser och föreningsrättsliga bestämmelser.
Genom råd och anvisningar kan AMS även ge vägledning åt
arbetslöshetskassorna i deras uppgift att överklaga
domstolsavgöranden. Detta gäller särskilt i ärenden som kan få
principiell betydelse.
AMS registeransvar omfattar registrering av nybildade
arbetslöshetskassor och sammanslagning av arbetslöshetskassor (7,
12, 13 och 84 §§ LAK). Även ett avvikande innehåll i verksamheten
eller i arbetslöshetskassornas stadgar skall godkännas av AMS
(5-6 §§ LAK). Arbetslöshetskassornas beslut om med-lemsavgifter
skall också godkännas av AMS (43 § LAK). AMS kan även t.ex. medge
vissa undantag beträffande reglerna om utträde och
föreningsstämma (46, 50, 53 och 64 §§ LAK).
Verksamhetskontrollen innebär att arbetslöshetskassorna och deras
verksamhet granskas av AMS genom kontroll och uppföljning av
exempelvis handläggning av enskilda ärenden, administrativa
rutiner och den utbildning kassorna ger sin personal.
Den verksamhetsanalys som utförs av AMS består av uppföljning och
analys av arbetslöshetsförsäkringens utveckling och
arbetslöshetskassornas verksamhet. I detta sammanhang inhämtar
och sammanställer AMS statistik.
Inspektionens organisation och verksamhet
Regeringen uttalade redan i propositionen Tillsynen över
arbetslöshetsförsäkringen (prop. 2001/02:151) att Inspektion för
arbetslöshetsförsäkringen skall inrättas som ett enrådighetsverk
med ett insynsråd där ledamöterna utses av regeringen. Chef för
myndigheten blir en generaldirektör. Regeringen beräknar att
verksamheten kommer att sysselsätta cirka 50-55 personer.
Inspektionen övertar, med undantag för utbetalningen av
statsbidragen, samtliga av AMS nuvarande arbetsuppgifter i
förhållande till arbetslöshetskassorna. Inspektionens uppgift som
tillsynsmyndighet skall enligt den nu antagna lydelsen av 89 §
LAK vara att utöva tillsyn över arbetslöshetskassorna och att
följa upp arbetslöshetsförsäkringen samt att verka för att
bestämmelserna i LAK och ALF tillämpas likformigt och rättvist. I
praktiken innebär detta att inspektionen skall bevaka att
arbetslöshetskassorna, såsom privaträttsliga subjekt vilka
beslutar om statliga medel och till vilka delegerats rätt att
fatta beslut som innebär myndighetsutövning, följer de regler som
gäller för verksamheten.
Inspektionens uppgifter gentemot myndigheterna inom AMV skall
vara att
- granska AMV:s rutiner för arbetsförmedlingens hantering av
ärenden om arbetslöshetsersättning,
- granska arbetsförmedlingens handläggning av ärenden gällande
arbetslöshetsersättning, samt
- för AMS påtala de brister som inspektionen har funnit vid sin
granskning inom AMV varefter AMS skall redovisa för
inspektionen och regeringen vilka åtgärder som har vidtagits
eller kommer att vidtas för att åtgärda bristerna.
Uppdraget
Den särskilde utredaren skall vidta de åtgärder som krävs för att
den nya tillsynsmyndigheten för arbetslöshetsförsäkringen skall
kunna inrättas och börja sin verksamhet den 1 juli 2003.
Utgångspunkten för utredarens arbete skall vara den utformning av
och de uppgifter för den nya tillsynsmyndighet, Inspektionen för
arbetslöshetsförsäkringen, som regeringen har redovisat i
propositionen Tillsynen över arbetslöshetsförsäkringen (prop.
2001/02:151).
Utredaren skall genomföra sitt arbete i två etapper. I en första
etapp skall utredaren lämna förslag i frågor som skall eller kan
komma att behöva behandlas i arbetet med tilläggsbudgeten i
samband med 2003 års vårproposition. Det gäller bl.a.
målformuleringar, ansvars- och resursfördelning, organisation,
uppgifter, kompetens och arbetsformer för Inspektionen för
arbetslöshetsförsäkringen. Riksdagens principer för lokalisering
av statliga verksamheter skall följas (jfr.
arbetsmarknadsutskottets betänkande 1996/97:AU2). Detta innebär
bl.a. att en annan lokaliseringsort än Stockholm bör övervägas.
Den andra etappen av utredningsarbetet skall i huvudsak avse
bemanning och sådana ytterligare åtgärder som krävs för att
Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen skall kunna inleda
sitt arbete den 1 juli 2003.
Etapp 1 av utredningsarbetet
Den särskilde utredaren skall senast den 15 oktober 2002 lämna en
tidsplan för sitt arbete till Regeringskansliet
(Näringsdepartementet). I tidsplanen skall utredaren föreslå
Näringsdepartementet följande i så god tid att det kan behandlas
i arbetet med tilläggsbudgeten i samband med 2003 års
vårproposition, dock senast den 15 januari 2003:
- förordning med instruktion för Inspektionen för
arbetslöshetsförsäkringen,
- verksamhetsmål för inspektionen,
- fördelning av ansvar och befogenheter mellan inspektionen, AMS,
länsarbetsnämnderna och Länsstyrelsen i Gotlands län,
- budgetunderlag och ekonomiska ramar för inspektionens
verksamhet för budgetåren 2003-2006,
- regleringsbrev för Inspektionen för budgetåret 2003, och
- formerna för samverkan mellan Inspektionen för
arbetslöshetsförsäkringen och andra myndigheter såsom
Arbetsmarknadsverket och Riksförsäkringsverket samt klargöra de
eventuella avgränsningsproblem som kan finnas eller uppstå.
Utredaren skall i sitt förslag till förordning med instruktion
för Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen utgå från att
myndigheten skall vara ett enrådighetsverk och att det skall
finnas ett insynsråd där. Utredaren skall överväga vilka frågor
som bör tas upp i insynsrådet.
I budgetpropositionen för år 2003 kommer regeringen att föreslå
riksdagen att ett ramanslag för Inspektionen för
arbetslöshetsförsäkringens förvaltningskostnader skall föras upp
på statsbudgeten. Regeringen kommer att beräkna ett preliminärt
belopp under anslaget. För en mer exakt beräkning av anslaget,
som huvudsakligen kommer att avse lönemedel, måste
personalbehovet vid inspektionen preciseras. Utredaren skall göra
denna precisering och föreslå lokaliseringen.
Vid AMS försäkringsenhet finns resurser motsvarande 33
årsarbetskrafter. I prop. 2001/02:151 sägs att Inspektionen för
arbetslöshetsförsäkringen skall ta över större delen av
arbetsuppgifterna vid enheten. I detta ligger att även den
omfattande internationella verksamheten som AMS bedriver i fråga
om arbetslöshetsersättning också skall flyttas till inspektionen.
I princip skall endast en uppgift stanna inom AMS. Det är den
faktiska utbetalningen av statsbidrag till arbetslöshetskassorna.
Resurser för denna uppgift måste finnas kvar hos AMS. I övrigt
skall resurserna föras över till inspektionen.
Utöver de resurser som finns inom försäkringsenheten finns inom
AMS i övrigt fasta kostnader och andra kostnader i form av bl.a.
utredningar och statistik för försäkringsenhetens räkning. Dessa
kostnader har inte kunnat beräknas med någon exakthet inför prop.
2001/02:151. Utredaren skall analysera vilka dessa kostnader är
och beräkna dem. I detta ligger också att göra en beräkning av
kostnaderna för den IT-verksamhet som inspektionen bör ansvara
för i fråga om arbetslöshetsförsäkringen. Som framgår av prop.
2001/02:151 berörs flera IT-system. Det gäller AKREG, som är ett
register över arbetslöshetskassorna, STEAK, som är ett system för
utbetalning av statsbidrag till arbetslöshetskassorna och AKSTAT,
som i framtiden kommer att kallas ASTAT, och som innehåller
uppgifter som arbetslöshetskassorna är ålagda att lämna till AMS.
Utredaren skall göra en mer exakt beräkning av kostnaderna för
dessa system än vad som framgår av prop. 2001/02:151. Utredaren
skall också redovisa, i den mån ansvaret för något eller några av
systemen bör ligga kvar på AMS, hur kostnaderna för systemen bör
regleras mellan AMS och inspektionen.
AMS har påtalat att det i prop. 2001/02:151 inte närmare har
redovisats hur rutiner för vissa in- och utbetalningar skall
utformas vid en överföring av tillsynen till Inspektionen för
arbetslöshetsförsäkringen. Det gäller bl.a. rutiner för
- återbetalning och återkrav av statsbidrag,
- inbetalning till staten av finansieringsavgifter,
- in- och utbetalning av utjämningsavgifter respektive
utjämningsbidrag.
Utredaren skall lämna förslag till hur dessa rutiner bör utformas
och hur de bör regleras.
Etapp 2 av utredningsarbetet
Som redovisas i prop. 2001/02:151 kommer Inspektionen för
arbetslöshetsförsäkringen att sysselsätta cirka 50-55 personer.
Härmed avses antalet årsarbetskrafter vid myndigheten vilket kan
innebära att antalet personer kan bli fler beroende på
tjänstgöringsgraden hos de anställda. Av antalet årsarbetskrafter
beräknas 15 utgöra ett nytillskott med anledning av främst
uppgiften för inspektionen att utöva tillsyn av hur ärenden om
arbetslöshetsersättning hanteras vid arbetsförmedlingen.
Utredaren skall bedöma vilken kompetens som är nödvändig för den
nya myndighetens verksamhet. Utredaren skall fatta beslut om
bemanningen enligt de föreskrifter som regeringen senare kommer
att meddela liksom att även i övrigt utöva arbetsgivarens
befogenheter. Den nya myndigheten skall bemannas med beaktande av
6 b § lagen (1982:80) om anställningsskydd.
Information m.m.
Utredaren skall hålla berörda centrala arbetstagarorganisationer
informerade om arbetet och ge dem tillfälle att framföra
synpunkter. Även berörda intresseorganisationer och myndigheter
skall hållas informerade och ges möjlighet att framföra sina
synpunkter.
Slutredovisningen av uppdraget
En slutrapport över uppdraget skall lämnas senast den 30 september
2003. Utredaren skall även regelbundet rapportera om arbetets
utveckling.
(Näringsdepartementet)