Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Vissa färdtjänstfrågor, Dir. 2002:108
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2002-08-22
Beslut vid regeringssammanträde den 22 augusti 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att
· med utgångspunkt i Vägverkets redovisning av färdtjänstens
utveckling och tillstånd under perioden januari 1998 -
september 2000 överväga behovet av ändringar i regelverket om
färdtjänst,
· överväga om det är lämpligt att undanta samordningen av
beställning av sjuk- och färdtjänstresor i en
beställningscentral från upphandlingskravet i lagen
(1992:1528) om offentlig upphandling och i så fall hur ett
sådant undantag bör författningsregleras, samt
· lämna förslag till hur behandlingen av personuppgifter i
kommunernas och trafikhuvudmännens register över
färdtjänstberättigade bör författningsregleras.
Bakgrund och behovet av en utredning
Historik om färdtjänsten
Under 1960-talet började färdtjänst anordnas som ett frivilligt
åtagande från kommunernas sida. Färdtjänst sågs som en humanitär
insats med generellt utformad service för personer som på grund
av funktionshinder hade begränsad förflyttningsförmåga och
därigenom inskränkt tillgång till kollektivtrafik. År 1970 hade
ett hundratal av landets då 850 kommuner inrättat färdtjänst i
organiserad form. Införande av statsbidrag för färdtjänst
aktualiserades av Handikapputredningen i betänkandet (SOU 1970:64)
"Bättre socialtjänst åt handikappade". Allt fler kommuner
inrättade också färdtjänst och år 1974 fanns sådan i 90 % av
kommunerna. År 1980 hade färdtjänst inrättats i samtliga kommuner
men det var först år 1982, i samband med att socialtjänstlagen
trädde i kraft, som det blev en lagfäst skyldighet för kommunerna
att tillhandahålla färdtjänst.
Rätten till insatser enligt socialtjänstlagen (1980:620) har sin
grund i 1 § lagen, portalparagrafen, där det bl.a. stadgas att
"samhällets socialtjänst skall på demokratins och solidaritetens
grund främja människornas ekonomiska och sociala trygghet,
jämlikhet i levnadsvillkor och aktiva deltagande i samhällslivet."
Fram t.o.m. år 1997 var färdtjänst en sådan i socialtjänstlagen
angiven insats. Kommunen har enligt socialtjänstlagen skyldighet
att tillhandahålla också andra insatser än de angivna, om den
enskilde har behov av sådana. Färdtjänst som beviljades enligt
socialtjänstlagens tidigare bestämmelser kunde därför, med
socialtjänstlagens synsätt, ha andra grunder än ett faktiskt
funktionshinder. Lagen innehöll inga krav på funktionshinder som
förutsättning för att få rätt till färdtjänst.
Riksdagen beslutade i oktober 1997 nya lagar om färdtjänst,
riksfärdtjänst och ansvar för viss kollektiv persontrafik. Den
nya lagstiftningen innebär ett nytt synsätt på färdtjänst och
riksfärdtjänst. Från att ha varit en fråga om bistånd betraktas
färdtjänst numera som en form av kollektivtrafik för att bidra
till en tillfredsställande trafikförsörjning även för
funktionshindrade.
Vägverkets rapport om färdtjänstens tillstånd och utveckling samt
behov av tillsynsmyndighet
I oktober 2001 redovisade Vägverket på regeringens uppdrag
färdtjänstens utveckling och tillstånd under perioden januari
1998 - september 2000 (ärende nr N2000/8680/TP). Redovisningen
har därefter remissbehandlats.
Enligt Vägverkets redovisning behövs förtydliganden av hur lagen
(1997:736) om färdtjänst skall tillämpas. Vägverket har
föreslagit att detta bör ske genom att lagen ändras i vissa
avseenden. Enligt Vägverket har kommunerna efterfrågat bl.a.
tydligare definitioner och stöd för tillämpning och tolkning av
lagen.
Mot bakgrund av Vägverkets redovisning finns det behov av att
ytterligare överväga om lagen om färdtjänst bör ändras. Därvid
bör beaktas att framför allt de färdtjänstberättigade uppfattar
att tillämpningen av lagen har tenderat att bli allt mer
restriktiv, vilket leder till att de får försämrade
transportmöjligheter. Som underlag för en analys av eventuella
lagändringar finns det ett omfattande underlag som Vägverket lagt
till grund för sin redovisning.
Samordning av beställningscentraler för sjukresor och färdtjänst
Enligt 4 § lagen (1997:736) om färdtjänst får en kommun överlåta
sina uppgifter enligt lagen till trafikhuvudmannen i länet. Detta
får ske även om trafikhuvudmannen är ett aktiebolag. En liknande
bestämmelse finns beträffande riksfärdtjänst i 3 § lagen
(1997:735) om riksfärdtjänst. Syftet med att ge kommunerna
möjlighet att genom trafikhuvudmannen hantera såväl färdtjänsten
som den ordinarie kollektivtrafiken var att möjliggöra en bättre
samordning av transportformerna och en bättre handikappanpassning
av kollektivtrafiken. I vissa kommuner har det samlade ansvaret
för färdtjänsten förts över på trafikhuvudmannen, medan andra
kommuner har valt att endast föra över ansvaret för själva
färdtjänsttransporterna på trafikhuvudmannen.
Den beskrivna lagregleringen innebär att en kommun kan överlåta
ansvaret för färdtjänsten till trafikhuvudmannen även om denna är
ett aktiebolag, utan att genomföra ett upphandlingsförfarande,
jfr 5 kap. 2 § lagen (1992:1528) om offentlig upphandling.
Landstingen och vissa kommuner anordnar även s.k. sjukresor samt
skall enligt bestämmelserna i lagen (1991:419) om sjukresor
betala ersättning för sådana resor. I den lagstiftning som styr
landstingens och kommunernas hantering av sjukresor finns inga
bestämmelser om att ansvaret för denna verksamhet får överlåtas
till trafikhuvudmannen. Detta innebär att om någon del av
sjukreseverksamheten skall överlåtas på en trafikhuvudman som är
ett aktiebolag, så måste det ske efter upphandling enlig lagen om
offentlig upphandling, se bl.a. Regeringsrättens dom den 19
december 2000 i mål nr 180-2000. Syftet med kravet på att de
aktuella tjänsterna skall upphandlas är att göra den offentliga
verksamheten effektivare och billigare.
Det finns dock hos vissa kommuner och landsting en önskan att
samordna beställningarna av sjukresor och färdtjänstresor i
trafikhuvudmannens beställningscentral. Detta skulle enligt
kommunerna och landstingen avsevärt effektivisera verksamheten.
Vissa registerfrågor
Generella bestämmelser om behandling av personuppgifter finns i
personuppgiftslagen (1998:204). Genom lagen genomförs
Europaparlamentets och rådets direktiv 95/46/EG av den 24 oktober
1995 om skydd för enskilda personer med avseende på behandling av
personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter (EGT
L 281, 23.11.1995, s. 31, Celex 31995L0046).
Enligt 13 § personuppgiftslagen är det som huvudregel förbjudet
att behandla bl.a. sådana personuppgifter som rör hälsa. I
14-19 §§ samma lag finns en uttömmande uppräkning av undantag
från förbudet. Enligt 15 § personuppgiftslagen är det således
tillåtet att behandla uppgifter som rör hälsa om den registrerade
har gett sitt uttryckliga samtycke till behandlingen. Vidare får
bl.a. uppgifter som rör hälsa behandlas för hälso- och
sjukvårdsändamål under de förutsättningar som anges i 18 §
personuppgiftslagen.
Av 2 § personuppgiftslagen följer att om det i en annan lag eller
i en förordning finns bestämmelser som avviker från
personuppgiftslagen skall de bestämmelserna gälla. Detta innebär
att ytterligare undantag från förbudet mot att behandla känsliga
uppgifter kan föreskrivas i lag eller förordning. Sådana
bestämmelser får dock inte strida mot det nämnda EG-direktivet.
För att kunna tillhandahålla en ändamålsenlig färdtjänst behöver
kommuner och trafikhuvudmän föra automatiserade register över de
färdtjänstberättigade. I registret måste det ingå vissa uppgifter
som rör den färdtjänstberättigades hälsa, t.ex. om personen i
fråga är rullstolsburen och därför måste åka i ett specialfordon.
Kommunernas och trafikhuvudmännens behandling av uppgifter
omfattas inte av de undantag som anges i 15-19 §§
personuppgiftslagen. Eftersom det för närvarande inte finns någon
författning där kommuner och trafikhuvudmän undantas från
förbudet mot att behandla känsliga uppgifter är dessa hänvisade
till att begära samtycke från de färdtjänstberättigade. Med
hänsyn till det stora antalet färdtjänstberättigade personer har
detta dock visat sig kräva en stor arbetsinsats.
Mot bakgrund av det nu anförda bör kommunernas och
trafikhuvudmännens rätt att behandla känsliga uppgifter
författningsregleras. Detta bör på sikt ske i en lag (jfr prop.
1997/98:44, s. 41 och bet. 1990/91:KU11, s. 11). Det är dock
angeläget att en författningsreglering kommer till stånd så snart
som möjligt, varför regleringen under en övergångsperiod bör ske
i förordning.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att överväga behovet
av ändringar i regelverket om färdtjänst. Utgångspunkt bör vara
Vägverkets redovisning. Utredaren skall därvid beakta vad som
kommit fram vid remissbehandlingen av Vägverkets redovisning. Om
utredaren kommer fram till att det finns behov av ändringar i
regelverket skall förslag lämnas till de författningsändringar
som behövs.
Utredaren skall vidare kartlägga vilka tjänster som enligt
gällande regler kan överlåtas på trafikhuvudmannen utan att
upphandling sker. Utredaren skall därvid särskilt analysera
förhållandet mellan lagen om offentlig upphandling,
färdtjänstlagstiftningen och lagstiftningen om sjukresor såvitt
avser möjligheten till samordning av beställningar. Mot bakgrund
av kartläggningen skall utredaren överväga om det är lämpligt att
undanta samordningen av beställning av sjuk- och färdtjänstresor
i en beställningscentral från upphandlingskravet i lagen
(1992:1528) om offentlig upphandling. Om utredaren skulle finna
skäl för ett sådant undantag skall förslag till nödvändiga
författningsändringar lämnas. Utredaren skall, särskilt med
avseende på upphandlingsreglerna, samråda med Näringslivets nämnd
för regelgranskning vad gäller redovisning av förslagets
konsekvenser för små företag.
Utredaren skall dessutom, mot bakgrund av kommunernas och
trafikhuvudmännens behov av att registrera färdtjänstberättigade,
föreslå hur behandlingen av personuppgifter i ett sådant register
skall författningsregleras. Eftersom det är angeläget att en
sådan reglering kommer till stånd så snart som möjligt skall
utredaren i ett delbetänkande föreslå en reglering i förordning.
I slutbetänkandet skall utredaren dock föreslå hur
registerföringen skall regleras i lag. Vid utarbetandet av sina
förslag skall utredaren särskilt beakta att endast de uppgifter
om de färdtjänstberättigades hälsa som oundgängligen är
nödvändiga för att en tillfredsställande färdtjänst skall kunna
tillhandahållas bör registreras. Utredaren skall även i övrigt
beakta den enskildes behov av skydd mot otillbörliga ingrepp i
hans eller hennes personliga integritet samt överväga i vad mån
det är nödvändigt för enskilda trafikutövare, såsom taxiföretag,
att få tillgång till uppgifter som rör de färdtjänstberättigades
hälsa. Utredaren bör i denna del av uppdraget samråda med
handikapporganisationerna, Svenska kommunförbundet och, i frågor
om integritetsskydd och behandling av personuppgifter,
Datainspektionen.
Utredaren skall samråda med kollektivtrafikkommittén (N 2001:05).
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall senast den 1 februari 2003 lämna förslag till hur
behandlingen av personuppgifter i register över
färdtjänstberättigade bör regleras på förordningsnivå. Övriga
delar av uppdraget skall redovisas senast den 1 november 2003.
(Näringsdepartementet)