Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Redovisning enligt internationella redovisningsstandarder, Dir. 2002:106
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2002-08-08
Beslut vid regeringssammanträde den 8 augusti 2002.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall överväga de frågor som Rådets
och parlamentets förordning om tillämpning av internationella
redovisningsstandarder, antagen den 7 juni 2002, ger upphov till.
Utredaren skall därvid särskilt överväga
- om de i förordningen angivna redovisningsstandarderna skall
tillämpas även av andra företag än de som utan vidare omfattas
av förordningen,
- om de i förordningen angivna redovisningsstandarderna skall
tillämpas även vid upprättande av årsredovisning,
- om den svenska redovisningslagstiftningen bör ändras för att
på annat sätt ge svenska företag ökade möjligheter att upprätta
sina redovisningar enligt internationellt accepterade
redovisningsnormer,
- om det finns behov av ändringar i den svenska
redovisningslagstiftningen för att undvika konflikter mellan
EG-förordningen och den svenska lagstiftningen, och
- vilka effekter förordningen kan antas få för det svenska
systemet för normgivning på redovisningsområdet.
Utredaren skall i dessa delar utarbeta de författningsförslag
som hon anser vara påkallade.
Utredaren skall vidare analysera i vilken utsträckning övergången
till IAS-redovisning gör det nödvändigt med ytterligare ändringar
i den associationsrättsliga lagstiftningen.
Bakgrund
Frågor kring företagens redovisning har sedan länge varit föremål
för arbete inom EU. Det har bl.a. föranlett två
redovisningsdirektiv på den allmänna bolagsrättens område, det
fjärde bolagsrättsliga direktivet och det sjunde bolagsrättsliga
direktivet . Det finns också ett direktiv om redovisning i
banker och andra finansiella institut samt ett direktiv om
redovisning för försäkringsföretag . Direktiven har införlivats
i svensk lagstiftning, främst genom årsredovisningslagen
(1995:1554), lagen (1995:1559) om årsredovisning i kreditinstitut
och värdepappersbolag och lagen (1995:1560) om årsredovisning i
försäkringsföretag.
Under de sista åren har redovisningsfrågor varit föremål för
ytterligare uppmärksamhet inom EU. Förbättrade redovisningsregler
har inte minst setts som en förutsättning för att påskynda
fullbordandet av den inre marknaden för finansiella tjänster,
ett arbete som är avsett att vara fullbordat till år 2005.
Ett viktigt steg i arbetet har tagits genom att Europaparlamentet
och Rådet den 7 juni 2002 har antagit en förordning om tillämpning
av internationella redovisningsstandarder.
Förordningen skall ses mot bakgrund av den pågående utvecklingen
av globala redovisningsstandarder, främst International
Accounting Standards (i framtiden International Financial
Reporting Standards). Dessa standarder utarbetas av ett
internationellt privaträttsligt organ, International Accounting
Standards Board (IASB), och har under senare år vunnit allt
större global acceptans.
Förordningen innebär i huvudsak följande.
Kommissionen skall, i enlighet med ett i förordningen särskilt
angivet förfarande, besluta om att vissa internationella
redovisningsstandarder skall vara gällande inom gemenskapen.
De internationella redovisningsstandarder som avses är
International Accounting Standards och International Financial
Reporting Standards med tillhörande s.k. SIC-tolkningar,
inklusive ändringar i sådana standarder och kommande standarder,
samt tillhörande tolkningar som har utfärdats eller antagits
av IASB. Vissa villkor skall vara uppfyllda för att
kommissionen skall kunna besluta att en viss standard skall
vara gällande inom gemenskapen (se artikel 3.2). Standarden får
sålunda inte strida mot vad som sägs i redovisningsdirektiven
om att redovisningen skall ge en rättvisande bild av företagens
resultat och ställning. Den måste också främja den europeiska
allmänhetens intressen samt uppfylla särskilda kriterier avseende
begriplighet, relevans, tillförlitlighet och jämförbarhet. Av
kommissionen godkända standarder skall offentliggöras i
Europeiska gemenskapernas officiella tidning i form av
förordningar (se artikel 3.4).
En av kommissionen godkänd standard måste tillämpas av europeiska
bolag när de upprättar sina koncernredovisningar. Kravet på
tillämpning gäller dock inte alla bolag utan - enligt vad som
anges i artikel 4 i förordningen - endast bolag som är upptagna
till handel på en reglerad marknad i någon medlemsstat enligt det
s.k. investeringstjänstdirektivet .
Som huvudregel gäller att de bolag som omfattas av förordningen
måste tillämpa de aktuella standarderna fr.o.m. det första
räkenskapsår som inleds efter utgången av år 2004 (jfr artikel 4).
Behovet av utredning
En förordning är direkt tillämplig i medlemsstaterna. De svenska
bolag som omfattas av den ovan beskrivna förordningen - bolag
vars värdepapper är upptagna till handel på en reglerad marknad -
kommer därför utan vidare att vara skyldiga att använda sig av
de redovisningsstandarder som kommissionen har godkänt när de
upprättar sina koncernredovisningar. Svenska införlivandeåtgärder
varken behöver eller får vidtas.
I några avseenden har det emellertid överlämnats till
medlemsstaterna att avgöra i vilken utsträckning standarderna
skall tillämpas. För det första får medlemsstaterna besluta om
att de företag som anges i artikel 4, dvs. noterade företag,
skall vara skyldiga - eller i vart fall ha möjlighet - att
utarbeta sina årsredovisningar enligt de standarder som
kommissionen har godkänt (se artikel 5).
För det andra ger förordningen medlemsstaterna möjlighet att
besluta att också andra företag än de som avses i artikel 4
skall vara skyldiga - eller i vart fall ha möjlighet - att
upprätta sina koncernredovisningar eller årsredovisningar
enligt de aktuella standarderna (se artikel 5).
För det tredje har medlemsstaterna rätt att själva avgöra om
vissa företag bör medges en särskild övergångstid (se artikel 8a).
Det gäller dels företag som har enbart skuldebrev upptagna till
handel på en reglerad marknad, dels företag vars värdepapper är
noterade utanför Europeiska unionen och som redan tillämpar andra
internationellt accepterade standarder, t.ex. den amerikanska US
GAAP. För dessa båda grupper av företag har medlemsstaterna rätt
att föreskriva att standarderna inte behöver tillämpas förrän
fr.o.m. det räkenskapsår som inleds efter utgången av år 2006.
I samtliga nu angivna avseenden fordras ställningstaganden från
den svenska lagstiftaren. Det bör överlämnas till en utredare
att ta fram underlag och lämna förslag i dessa frågor.
Övervägandena bör avse såväl allmänna företag som finansiella
företag.
Utredaren bör vidare överväga om den svenska
redovisningslagstiftningen bör ändras på något annat sätt för
att underlätta en tillämpning av internationella
redovisningsnormer.
Oavsett vilka ställningstaganden som görs i dessa avseenden kan
den svenska lagstiftningen komma att bli oförenlig med EG-rätten
i och med att den nya EG-förordningen träder i kraft och
kommissionen fortlöpande godkänner internationella
redovisningsstandarder. I en del fall kan sålunda de standarder
som har godkänts genom det särskilda EG-förfarandet skilja så
mycket från vad som föreskrivs i årsredovisningslagen eller
annan svensk lag att det tillämpande företaget inte samtidigt
kan följa både standarderna och den svenska lagen. I och för
sig är det klart att - såvitt gäller de företag och de
redovisningar som avses i artikel 4 i förordningen - de godkända
standarderna härvid måste ges företräde. Samspelet mellan det
svenska regelverket och redovisningsstanderna kommer emellertid
att bli mycket komplicerat och det finns risk för oklarheter
och missuppfattningar. I vissa fall kan det komma att råda
osäkerhet om i vilken mån svenska lagregler kommer att kunna
fortsätta att gälla vid sidan av de internationella
redovisningsstandarderna. Det finns därför anledning att se
över utformningen av årsredovisningslagen, lagen om årsredovisning
i kreditinstitut och värdepappersbolag och lagen om årsredovisning
i försäkringsföretag i dessa hänseenden.
Ansvaret för utvecklandet av god redovisningssed - dvs. lämpliga
normer för företagens redovisning - ligger i Sverige hos
Bokföringsnämnden. Finansinspektionen ansvarar för utvecklandet
av god redovisningssed i sådana företag som omfattas av lagen om
årsredovisning i kreditinstitut och värdepappersbolag och lagen
om årsredovisning i försäkringsföretag i den utsträckning det är
påkallat av dessa företags särart. När det gäller företagens
offentliga redovisning anses emellertid det praktiska ansvaret
ligga hos Redovisningsrådet. Redovisningsrådets rekommendationer
är dock inriktade på företag som är noterade eller annars av större
allmänt intresse. Bokföringsnämnden prövar därför fortlöpande i
vilken utsträckning de normer som Redovisningsrådet utvecklar
också bör gälla för icke-noterade företag.
De rekommendationer som Redovisningsrådet under senare år har
utarbetat har i princip utgjort "översättningar" av International
Accounting Standards men har utformats under hänsynstagande till
den svenska rättsliga miljön, t.ex. den svenska
årsredovisningslagen. Det är för närvarande oklart hur
Redovisningsrådets verksamhet kommer att påverkas av den nu
antagna EG-förordningen. Dock står det klart att incitamenten
för att fortsätta utveckla en "god redovisningssed" för svenska
publika bolag kommer att försvagas. Förändringar i
Redovisningsrådets verksamhet får i sin tur betydelse för
Bokföringsnämnden och Finansinspektionen. Om Redovisningsrådets
verksamhet dras ner, kan det ställa ökade krav på dessa
myndigheter. Utredaren bör därför analysera vilken betydelse
EG-förordningen får för det svenska systemet för utvecklandet
av god redovisningssed.
Det kan inte uteslutas att övergången till redovisning enligt
internationella redovisningsprinciper får effekter även för
annan lagstiftning än sådan som direkt tar sikte på redovisning,
främst viss associationsrättslig lagstiftning. Utredaren bör
mot den bakgrunden analysera och inventera behovet av
följdändringar i sådan lagstiftning.
Utredarens överväganden och förslag bör avse såväl allmänna
företag som finansiella företag.
Uppdraget
Utredaren skall överväga om även andra företag än de som anges i
artikel 4 i EG-förordningen skall vara skyldiga eller i varje
fall ha möjlighet att upprätta sina koncernredovisningar med
tillämpning av de redovisningsstandarder som har antagits
genom det särskilda EG-förfarandet. Utredarens överväganden i
denna del skall fokusera på större företag och andra företag av
allmänt intresse, däribland finansiella företag, där intresset
av jämförbarhet med andra företag vars värdepapper är föremål
för handel på en reglerad marknad kan tala för likartade regler.
Utredaren skall vidare överväga om de bolag som omfattas av
artikel 4 i förordningen skall vara skyldiga eller i varje fall
ha möjlighet att utarbeta också sina årsredovisningar med
tillämpning av de standarder som kommissionen har godkänt.
Motsvarande överväganden skall göras beträffande de andra
företag som enligt utredarens bedömning bör vara skyldiga eller
ha möjlighet att upprätta koncernredovisning enligt de aktuella
standarderna.
Finner utredaren att övervägande skäl talar för att det införs
skyldighet eller möjlighet att tillämpa standarderna också i
fråga om årsredovisningen, skall hon redovisa de konsekvenser
som detta får på skatteområdet samt lämna förslag till de
kompletterande bestämmelser som detta kan ge anledning att införa.
Utgångspunkten skall vara att förslagen sammantagna skall vara
statsfinansiellt neutrala.
Kommer utredaren i stället fram till att de aktuella
redovisningsstandarderna inte skall tillämpas när
årsredovisningen upprättas - annat än då befintliga
lagregler ger utrymme för det - skall hon särskilt analysera
vilka problem som kan följa av att koncernredovisning och
årsredovisning har upprättats efter skilda redovisningsprinciper
och ta ställning till om detta ger anledning till
någon kompletterande reglering.
Om utredaren finner att den svenska lagstiftaren bör utsträcka
EG-förordningens tillämpningsområde på det sätt som artikel 5 i
förordningen ger utrymme för, skall hon också lämna förslag om
hur detta skall komma till uttryck i svensk lagstiftning.
Vidare skall utredaren överväga vilket behov svenska företag
kan ha av en sådan extra övergångstid som artikel 8 a i
EG-förordningen ger utrymme för i fråga om särskilda slag av
företag. Det gäller dels bolag som har enbart skuldebrev
upptagna till handel på en reglerad marknad, dels bolag vars
värdepapper är noterade utanför EU och som redan tillämpar andra
internationellt accepterade redovisningsnormer. Finner utredaren
att Sverige bör utnyttja detta utrymme, skall hon lämna förslag
till hur bestämmelser om en sådan övergångstid skall vara
utformade.
Utredaren skall också behandla frågan om huruvida de företag
som enligt hennes bedömning inte skall omfattas av det nya
EG-rättsliga regelverket på något annat sätt bör ges bättre
möjligheter att upprätta sina redovisningar enligt
internationella redovisningsstandarder, i första hand
International Accounting Standards och International Financial
Reporting Standards. Finner utredaren att det finns behov av
lagändringar i detta avseende, skall hon studera olika modeller
som kan främja företagens möjligheter att tillämpa internationella
redovisningsstandarder i års- och koncernredovisningarna. En modell
som har kommit till användning i andra länder och som utredaren
därför har anledning att pröva är att ge svenska företag eller
vissa svenska företag möjlighet att, utan hinder av vad som anges
i svensk lag, redovisa enligt internationella
redovisningsstandarder, under förutsättning att detta inte står i
strid med EG:s redovisningsdirektiv. Vid dessa överväganden skall
utredaren särskilt beakta vikten av att normeringen på
redovisningsområdet präglas av enhetlighet och överskådlighet.
Utredaren får i detta sammanhang också ta upp och ompröva
enskilda materiella redovisningsbestämmelser i den svenska
lagstiftningen som kan stå i konflikt med befintliga
internationella redovisningsnormer. De eventuella nya regler som
utredaren föreslår i denna del måste dock givetvis vara förenliga
med EG:s redovisningsdirektiv.
Utredaren skall vidare analysera vilka effekter som
EG-förordningen kan antas få för innebörden i begreppet
"god redovisningssed". Utredaren skall särskilt
analysera hur förordningen kan antas slå på det svenska
systemet för normgivning på redovisningsområdet, i synnerhet
samspelet mellan Bokföringsnämndens och Finansinspektionens
verksamhet och den verksamhet som i dag bedrivs av
Redovisningsrådet (jfr prop. 1998/99:130 s. 188-190). Finner
utredaren att systemet i någon del behöver ändras, skall hon
lägga fram förslag till åtgärder. Om åtgärderna kan förväntas
innebära kostnader för det allmänna, skall hon även lämna
förslag till finansiering.
Utredaren skall vidare göra en bedömning av i vilken utsträckning
införandet av IAS-redovisning påkallar andra ändringar i
associationsrättslig lagstiftning. I utredarens arbete i denna
del ingår dock inte att lämna några förslag till lagändringar
utan endast att inventera de frågor som kan behöva analyseras
närmare i annat sammanhang.
Under utredningsarbetet skall de eventuella konsekvenser som
införandet av IAS-redovisning kan få för kommuner och landsting
och av dem ägda företag, såsom kommunala bostadsföretag, beaktas
och redovisas.
Utredaren skall beakta pågående lagstiftningsarbete i Sverige som
bedöms vara av intresse. Hon skall även beakta pågående arbete
inom EU, i synnerhet pågående överväganden om ändringar i de
fjärde och sjunde bolagsrättsliga direktiven.
Vid den konsekvensanalys av små företags villkor som skall göras
enligt 15 § kommittéförordningen (1998:1474) skall utredaren ha
kontakt med Näringslivets nämnd för regelgranskning.
Uppdraget skall vara avslutat den 31 juli 2003.
(Justitiedepartementet)